Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:52:15 GMT

زیبای، زشت آفرین

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۳۴۵۵۴

زیبای، زشت آفرین

سنندج - ایرنا - همیشه هدف از تبلیغات محیطی، زیباسازی فضا و منظر شهری است اما برخی که تعدادشان هم کم نیست با کارهای تبلیغاتی نه تنها زیبایی ایجاد نمی کنند بلکه باعث زشت و نازیبایی چهره شهرها هم می شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محیط زندگی بر روی رفتار، کردار و حتی روح و روان افراد تاثیر مستقیم دارد و محیط خشک و بی روح انسان را افسرده و بر عکس محیط هایی شاد و با طراوت امید را به زندگی در انسان افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روزها با گذر از خیابان ها و معابر شهرها نمایی نازیبا از تبلیغات محیطی می بینیم و برچسب ها، بنرها، پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی چشم ها را آزار می دهد یعنی در واقع تبلیغ نادرست بهترین چشم انداز و فضای باز از افق نگاه عابران گرفته است.
هدف اصلی این تبلیغات معرفی شخص، کالا، حرفه، مشاغل، رویدادها و برنامه های مختلف و گاه حتی اقدامی برای زیبایی فضای شهری است اما اشکالاتی دارد که از منافع آن بیشتر است.
نصب بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی با موضوعات مختلف این روزها بر روی در و دیوار خیابان ها و معابر در همه شهرهای کشور وجود دارد که بسیاری از آنها چهره زیبای فضا و منظر شهری را زشت کرده است.
به چند ویزیتور با حقوق و مزایای عالی نیازمندیم، تدریس خصوصی زبان، ریاضی، فیزیک و...، آکادمی موفقیت، شرکت در قرعه کشی ماهیانه با جایزه چند میلیون تومانی و ... از جمله تبلیغات محیطی است که در مقابل چشمان مان خودنمایی می کند.
هر چند جامعه در کارکردهای مختلف نیازمند تبلیغات است اما چه خوب که این کار به روش صحیح و اصولی انجام شود تا منجر به نارضایتی مردم و بر هم زدن تعادل از چهره شهرها نشود.
خیابان ها، معابر اصلی، کوچه ها و محلات سطح شهر سنندج همچون سایر شهرهای کشور در غرق برچسب ها، پوسترهاف بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، سازه های نازیبا و غیر مجاز رنج می برد و عاملی برای ایجاد نارضایتی در مردم شده است.
برای زیباسازی فضای شهری و براساس ماده 92 قانون شهرداری ها و بند 25 ماده 71 قانون وظایف شوراهای اسلامی این نهادها موظف به جلوگیری از نصب هر گونه تابلو و برچسب تبلیغاتی در مکان های غیر از جاهای تعیین شده، هستند.
بر این اساس شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده و نیروهای خدمات شهری شبانه به پاکسازی سطح شهر از این تبلیغات محیطی اقدام می کنند.
در این میان مساله ای که منجر به نارضایتی نیروهای شهرداری شده عدم همکاری مردم با آنان در تمیز نگه داشتن محیط های شهری از وجود تبلیغات مزاحم است.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج می گوید: یکی از مواردی که باعث بوجود آمدن آلودگی بصری و نا زیبا کردن چهره معابر اصلی شهر شده، نصب برچسب ها و تراکت های تبلیغاتی غیر مجاز است.
شرمین شریفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ایام مختلف سال برخی شرکت ها بدون اخذ مجوز از این سازمان با چاپ تراکت و برچسب تبلیغاتی و نصب آن بر روی بدنه اصلی معابر و حتی دیوار و درب منازل شهروندان علاوه بر زشت کردن جداره معابر، باعث نارضایتی فراوانی نیز می شوند.
وی افزود: برابر ماده 92 قانون شهرداری ها الصاق هرگونه تبلیغات بدون اخذ مجوز از شهرداری ممنوع است چون شرکت ها و نهادها برای تبلیغ کالا و خدمات خود باید از این سازمان مجوز دریافت کنند.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج تاکید کرد: براساس این ماده قانونی و از طریق مراجع قضایی از شرکت های متخلف که اقدام به نصب برچسب های تبلیغاتی غیرمجاز می کنند، شکایت می کنیم.
شریفی یادآور شد: تابلو اعلانات به اندازه کافی در معابر اصلی نصب شده و شرکت های تبلیغاتی می توانند از این تابلوها برای تبلیغات کالا و خدمات خود استفاده کنند.
وی اضافه کرد: اکیپ هایی از نیروهای خدمات شهری شهرداری به صورت شبانه در سطح شهر حضور یافته و بوسیله پمپ های مخصوص، در و دیوارها را از وجود این تبلیغات پاک می کنند اما به صبح نرسیده دوباره شاهد نصب پر تعداد برچسب و پوستر و بنر هستیم.
شریفی با بیان اینکه نصب این برچسب ها باید در مکان هایی باشد که توسط شهرداری تعیین شده اند، گفت: طبق قانون نصب برچسب ها و تابلوهای تبلیغاتی در سایر مکان ها جریمه دارد اما چون مبلغ تعیین شده مربوط به سال 1334 و 100 تا 500 ریال تعیین شده که بسیار ناچیز است، نمی تواند باز دارنده باشد و اعمال شود.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج افزود: در چند سال گذشته در مجلس لایحه جدیدی برای به روز کردن مبلغ جریمه داده شده که هنوز مسکوت مانده و پیگیری نشده است.
وی ابراز امیدواری کرد مردم با نیروهای شهرداری همکاری کرده و در زمینه زیباسازی هر چه بیشتر فضا و محیط شهری کمک کنند به گونه ای که مجبور به اعمال جریمه نشویم.
امید می رود فرهنگ تبلیغ نیزهمانند سایر فرهنگ های موجود در جامعه در میان مردم نهادینه شده و آحاد جامعه به درجه ای از آگاهی برسند که برای رسیدن به منافع خود منافع دیگران را زیر پا نگذارند.
7348/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مناظر شهري تبليغات محيطي مديريت شهري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۴۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از مشکلات فعلی معلولان، مناسب سازی مسیر تردد آنها و بهره گیری از وسایل حمل و نقل عمومی است و این درحالی است که در اجرای هر پروژه‌ای، شهرداری باید مناسب سازی شهری برای معلولان را مدنظر قرار دهد، زیرا حق قانونی و شهروندی آن‌ها است.

این موضوع نه تنها قشر معلول جسمی، حرکتی که ۱۰ درصد از جمعیت هر کشوری را در بر می‌گیرد بلکه حتی برای افراد عادی نیز امری مهم است، اما متاسفانه رعایت این موضوع در برخی پروژه‌های شهری دیده نمی‌شود.

به همین علت است که یکی از گلایه‌های همیشگی معلولان موضوع مناسب سازی شهری است، زیرا زیست و رفت و آمد در شهر را برای آن‌ها با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور آذرماه سال گذشته از شهرداری تهران خواست به موضوع مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای معلولان ورود کند و گفته بود در دنیا پارک‌هایی برای معلولان ایجاد شده، اما متأسفانه در تهران شاهد احداث چنین پارک‌هایی نیستیم و تقاضا داریم این ظرفیت در پایتخت ایجاد شود.

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران هم در خصوص مناسب سازی تهران برای معلولان گفته بود با توجه به وجود حدود ۹۰۰ هزار تن معلول در شهر تهران باید ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو مناسب سازی شود، اما بر اساس گزارشی که از ستاد مناسب سازی فضا‌های شهری دریافت کرده ام، تنها ۲/۳ درصد از معابر شهر تهران یعنی ۲۲۸ کیلومتر معبر اصلی و فرعی برای معلولین مناسب سازی شده است.

اهمیت این موضوع و پیام های متعدد معلولان عزیز باعث شد این موضوع را از مدیر کل سلامت شهرداری تهران پیگیری کنیم.

حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از جمله خدماتی که شهرداری ارائه می‌کند مناسب سازی معابر شهر برای معلولان است، اما مناسب سازی را نباید به مسائل کالبدی محدود کنیم و خدمات فرهنگی، اجتماعی هم موظف هستیم برای معلولان عزیز مناسب سازی کنیم.

وی اظهار کرد: در حال انجام مناسب سازی خدمات فرهنگی و اجتماعی برای معلولان هستیم و برای مناسب سازی معابر هم برنامه منظم دارد که در معاونت شهرسازی شهرداری تهران پیگیری می‌شود و همه مناطق شهرداری بر اساس برنامه مشخص شده مناسب سازی معابر را انجام دهند.

صاحب با بیان اینکه تا مناسب سازی کامل شهر برای معلولان فاصله داریم گفت: ابتدای راه مناسب سازی هستیم و با همت مدیریت شهری در آینده شاهد اتفاقات خوب در این حوزه خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • شهر را تقدیم تاس‌اندازها نکنیم
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر | آفت چوب خوار درختان را پوک کرده بود
  • واکنش شهرداری نسبت به قطع درختان کنار باغ موزه قصر | آفت چوب خوار درختان را پوک کرده بود
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد دغدغه شورای شهر ششم است
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ابلاغ شد
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی ابلاغ شد