Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:35:26 GMT

تغییر نگرش در ازدواج جوانان با حذف رسوم نادرست

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۳۴۵۹۳

تغییر نگرش در ازدواج جوانان با حذف رسوم نادرست

تهران- ایرنا- ازدواج به عنوان اساسی ترین رویداد زندگی تاثیر بسزایی در ارزش ها، باور و نگرش افراد جامعه دارد. مرحله ای که در آن لازم است خانواده ها، جوانان را از لحاظ اقتصادی، شناختی، عاطفی و اجتماعی یاری رسانند و با حذف تجملات و رسوم نادرست در جهت دستیابی به ازدواج آسان گام بردارند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «تسهیل در امر ازدواج با آموزش مهارت های زندگی، تنوع دادن به محصولات و خدمات در جهت رونق کسب و کار اینترنتی و فراگیری آموزش و توجه به محیط اجتماعی دو اصل مهم در حمایت از کودکان» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که در مطبوعات امروز (سه شنبه) برجسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** تسهیل در امر ازدواج با آموزش مهارت های زندگی
با توجه به اینکه قسمت زیادی از جمعیت ایران در حال حاضر در سنین ازدواج هستند و مشکلاتی همچون وضعیت اقتصادی و اشتغال و ... عاملی مهم برای بالارفتن سن ازدواج است، به نظر می رسد برای این مهم باید تدابیری مانند فراگیری آموزش مهارت های زندگی و آسان گیری ازدواج اندیشیده شود.

روزنامه «ایران» با درج مطلبی با عنوان «اقتصاد تنها عامل کاهش ازدواج نیست» به گفت وگو با سید حسن موسوی چلک»، رییس انجمن مددکاری کشور پرداخت و نوشت: بر اساس آمارهای ثبت احوال، در سال 95، 704 هزار و 716 ازدواج به وقوع پیوسته که این رقم در سال 96 به 608 هزار و 977 ازدواج رسیده است. به عبارتی، تعداد ازدواج‌های کشور از سال 95 تا سال گذشته، 95 هزار و 739 فقره کاهش یافته است. اگر راهکاری برای ثبات قیمت‌ها و وضعیت موجود انجام نشود، آمار ازدواج سال 97 با کاهش جدی تری روبه‌رو می‌شود. دیگر مانند گذشته نیست که چتر حمایتی خانواده‌ها بر سر جوانان باشد به همین علت، لازم است جوانان به استقلال مالی برسند تا تصمیم به ازدواج بگیرند.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: برای تسهیل ازدواج، در گام نخست باید برای جوان امروزی آرامش و امنیت خاطر ایجاد کرد. در حال حاضر وضعیت اقتصادی به خاطر ناآرامی ‌ها به هم ریخته است و شوک‌های مختلفی به بازار وارد می‌شود. برخی هم مردم را از بالا‌تر رفتن قیمت ‌ها می‌ترسانند و باعث تشویش اذهان عمومی می‌شوند. به همین علت، لازم است، تسهیلات ازدواج جوانان افزایش یابد. با وجودی که قیمت‌ها در بازار افزایش جدی داشته اما تجملات مراسم عروسی روز به روز بیشتر می‌شود. در کنار مسائل اقتصادی باید به موضوع شادی و تفریح جوان‌ها و فراهم کردن زمینه مراسم‌های ازدواج هم توجه کرد تا شادی‌های عمومی در کشور افزایش پیدا کند. جوان‌های امروزی نگران تشکیل خانواده و پذیرش برخی از تعهدات هستند. چراکه می‌ترسند در آینده نتوانند از عهده آنها بر بیایند. عمده علت این موضوع اقتصادی و سایر علل آن موضوعات فرهنگی مثل تغییر باورها و اعتقادات هستند. به‌طوریکه آمار بیکاری نیز نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در سال 95، 25.9 درصد بوده است در حالی که این میزان، در سال 75، 13.7 درصد را نشان می‌دهد.

روزنامه «صبح نو» در گزارشی با عنوان «عروس داماد رفتن تسهیلات بگیرن!» می نویسد: قانون تسهیل ازدواج در سال 84‌تصویب شد و قرار بود بعد از 6 ماه آیین‌نامه‌های مربوط به آن به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود، این اتفاق اما هرگز نیفتاد. سیزده سالی از تصویب قانون تسهیل ازدواج می‌گذرد. قانونی سیزده‌بندی که در آن بر توانمندسازی جوانان بر تشکیل خانواده تأکید دارد. قانونی که در آن از صندوق اندوخته ازدواج جوانان، تأمین مسکن موقت، پرداخت وام قرض‌الحسنه و مهم‌تر از همه آموزش‌های فرهنگی در بندها و ماده‌های قانون گفته شده است. قوانینی که زمانی که تصویب شد، چشم جوانان به آن بود و شور وشوقی هم در بین آنها ایجاد کرد. قانون اما البته اجرایی نشد و در پشت درهای بسته ماند و مهر اجرایی شدنش هم هنوز صادر نشده است.

در ادامه این گزارش آمده است: نمودارها از سال 96-75 نشان می‌دهد طلاق در کشور رشد صعودی داشته است. طبق آمار ثبت شده آمار طلاق زیر 10‌درصد در سال 75‌به آمار 29‌درصد در امسال رسیده است. رشد صعودی طلاق در کشور حاکی از آن است که نتوانسته در جلوگیری از رشد آن موفق باشد که البته دلایل مختلفی در این عدم موفقیت دخیل بوده است. برخی از دلایل کاهش روزافزون ازدواج در کشور مربوط به دلایل اقتصادی است اما این مسأله عمدتاً ریشه فرهنگی دارد. آمارهای روند بیکاری نشان می‌دهد این مسأله تأثیر مستقلی در حوزه ازدواج داشته است و به میزان کاهش ازدواج با افزایش نرخ بیکاری مواجه هست. یکی از بندهای این قانون اتفاقاً بند فرهنگ ‌سازی است. بهتر است در دانشگاه‌ها، مساجد و مدارس در این رابطه کلاس‌ها و آموزش ‌هایی داده شود.

روزنامه «عصر ایرانیان» در مطلبی با عنوان «مسائل فرهنگی، دلیل اصلی افزایش سن ازدواج» به گفت وگو با بیژن نوباوه وطن عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی‌ پرداخت و نوشت: اگر ما دچار کاهش ازدواج در کشور شویم قطعا در سن فرزند آوری هم دچار مشکل خواهیم شد و بعد با نسل کهنه و سالخورده مواجه خواهیم شد و به مرور زمان در برنامه‌های آینده کشور خلل وارد خواهد شد . ایجاد شرایط ازدواج برای هر کشوری اهمیت دارد البته در این خصوص شرایط مختلفی از جمله شرایط اقتصادی و آرامش روانی مد نظر قرار دارد ؛ اما این موضوع که صرفا مشکلات اقتصادی در موضوع ازدواج دخیل باشد صحیح نیست، چون در بعضی از جوامع مشکلات اقتصادی وجود ندارد ولی آمار ازدواج پایین است و این موضوع نشان دهنده آن است که اقتصاد عامل اصلی ازدواج نیست هرچند می‌تواند در معیشت تاثیر بگذارد. چندی قبل اتحادیه اروپا اعلام کرد به‌طور متوسط حدود 46 درصد زندگی‌های مشترک در داخل کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون ازدواج انجام می‌شود وحال این سوال مطرح می‌شود که چرا در این جوامع با وجود اینکه آنجا مشکل اقتصادی وجود ندارد چرا جوان‌ها ازدواج نمی‌کنند؟ پس اگر بخواهیم آمار ازدواج را به اقتصاد متصل کنیم آمار غلطی به ما خواهد داد چرا که در بعضی از جوامعی که از نظر اقتصادی وضعیت زیاد مناسبی هم ندارند، تعداد ازدواج بالاست .

در ادامه این گفت وگو آمده است: بررسی‌ ها نشان می‌دهد تعداد فرزند آوری در میان خانواده ‌های کم برخوردار به نسبت خانواده ‌های برخوردار و مرفه بیشتر است. این در حالی است که در خانواده‌ های مرفه میزان فرزند آوری به کمتر از دو عدد یعنی حتی به نرخ طبیعی هم نمی‌رسد. آمار و ارقام کشورهای صنعتی و اقشار مختلف برخوردار در کشورهای مختلف نشان می‌دهد یکی از مسایل مهم در ارتقای مساله ازدواج ، مسایل فرهنگی است؛ متاسفانه طی سال‌های اخیر با رشد تعداد رسانه ‌ها در جوامع پیشرفته و صنعتی نیاز جوانان به ازدواج به شکل قانونی ، اخلاقی و فرهنگی کاهش پیدا کرده و بسیاری از نیازهای جوانان قبل از رفتن به خانه مشترک مرتفع می‌شود ؛ این در حالی است که فضاهای مجازی انسان را از لحاظ روحی تا حدود زیادی اقناع می‌کنند و انحرافی که به لحاظ اخلاقی در افراد ایجاد می‌شود نیاز آن‌ها را به ازدواج کاهش می‌دهد.

** تنوع دادن به محصولات و خدمات در جهت رونق کسب و کار اینترنتی
این روزها با گسترش بسترهای اینترنت و دسترسی آسان به فضای سایبری، خریدهای اینترنتی رونق زیادی گرفته، البته این موضوع تنها مربوط به پایتخت نشینان نبوده و استان‌های دیگر نیز از آن استقبال کرده‌اند. خریدهای اینترنتی به ظاهر کار را برای مشتریان پر و پا قرصش راحت کرده اند و آنان دیگر دغدغه از دست دادن وقت و گشتن در بازار و تحمل ترافیک شهرهای بزرگ را برای پیدا کردن کالای مورد نظر ندارند بنابراین تنوع در محصولات و خدمات می تواند به رونق کسب و کارهای اینترنتی کمک کند.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «دردسر خریدهای اینترنتی» نوشت: افراد تصور می‌کنند از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توانند در این فروشگاه‌های مجازی بیابند، غافل از آنکه این شیوه خرید شاید در نگاه اول بدون دغدغه باشد، اما مشکلاتی نیز همراه خود دارد که پیگیری برای رفع آن به مراتب زمان بیشتری از خرید کردن را از خریداران می‌گیرد. البته تجربه‌های موفقی هم در خریدهای اینترنتی دوستداران آن وجود دارد، اما وجود برخی تخلفات مانند گرانفروشی، تقلبی بودن جنس تحویل شده یا نرسیدن کالا به دست خریدار را نمی‌توان از این نوع خرید کتمان کرد. مشهد یکی از کلانشهرهایی است که مردمش استقبال خوبی از خریدهای اینترنتی می‌کنند و البته به همان نسبت نیز با مشکلاتش دست و پنجه نرم می‌کنند. «کریمی» یکی از اهالی بلوار «سجاد» مشهد که خانمی خانه دار است، می‌گوید: رفت و آمد در ترافیک برایم سخت است، به همین جهت ترجیح می‌دهم بیشتر خریدهایم را اینترنتی انجام دهم البته چند بار نیز برایم پیش آمده که کالایی را که می‌خواسته‌ام کیفیت نداشته و نتوانسته‌ام پس بدهم. «شریفی» یکی دیگر از اهالی مشهد است که دیپلم دارد و می‌خواسته در کلاس‌های آنلاین مدیریت یک سایت شرکت کند و قرار بوده هفته‌ای دوبار آموزش‌های لازم را از طریق اینترنت بگیرد، اما پس از واریز پول متوجه شده سایتی به این نام وجود ندارد و باید قید 700 هزار تومان واریزی‌اش را بزند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: رسیدگی به تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی در حال حاضر بخشی از کار بازرسی و نظارت خراسان رضوی را به خود اختصاص می‌دهد، بویژه اینکه هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند باید موضوع را از کجا پیگیری کنند. «علی باخرد»، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: برخی از فروشگاه‌های مجازی که در استان فعالیت دارند، با مرکزیت تهران هستند که در مشهد نیز شعبه دارند و برخی دیگر فروشگاه‌هایی هستند که مرکزیت آنها در خود استان است. وی خاطرنشان می‌کند: فروشگاه‌های اینترنتی بر اساس ماده 87 قانون نظام صنفی برای فروش در فضای مجازی باید از اتحادیه مربوطه پروانه کسب بگیرند که این دسته از فروشگاه‌ها معمولاً مشکل خاصی ندارند و تخلفات آنها از سوی معاونت بازرسی و نظارت قابل پیگیری است. اینها فروشگاه‌هایی است که در فضای حقیقی دارای یک شرکت یا مغازه هستند و در کنار آن هم در فضای مجازی کالا عرضه می‌کنند. اما مشکل شرکت ‌هایی است که مجوز ندارند و در فضای حقیقی کالایشان را به‌صورت مخفیانه یا در خانه یا انبار غیرحقوقی نگه می‌دارند و سپس کالا‌ها را در فضای مجازی عرضه می‌کنند و ما با اینگونه فروش در فضای مجازی مخالف هستیم و برخورد می‌کنیم.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «هجوم به کسب و کارهای اینترنتی» می نویسد: در سال‌های اخیر و با گسترش استفاده از فضای مجازی در جوامع مختلف، دادوستد و عرضه کالا‌های اینترنتی نیز به شدت رو به افزایش نهاده است که باید آن را پاسخ به یک نیاز واقعی بر شمرد. در کشور ما برخی آپ‌ها و نرم‌افزارها در زمینه سفارش غذا، تاکسی، خرید و فروش‌های خرد و... فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌اند و شهرت و ثروت فراوانی را نیز به دست آورده‌اند. آنچه قابل توجه است؛ تغییر نگرش قسمت عمده جامعه نسبت به خرید اینترنتی و در نتیجه تجارت الکترونیک است. شاید تا سال‌های پیش، بسیاری مردم بر این باور بودند جنسی را که خود ندیده و امتحان نکرده‌اند نخرند، اما اینک با امکاناتی که این سایت‌ها و نرم‌افزارها در اختیار آنها قرار داده اند، ترجیح می‌دهند که زمان خود را صرف رفت و آمد در مسیرهای شلوغ و پر ترافیک نکنند و تا حد امکان، خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. گرچه افزون برآن، عده دیگری در تلاشند تا اعتبار دادوستدها با رقم‌های بیشتر و یا دادوستد کسب‌وکارها با یکدیگر را، قطعی و تضمین کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: در سال‌های گذشته شکایات زیادی از سوی شهروندان مطرح می‌شد که افرادی با خرید و فروش اجناس در شبکه‌های اجتماعی، اقدام به کلاهبرداری و فروش اجناس تقلبی می‌کنند. اکنون با پیدایش «یک بسته و بستر امن» این امید می‌رود که اولا محیطی مطمئن برای دادوستد پدید آید، دوما دست دلالان از خرید و فروش‌های متقلبانه کوتاه شود و در نتیجه، اجناس با قیمت‌های واقعی‌تری به دست مشتریان برسند. این امر می‌تواند کمک بزرگی به تولیدکنندگان کوچک‌تر جامعه باشد که معمولا محصولات خود را در ازای سودی ناچیز به دست دلالان و پخش کننده‌ های اصلی می‌رسانند و آنها، با کم ترین زحمت، بیشترین سود را از دسترنج تولید کنندگان می‌برند. کیف پول مبتنی بر زنجیره بلک چین امکان دیگر سامانه ملی سککوک است که چندی پیش با حضور نجفی به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این مدل پول تحت وب که پیش از این در محیط‌های متفاوتی مانند کیف پول برای ارزهای مجازی مانند بیت کوین مورد استفاده قرار گرفته بود، محیط کاربردی بسیار ساده و راحتی است؛ محیطی که معمولا برای همه افراد قابل یادگیری و استفاده سریع است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «کسب وکارهای مجازی در بازار بی رمق» نوشت: در حالی که بازارهای دیجیتال در ایران در کنار دیگر بازارها تحت تاثیر شرایط اقتصادی جدید قرار گرفته‌اند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی بر سر صلاحیت اعطای مجوز به تقابل با یکدیگر برخاسته‌اند. سازمان نظام صنفی به‌ طور سنتی نماینده شرکت‌های قدیمی‌تر حوزه‌ آی‌تی است؛ شرکت‌هایی که سال ‌هاست در حوزه انفورماتیک، نرم ‌افزار و سخت‌افزار مشغول به فعالیتند. برخی فروشگاه ‌ها و شرکت ‌های خدمات‌ دهنده اینترنت هم عضو این سازمان هستند.

در ادامه این گذشته آمده است: در سال ‌های گذشته همواره بین این سازمان و اتحادیه‌های فعال در حوزه تکنولوژی رقابتی برای جذب و اعطای مجوز وجود داشته و در مواردی تقابل‌هایی هم به وجود آمده است. اتحادیه کسب و کارهای مجازی تازه‌ واردترین اتحادیه در این عرصه است؛ اتحادیه‌ای که با گردهم آمدن تعدادی از استارت ‌آپ‌ های مطرح کشور که خدمات روی اینترنت ارائه می‌دادند شکل گرفت. سازمان نظام صنفی در زمان تشکیل این اتحادیه یکی از مخالفان اصلی آن بود و بارها بحث ‌های مختلفی پیرامون وجوه قانونی ایجاد این اتحادیه به وجود آمد. هر صنفی که کسب وکار آنها مبتنی بر رایانه است باید مجوز خود را از سازمان نظام صنفی دریافت کند.

** فراگیری آموزش و توجه به محیط اجتماعی دو اصل مهم در حمایت از کودکان
رشد و پرورش صحیح کودکان که سرمایه های اجتماعی و آینده سازان هر جامعه ای هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آنها در کنار مراقبت جسمانی به توجهی همه جانبه برای تعالی خویش نیاز دارند. کودکان با توجه به محیط اجتماعی خود نسبت به هر آنچه که برایشان اتفاق می افتد، می اندیشند و بر پایه همان تصمیم می گیرند. حمایت از کودکان بیمار، آموزش حفاظت از محیط زیست و داشتن زندگی سبز و دیگر آموزش‌ها و تعلیمات برای کودکان لازم و ضروری است.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «ساعتی در روستای تفریحی کودکان بیمار غیرواگیردار» نوشت: مزرعه‌ای سرسبز و مجهز در جنوب روستای لومان شهر آبسرد دماوند برای تسکین بچه‌های بیمار؛ قرار است اینجا بچه‌ها ماجراجویی در جنگل و بازی کردن با الاغ را تجربه کنند. از رودخانه رد بشوند و همه دردها را با فریادی بلند از تن کوچک‌شان بیرون کنند. بچه‌هایی که محصور در فضای کوچک خانه و در رفت و آمد بین بیمارستان و آزمایشگاه شاید فرصت دیدن درخت و شنیدن صدای خروس را نداشته باشند. بهزاد بهنیا مؤسس مزرعه آفتاب می‌گوید:«ما می‌خواهیم این بچه‌ها را بیاوریم به عرصه تولید و به آنها کار یاد بدهیم تا وقتی بزرگ شدند و بیماری‌شان مداوا شد، بتوانند وارد محیط اجتماعی شوند.» بهزاد بهنیا با صورتی خندان و شلوار جین و تی شرتی نخی از راه می‌رسد. بهنیا بعد از سال‌ها زندگی در خارج از کشور حالا سه سال است که این مرکز آموزشی، تفریحی و اقامتی کودکان را راه‌اندازی کرده تا اردوگاهی برای کودکان بیمار غیرواگیردار باشد. با او در محوطه قدم می‌زنیم و درباره ساختمان‌ها و قسمت‌های مختلف اردوگاه صحبت می‌کنیم. بناهایی که با استانداردهای بین‌المللی و با مواد اولیه کاملاً سازگار با طبیعت ساخته شده.

در ادامه این گزارش می خوانیم: بهنیا در مورد دلیل ساخت این مجموعه می‌گوید:«ما می‌خواهیم مسئولان کشور را دعوت کنیم بیایند اینجا را ببینند. می‌خواهیم به آقای وزیر نشان بدهیم که ما 4 یا 5 میلیارد خرج کرده‌ایم و یک چیز کوچک درست کرده‌ایم. بیایند ببینند تا بشود بازهم از این کارها انجام داد. ما می‌خواهیم قدرت پذیرش تغییر را به مسئولان نشان بدهیم و بگوییم می‌شود برای این بچه‌ها کارهای دیگری هم کرد. او از بچه‌هایی می‌گوید که وقتی اولین بار به این مزرعه می‌آیند هنوز یک غاز یا الاغ را از نزدیک ندیده‌اند و فکر می‌کنند تنهاترین آدم‌های روی زمین هستند. بچه‌هایی که رابطه شفابخش با طبیعت را گم کرده‌اند: «شاید باورت نشود ولی پسری اینجا وقتی برای اولین‌بار غاز دید، فکر می‌کرد با ریموت کار می‌کند.» این مرد 68 ساله از مادرانی می‌گوید که وقت ناهار در مزرعه دائم به بچه‌هایشان می‌گویند زودتر بیایند سر سفره تا غذا از دهن نیفتد اما بچه‌ها هیچ علاقه‌ای به خوردن نشان نمی‌دهند و در رودخانه مشغول آب بازی‌اند یا وقتی بچه‌ای کمی لباسش خیس می‌شود مادر بچه با نگرانی می‌خواهد سریع لباس بچه را عوض کند اما بچه لخت می‌دود و دوست دارد بازی کند. صحنه‌هایی که انگار خاطرات خوب بهنیا در این مزرعه است.

روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «کودکان؛ جامعه هدف آموزش‌های زیست‌ محیطی» به گفت وگو با اسما نورانی مدیر انجمن سفیران طبیعت پرداخت و نوشت: سال ٩٤ یک پیش دبستانی محیط ‌زیستی به اسم «سفیران طبیعت» تاسیس کردیم. مبنای آموزش ‌های مان هم انتقال مفاهیم به روش غیرمستقیم است. طراحی بازی‌های مفهومی درباره محیط‌زیست از جمله این فعالیت‌ها بود. چند سال پیش خواهرم موسسه زبان داشت و من در شیفت مخالف کلاس‌های آموزش زبان، من به مناسبت‌های زیست‌ محیطی مختلف سعی می‌کردم مباحث آموزشی محیط ‌زیست را به زبان و روشی که بچه‌ها علاقه‌مند باشند به آنها منتقل کنم. در کنگان کارگاه‌های آموزشی برای کودکان برگزار می‌کردیم. وقتی علاقه و استقبال بچه‌ها را دیدم تصمیم گرفتم یک پیش دبستانی با رویکرد آموزش زیست ‌محیطی تاسیس کنم. اساسنامه‌اش را هم نوشتیم اما اداره محیط‌زیست اعلام کرد که طبق قانون نمی‌تواند به مرکز پیش‌دبستانی مجوز دهد. در نهایت با همکاری اداره کل محیط ‌زیست بوشهر با آموزش و پرورش رایزنی شد و در نهایت ما مجوز پیش دبستانی گرفتیم و قرار شد روی آموزش‌های حوزه محیط‌زیست متمرکز شویم.

در ادامه این گزارش آمده است: تمرکز ما فعلا روی کودکان است. آنها وقتی آگاه شوند در واقع یک نسل آگاه شده است. اما نکته اصلی این است که باید زمینه فعالیت‌های تشکل‌های غیردولتی در شهرستان‌ها بیشتر فراهم شود. نباید خیال کنیم که مثلا یک تشکل شهرستانی مانند یک تشکل تهرانی می‌تواند فعالیت کند. به نظر من باید از فعالیت‌های تشکل‌ها خصوصا در مناطقی مانند شهر ما که با تهدیدهای مختلف روبه روست حمایت جدی شود. البته همین حالا هم مدیرانی هستند که حمایت می‌کنند. اما این حمایت‌ها باید به صورت رویه ثابت و همه‌گیر تبدیل شود. در این صورت می‌شود خیلی به آینده امیدوارتر شد. اما ما به هر حال آموزش کودکان را دنبال می‌کنیم. رسانه‌ها هم باید بیشتر به فعالیت‌ های زیست ‌محیطی در شهرستان ‌ها توجه کنند. این توجه باعث می‌شود تشکل‌ها با انگیزه بیشتری فعالیت کنند.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «کودک روستایی فراموش ‌شده» می نویسد: عادت دارد برای شروع قصه‌اش این را بخواند و بچه‌ها دست ‌بزنند. اسماعیل آذری نژاد، روحانی دهدشتی کارش همین است؛ قصه گفتن و کتاب خواندن. حرف زدن از مردی روحانی که برای کودکان روستایی سرزمین‌های محروم قصه می‌گوید خالی از لطف نیست. 39 ساله است، متولد استان کهگیلویه و بویراحمد؛ شهرستان دهدشت و پدر حسین 13 ساله و ارغوان 7 ساله. هم تحصیلات حوزوی دارد و هم لیسانس جامعه‌شناسی و ارشد عرفان. پنج سال است که به زادگاهش برگشته. لیستی از کتاب‌های خوب برای کودکان دارد؛ ایرانی و خارجی، کلاسیک و مدرن، مذهبی و غیر مذهبی. به قول خودش فرقی نمی‌کند، مهم این است که بچه‌ها ذهن پرسشگری داشته باشند. مهم پرورش فکر کودکان روستایی با یار مهربان است. برای بچه‌های روستایی و مناطق محروم قصه می‌خوانم. شعاری من دارم به نام «قصه، توپ، رنگ». در واقع من قصه می ‌گویم تا ذهن بچه‌ها شکوفا شود. قصه یک ابزار محرکی است برای ذهن کودک و دنیایی را جلوی چشم کودک باز می‌کند، واژگان بچه‌ها را افزایش می‌دهد، مهارت ‌هایی را یاد می‌گیرند، احساسات و عواطف‌شان را تقویت می‌کند. شیوه من در قصه‌ گویی این است که با بچه‌ها بعد از قصه گفت‌وگو می‌کنم و در مفاهیم کند و کاو می‌کنیم. در واقع من معلم نیستم، من یک تصویرگر هستم. فضایی را آماده می‌کنم تا بچه‌ها خودشان با هم گفت‌وگو کنند تا یاد بگیرند تحمل مخالف و نقد هم داشته باشند و در یک فضای چند جانبه با هم حرف بزنند و فکرشان رشد کند.از آن طرف توپ، انرژی بچه‌ها است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: کودکان امروزی به ‌خاطر دنیای مجازی تحرک کمی دارند و من با توپ که نماد ورزش است و با انواع ورزش مثل طناب کشی، بدمینتون و ورزش‌های دیگری که بتوانم وسایلش را به آسانی تهیه کنم آن‌ها را وادار به تحرک می‌کنم. بعضی مواقع بچه‌ ها یک انرژی و خشونت پنهانی دارند و هدف من این است که با این‌کار به نوعی از این انرژی‌ های منفی فاصله بگیرند و هم اینکه با ورزش یک فعالیت گروهی هم یاد بگیرند. هدف بعدی من رنگ است. منظور از رنگ این است که دنیای کودک، دنیای زیبایی باشد. به مدارس روستایی می‌روم و با مشارکت خود بچه‌ها و در اختیار گذاشتن برس و قلم مو، از آن‌ها می‌خواهم در و دیوارمدرسه خودشان را صفایی بدهند. بعضی وقت‌ها هم قلم موو بنری دست بچه‌ها می‌دهم و آن‌ها نقاشی می‌کشند. هدف از این کار آموزش نقاشی نیست بلکه ایجاد نوعی خلاقیت است تا با این کار درونیات و افکارشان را هم به تصویر بکشند.

پژوهش**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تحليل روزنامه ها اجتماعي و فرهنگي 23 مرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۴۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد حمیدی نژاد در خطبه‌های نماز جمعه عالی‌شهر با تسلیت شهادت امام صادق علیه السلام رئیس مذهب شیعه اظهار کرد: تا قبل از امام صادق علیه السلام ائمه اطهار نمی‌توانستند مطالب دین را برای مردم بیان کنند چون دشمنان آنها نمی‌گذاشتند اما زمان امام صادق علیه السلام چون بنی امیه در حال انقراض و بنی عباس تازه جایگزین آنها شده بودند مدتی از دشمنی با امام صادق (ع) به صورت ظاهری دست برداشتند.

وی خاطرنشان کرد: آن حضرت مجالی پیدا کرد که دانشگاهی تشکیل دهد و چهار هزار نفر مستقیم و ۱۲ هزار نفر غیر مستقیم شاگرد داشت باشد و تمامی مسائل دین را بیان کند برای همین که فقه ما از روایات امام صادق (ع) گرفته شده ما را شیعه جعفری می‌گویند.

امام جمعه عالی‌شهر بیان کرد: اضافه کرد: در رابطه با عظمت امام صادق (ع) همین بس که تمامی امامان اهل سنت شاگرد امام صادق (ع) بوده‌اند، ابوحنیفه رئیس مذهب حنفی و مالک بن انس رئیس فرقه مالکی شاگرد مستقیم امام صادق (ع) بوده‌اند و شافعی و احمد حنبل هم که بعداً متولد شده‌اند شاگردان مالک بن انس بودند که او شاگرد امام صادق (ع) بوده است

وی ادامه داد: به جوانان عزیز توصیه می‌کنم که به روایات امام صادق (ع) مراجعه کنند و فریب تبلیغات دشمن را نخورند که خودشان را پدر خیلی از علوم می‌دانند در حالی که پدر همه علوم دنیا در رشته‌های مختلف شاگردان امام صادق (ع) مثل جابربن حیان و دیگران بوده‌اند که آثارشان هنوز هم در دانشگاه‌های معتبر دنیا تدریس می‌شود

حمیدی‌نژاد با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با معلمان افزود: ایشان لزوم تشکر از معلمان را وظیفه همه مردم می‌دانند چون معلمان هستند که فرزندان ما را تربیت می‌کنند و تعلیم می‌دهند برای سراسر عمرشان، ایشان مهمترین موضوع در آموزش و پرورش را تحول می‌دانند و بر روی اجرایی شدن سند تحول بنیادین تاکید می‌کنند.

وی ادامه داد: این سند مهم که در سال ۱۳۹۰ تصویب شد، در دولت قبل در کشو گذاشته شد و در آن را بستند آقا فرمودند ما آن چند سالی ضرر کردیم دولت قبل نه تنها سند تحول را اجرایی نکردند بلکه در مقابل سند ۲۰۳۰ دیکته شده آمریکا و غرب را که سند بردگی ملت ایران و تربیت غربی کردن فرزندان ما بود را تصویب و به آموزش و پرورش و ۱۷ دستگاه دیگر جهت اجرا ابلاغ کرد و به طور جدی شروع به اجرای آن در مدارس کردند.

امام جمعه عالی‌شهر ادامه داد: وقتی هم که رهبری بر سر آنها فریاد کشید که چرا این سند را پذیرفته‌اید و اجرا می‌کنید رئیس جمهور وقت گفت من تا آخر پای اجرای سند ۲۰۳۰ هستم.

وی افزود: ما باید درس بگیریم که یک انتخاب غلط چه بر سر ملت می‌آورد هم در مسئله اقتصادی که رکود و عقب گرد یک دهه بر ملت مظلوم ایران تحمیل کردند که امروز هر چه هم تلاش‌های جهادی و شبانه روزی دولت انجام می‌شود ملت ایران تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت احساس نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مسئله دین و فرهنگ ما شاهد بودیم که نوجوانان و جوانان ما چقدر آسیب دیدند و امروز چگونه نسبت به ارزش‌های دینی بی‌خیال شده‌اند و همسو با دشمن در مقابله با ارزش‌های دینی حرکت می‌کنند البته این مسئولیت ما را خیلی سنگین می‌کند که به هر نحوی که می‌توانیم برای نجات جوانان و نوجوانان عزیزمان تلاش کنیم.

کد خبر 6095809

دیگر خبرها

  • تغییر محسوس در وضع اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایجاد شود
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • واکنش وزیر ورزش به تغییر نام باشگاه استقلال
  • وزیر ورزش به تغییر نام استقلال واکنش نشان داد
  • واکنش وزیر ورزش به تغییر نام استقلال
  • واکنش وزیر ورزش و جوانان به تغییر نام باشگاه های استقلال و پرسپولیس
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است