Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد؛ همه این منطقه را به نام پایتخت طبیعت ایران می شناسند، طبیعت بکر و دل انگیز، آب و هوای خوب و معتدل، کوه های سر به فلک کشیده، جنگل های هزاران ساله بلوط چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
وجود دو اقلیم سردسیری و گرمسیری، طبیعت بکر و دل انگیز، عشایر کوچ رو، گیاهان دارویی، تنوع گیاهی و جانوری، دو منطقه حفاظت شده دنا و خاییز، پیست اسکی کاکان، وجود 48 قله بالای 4 هزار متردر شهرستان دنا با قابلیت کوهنوردی، آبشار یاسوج، منطقه گردشگری سی سخت و روستاهای گردش پذیر آن، چشمه بلقیس چرام، بافت تاریخی دهدشت، تنگ گنجه ای بویراحمد، آبشار کمر دوغ، بقاع متبرکه، دریاچه برم الوان بهمئی از جمله صدها مکان گردشگرپذیر استان به شمار می رود که سالانه پذیرای بیش از صدها هزار نفر از سراسر کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما کمبود زیرساخت‌ها و ناشناخته بودن جاذبه های گردشگری موجب شده است گردشگران به خوبی نتوانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.
در حالی که برای ایجاد یک شغل در صنعت باید 300 میلیون تومان هزینه کرد اما در گردشگری با یک سوم این مبلغ می توان یک شغل را ایجاد کرد به همین دلیل گردشگری در این استان به عنوان یکی از سه محور توسعه در سند آمایش سرزمین مورد توجه قرار گرفته است تا شاید کهگیلویه و بویراحمد که به تناسب جمعیت ( یک درصد جمعیت کشور ) در کشور سومین استان از نظر بیکاری است بتواند از این راه هزاران شغل ایجاد کند و جوانان مستعد و جویای کار این منطقه را از بلاتکلیفی خارج کند.
باوجود نزدیکی کهگیلویه و بویراحمد به استانهای جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس، اما کمترین بهره از این فرصت استثنایی برای جذب گردشگر و ایجاد شغل و رونق اقتصادی صورت می گیرد. نبود زیرساخت مناسب مانند جاده های مناسب دسترسی، مکان های بهداشتی، آبخوری، کمبود مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی، نبود بزرگراه ها، نبود سرمایه گذار، وجود معارضات اجتماعی، بروکراسی های اداری، نبود برنامه های چشم انداز چند ساله برای تحول در زیرساخت های گردشگری استان و ده ها مشکل دیگر موجب شده است که گردشگران نتوانند از ظرفیت این استان به خوبی استفاده کنند.
محسن نوایی یکی از گردشگرانی که به برای استفاده از تفرجگاه ها به یاسوج سفر کرده است با اشاره به وجود جاذبه های خوب گردشگری، از کمبود فضای مناسب برای اقامت خانواده خود گله کرد.
وی گفت: گردشگرانی که برای بازدید از مکانهای گردشگری به یاسوج سفر می کنند انتظار دارند در مراکز اقامتی و رفاهی سکونت کرده و بدون دغدغه خاص فقط به استراحت بپردازند و از آب و هوای فرح بخش استان استفاده کنند اما در تفرجگاه های استان امکانات مناسبی را ندیدم و مجبور شدم شب را با دلهره در یکی از پارک های سطح شهر به صبح برسانم.
یکی دیگر از گردشگران به ناشناخته ماندن برخی از جاذبه های گردشگری و بی اطلاعی گردشگران و نبود راهنما و تابلوی معرفی گردشگاه ها و آثار تاریخی و دیدنی انتقاد و اظهار کرد: مسئولان زیربط در این حوزه باید اطلاع رسانی بهتری در این حوزه انجام دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز با تایید نبود یا کمبود زیرساختهای گردشگری گفت: 18 طرح نیمه تمام گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که به علت کمبود اعتبار و معارضات محلی متوقف مانده و متاسفانه مردم نیز در این مورد همکاری نمی کنند.
محمود باقری عمده طرح های نیمه تمام گردشگری را اردوگاه تفریحی خهکلون، تنگ تامرادی، امامزاده بی بی زهرا خاتون(س)، آبشار بهرام بیگی، بیژن یک، شراب گرو، موگرمون، برم الوان، تنگ ماغر، تنگ سولک، دشتک دیل، رود رونه، امامزاده سید شمس الدین، امامزاده نورالدین و توت نده در شهرستان های مختلف دانست و افزود: دو شهرستان بویراحمد و دنا بیشترین جاذبه های گردشگری را دارند.
وی با برشمردن مشکلات در حوزه گردشگری و جذب گردشگر گفت: ناشناخته بودن برخی از جاذبه های گردشگری و تبلیغ نشدن و معرفی آن ها، پراکندگی تفرجگاه ها، ضعف بنیه مالی عمومی استان و بخش خصوصی برای مشارکت در سرمایه گذاری، نبود اعتبار لازم،نبود بازارچه سنتی دائم برای عرضه محصولات صنایع دستی و غذاهای بومی، نداشتن طرح جامع گردشگری، فصلی بودن گردشگری در استان، اقدام گردشگران به شکار غیرمجاز، کمبود خطوط هوایی مسافربری با شهرهای بزرگ گردشگرپذیر از مهمترین مشکلات صنعت گردشگری استان است.
باقری با بیان اینکه تهیه طرح جامع گردشگری مسیر کار را برای برون رفت از بسیاری از مشکلات برطرف می کند،افزود: با اجرای این طرح نوع ارتباط با منطقه و ساخت هر گونه طرح و تغییر کاربری ها در هر منطقه مشخص می شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از تفرجگاه ها و جاذبه های گردشگری استان از آبخوری و مکان های اقامتی و بهداشتی استاندارد برخوردار نیستند، گفت: در سال گذشته 100 مکان بهداشتی در مناطق مختلف گردشگری استان ساخته شده که البته این تعداد در مناسبت های خاص و تعطیلی های پشت سر هم جوابگوی انبوه مسافران و گردشگران نیست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به خشک سالی های اخیر در استان هم اشاره و اضافه کرد: آب آبشار و تنگ گنجه ای یاسوج خشک شده و در این رابطه مکاتباتی با آب و فاضلاب و جهاد کشاورزی استان انجام شد که بخشی از آب را برای طراوت و شادابی در این دو منطقه رها کنند.
باقری واگذاری برخی از طرح های گردشگری به بخش خصوصی را از مهمترین برنامه های این سازمان عنوان کرد و یادآور شد: تاکنون سه طرح در دو شهرستان بویراحمد و گچساران واگذار شده است و چهار طرح دیگر را تا اواسط مرداد ماه امسال واگذار می کنیم.
اما تجمیع پارک ها در یک نقطه از مرکز استان مهمترین مشکل گردشگران و همشهریان است.
شهردار یاسوج هم با بیان اینکه پارک های شهر یاسوج برای اقامت گردشگران و همشهریان جوابگو نیست، گفت: همه پارک ها و فضای سبز در مجاورت رودخانه بشار قرار گرفته اند که این باعث سرگردانی و اتلاف وقت گردشگران می شود.
نستهین مقدم افزود: این مشکل تنها مربوط به مسافران نیست بلکه برای شهروندان هم مشکلاتی را به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه تنظیف محوطه پارک ها، آبخوری ها و مکان های بهداشتی به شکل منظم در حال انجام است، اضافه کرد: بیشتر سرویس های بهداشتی مستقر در پارک ها قابل استفاده نبودند که با تاکید استاندار و شهردار در مدت کوتاهی ساماندهی و قابل بهره برداری شدند.
شهردار یاسوج با بیان اینکه امسال در هفته دولت چندین چشمه سرویس بهداشتی پیش ساخته در مکان های مختلف پارکهای یاسوج نصب می شود، ادامه داد: هم اکنون در پارک های غدیر و جنگلی در این حوزه مشکلی نداریم.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد هم طرح های ساخت تله کابین یاسوج، هتل آپارتمان، پارک آبی، مجتمع بوم گردی و بازارچه سنتی را از طرح های نیمه تمام این شهرستان نام برد و یادآور شد: این طرح ها توسط بخش دولتی و خصوصی شروع شدند که به علت کمبود اعتبار نیمه تمام مانده اند.
حسن زاده با بیان اینکه این شهرستان 230 جاذبه طبیعی گردشگر پذیر با روستاهای هدف و مناطق نمونه ، بیش از 3 هزار صنایع دستی، 210 اثر تاریخی شناسایی شده و 65 اثر تاریخی ثبت ملی شده دارد، گفت: در دو ماه اخیر بیش از 300 هزار گردشگر در هتل ها و مجتمع های بوم گردی این منطقه مستقر شده اند.
وی با بیان اینکه 20 طرح گردشگری توسط بخش خصوصی و 10 اردوگاه و کمپینگ تفریحی در این شهرستان در حال ساخت است، افزود: اعتبارات این طرح ها از صتدوق توسعه ملی و اشتغال روستایی تامین شده است که در صورت بهره برداری از آنها شاهد افزایش زیرساخت های گردشگری خواهیم بود.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد یکی از طرح های مهم گردشگری استان را موزه یاسوج نام برد و اضافه کرد: این طرح هم اکنون 90 درصد پیشرفت کاری دارد که در صورت تامین اعتبار 2 میلیاردی به زودی به بهره برداری می رسد.
معاون راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیزتوسعه بزرگراه ها را از اولویت های اداره راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: بهره برداری از بزرگراه های استان و در نتیجه افزایش ایمنی، کاهش هزینه سفر و افزایش عبور و مرور، موجب جذب گردشگر می شود.
محمد راستا با بیان اینکه 160 کیلومتر بزرگ راه تاکنون در استان ساخته شده است، افزود: بیش از 100 کیلومتر دیگر در دست اجرا داریم که در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسند.
وی ادامه داد: در این راستا 60 کیلومتر از جاده پاتاوه به دهدشت به بهره برداری رسیده، 16 کیلومتر از جاده یاسوج به شیراز و چندین کلیومتر از جاده یاسوج به سمیرم نیز تبدیل به بزرگراه شده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسل هایی که دارد می تواند به عنوان استان نمونه گردشگری جنوب کشور مطرح شود که با این کار سالانه  صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی جذب می شوند. توجه مسئولان به گردشگری در این استان به عنوان صنعت اول موجب رونق اقتصادی، اشتغال زایی و جلوگیری از مهاجرت به استانهای همجوار خواهد شد. همچنین با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت می توان به اهداف سند چشم انداز گردشگری دست یافت و این کار تنها با تلاش مضاعف مسئولان و تشویق سرمایه گذارن بخش خصوصی در بخش گردشگری استان محقق می شود.دبیر:محمدجعفر درزاده

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد پایتخت طبیعت زیرساخت های گردشگری در استان مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان یاسوج برم الوان چشمه بلقیس چرام ابشار یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۴۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌

دریافت 3 MB

دیگر خبرها

  • فیلم| اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • انتشار گزارش مکتوب از وضعیت حقوق بشر در ایران
  • گزارش تسنیم از اجلاسیه سرداران و ۴۲۲ شهید کهگیلویه
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • پرداخت ۴۷ میلیارد تومان خسارت بدنی به علت حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد
  • سد «آبریز» مطالبه مهم مردم کهگیلویه و بویراحمد است/ راه آهن یاسوج مورد توجه قرار گیرد
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • پرونده قاچاق ۸۰۰۰ لیتر گازوئیل در دادگستری یاسوج رسیدگی شد
  • ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها انتظار