Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرنوشت لیگ برتر انگلیس طی دو فصل گذشته توسط «Half space» تعیین شد و به نظر می رسد باز هم این فضاى طلایی از زمین فوتبال، در فصل پیش رو تعیین کننده باشد.

طرفداری - مفهوم "فضا" در تاریخ فوتبال، همواره یکی از پیچیده ترین مفاهیم تاکتیکی بوده است. اینکه تصور کنیم فقط طی 20 سال اخیر درباره این مفهوم صحبت های زیادی شده، کاملا اشتباه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جایگاه فضا در پازل تاکتیکی فوتبال در طول تاریخ همواره محفوظ بوده است. نقل قول بسیار مشهوری از بری هولشوف، مدافع آن آژاکس افسانه ای دهه 70 که توانست سه بار پیاپی قهرمان اروپا شود، در این مورد وجود دارد که به خوبی نشان می دهد تا چه اندازه در طول تاریخ درباره این مفهوم صحبت شده است: "تمام زمان درباره مفهوم فضا و اهمیت آن در زمین فوتبال صحبت می کردیم. اینکه چگونه در زمین فضا ایجاد کنیم و چگونه در فضای ایجاد شده، وارد شویم." طبیعی است وقتی امثال یوهان کرایوف، شاگرد مکتب رینوس میشل باشند، آموزه های آن ها با رنگ و لعاب مدرن شده به دهه و دهه های بعد نیز انتقال پیدا می کند. نقل قول مشهور دیگری نیز از جرارد فن در لم، دستیار لوئیس فن خال در آژاکس دهه 90 که توانست قهرمان اروپا شود، در مورد اهمیت فضا و دیگر پارامترهای وابسته به آن وجود دارد که بسیار قابل تامل است: "تمام زمان در کنار فن خال درباره سرعت، فضا و زمان صحبت می کردیم. اینکه در کدام نقطه از زمین بیشترین فضا وجود دارد و در کدام نقطه بازیکنان می توانند بیشترین زمان را در اختیار داشته باشند." همه چیز در مورد فضا در جملات فن در لم نهفته است. 

برای رسیدن به اهدافی که فن در لم آن ها را برشمرد، مربیان مولف زمین فوتبال را به چندین نقطه مختلف تقسیم بندی کردند. آن ها برای هر نقطه و برای هر باکس شرح وظایف مشخصی تعریف کردند و در تمرینات به طور کامل روی آن متمرکز شدند. به عنوان مثال همان طور که در تصویر زیر می بینید، لوئیس فن خال زمین فوتبال را به 18 باکس جداگانه تقسیم کرد. در هر باکس بازیکنان هر پست و هر نقش وظایف مشخصی داشتند. این تقسیم بندی برای بسیاری از مربیان تبدیل به الگو شد. هدف این تقسیم بندی بسیار مشخص و واضح بود: رسیدن به بهترین فضا در بهترین زمان.

پپ گواردیولا اما دید متفاوتی به زمین فوتبال داشت. او با توجه به آنچه در ذهنش می گذشت زمین فوتبال را به 20 قسمت تقسیم کرد که در تصویر زیر این تقسیم بندی را می بینیم. مطابق انتظار هر یک از 20 باکس، داستان خودش را دارد. بازیکنان شرح وظایف مشخصی در صورت قرار گرفتن در هر یک از این باکس ها خواهند داشت. پرداختن به جزئیات آن بسیار مفصل است و نیاز به یک مطلب جداگانه دارد. گواردیولا قوانین خاص خودش را برای این باکس ها تعریف کرده و تابلوهای ممنوعه بسیاری را در این باکس ها نصب کرده است که بازیکنان باید آن ها را رعایت کنند. تمامی این تقسیم بندی ها و قوانین همان طور که گفته شد برای رسیدن به بهترین فضا در فاز تهاجمی است. بهترین فضایی که در طول تاریخ همواره از آن صحبت شده و نمونه مدرن شده اش توسط امثال پپ گواردیولا، فن خال، پيگريني و یا آنتونیو کونته مورد تاکید قرار گرفته است: «Half space». همه چیز این روزها در فاز تهاجمی پیرامون «Half space» است. نقاطی از زمین فوتبال که می تواند سرنوشت بسیاری از بازی ها را تعیین کند.

«Half space» کجاست؟

برای مدت زیادی کانال میانی زمین در یک سوم تهاجمی، تبدیل به مهم ترین کانال برای ضربه زدن به حریفان شده بود. کانالی که در تقسیم بندی زمین به 18 قسمت، به کانال شماره "14" معروف شده بود. با این حال فوتبال مدرن به فضاهایی جدید سلام کرد. فضای بین مدافع میانی و مدافع کناری، اصطلاحا به «Half space» معروف شد. در تصویر زیر فضای «Half space» مشخص شده است. می بینیم که چگونه کانال بین مدافعان میانی و مدافعان کناری در هر دو سمت زمین، برای حریف تبدیل به فضایی کلیدی شده است. فضایی که به دلایلی که از آن صحبت می کنیم، بهترین نقطه برای زدن ضربه نهایی به حریفان است.

چرا «Half space» از کانال میانی و کانال های کناری کلیدی تر است؟

تاکتیک نویسان بحث های زیادی را در مورد دلایل اهمیت «Half space» در فوتبال مدرن داشته اند. برآیند تمامی این بحث ها به دو پارامتر ختم شده است: 1 - عدم شفاف بودن «Half space» برای مدافع میانی و مدافع کناری و تداخل وظایف که منجر به سردرگمی برای پوشش این فضا می شود. 2 - دید و حق انتخاب بازیکن حاضر در این فضا. 

اگر یک سوم تهاجمی را به سه قسمت کانال کناری، «Half space» و کانال میانی مطابق تصوير زیر تقسیم کنیم متوجه تفاوت های آشکاری در دید بازیکن و همچنین حق انتخاب های او خواهیم شد. بازیکن حاضر در کانال کناری همان طور که می بینیم تنها یک انتخاب کم ریسک و سریع برای پاس دادن دارد که منطقه «Half space» نزدیک به خود است. بازیکن حاضر در این کانال همچنین می تواند با اقدام به سانتر برای بازیکنان حاضر در باکس ایجاد موقعیت کند. بازیکن حاضر در کانال میانی علاوه بر فرصتی که جهت شوت زنی در اختیار دارد، دو انتخاب مشابه و کم ریسک برای پاس دادن به «Half space» در دو سمت خود می بیند که می تواند یکی از آن ها را انتخاب کند. اما بازیکن حاضر در «Half space» در دو سمت زمین، تمامی انتخاب های موجود را در سبدش می بیند. او می تواند همچون بازیکن حاضر در کانال کناری اقدام به نفوذ و سانتر برای بازیکنان حاضر در باکس کند و در عین حال یک انتخاب کم ریسک و سریع برای پاس دادن به بازیکن حاضر در کانال کناری را در اختیار دارد. بازیکن حاضر در «Half space» همچنین می تواند یک انتخاب کم ریسک و سریع دیگر برای پاس دادن به بازیکن حاضر در کانال میانی داشته باشد. به همه این موارد توانایی شوت زنی بازیکن حاضر در «Half space» را نیز اضافه کنید. جایی که او همچون بازیکن حاضر در کانال میانی می تواند به طور مستقیم دروازه حریف را از زاویه ای متفاوت هدف قرار دهد. این قدرت انتخاب بیشتر باعث می شود تا بازیکن حاضر در «Half space» خطر بیشتری در پارامترهای مختلف فنی (پاس کلیدی، شوت از راه دور و ...) داشته باشد و علاوه بر آن پوشش این فضا برای مدافعان نیز دشوارتر است.

چگونه می شود در «Half space» رخ نمایی کرد؟

تغییر سیستم آنتونیو کونته در چلسیِ دو فصل پیش که به عنوان یکی از بهترین تغییرات فنی در تاریخ لیگ برتر شناخته می شود، بر پایه استفاده از «Half space» بود. جایی که آنتونیو کونته البته با رویکرد تاکتیکی خودش و با استفاده از سیستم 3-4-3 توانست آزادی بیشتری به ادن هازارد و ویلیان (پدرو) برای استفاده از «Half space» هدیه کند. کونته زمانی که دید سیستم 1-3-2-4 دست رقبا را برای مهار هازارد و ویلیان با توجه به حرکات قابل پیش بینی آن ها در کانال های کناری باز گذاشته، با استفاده از وینگ بک هایی کلیدی و سوق دادن هازارد و ویلیان (پدرو) به «Half space» بیش ترین نتیجه ممکن را از این بازیکنان گرفت. جایی که هازارد انتخاب های بیشتری داشت و پیش بینی حرکاتش برای مدافعان شوارتر شده بود. این تاکتیکی بود که پپ گواردیولا نیز از زمان حضور در بارسلونا روی آن تاکید داشت و این تاکید در بایرن مونیخ به اوج خود رسید. جایی که نابغه اسپانیایی بار دیگر مفهوم «Half-space libero» را معنی کرد.

دید گواردیولا مطابق انتظار به «Half space» کاملا رادیکال است. او اعتقاد دارد رفت و آمدهای پیاپی و مداوم در طول 90 دقیقه به این کانال کلید پیروزی و قدرت نمایی در هر بازی است. او در بایرن مونیخ مدافعان کناری خود از جمله لام، کیمیش و علی الخصوص آلابا را در بسیاری از اوقات تبدیل به «Half-space libero» کرد و به آن ها این آزادی را داد تا رفت و آمدهای پیاپی در فاز تهاجمی به «Half space» داشته باشند. گواردیولا زمانی که به سیتی آمد نیز این ایده را گسترش داد. دقیقا به همین خاطر بود که تمام تابستان گذشته را به دنبال جذب مدافعان کناری بود که بتوانند نقش «Half-space libero» را عهده دار شوند. او حاضر بود تمام بودجه اش را خرج مدافعان کناری اش کند. مسئله ای که برای بسیاری عجیب به نظر می رسید اما ایده ای واضح در پشت آن قرار داشت. این طور شد که واکر و مندی با ارقامی نجومی به اتحاد آمدند. مصدومیت مندی البته او را از اهداف تاکتیکی گواریولا خارج کرد، اما سرمربی اسپانیایی در اقدامی جالب توجه با انتخاب فابین دلف به عنوان مدافع چپ خود توانست به خوبی او را در نقش «Half-space libero» جا بیندازد.

تصویر زیر نمایی پرتکرار از فصل گذشته منچسترسیتی است. در بازی مقابل وست بروم می بینیم چگونه کوین دی بروین که در «Half space» سمت چپ قرار گرفته با انتخاب کم ریسک و دقیق خود داوید سیلوا را در کانال میانی صاحب توپ می کند. نکته کلیدی کایل واکر است. او پیش از اینکه حتی دی بروین توپ را به داوید سیلوا برساند، آماده انفجار در «Half space» است. فضایی فوق العاده کلیدی که گواردیولا سال هاست در آن حجت را تمام و تیم ها را سلاخی می کند.

از داوید سیلوا و علی الخصوص کوین دی بروین صحبت کردیم. بازیکنانی که زیر نظر گواردیولا نقشی متفاوت عهده دار شده اند. نقشی که تاکتیک نویسان از آن تحت عنوان «Free 8» یاد می کنند. بازیکنانی که از «Holding midfielder» تیم (فرناندینیو) جلوتر قرار می گیرند و نقش مهمی در «Half space» به عهده دارند. نقشی که دی بروین در تیم گواردیولا عهده دار است نه به طور کامل نقش یک بازیکن پست 10 است و نه به طور کامل یک بازیکن در نقش «Shuttler»، بلکه دقیقا چیزی بین این دو نقش: «Free 8». دی بروین آزادی عمل کاملی عهده دار است و با رفت و آمدهای پیاپی به «Half space» نقشی کلیدی در فاز تهاجمی سیتی ایفا می کند. تصویر زیر آرایش واضحی از منچسترسیتی زیر نظر گواردیولا ارائه می دهد. به نقش واکر - دلف (شماره 2 و 18) و دی بروین - سیلوا (شماره 17 و 21)، دقت کنید. چهار بازیکنی که برای رخ نمایی و هنرنمایی در «Half space» طراحی شده اند. نمی شود باور کرد که یک تیم در فاز تدافعی چگونه قرار است در برابر این آرایش صف آرایی کند.

آنتونیو کونته و پپ گواردیولا طی دو فصل گذشته با تاکید فراوان روی «Half space» موفق شدند عنوان قهرمانی لیگ برتر را تصاحب کنند و به نظر می رسد که قهرمان فصل تازه شروع شده لیگ برتر نیز از این فضا بیرون بیاید. در بازی منچسترسیتی مقابل آرسنال که با بازگشت بنجامین مندی همراه شد، شاهد هنرنمایی این بازیکن در نقش «Half-space libero» سمت چپ بودیم. هنرنمایی که تازه اول ماجرا است و جای کار بسیاری دارد. به همین دلیل گواردیولا انتظار دارد مندی کمتر در شبکه های اجتماعی اش حضور داشته باشد و بیشتر تمرکزش را برای فراگیری نقش جدیدش قرار دهد. این مسئله بار دیگر اهمیت «Half space» را برای گواردیولا روشن می کند. جنگ این فصل لیگ برتر و حتی در مقیاس وسیع تر، فوتبال اروپا، همچنان بر سر تهاجم از این فضای طلایی خواهد بود.

0000دسته‌بندی: اختصاصیاخبار خارجیاسپانیالالیگارئال مادریدبارسلونااتلتیکو مادریدانگلستانلیگ جزیرهمنچستریونایتدچلسیآرسناللیورپولتاتنهامسیتیایتالیاسری آمیلاناینترآاس رمناپولیآلمانبوندس لیگابایرن مونیخدورتموندفرانسهلوشامپیونهپاری سن ژرمنموناکوستون نويسندگانبرچسب‌ها: ایستگاه تاکتیکپپ گواردیولالوئیس فن خالمانوئل پیگرینیآنتونیو کونتهیوهان کرایوفرینوس میشلکایل واکربنجامین مندیداوید آلابافیلیپ لامفابین دلفیاشوا کیمیش برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید و موبایل خود را فعال نمایید. آخرین اخبار داغ همه اخبار خارجی اخبار ایران ویدیو تصویر ایستگاه تاکتیک: «Half space» کجاست و چرا اهمیت زيادي دارد؟ همه چیز درباره حساس ترین فضای زمین فوتبال بیژن طاهری: السد از ترس استقلال بازیکنان گرانقیمت جذب کرده استبنگر، بازیکن پارس جنوبی: بازی با استقلال دشوار است؛ زمان حضورم در پرسپولیس، به شرایط لیدرها اعتراض کرده بودممذاکرات پنهانی پرسپولیس با چند دروازه بانورزشکاران جهان در شبکه های اجتماعی؛ 13 آگوست 2018با خروج احتمالی انزونزی، سویا شرایط خرید ژوائو ماریو را بررسی می کنداینتر تا روز آخر نقل و انتقالات برای مودریچ صبر می کند؛ رئال مادرید تا این لحظه به هیچ وجه کوتاه نیامده استقرارداد داوید دخیا به زودی تمدید خواهد شد؛ منچستر یونایتد از ماندن بازیکن در یونایتد اطمینان داردلوپتگی: مقابل اتلتیکو مادرید باید تمام توانمان را در زمین بگذاریم؛ ما محکوم به پیروزی در تمام بازی ها هستیمآتالانتا در آستانه جذب دراگوویچ، مدافع لسترسیتیهیچ مذاکره‌ای میان میلان و لاتزیو بر سر ساویچ وجود ندارد؛ تنها مشتری احتمالی ساویچ، رئال مادرید خواهد بودغیررسمی؛ کارلوس باکا به ویارئال پیوسترسمی؛ اولا آینا، مدافع جوان چلسی به تورینو پیوستپاول ندود: تمام تیم های بزرگ اروپا امره جان را می خواستند؛ انتقال رونالدو نشان دهنده پیشرفت یوونتوس استغیررسمی؛ ساموئل کاستیخو به میلان پیوستورزشکاران ایران در شبکه های اجتماعی؛ 22 مرداد 1397رسمی؛ ساموئل اتوئو به باشگاه القطر اسپورت پیوستمنچستر یونایتد کار خود را برای پیدا کردن یک مدیر ورزشی آغاز کرده است؛ از پاراتیچیِ یوونتوس تا مونچی رم و فن درسارگیشه طرفداری؛ 23 مرداد؛ ایستاده در غبارغیررسمی؛ استیون انزونزی به رم پیوست بارگذاری مطالب بیشتر لیست کامل ویژه شمس: اینقدر در کشور ما استعداد فوتسال زیاد است که آدم نمی‌داند کدامش را باید انتخاب کندبرایدا: فکر نمی‌کنم بارسلونا، پوگبا را جذب کند؛ رافینیا آلکانتارا احتمالا می‌ماندآ اس: لوپتگی از رئال مادرید درخواست جذب یک مدافع میانی و مهاجم کرده استرسمی؛ کیتا بالده به اینتر پیوستمنچستر یونایتد کار خود را برای پیدا کردن یک مدیر ورزشی آغاز کرده است؛ از پاراتیچیِ یوونتوس تا مونچی رم و فن درسارغیررسمی؛ ساموئل کاستیخو به میلان پیوستخطر حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا؛ سرخپوشان تا 9 شهریور برای پرداخت بدهی فرصت دارندضیافت ناهار برانکو برای بازیکنان پرسپولیس در حضور محمود خوردبینویلیان: اگر کونته در چلسی می ماند، من هم می ماندم؟ نه به هیچ وجه!روایت تلگراف از رابطه مورینیو و پوگبا؛ مرد پرتغالی از صحبت‌های پوگبا شگفت‌زده شده استاینتر تا روز آخر نقل و انتقالات برای مودریچ صبر می کند؛ رئال مادرید تا این لحظه به هیچ وجه کوتاه نیامده استبارتومئو: انتقال پوگبا به بارسلونا؟ در این مورد از کادر نقل و انتقالاتی باشگاه سوال کنید؛ هنوز زمان برای انجام نقل و انتقالات وجود داردعلت عدم اعتراض باشگاه استقلال به رای سوپرجام مشخص شدسلطانی فر: پرسپولیس و استقلال قطعاً تا دو سال آینده مشکلی بابت تأمین منابع مالی نخواهند داشتسلطانی فر: پرسپولیس و استقلال قطعاً تا دو سال آینده مشکلی بابت تأمین منابع مالی نخواهند داشت 24 ساعت اخیر آخرین مطالب کاربران گفتگو فایل همه موزیک ویدیو عکس مطلب سوال فایل ویترین مطالب منتخب کاربران طرفداریبهترین سالن های بولینگ تهران و سایر شهرستان ها کدام هستند؟ (نظرسنجی)آمار سامو کاستیخو در لالیگای 18-17اینها فداییان کدوم باشگاه هستن؟؟گل های به یادماندنی از دیگو فورلانآخه دل من دل ساده ی مننکن لامصصصصب ...نکننننمقامات ارشد منچسترسیتی از عدم وجود مدیر ورزشی در منچستریونایتد متعجب هستندفوری؛ رافائل داسیلوا بازیکن اسبق منچستریونایتد به جرم تجاوز به یک کودک دستگیر شد!!!صبحمونو با یه سخن بزرگان اغاز میکنیم

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۵۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به داوطلبان کنکور؛ شیادان در فضای مجازی در کمین هستند

«خرید تضمینی سؤالات کنکور»، «خرید سؤالات کنکور؛ تمامی رشته‌ها کاملا واقعی»، «کانال تلگرام فروش سؤالات کنکور»، «فروش سؤالات کنکور رو به اتمام است، زمان عضوگیری امشب پایان می‌یابد»! احتمالا تاکنون از این دست تبلیغات در سایت‌ها و فضای مجازی به چشم‌تان خورده است! اینها فقط بخشی از تیترهایی است که سودجویان و کلاهبرداران مجازی مدعی فروش سؤالات کنکور برای جلب توجه داوطلبان کنکور و دریافت هزینه‌های گزاف و میلیونی از آنها منتشر می‌کنند. جالب است بدانید که به گفته هامون سبطی، دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت، در ازای تن‌دادن به این تبلیغات، مبالغی بالای 50 میلیارد تومان برای در اختیار قرار دادن سؤالات به مفسدان آموزشی پرداخت می‌شود، آن هم در قالب رمزارز یا واریز به حساب‌های تسخیری!‌ همچنان که مبالغی بین 200 تا 800 میلیون برای فروش سؤالات به افراد فریب‌خورده از آنها دریافت می‌شود.

کنکور و استرس ناشی از آن سبب شده عده‌ای سودجو با ایجاد کانال‌های فروش سؤالات کنکور در شبکه‌های مجازی، احساسات داوطلبان را به بازی گرفته و پول‌های کلانی را به جیب بزنند و احساساتی‌شدن داوطلبان کنکور در روزهای پایانی مانده به کنکور نیز راه‌های فریب آنها را هموارتر می‌کند؛ به‌طوری که کانال‌های فروش سؤالات کنکور در برخی از این شبکه‌های مجازی با تبلیغ تمام‌شدن ظرفیت فروش، داوطلبان را به عجله برای خرید سؤالات هم دعوت می‌کند و به قول معروف از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند تا با ادعای در اختیار قرار دادن سؤالات و پاسخ‌های کنکور، مبالغ هنگفتی را به جیب بزنند.

شناسایی بیش از ۳۰۰ نشانگاه مجرمانه در حوزه کنکور

این معضل چند سالی است که گریبانگیر آموزش‌وپرورش و سازمان سنجش است. تله و دامی که با وجود هشدارهای متعدد پلیس و مسئولان مربوطه در خصوص کذب‌بودن آن، هنوز عده زیادی از داوطلبان و خانواده‌های آنها را در خود می‌بلعد. داوطلبانی که به امید خرید سؤالات و نشستن بر صندلی‌های دانشگاه‌های برتر ایران، بار مالی گزافی را بر شانه خانواده‌ها تحمیل می‌کنند اما غافل از این‌که این بار کج به منزل نمی‌رسد!

البته در طول این سال‌ها پلیس و نهادهای امنیتی بارها برای شناسایی و دستگیری کلاهبرداران این حوزه تلاش کرده‌اند، به‌طوری که اخیرا نیز سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا فراجا با اعلام شناسایی بالغ بر ۳۰۰ نشانگاه مجرمانه در حوزه کنکور گفت: از این تعداد ۸۰ مورد تحت اقدام عملیاتی بوده و تعداد ۲۰ نفر از گردانندگان اصلی آنها که مدعی فروش سؤالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ با قبولی تضمینی در کنکور و آزمون یا واگذاری ادوات تقلب‌افزار بودند، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

البته ناگفته نماند که در حال حاضر گسترش فناوری و وجود شبکه‌های مجازی گوناگون، پیگیری و روند شناسایی کلاهبرداران مجازی را بیش از پیش حساس، سخت و بررسی آن را چندمنظوره کرده و همکاری چندجانبه وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان سنجش با پلیس و نهادهای امنیتی را می‌طلبد.

اما حال سؤال این است که سهم آموزش‌وپرورش در مقابله با موضوع چیست؟ این وزارتخانه و مسئولان آن چقدر در جهت پیشگیری و مقابله با این آسیب آموزشی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی با نهادهای امنیتی در ارتباط است؟

هامون سبطی، دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با جام‌جم در این‌باره می‌گوید: مسأله فروش سؤالات کنکور از حدود شش سال پیش جزو موضوعات مهم کارگروه کمیسیون آموزش دیده‌بان عدالت و شفافیت بوده و جلساتی با حضور مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش ترتیب داده شد، اما متاسفانه در آن ابتدا انتظارات مسئولان این وزارتخانه از پلیس فتا بسیار زیاد بود، در حالی که تلگرام یک سیسیتم امنیتی پیشرفته دارد و امکان شناسایی گردانندگان این کانال‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. دیده‌بان از نقاط مختلف گزارش‌های مختلف را دریافت می‌کرد و آنها را در اختیار حراست سازمان سنجش و پلیس فتا قرار می‌دادیم و از مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش نیز برای همکاری در این زمینه دعوت می‌کردیم که متاسفانه در ابتدا همکاری لازم صورت نگرفت اما اخیرا این همکاری هرچند دیرهنگام ولی صورت گرفته است. زیرا همان‌طور که گفته شد، با توجه به شرایط امنیتی تلگرام، برای شناسایی زودتر این افراد لازم است از درون آموزش‌و‌پرورش اطلاعات و سرنخ‌هایی به پلیس ارائه شود.

آنچه بیش از هر چیز قابل تامل و تعجب است، مبالغ چندصد میلیونی و بعضا میلیاردی این کانال‌ها برای فروش سؤالات و پرداخت به روش‌های مختلف از سوی داوطلبان است. سبطی در این خصوص بیان می‌کند: موارد نادری که ادعا می‌کنند به سؤالات کنکور یا مشابه آن دسترسی دارند، مبالغ بسیار هنگفتی را دریافت می‌کنند. طبق آنچه به ما گزارش شده است، مبالغی بالای 50 میلیارد تومان برای در اختیار قرار دادن سؤالات به مفسدان آموزشی جهت فروش به داوطلبان دریافت می‌شود. کلاهبرداران برای عدم فاش‌شدن هویت خود، این مبالغ را از روش‌های مختلف مثل رمزارزها یا واریز به حساب افراد تسخیری نظیر کارتن‌خواب‌ها دریافت می‌کنند.

 دریافت 200 تا 800 میلیون تومان برای فروش سوالات کنکور!

بدیهی است برای هر فردی واریز چنین مبالغ سنگینی در وهله اول راحت و بدون فکر نیست اما این کلاهبرداران و شیادان آموزشی در مواردی، آن‌قدر حرفه‌ای عمل می‌کنند که همه‌چیز را در ابتدا برای فرد عادی و طبیعی جلوه می‌دهند. 

دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره روش این کلاهبرداران می‌گوید: این افراد با استفاده از ترفندهای خاصی که از تلگرام و اینستاگرام یاد گرفته‌اند، افراد را فریب می‌دهند. به این صورت که بعد از کنکور افراد را به کانال‌های خصوصی ارجاع می‌دهند که در این کانال مخاطب با فایلی روبه‌رو می‌شود که تاریخ آن چندساعت قبل از برگزاری کنکور است و سؤالات کنکور نیز در آن هست؛ بنابراین فرد باور می‌کند که در سال گذشته سؤالات کنکور در اختیار داوطلبان قرار داده شده است، در حالی که واقعیت این است که این افراد سودجو در واقع از قبل در کانال خود فیلمی را بارگذاری می‌کنند و زمانی که می‌خواهند مخاطب را در کانال خصوصی اضافه کنند و اعتماد آن را جلب کنند، فایل سؤالات را جایگزین آن فیلم می‌کنند و از آنجایی که ویرایش فیلم در تلگرام مشخص نمی‌شود، داوطلبان فریب فایل ارائه‌شده و تاریخ انتشار آن را می‌خورند و به آن اعتماد می‌کنند. برای دسترسی به این فایل‌ها نیز مبلغی بین 200 تا 800 میلیون تومان از افراد دریافت می‌کنند که دسترسی به آن نیز بسیار کوتاه‌مدت است و پس از چند دقیقه حذف می‌شوند و پس از آن ما با مالباختگانی مواجه می‌شویم که حالا دیگر نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند.

ردپای برخی موسسات آموزشی در کلاهبرداری از داوطلبان کنکور

استفاده از ترفندهای مختلف برای دریافت پول و به دام انداختن بسیاری از افراد با وعده فروش سؤالات کنکور، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که گردانندگان این کانال‌ها حتما افرادی حرفه‌ای و با سابقه کلاهبرداری بسیار هستند. سبطی در این خصوص مطرح می‌کند: طبق بررسی‌ها و گزارش‌های دریافتی، بسیاری از گردانندگان این کانال‌ها در دست افراد بسیار معدودی است که بین سنین 20 تا 30 سال و دانشجویان دانشگاه‌های نه‌چندان معروف هستند و این افراد با موسساتی که «شومن»‌های آموزشی تربیت می‌کنند و آموزش را در فضای مجازی به سیرک تبدیل کرده‌اند، ارتباط دارند و در صورتی که وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان سنجش رویکرد انکار را در پیش نگیرند، این افراد به‌راحتی قابل شناسایی و پیگیری هستند.

آنچه در این گزارش مطرح شد، با وجود دستگیری شبکه‌های متخلف و برخوردهای قانونی همچنان در کانال‌ها در حال انجام است و جا دارد با هوشمندی و همکاری افراد در اعلام موارد مشکوک به پلیس و همچنین در اختیار قرار دادن سرنخ‌هایی از سوی آموزش‌وپرورش، برخورد شدیدتری با این شبکه‌ها صورت گیرد تا هیچ داوطلبی نتواند با تخلف و تقلب به دانشگاه وارد شود؛ چراکه دانشجویان متخلف امروز، دکتر و مهندس‌های بی‌دانش و بی‌قانون فردا هستند که برای جان و مال مردم مشکل‌ساز خواهند شد.

دیگر خبرها

  • کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس
  • وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان
  • فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود
  • لحظه دلهره‌آور و حساس نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر (فیلم)
  • پاس گل اوسمار در تلویزیون به سپاهان در آستانه بازی حساس
  • هشدار به داوطلبان کنکور؛ شیادان در فضای مجازی در کمین هستند
  • شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!
  • تمرین اختصاصی سه بازیکن مصدوم پرسپولیس (فیلم)
  • تنش سیاسی مراکش و الجزایر بخاطر پیراهن فوتبال!
  • برخورد با مدارس فوتبال فاقد مجوز در یزد