Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیوا لهونیان در این باره گفت:خوشبختانه در سال های اخیر اقدامات خوبی در زمینه توسعه زیرساخت‌های برقی در بخش تولید، انتقال، فوق توزیع و توزیع انجام شده است و از این رو می توان گفت هیچ مشکلی برای تأمین برق مورد نیاز سرمایه گذاری های جدید وجود ندارد.
لهونیان افزود: ظرفیت کنونی تولید برق در استان نزدیک به یکهزار مگاوات است و با توجه به برنامه‌های در دست اقدام برای احداث نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای سد آزاد و برنامه احداث یک نیروگاه جدید در سروآباد، از طریق فاینانس و با مشارکت سرمایه گذاری خارجی تولید برق در آینده نزدیک به حدود ۲ هزار مگاوات می‌رسد که ۴ برابر مصرف استان در زمان پیک است و ظرفیت خوبی برای صادرات به کشورهای همسایه فراهم می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لهونیان در ادامه افزود: موضوع صادرات برق در شرایط فعلی کشور بسیار می‌تواند مفید باشد و منابع ارزی زیادی را برای کشور  به همراه داشته باشد و از این رو باید استراتژی کشور کاهش مصارف غیر ضروری و افزایش صادرات برق باشد زیرا در کنار صادرات برق می توان با صدور خدمات مهندسی برای بسیاری از جوانان کشور نیز شغل های پایدار و مناسب ایجاد کرد.
وی در ادامه با مطرح کردن برق به عنوان زیر ساخت زیر ساخت ها، تأکید کرد: با توجه به کمبود اعتبارات مالی و اعتباری در سال های اخیر، متاسفانه صنعت برق با مشکلات زیادی مواجه شده است و اگر با دید و نگاه ویژه به این صنعت توجه نشود، قطعاً سایر صنایع کشور  نیز در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.
وی در ادامه با تشکر از نمایندگان مجلس در خصوص تصویب قانون  مجازات استفاده کنندگان غیر مجاز آب، برق، تلفن و گاز و ایجاد امکان واگذاری انشعاب غیر دائم به ساخت و سازهای غیر مجاز تأکید کرد: با توجه به این که حدود ۱۶ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط در استان وجود دارد، امکان تأمین نیروی برق برای متقاضیان تقریبا در تمامی نقاط استان فراهم است.
لهونیان در ادامه تصریح کرد: حدود ۶۳۰ هزار مشترک برق در استان وجود دارد که ۹۵ درصد آنها در بخش خانگی و تجاری هستند و از این رو به نسبت استان های صنعتی دارای انشعابات صنعتی و بزرگ، درآمد کمتری نصیب استان کردستان می شود و به همین نسبت اعتبارات کمتری برای تعمیر  و نگهداری شبکه به استان برگشت داده می شود که بسیار کمتر از نیاز برای اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های فرسوده شهری و روستایی استان است.
وی ادامه داد: حدود ۰.۴ درصد مشترکین استان در بخش صنعتی هستند و حدود ۹ درصد انرژی برق استان را مصرف می کنند بخش کشاوزی نیز با حدود ۱.۵ درصد تعداد مشترکین  حدود ۲۶ درصد از مصرف انرژی استان رابه خود اختصاص می دهند.
وی افزود: در حال حاضر با نرخ دلار رسمی و دولتی هزینه برقراری هر انشعاب حدود ۲۵ میلیون ریال است در حالی که بابت آن ۱۵ میلیون ریال از مشترکین دریافت می شود که این موضوع هم یکی از موارد کسری اعتبار و بودجه شرکت های توزیع برق کشور به شمار می رود و باید تصمیمی جدی در سطح قوه مقننه و دولت برای آن اتخاذ شود.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با بیان اینکه هر سال نسبت درآمد به نیاز به اصلاح و توسعه شبکه کمتر از ۵۰ درصد است، اظهار داشت: از محل اعتبارات استانی هم بودجه آنچنانی به شرکت برق تخصیص داده نمی شود و مسئولان و سرمایه‌گذاران استانی هم انتظار دارند برق مورد نیاز طرح های جدید به صورت رایگان یا با تخفیف تأمین شود که منطقی نیست و هزینه های زیادی را به شرکت توزیع تحمیل می کند، انتظار داریم نگاه مسئولان و نمایندگان محترم مجلس  اصلاح شود و در خصوص هزینه های تامین برق در طرح های مختلف اعتبارمورد نیاز سرمایه گذاری های جدید همانند سایر موارد و تجهیزات لازم پیش بینی شود.
وی تأکید کرد: از مجموع  یکهزار و ۶۸۹ روستای برقدار استان حدود  یکهزار و ۱۵۸ روستا به صورت بازفروش تأمین برق می شوند که تلاش این شرکت شتاب بخشیدن به بحث اصلاح شبکه و تکخوانی است،  براساس برآورد انجام شده، جهت تکخوانی کردن لوازم اندازه گیری این روستاها حداقل ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است و طی جلساتی که با حضور استاندار  محترم در دفتر معاون  محترم وزیر نیرو برگزار گردید،  مقرر شد  در قالب طرح مشارکت استان و توانیر طی ۵ سال اعتبارات جهشی به شرکت توزیع برق استان  شود تا استان کردستان همتراز سایر استانها در این موضوع شود و انتظار می رود در زمینه پیگیری  تخصیص این اعتبارات نمایندگان محترم استان  همکاری و همیاری لازم را داشته باشند.
لهونیان در خصوص مشکلات روشنایی معابر استان اظهار داشت: با توجه به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر واگذاری احداث و نگهداری شبکه های روشنایی معابر شهری به شهرداری ها، هیچ اعتباری از محل عوارض برق از ۲ سال گذشته به وزارت نیرو در این خصوص تخصیص داده نشده است و بر این اساس و بنا به نامه وزیر سابق نیرو کلیه شرکت ها ی توزیع از توسعه و اصلاح  شبکه های روشنایی معابر منع شده اند و انتظار داریم نمایندگان  محترم در این خصوص تصمیمات جدیدی اتخاذ نمایند و با تخصیص اعتبارات لازم دستگاه متولی را مشخص نمایند، با این وجود شرکت توزیع برق استان کردستان از محل صرفه جویی منابع داخلی همواره پروژه‌هایی را در جهت احداث و یا نگهداری شبکه های روشنایی معابر انجام داده است.
لهونیان در خصوص خاموشی های اخیر اشاره کرد و کاهش بارندگی و به تبع آن افت تولید ۵ هزار مگاواتی نیروگاه‌های برقابی کشور و افزایش بی‌سابقه دما و  افزایش بی‌رویه مصرف ناشی از ورود وسایل سرمایشی به شبکه را از عوامل بروز خاموشی های اخیر  دانست. 
وی با بیان اینکه خاموشی‌های ناشی از کمبود نیرو ظرف یکی دو هفته آتی به طور کامل پایان  می‌یابد، اظهار امیدواری کرد موضوع خاموشی‌های سال جاری به زنگ خطری برای سال‌های آینده باشد به گونه‌ای که با تخصیص منابع خاص به وزارت نیرو و  برنامه ریزی‌های اصولی در زمینه تولید و اصلاح الگوی مصرف، از تکرار این شرایط جلوگیری شود.
در ادامه بیگلری رییس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان مشکلات شهرها و روستاها در زمینه آب و برق از آمادگی مجمع نمایندگان استان برای همکاری در زمینه رفع مشکلات شرکت های آب و برق خبر داد.
وی افزود: در حال حاضر تکخوانی کردن انشعابات روستایی، فرسودگی شبکه برق و روشنایی معابر از جمله مشکلات شهرهای استان می باشد و انتظار داریم شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان برای برنامه ریزی صحیح در خصوص رفع این مشکلات اقدام کنند.
وی همچنین خواستار توجه بیشتر به موضوع انرژی های تجدید پذیر در سطح استان و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این بخش شد.
بیگلری همچنین به برخی مشکلات شهرهای سقز و بانه در زمینه گاز رسانی روستایی و نیز تخصیص آب کشاورزی اشاره کرد.
در ادامه نمایندگان شهرستان های استان به بیان مشکلات آب و برق در حوزه انتخابی خود پرداختند و خواستار همکاری شرکت های آب و برق برای رفع مشکلات در جهت رفاه و آسایش مردم شدند.
در پایان مدیران عامل شرکت های آب و برق استان با ارائه گزارشی از عملکرد و وضعیت شرکت های خود خواستار همکاری نمایندگان برای اختصاص اعتبارات ویژه برای توسعه توسعه اقتصادی استان شدند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۶۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت امروز پنج‌شنبه در جلسه بررسی و توجه به اقشار کم‌بضاعت تحت پوشش نهادهای حمایتی، اظهار داشت: توانمندسازی مددجویان به‌عنوان یکی از وظایف پیگیری‌کننده توسط دستگاه‌های حمایتی بوده و حمایت‌های اعتباری و پشتیبانی وظیفه تمامی دستگاه‌های اجرایی است.

وی تصریح کرد: در حمایت و رفع مشکلات اقشار محروم و کم‌بضاعت باید از ظرفیت‌ها و توانایی‌های مردم استفاده کرد.

استاندار لرستان، اظهار کرد: لرستان دارای ثروت، سرمایه و دارایی‌های بی‌شماری اعم از آب‌وخاک، محیط جغرافیایی و مردمانی متمدن، مؤمن، شجاع و وفادار به‌نظام اسلامی است.

شفقت، گفت: حمایت از اقشار کم‌بضاعت در نظام اسلامی به‌عنوان یک وظیفه یادشده و دولت موظف به پشتیبانی از این افراد است.

وی افزود: توجه به جامعه نیازمندان و پشتیبانی از آنها در اولویت برنامه‌ها قرار خواهد داشت و موظف به رعایت ضوابط هستیم.

استاندار لرستان با اشاره به این موضوع که در بین مردم باید فرهنگ‌سازی شود تا بتوانیم دغدغه‌های را برطرف کنیم، ادامه داد: دغدغه برای برطرف‌کردن مشکلات افراد بی‌بضاعت و کم‌بضاعت از وظایف ما است و باید طبق برنامه‌ریزی رسیدگی شود که مردم نسبت به همنوعان خود بی‌تفاوت نباشند.

شفقت، اظهار کرد: بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به‌عنوان نهادهای انقلابی و حمایتی باید نسبت به سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌برخوردار استان اقدام کنند و ما به‌عنوان نماینده دولت وظیفه فراهم‌کردن شرایط این سرمایه‌گذاری را خواهیم داشت.

وی گفت: در این راستا کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی باید توانمندسازی افراد تحت پوشش را در دستور کار قرار دهند و این مهم در اولویت ما قرار خواهد داشت و تا ارتقای سطح برخورداری مردم افزایش یابد همچنین فراهم‌شدن فرصت سرمایه‌گذاری و ثروت سازی در مناطق محروم فراهم شود.

استاندار لرستان، افزود: این دو نهاد انقلابی در ابتدای انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) بنا نهاده شد و نشان از اهمیت به قشر محروم دارد که در این راستا نقش رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم و فرهنگ‌سازی به اقشار کم‌درآمد مهم تلقی می‌شود.

شفقت به نقش مهم بانک‌ها در حمایت از اقشار کم‌بضاعت و اشتغال و خودکفایی آنها اشاره کرد و گفت: بانک‌ها باید نسبت به پرداخت تسهیلات اقدامات لازم را به‌صورت جدی انجام دهند.

وی اظهار داشت: اشتغال فرزندان شهید و ایثارگر در اولویت قرار گیرد همچنین توجه به ارتباطات و تعاملات مسئولان به خانواده‌های شهیدان فراموش نشود چرا که مجری اهداف شهدا هستیم.

استاندار لرستان، افزود: امیدواریم بتوانیم با کمک همگانی رفاه اجتماعی در شأن نظام اسلامی را برای مردم لرستان فراهم کنیم.

شفقت همچنین به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان اشاره کرد و خواستار تعیین و تکلیف سریع برج‌های دوقلوی میدان ۲۲ بهمن خرم‌آباد شد و از مسئولان کشوری برای حضور در استان و بازدید از پروژه‌های نیمه‌تمام دعوت کرد.

کد خبر 6088427

دیگر خبرها

  • باد و باران باعث خسارت به ۳۷ اصله پایه شبکه برق سیستان و بلوچستان شد
  • MEC چیست و از کی در ایران است؟
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب
  • اتصال ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان 
  • دولت باید راه را برای مشارکت فعالانه کارگران فراهم کند
  • شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد
  • سرمایه گذاری بر روی معادن طلای افغانستان
  • زیرساخت‌های لازم در ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد
  • آغاز تولید خودروهای برقی چینی در تایلند