Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-27@17:59:14 GMT

رانت ارزی خوراک پتروشیمی‌ها ادامه می‌یابد + سند

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۳۸۲۲۳

رانت ارزی خوراک پتروشیمی‌ها ادامه می‌یابد + سند

رویداد۲۴نامه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر تداوم محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی ها با ارز 3800 تومانی نشان‌دهنده این است که دولت و بخصوص وزارت نفت همچنان می خواهد به پتروشیمی‌های خصولتی هستند، رانت وسیع انرژی اعطا کند.
نامه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر تداوم محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی ها با ارز 3800 تومانی نشان‌دهنده این است که دولت و بخصوص وزارت نفت همچنان می خواهد به پتروشیمی‌های خصولتی هستند، رانت وسیع انرژی اعطا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سید رضا نوروززاده، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی با ارسال نامه‌ای به علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی همچنان 3800 تومان است.
 در این نامه مورخ 20 مردادماه با اشاره به دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمیایی از سوی ستاد تنظیم بازار کشور و ابلاغ آن توسط وزیر نفت آمده است: به منظور جلوگیری از هر گونه وقفه در تامین خوراک شرکت های پتروشیمی ناشی از افزایش قیمت نسبت به قانون و به تبع آن کاهش ظرفیت تولید و ایجاد التهاب در بازار، تمامی عرضه کنندگان خوراک های گاز و مایع و همچنین خوراک های بین مجتمعی پتروشیمی (که با هدف تولید محصول نهایی بین مجتمعهای پتروشیمی مبادله می شود)، مکلفند خوراک تحویلی به واحدهای مذکور را خارج از شبکه بورس، معادل سهمیه 4 ماهه اول سال 1396، در قالب قراردادهای فی مابین و با احتساب نرخ ارز موضوع مصوبه شماره 35549/ت 55464 ه مورخ 24/3/1397 هیئت وزیران تامین نماید.
تصویر این نامه در ادامه آمده است:

 
در جلسه 23 خردادماه دولت مصوب شد، ارز مبنای محاسبه قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی، ارز 3800 تومانی یعنی ارز کالاهای اساسی باشد. این مصوبه دولت به درخواست واحدهای پتروشیمی ها و در راستای تشویق آنها به ارائه ارز صادراتی شان با قیمت 4200 تومان در سامانه نیما به تصویب رسیده بود زیرا این واحدها، ارائه ارز با این قیمت در سامانه نیما را منوط به تغییر محاسبه قیمت خوراک این واحدها با دلار 3800 تومانی یعنی قیمت ارز کالاهای اساسی به جای دلار 4200 تومانی کرده بودند.
با توجه به اینکه در بسته جدید ارزی دولت، بازار ثانویه ارز از طریق حذف الزام پتروشیمی ها و برخی صنایع دیگر به عرضه ارز خود با قیمت 4200 تومان در سامانه نیما گسترش یافت و در هفته های اخیر، شاهد عرضه ارز پتروشیمی ها در بازار ثانویه ارز با قیمتی حدود 8 هزار تومان هستیم، ضرورت داشت که محاسبه قیمت خوراک این واحدها با دلار 3800 تومانی که تنها توجیه آن، تشویق پتروشیمی ها به عرضه ارز صادراتی شان در سامانه نیما بود، ابطال گردد و مبنای محاسبه قیمت خوراک آنها را به قیمت ارز در بازار ثانویه تغییر یابد. یا در یک سناریوی واقع‌بینانه‌تر قیمت ارز آنها باید تمام مبادلات دولت برای تحویل خوراک به پتروشیمی‌ها ارزی باشد تا نرخ تسعیر تاثیری در محسابات نداشته باشد.
با این وجود، این نامه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نشان می دهد که دولت قصد ندارد این سیاست به شدت رانتی خود درباره واحدهای پتروشیمی را اصلاح کند و علاقه ای به کسب درآمد حداقل 30 هزار میلیارد تومانی از محل اصلاح مبنای محاسبه قیمت خوراک این واحدها متناسب با تصمیم های جدید گرفته شده درباره بازار ارز را ندارد. این اتفاق در حالی صورت می گیرد که واحدهای پتروشیمی بخصوص واحدهای خوراک گاز، سودآوری بالایی دارند و هیچ احتیاجی به دریافت این رانت ندارند.
اولین پیشنهاد مطرح شده در نامه 38 اقتصاددان حامی دولت برای برون رفت از مشکلات فعلی که چندی قبل رسانه ای شد و دیروز مقام معظم رهبری در بیاناتشان به آن اشاره کردند، آمده بود: «محدودسازی و کاهش تزریق رانت (به خصوص رانت منابع و انرژی) به بنگاه‌های خصولتی و توزیع عادلانه، متناسب و متوازن آن در طول زنجیره‌های ارزش با توجه به ایجاد اشتغال و ارزش افزوده».
تداوم سیاست محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی ها با ارز 3800 تومانی یعنی ارزی که دیگر وجود خارجی ندارد و دولت حتی واردات دارو و کالاهای اساسی را هم با ارز 4200 تومانی انجام می دهد، نشاندهنده این است که دولت و بخصوص وزارت نفت علاقه ای به توجه به پیشنهادهای در این زمینه کارشناسان ندارد و همچنان می خواهد به واحدهای پتروشیمی که عمدتا وابسته به نهادهای خصولتی هستند، رانت وسیع انرژی بدهد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 رویداد24 رانت پتروشیمی ها ارز دولتی بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۸۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع‌آوری مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی شاه میرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز گذشته (۵ اردیبهشت) در جریان سفر عملیاتی خود به عسلویه با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با جدیت بیشتری راهبرد جمع‌آوری گازهای مشعل را در دستور کار قرار داده است، گفت: این شرکت متعهد شده است امسال بخشی از مشعل‌های گازی در واحدهای پتروشیمی جمع‌آوری شوند، همچنین بخش دیگری از مشعل‌های گازی که خوراک واحدهای پتروشیمی را تأمین می‌کنند، تا سه سال آینده مهار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر نقش سوپاپ اطمینان بودن مشعل‌های گازی ادامه داد: فرآیند واحدهای پتروشیمی به گونه‌ای است که مشعل‌ها در شرایط اضطرار و برای جلوگیری از وقوع حادثه روشن و در شرایط پایدار، مهار می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سال جهش تولید، طرح‌ها و پروژه‌ها در صنعت پتروشیمی یکی پس از دیگری شکوفا می‌شود، تصریح کرد: خداوند این منابع پر برکت را برای ایرانیان به ودیعه گذاشته است و امسال شاهد بهره‌برداری از طرح‌های مختلف خواهیم بود.

این مقام مسؤول با اشاره به بهره‌برداری دو پروژه الفین و MEG پتروشیمی بوشهر تا پایان امسال، تاکید کرد: امسال ۱۲ طرح از طرح‌های پتروشیمی عملیاتی می‌شوند که افزون بر ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی، در زمینه ارزآوری نیز نقش‌آفرین خواهند بود. صنعت پتروشیمی با ایجاد ارزش افزوده پایدار، پیشانی و شاگرد اول اقتصاد کشور است.

کد خبر 6088531

دیگر خبرها

  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی جمع آوری می شوند
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  • جمع‌آوری مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است