Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@05:05:07 GMT

قبرستانی در تهران که بیمارستان شد+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۳۸۷۸۹

قبرستانی در تهران که بیمارستان شد+تصاویر

به گزارش تسنیم، کاوه منصوری ــ پژوهشگر در نشست «حفاظت از گورستان‌های تاریخی درون‌شهری به‌مثابه مناظر فرهنگی» گورستان را منظر تدفینی معرفی کرد و در توضیح منظر اظهار داشت: مناظر با حضور انسان و ناظر معنی پیدا می‌کند همان‌طور که یک منظر شهری حاصل فشار انسان در ساخت‌وساز و شکل‌دهی به همه چیزهایی است که به‌عنوان مفهوم شهر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان این نکته که تعامل انسان‌ها در ساماندهی مناظر پیرامون باعث ایجاد مناظر گوناگون شده است، گفت: شاید منظر تدفینی یا گورستان تنها رده از مناظر باشد که با نبود حضور انسان نیز شکل می‌گیرد.

منصوری افزود: هر موضوع و متنی یک مؤلف، مخاطب و محتوا دارد و انسان به‌عنوان سازندگان گورستان متن را تشکیل می‌دهد اما از یک حدی به بعد خود انسان هم وارد آن می‌شود و به همین دلیل رابطه مؤلف، مخاطب و محتوا در این مقوله جذاب است و حتی نبود انسان نیز می‌تواند مانند حضورش به شکل‌گیری مناظر ختم شود.

منصوری با اشاره به این نکته که هیچ پدیده‌ای به‌اندازه مرگ در زندگی انسان قطعی نیست، مرگ را نقطه‌ای ویژه دانست و به بررسی مرگ در فرهنگ‌های باستانی تا به امروز پرداخت.

وی گفت: مرگ در فرهنگ‌های باستانی موضوع بسیار مهمی بوده است چنانچه با نگاهی به تاریخ معماری می‌بینیم معماری با آراستن گورها آغاز شده است.

این پژوهشگر گورستان‌ها را بدوی‌ترین تجلی‌گاه سکونت انسان در یک محیط دانست و گفت: تاریخ بسیاری از گورستان‌ها به‌اندازه تاریخ شهر است و تاریخ برخی از گورستان‌ها حتی از تاریخ شهرشان هم کهن‌تر است، در واقع شهرهایی وجود دارند که بعد از گورستان‌ها شکل گرفته‌اند و ماهیت خود را مدیون گورستان هستند مانند مشهد.

منصوری در ادامه به ارائه تعریف‌هایی از گورستان و سپس عوامل مؤثر در حفاظت و مرمت آنها پرداخت.

وی با اشاره به دو کتاب «تاریخ مردگان مصر» و «گیلگمش» که هر دو به مرگ اشاره دارند، گفت: قدیمی‌ترین اسطوره‌ها مربوط به مرگ هستند.

گورستان، کتابخانه‌ای با کتاب‌های سنگی

منصوری حفاظت از گورستان را به حفاظت از کتابخانه‌ای با کتاب‌هایی از سنگ تشبیه کرد و گفت: گورستان‌ها دارای ارزش‌های ملموس و ناملموس زیادی هستند.

این پژوهشگر در ادامه با انتقاد از ناموفق بودن در حفاظت از گورستانها، به تخریب گورستان‌های متعدد در سراسر ایران اشاره کرد و از تخریب گورستان‌هایی در نزدیک تهران، گورستان تاریخی آخوندمحله قزوین، بخشی از گورستان امامزاده عبدالله و غیره نام برد.

وی مرگ‌هراسی، رشد شتابان شهرها و فقر اطلاعاتی درباره گورستان‌ها و اهمیت آنها حتی در علوم تخصصی را از مهمترین دلایل ناکامی در حفاظت از گورستان‌ها دانست.

منصوری در توضیح مرگ‌هراسی گفت: انسان سنتی مرگ را می‌پذیرفت و برای راحتی در آن دنیا، این جهان را مکان آزمایش الهی در نظر می‌گرفت بنابراین این انسان به‌دلیل مرگ‌اندیشی، مرگ را به‌عنوان بخشی از چرخه حیات خود در نظر می‌گرفت و گورستان را به‌عنوان بخشی از مکان عمومی برای اجتماع می‌دانست، به همین دلیل در گذشته گورستان‌ها هم مانند یخچال‌ها و تکیه‌ها بخشی از محله‌ها بودند.

این پژوهشگر با اشاره به فاصله گرفتن مقوله مرگ از چرخه حیات شهری و در نتیجه خروج گورستان‌ها از شهرهای مدرن گفت: امروز نگرش انسان مدرن به مرگ تغییر کرده است.

وی با اشاره به وجود تعدد متولی در زمینه گورستان‌های تاریخی اعم از اوقاف، میراث فرهنگی، شهرداری، وزارت کشور و غیره از رفتارهای نسنجیده و غیرعلمی در این زمینه انتقاد کرد.

منصوری با تأکید بر ضرورت حفاظت از گورستان‌ها گفت: حفاظت از گورستان‌ها در واقع حفاظت از ارزشهای ملموس و ناملموس است.

وی همچنین به بررسی نمادها و نشانه‌های مختلف گورستانها و سنگ مزارها پرداخت و گفت: گورستان به‌عنوان یک میراث، هویت جمعی را بازنمایی می‌کند.

لزوم حفاظت از گورستان‌های تاریخی

منصوری با ابراز تأسف از تخریب بسیاری از گورستانهای تاریخی گفت: ما هم‌اکنون در نقطه غیرقابل برگشت قرارداریم و نمی‌توانیم آنچه را از بین برده‌ایم برگردانیم پس دیگر حتی یک گورستان را هم نباید از دست بدهیم در غیر این‌صورت تا 20‌ــ‌10 سال آینده چیزی از گورستانهای تاریخی در ایران باقی نخواهد ماند.

وی گفت: هرچند سنگ مزارها نوعی نشانه محسوب می‌شوند اما کارکردی از ترس هم داشته‌اند به همین دلیل در گذشته سنگ قبر را روی مزار می‌گذاشتند تا مرده نتواند از آن بلند شود.

منصوری در ادامه به سیر تاریخی و تغییر تحولات گورستانها در گذر زمان از شکل‌گیری گورستانهای کلیسایی تا باغ‌مزارها و شهر مرده‌ها و سپس تخریب گورستان‌ها در غرب اشاره کرد و از گورستان پرلاشز فرانسه به‌عنوان یکی از معروف ترین گورستانهای تاریخی نام برد.

وی افزود: بعد از دوره تخریب و بی‌توجهی گسترده به گورستان‌ها از سال 1880 و سپس طی جنگ جهانی اول و دوم و افزایش مرده‌سوزی در غرب، از سال 1980 کم‌کم شاهد توجه به گورستان‌ها به‌عنوان عرصه تاریخی ــ شهری در این کشورها هستیم تا جایی که به‌مرور زمان مفهوم جدیدی تحت عنوان گردشگری مرگ شکل می‌گیرد.

منصوری همچنین به نوشته‌شدن نخستین سند ملی حفاظت از گورستان‌ها در سال 1985 در استرالیا اشاره کرد.

این پژوهشگر با اشاره به ورود گورستان‌ها در فضای شهری در شهرهای اسلامی از دارالسلام شیراز نام برد.

تبدیل گورستان تجریش به بیمارستان

منصوری در ادامه با انتقاد از اقدامات ضربتی که عمدتاً با تخریب و پاکسازی گورستان‌ها همراه است، گفت: از سال 1310 بسیاری از گورستانهای تاریخی با تغییر کاربری از بین رفتند، تغییر کاربری که به‌دلیل ایجاد یک کاربری جدید یا برای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی انجام می‌شد به‌طور مثال گورستان تجریش به بیمارستان تجریش تبدیل شد.

وی گورستانها را به‌عنوان یک حافظه جمعی دانست و گفت: مرگ قوی‌ترین رویداد هستی و گورستان نقطه پیوست زنده‌ها و مرده‌ها است.

منصوری در ادامه به توضیح و بررسی برخی از گورستانهای تاریخی از جمله تخت فولاد اصفهان، گورستان دروازه دولاب، گورستان امامزاده عبدالله و گورستان ظهیرالدوله پرداخت.

منصوری با اشاره به تاریخ‌مند بودن گورستانها، آنها را بازگوکننده ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی و هنری دانست و گفت: گورستان‌ها دارای ارزش‌های شناختی، شجره‌نامه‌ای، علمی و باستان‌شناسی، محیطی و منظری و اقتصادی هستند.

وی با انتقاد از اینکه در حوزه خدمات شهری به گورستان‌ها به‌عنوان یک مزاحم نگاه می‌شود، گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حدود 60درصد افراد قدیمی و بومی که در نزدیکی گورستان زندگی می‌کنند مشکلی با این موضوع ندارند اما در مناطقی که جابه‌جایی جمعیتی زیاد بوده است مانند محله‌های چیذر و سوهانک در تهران تا حدود 70 درصد شاهد مخالفت ساکنان جدید با وجود گورستانهای قدیمی در محله هستیم تا جایی که به آن به‌عنوان یک لکه مزاحم می‌نگرند چرا که علقه‌ای به آن ندارند و عزیزانشان در آنجا دفن نیستند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به گورستان‌های تاریخی به‌عنوان منظر فرهنگی ــ شهری هویت‌مند و یک موضوع مطالعاتی، گفت: دنیای غرب سال‌ها پیش راهی را که ما در حال عبور از آن هستیم پشت سر گذاشته است و امروز به‌دنبال حفاظت از عرصه‌های تدفینی است.

وی گورستان‌ها را موضوع مجهول گردشگری دانست و گفت: باید تلاش کنیم گورستان‌ها را در معرض دید عموم قرار دهیم چرا که در این صورت نه‌تنها مرگ‌گریزی را کاهش می‌دهد بلکه از بزهکاری و حضور بزهکاران در این محیط‌ها به‌دلیل حضور مردم خواهد کاست.

منصوری افزود: اگر اصالت و ارزش‌های میراثی گورستان‌ها را درک کنیم توسعه گردشگری یک راهکار خواهد بود که می‌تواند یکی از زیرساخت‌های آن در فضای شهری گورستان‌ها باشد.

وی همچنین بر لزوم تدفین در گورستان‌های محلی تأکید کرد و گفت: گورستان‌های تاریخی باید بیمه شده و منظر اصلی آنها حفاظت شود.

این پژوهشگر در ادامه از تدوین دستوالعمل تهیه طرح حفاظت از گورستان‌ها خبر داد و گفت: پیش‌نویس سند حفاظتی گورستان‌های تاریخی تهیه شده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۸۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟

روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در واکنش به انتشار ویدئویی از مشاهده چند قلاده شغال در پارک جنگلی لویزان اعلام کرد: «با توجه به جغرافیای این پارک جنگلی و قرارگیری آن در حاشیه شمال شرقی پایتخت و هم‌جواری با مناطق کوهستانی که گونه‌های مختلف جانوری و حیات‌وحش در آنجا آزادانه زندگی می‌کنند، عامل ورود این دو حیوان به این پارک بوده است.

از آنجاکه کنترل تمامی گونه‌های جانوری از جمله شغال در حیطه وظایف اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش تهران و اداره کل محیط‌زیست استان است، به نظر می‌رسد ساماندهی حیوانات وحشی و جلوگیری از نزدیک‌شدن اینگونه جانوران به حریم شهر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تکالیف این مجموعه‌هاست.

یکی از راه‌های پیشگیری از ورود حیوانات وحشی به حریم شهرها، غذارسانی مصنوعی در زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده است تا این‌گونه حیوانات در کنار شکار طبیعی بتوانند با استفاده از این سیستم به حیات خود ادامه داده و برای تهیه غذا به انسان‌ها و اماکن مسکونی یا تفرجگاهی حاشیه شهر نزدیک نشوند.

شایان‌ذکر است در بسیاری از کلان‌شهرها، اداره کل حفاظت و مدیریت حیات‌وحش با راه‌اندازی گشت‌های ویژه به‌صورت مداوم، فعالیت گونه‌های جانوری را مورد رصد و پایش قرار می‌دهند و در صورت نزدیک‌شدن به حریم شهر‌ها با عملیات زنده‌گیری، آنها را به زیستگاه‌های طبیعی و امن باز می‌گردانند که این امر کاملاً تخصصی و در حیطه وظایف ادارات محیط‌زیست است.

هرچند رفتار‌های نامناسب شهروندی در هنگام استفاده از جنگل‌ها و فضای سبز طبیعی اطراف شهر‌ها و دفع نامناسب پسماند‌ها می‌تواند غذای آماده برای برخی گونه‌های جانوری فراهم کند؛ اما نباید فراموش کنیم که در این زیستگاه‌ها حیواناتی مانند موش و خرگوش صحرایی به‌وفور یافت می‌شوند که شکار و درواقع غذای طبیعی برای حیوانات وحشی هستند که گزینه عاملیت پسماند‌های شهروندان برای حضور شغال‌ها در این بوستان‌ها را کم‌رنگ می‌کنند.»

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • (تصاویر) اوراقچی‌های تهران؛ باغ‌هایی که گورستان ماشین شده‌اند
  • رمزگشایی از گورستان تاریخی هفتاد ملا (+عکس)
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • کشف هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • پاکسازی محوطه پل تاریخی لنگرود از زباله
  • کشف یک هزار و ۷۶۰ سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • کشف یک هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه