Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، نگار نادری‌پور (رئیس هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان) با اشاره به اینکه این انجمن حدود 20 سال قبل برای رشد حوزه مجسمه شکل گرفت، گفت: انجمن‌ها مکانی برای رشد فرد و افرادی هستند که در آن حوزه فعالیت می‌کنند. درواقع شکل گرفتن انجمن‌ها نشان‌دهنده آن است که یک جامعه تا چه اندازه توسعه فرهنگی یافته چراکه توسعه فرهنگی از جمله زیرساخت‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: با این وجود این روزها نقش توسعه فرهنگی فراموش شده است. این در حالی است که شکل‌گیری تشکل‌ها رابطه مستقیم با وضعیت حرفه‌ای و امکاناتی دارد که در اختیار فعالان آن حوزه قرار می‌گیرد. اگر انجمنی مانند انجمن مجسمه‌سازان امکانات لازم را دریافت کند، می‌تواند نقش بهتری در این حوزه تخصصی ایفا کند.

به گفته او، داشتن شرایط حرفه‌ای و شغلی مناسب در اولویت کار هیات مدیره قرار گرفته بود. چنانکه طی سال‌های گذشته و اواخر سال 95 ملاقات‌هایی با وزیر ارشاد وقت انجام شد تا مشکلاتی که در خصوص دریافت گواهی‌های هنری و پروانه کارگاه‌ها و مجوزها برای مجسمه‌سازان وجود داشت، مطرح شود.

نادری پور تصریح کرد: هر رشته نیازمند مجوزهای خود است. مجسمه‌سازی نیز یکی از هنرهایی است که نه‌تنها به مواد اولیه و کارگاه نیازمند است بلکه باید پروانه و ملزومات کار خاص خود را نیز دارا باشد. 

رئیس هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان خاطرنشان کرد: در رایزنی‌هایی که با مسوولان داشتند قبل از تغییراتی که این روزها اتفاق افتاده است مسوولان وقت در حوزه هنرهای تجسمی با ارائه مجوز و پروانه مجسمه‌سازی موافقت کرده بودند حتی تفاهمنامه‌ای با اداره کل هنرهای تجسمی امضا شد اما با تغییرات جدید این تفاهمنامه تا حدودی فراموش شد.

به گفته نادری پور؛ با وجود آنکه اساسنامه مصوبه جدید به اعطای مجوزها برای مجسمه‌سازان تاکید دارد اما اینگونه به نظر می‌رسد که سیاست‌های بالادستی طی این مدت در وزارت ارشاد تغییر کرده است و بنابر کم کردن مجوزها.

به گفته او؛ وزارت ارشاد بر مبنای اتفاقات و آنچه که در عرصه‌های هنری مانند موسیقی در جریان است درصدد اخذ چنین سیاستی برآمده است چراکه معتقد است اعطای مجوز به جای آنکه راهگشا باشد مانع فعالیت هنرمندان می‌شود. این امر شاید در موسیقی صادق باشد اما در حوزه مجسمه اینگونه نیست. چراکه هنرمندان باید با مجوز و کارگاه بتوانند فعالیت کنند. پروانه کارگاه‌ها راهی است که بتوانند از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند. البته او به این نکته اشاره داشت که در حال حاضر با مساعدت مدیرکل اداره هنرهای تجسمی قرار است مجوزها به مجسمه‌سازان داده شود اما پروانه فعالیت‌ همچنان با اما و اگر همراه است و این امر می‌تواند برای مجسمه‌سازان مشکل‌ساز باشد.

نادری پور در ادامه از رایزنی‌هایی برای ایجاد نظام صنفی و امنیت شغلی از سوی انجمن‌ها خبر داد و گفت: این امر در حال انجام است و بیمه بیکاری که در قانون توسط سیستم دیده شده برای اهالی فرهنگ و هنر نیز در نظر گرفته خواهد شد. این مهم در حال حاضر در حال بررسی است و بیمه بیکاری به زودی به اصحاب فرهنگو هنر تعلق خواهد گرفت.

او خاطرنشان کرد: شکل‌گیری شورای انجمن‌های تجسمی یکی از راه‌هایی است که می‌توان حضور هنرمندان در جامعه را هموار کرد و درصدد کسب مطالبات هنرمندان برآمد.

انجمن‌های تخصصی بهترین تصمیم‌گیران هنری حوزه‌ها خواهند بود

روح‌الله شمسی زاده (دبیر انجمن مجسمه‌سازان) در ادامه این نشست به این نکته اشاره داشت که شفاف‌سازی در خصوص انجمن می‌تواند راهگشا باشد.

به گفته او؛ شکل‌گیری انجمن به زیرساخت نیاز داشت. این زیرساخت از اصلاح اساسنامه گرفته تا تدوین چشم‌انداز را شامل شد. چنان‌که اولین مجمع فوق‌العاده انجمن مجسمه‌سازان پس از گذشت 20 سال شکل گرفت تا آیین‌نامه‌ها و مسائلی که مربوط به اساسنامه است مورد بررسی قرار گیرد.

 او تاکید کرد: تدوین چشم‌انداز، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، معرفی انجمن مجسمه‌سازان به نهادها و ارگان‌های مرتبط برگزاری نشست‌های تخصصی و... از جمله فعالیت‌هایی است که طی دو سال گذشته انجام شد.

شمسی‌زاده در ادامه به جلساتی اشاره کرد که با نهادها و ارگان‌های مرتبط برگزار کردند و ادامه داد: این جلسات در شروع با بیان‌های احساسی از طرف مسوولان همراه بود اما در آخر متوجه می‌شدیم که آنها کار خود را انجام می‌دهند. این در حالی است که اعتماد به نهادها و تشکل‌های تخصصی باید دوسویه باشد اما این امر محقق نمی‌شود. نیاز داریم تا چرایی این مهم مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد. نهادها و ارگان‌ها باید باور کنند که انجمن‌های تخصصی در عرصه‌های هنری در جایگاهی قرار دارند که می‌توانند بهترین تصمیمات را بگیرند.

محمدرضا یزدی (نایب رئیس انجمن مجسمه‌سازان) دیگر سخنران این جلسه بود که از تغییرات کلی در اساسنامه انجمن خبر داد و گفت: اساسنامه جدید که در تاریخ 25 اردیبهشت 97 به تصویب رسید روی حرفه‌ای فعالیت‌های انجمن و اعضا را تقویت کرده است. همچنین در این اساسنامه اولویت حضور اعضایی که فعال‌تر هستند و حضور جدی دارند تعبیه شده است. در چنین شرایطی امکان طبقه‌بندی اعضا و اعضای تسهیلات وجود دارد.

بیژن غنچه پور خزانه دار انجمن مجسمه‌سازان در ادامه این جلسه با تاکید بر آنکه یک انجمن مستقل حرفه‌ای انجمنی خواهد بود که از نظر اقتصادی توان لازم برای انجام فعالیت‌های خود را داشته باشد اذعان داشت: این امر سبب شد تا بر لزوم تمکین مالی انجمن تاکید داشته باشیم چراکه برای تمام انجمن‌هایی که تمکین مالی ندارند این احتمال وجود دارد که از یک انجمن مردمی به یک انجمن حکومتی و سفارش‌بگیر تبدیل شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در گذشته همواره این نگاه اشتباه وجود داشت که اگر در انجمن گردش مالی زیاد ایجاد شود ممکن است سبب به وجود آمدن حواشی متعدد گردد. اما هیات مدیره ما این امر را قبول نداشت و درصدد ایجاد بار مالی و تمکین مالی انجمن درآمد. در عین حال در اساسنامه جدید راه‌هایی برای درآمدزایی انجمن پیش‌بینی شده است که قانونی باشد.

او از افزایش حق عضویت اعضا به عنوان یکی از این راه‌های درآمدزایی برای انجمن نام برد و گفت: درصدد آن هستیم تا فعالیت‌های انجمن را در حوزه‌های مختلف در ارتباط با نهادها و سازمان‌های مختلف ازجمله سازمان زیباسازی شهرداری افزایش دهیم. در این میان با شهرداری‌های شهرهای مختلف از جمله قزوین، مشهد، تهران و... همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم.

مجید حقیقی، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازانی است که بر ایجاد فضایی برای دیده شدن فعالیت‌های انجمن اشاره کرد و گفت: ساماندهی سایت انجمن را در برنامه‌های خود قرار دادیم و امروز هر یک از اعضای انجمن دارای صفحه شخصی برای معرفی خود و فعالیت‌های خود هستند. در عین حال اینستاگرام انجمن را در فضای مجازی فعال کردیم. این نشست با پرسش و پاسخ خبرنگاران ادامه یافت.

یزدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تاثیری که تحریم‌ها بر عرصه مجسمه‌سازی و زندگی مجسمه‌سازان گذاشته است، گفت: تاثیر تحریم‌ها در زندگی مجسمه‌سازان و ساخت آثار هنری آنها بسیار ملموس بوده است چراکه برخی از مواد اولیه وارداتی هستند که با تغییرات قیمت ارز چند برابر شده است. در عین حال قیمت مواد اولیه داخلی تحت‌الشعاع قرار گرفته است که این امر آسیب های زیادی را متوجه حوزه مجسمه‌سازی کرده است.

او با اشاره به اینکه انتقال آثار هنری و ارتباط هنرمندان با خارج از کشور تحت‌الشعاع تحریم‌ها قرار گرفته است، گفت:‌ این روزها بسیاری از هواپیماهایی که برای انتقال آثار به ایران خدمات می‌دادند دیگر آثار هنری ایران را حمل نمی‌کنند و این برای هنرمندان و گالری‌داران مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

غنچه‌پور نیز در پاسخ به این سوال گفت: هر جامعه‌ای که درگیر مسائل معیشتی شود نخستین گروه از افرادی که آسیب می‌بینند فعالان عرصه فرهنگ و هنر است چراکه اگر عموم جامعه درگیر تامین خوراک و معیشت خود باشند هزینه‌ای برای فرهنگ و هنر نخواهند کرد و فرهنگیان در صف نخست زیان‌دیدگان قرار می‌گیرند. البته این تحریم‌ها نه تنها در حوزه معیشتی و هزینه‌کرد مواد اولیه و انتقال آثار هنرمندان مجسمه ساز تاثیرگذار بوده است بلکه به گفته رئیس هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان با تغییراتی که این روزها در شهرداری تهران اتفاق افتاده است بخش بزرگی از سفارشات مجسمه‌سازان حذف شد. در عین حال بودجه زیباسازی شهرداری تهران به بیش از 50 درصد کاهش یافت.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۹۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها

افشین صالحی نژاد در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان جیرفت که با حضور امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان جیرفت برگزار شد، گفت: در وضعیت اقتصادی جامعه، کمک به خانواده مددجویان، خصوصا تدارک اشتغال برای آنان و نیز جذب کارآفرینان، اقدامی مهم است و این فعالیت‌ها بدون تردید در دوره جدید جدی گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های صورت‌گرفته در انجمن حمایت زندانیان جیرفت قابل تأمل است؛ ولی همچنان انتظارات را برآورده نمی‌کند، بیان داشت: ابتدا باید خانواده‌هایی که واقعا نیازمند هستند، شناسایی شوند و سپس حمایت شده و مرتبا مورد سرکشی قرار گیرند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت با اشاره به لزوم توجه به خانواده زندانیان و نیاز به فعالیت جدی انجمن حمایت زندانیان، تصریح کرد: مدیرعامل جدید انجمن، چهره‌ای جوان، دلسوز و پر تلاش است و با توجه به تجارب و حسن شهرت در این سمت قرار گرفته است. 

 وی بیان کرد: در زمان کنونی، لازم است با فعالیتی مضاعف در حوزه حمایت‌ها از خانواده زندانیان پیش برویم. 

در این آیین از خدمات مسعود فاطمی قدردانی و حامد دلفاردی به سمت مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان جیرفت معرفی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • چرا لیورپول روبن آموریم را نادیده گرفت؟
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • چرا صادرات خدمات سدسازی و نیروگاهی مهم است؟
  • یک انتصاب جدید‌ و مهم در فدراسیون والیبال ایران
  • انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»
  • ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها
  • اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» برگزار می‌شود