Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@19:22:57 GMT

تفاوت روانشناس، مشاور، روانپزشک و روانکاو

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۳۹۱۴۰

خیلی از ما روانشناس، روانپزشک و مشاور را به جای یک دیگر به کار می ببریم. اما روانشناس، مشاور و روانپزشک چه تفاوت هایی با هم دارند و چگونه تشخیص دهیم که در شرایط به خصوص به کدامیک باید مراجعه کنیم؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروزه روانشناسی و روانپزشکی با همه جنبه های زندگی انسان در ارتباط است و هر اندازه جامعه پیچیده تر می شود، مسائل روانشناختی نیز نقش مهم تری در حل مشکلات بر عهده می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در گذشته تصور می شد تنها افرادی که مشکل جدی دارند یا از لحاظ عصبی در وضعیت مناسبی نیستند باید به روانشناس یا مشاور مراجعه کنند. اما امروزه نه تنها افرادی که از اختلالات روانی رنج می برند ، بلکه بسیاری از افرادی که احساس رضایت از زندگی ندارند نیز بهتر است با یک روانشناس یا مشاور در ارتباط باشند. در واقع سلامت روانی هسته اصلی یک زندگی سالم است و این ضرورت مراجعه به روانشناس را مشخص می نماید. مراجعه به روانشناس خوب در تهران یا سایر شهرها می تواند ما را در بازیابی نشاط فردی و اجتماعی یاری کند.

خیلی از ما روانشناس، روانپزشک و مشاور را به جای یک دیگر به کار می ببریم. اما روانشناس، مشاور و روانپزشک چه تفاوت هایی با هم دارند و چگونه تشخیص دهیم که در شرایط به خصوص به کدامیک باید مراجعه کنیم؟

 

   

به منظور روشن شدن تفاوت های این سه حرفه در زیر شرح مختصری از هریک و حیطه فعالیت آنها ارائه می دهیم.

 

روانشناس

روانشناسی مطالعه ی علمی رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان است.

تعریف روانشناسی بالینی در صفحه وب شعبه دوازده انجمن روانشناسی آمریکا:

رشته روانشناسی  به دنبال فهم و پیشینه رفتار انسان است و اهداف این علم کاهش ناسازگاری، ناتوانی و ناراحتی انسان و کمک به ارتقای انطباق پذیری ، سازگاری و رشد شخصیتی انسان است.

روانشناس با افراد مختلفی، از نوزاد تا سالمند کار می کند. آنها می توانند روی خود افراد، خانواده آنها و کارکنان مدارس، متولیان مراقبت های بهداشتی و هر گروه و اجتماع دیگری کار کنند. دارندگان مدرک دکترای روانشناسی بالینی در میان دارندگان مدارک دیگر حوزه سلامت روان و رشته های مرتبط توانایی های بیشتری دارند، چون این مدارک باعث می شوند فرصت های شغلی بیشتری در اختیار آنان قرار گیرد.

 

روانپزشک

روانپزشک در واقع پزشک است و روانپزشکان معمولاً در راستای قدرت و جایگاه پزشکی عمل می کنند. بر این اساس روانپزشکان آسیب روانی را «بیماری» روانی و دارای علل (عمدتاً زیست شناسی) می داند که بهترین راه درمان آن مصرف دارو است.

روانپزشکان مثل دیگر پزشکان ابتدا دوره پزشکی عمومی را می گذرانند و پس از کسب مدرک پزشکی و گذراندن دوره انترنی پزشکی که برای تمام پزشکان ضروری است در یک دوره رزیدنتی چهار ساله آموزش روانپزشکی می بینند.

آن ها به دلیل گذراندن آموزش پزشکی مهارت یک پزشک را دارند. روانپزشکان می توانند دارو تجویز کنند، ناخوشی های بدنی را درمان کنند و معاینات بدنی انجام دهند. وانگهی آموزش هایی که در زمینه پزشکی دیده اند به آن ها کمک می کند مشکلات پزشکی دخیل در ناراحتی های روانی بیماران را بهتر تشخیص دهند. مراجعه به یک روانپزشک خوب در تهران یا سایر شهرها در مواردی که افراد مشکلات حادی دارند بهترین گزینه است.

 

 

تفاوت روانپزشک با روانشناس بالینی: روانشناسان بالینی بر خلاف روانپزشکان آموزش پزشکی چندانی نمی بینند. اما در زمینه اصول روانشناختی رفتار انسان، سنجش رسمی کارکرد روانی و روش های علمی تحقیق، آموزش زیادی می بینند. روانشناسان بالینی همچنین در زمینه روان درمانگری (یعنی صحبت درمانی) آموزشی فراگیر می بینند و بیشتر احتمال دارد آسیب شناسی روانی را پیامد تعامل پیش زمینه های زیست شناسی، روانشناختی، اجتماعی و تجارب محیطی افراد بدانند.

 

مشاور

فعالیت مشاوران نیز با فعالیت های روانشناسان همپوشانی دارد. مشاوران به طور سنتی با افرادی کار می کنند که ناسازگاری خفیفی دارند.

روش اصلی آن ها در سنجش معمولا مصاحبه است ولی از آزمون گیری ( برای مثال توانایی سنجی، شخصیت سنجی، علاقه سنجی و ...) استفاده می کنند.

مشاوران در مجموع این خدمات را ارائه می دهند:

درمان پیشگیرانه – مشورت دادن – تهیه برنامه های امدادی – مشاوره شغلی – مشاوره – درمان کوتاه مدت از یک تا 15 جلسه.

فعالیت های فارغ التحصیلان رشته مشاوره بیشتر در زمینه مسائل خانوادگی، مسائل میان فرهنگی و آزمون های شغلی است. در صورتی که فارغ التحصیلان روانشناسی عمدتا در مورد اختلالات روانی، روانشناسی بالینی سلامتی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و … فعالیت می کنند.

روانکاو

روانکاوی شاخه ای از روانشناسی است. پس در واقع روانکاو یک روانشناس است که در درمان اختلالات روانی از رویکرد ها و شیوه های درمانی روانکاوی بهره می گیرد و افزون بر داشتن مدرک روانشناسی، دوره های تخصصی (حدود 4 سال) روانکاوی را زیر نظر آموزشگاه های معتبر روانکاوی گذرانده است. محور روان درمانی در روانکاوی، کاوش، بررسی و تحلیل ناهشیار به منظور ریشه یابی و درمان اختلالات روانی است.  در این شیوه روانکاو تلاش می کند که افکار، احساسات، تمایلات و خاطرات ناخوشایند را که در ناهشیاری جای گرفته اند شناسایی کند و با ورود محتوای ناهشیار به بخش هشیار مراجع را بر بینش و آگاهی نسبت به این محتوا برساند. با این کار روانکاو می تواند به درمان اختلالات روانی بپردازد. در واقع تنها تفاوت کار روانکاوان با دیگر روانشناسان در نگاهشان به ریشه مشکلات و اختلالات روانی است.

نگاه یک روانکاو به مشکلات عمیق تر و ریز بینانه تر از روانشناسان رویکردهای دیگر است. او به کاوش در گذشته های دور و ناهشیار ذهن فرد می پردازد تا آگاه شود که به راستی مشکل فرد از کجا آغاز می شود به همین دلیل معمولا درمان به روش های روانکاوی طولانی تر از سایر شیوه هاست.

با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت روانشناسان به دنبال حل اختلالات و ناسازگاری های رفتار انسان از طریق روان درمانی (درمان از طریق صحبت است) و روانکاو به دنبال حل این مشکلات از طریق بررسی ناهشیار افکار سرکوب شده فرد هستند.

درحالی که روانپزشکان تمایل به حل مشکلات روانی از طریق دارو درمانی دارند. مشاوران نیز کمتر به اختلالات و بیماری های روانی پرداخته و در عوض به مشکلات خفیف روانی می پردازند.

در صورت نیاز به هرگونه خدمتی از روانشناسان، مشاوران، روانپزشکان و سایر تخصص های سلامت می توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب نسبت به جستجو و رزرو اینترنتی اقدام نمایید.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۹۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران تحت اشغال به روایت تصاویر متفقین / شتاب فوق العاده مرسدس بنز‌ای ام جی ۲۰۲۴ / چگونه روانشناس در مغز ما تغییر ایجاد می‌کند؟ / ترفند فیلمبرداری مخفی با آیفون

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

ایران تحت اشغال به روایت تصاویر متفقین

هرچند پس از آغاز جنگ جهانی دوم در نهم شهریور ۱۳۱۸ برابر با اول سپتامبر ۱۹۳۹، ایران بی‌طرفی خود را اعلام کرد، روابط نزدیک رضاشاه با آدولف هیتلر و تحرکات آلمانی‌ها و اتریشی‌ها در شمال و جنوب ایران از نظر متفقین پنهان نماند و در نهایت ایران اشغال شد تا شاهراه انتقال کمک‌های آمریکا به روسیه برای مقابله با آلمان شود. بخشی از تصاویری که متفقین در سال ۱۳۲۳ از ایران تحت اشغال ثبت کرده‌اند، در تابناک می‌بینید.  

 


شتاب فوق العاده مرسدس بنز ای ام جی ۲۰۲۴ 

مرسدس بنز‌ای ام جی کوپه ۲۰۲۴ | Mercedes-AMG GT coupe، تولد دوباره یک نسل‌ ای ام جی با ظاهری مدرن‌تر است. موتور این خودرو که بسته به نوع موتور سفارش داده شده، بین ۴۶۹ تا ۵۹۰ اسب بخار قدرت دارد و متکی بر یک گیربکس ۹ سرعته، از شتاب بالایی برخوردار است و سرعت صفر تا ۱۰۰ را در سه ثانیه پر می‌کند. طرح دیفرانسیل عقب نسل قبلی تغییر کرده و حالا در نسل تازه با یک سیستم چهار چرخ متحرک استاندارد مواجه هستیم. در این ویدیو نخست با اجزای این خودرو آشنا می‌شوید و سپس تجربه رانندگی با آن را می‌بینید.  

 

 

چگونه روانشناس‌ در مغز ما تغییر ایجاد می‌کند؟

یک روانشناس چگونه باعث تغییر در افکار، هیجانات و رفتار می‌شود؟ متخصصان علوم اعصاب با پژوهش‌های علمی سعی در یافتن پاسخ این سوال کرده‌اند. تحقیقات ثابت کرده‌اند مغز ما بسیار انعطاف‌پذیر است و وقتی به روانشناس مراجعه می‌کنیم و تحت درمان قرار می‌گیریم، سیناپس‌های مغزی جدیدی در ما ایجاد می‌شود که به طور کلی باعث تغییر در شخصیت ما می‌شود. جزئیات این رویداد را می‌بینید. 

 

 

ترفند فیلمبرداری مخفی با آیفون

اگر قصد دارید با صفحه خاموش و بدون اینکه هیچ نشانه‌ای روی صفحه موبایل باشد و در یک کلام به صورت مخفیانه فیلمبرداری کنید، آیفون چنین امکانی را در نظر گرفته است. در این ویدیو ترفند فیلمبرداری به این روش را فرامی‌گیرد. 

دیگر خبرها

  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند
  • درمان سریع سرماخوردگی با بادکش | آیا بادکش با حجامت تفاوت دارد؟
  • مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!
  • هشدار مرسک درباره ادامه اختلالات کشتیرانی در دریای سرخ
  • آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟
  •  کاهش استرس یا تلقین؟
  •  کاهش استرس با قلیان جنبه تلقینی دارد
  • ایران تحت اشغال به روایت تصاویر متفقین / شتاب فوق العاده مرسدس بنز‌ای ام جی ۲۰۲۴ / چگونه روانشناس در مغز ما تغییر ایجاد می‌کند؟ / ترفند فیلمبرداری مخفی با آیفون