Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري کردستان گفت: امسال 20 قرداد با بهره برداران براي برداشت محصول کتيرا از مراتع استان منعقد شده است.

سعدي نقشبندي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: برداشت اين محصول با توجه به شرايط مناسب رويش و به دنبال بازديد کارشناسان مرتع از گون زارهاي استان، با صدور مجوز بهره برداري صورت مي گيرد و بهره برداران در طول فصل مجاز به برداشت محدود کتيرا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اضافه کرد: بيشتر مردم به مراتع فقط از ديدگاه توليد علوفه نگريسته و کمتر به فوايد ديگر مراتع مانند اثرات زيست محيطي، توليد محصولات فرعي، حفاظت آب و خاک و ديگر موارد توجه دارند.
نقشبندي با بيان اينکه هرگونه بهره برداري از محصولات مرتعي نياز به ارائه طرح، انجام مطالعات و اخذ مجوز لازم را دارد گفت: هر گونه بهره برداري غيرمجاز از مراتع طبق مفاد قانوني جرم محسوب شده و با متخلفين از طريق مراجع قضائي برخورد هستند.
وي افزود: برداشت کتيرا از گون زارها بايد به صورت تناوبي صورت گيرد و به هر گون زار پس از برداشت يک سال استراحت داده شود.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري کردستان گفت: برداشت کتيرا از گون زارها بايد با نظارت کارشناسان سازمان نظام مهندسي جهادکشاورزي صورت گيرد.
وي افزود: هر سال آموزش هايي به بهره برداران داده مي شود و بذرهاي گون در اختيار آنها قرار داده مي شود که پس از پايان فصل برداشت، اين بذر را در چاله ها قبل از پرکردن بگذارند.
نقشبندي گفت: برداشت کتيرا از گون زارها تابع قوانين خاصي بوده و کتيرا گرفتن از گون هاي جوان و گون هاي آسيب ديده ممنوع است و طبق قرارداد، بهره بردان از مرتع در برابر حوادث آتش سوزي مسئوليت دارند.
**گَوَن (نام علمي: Astragalus) از گونه گياهان يک‌ساله يا دائمي است که در ايران بيش از 800 گونه گون مي‌رويد.
گون گياهي است که ارتفاع آن تا 75 سانتيمتر مي‌رسد و توليد مثل آن از طريق بذر صورت مي‌گيرد، برگ هاي آن مرکب از برگچه‌هايي است که به صورت متقابل به تعداد 11 تا 30جفت در محور هر برگ قرار گرفته‌اند.
گل هاي آن معمولاً به رنگ ارغواني، گاهي آبي يا سفيد بوده، نزديک به انتهاي شاخه‌هاي بوته دهنده قرار دارند. اين گياه در برابر خشکي مقاوم و در خاک هاي شور به خوبي رشد مي‌کند و داراي بوي تند سلنيوم است.
کتيرا محصول اصلي گياه گون بوده و از ترشحات صمغي خشک شده که در اثر خراش دادن ساقه گياه به تدريج بدل به صمغ مي‌شود.
صمغ در مجاورت هوا در اثر تبخير آب به تدريج سخت مي‌ شود و شکل محصول خشک شده بستگي به نوع شکافي که بر روي ساقه ايجاد شده‌ دارد.
از مساحت 2 ميليون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بيش از 60 درصد آن شامل يک ميليون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکيل مي دهد و ميزان جنگل هاي اين استان 374 هزار هکتار است.
3034/ 3020
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۹۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری یک هزار تخت بیمارستانی جدید در هرمزگان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از در دست ساخت بودن هزار تخت بیمارستانی در سطح استان خبرداد و گفت: این واحدهای بیمارستانی ظرف امسال و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، غلامعلی جاودان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه‌های حوزه درمان اظهار داشت:در حوزه زیرساخت‌های آموزش پزشکی، ما توسعه دانشکده‌های پزشکی شرق و غرب استان در شهرستان‌های میناب و بندرلنگه را داریم. 

وی با اشاره به لزوم توسعه تخت های بیمارستانی افزود: در این حوزه کارهای خوبی صورت گرفته و در حال توسعه تخت های بیمارستانی در بندرعباس و سایر شهرستانها از جمله میناب هستیم و حدود هزار تخت بیمارستانی ظرف مدت سال جاری و سال آینده به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی افزوده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حوزه بهداشتی 55 پروژه در دستور کار قرار دارد که در صورت تامین منابع آماده و در اختیار مردم استان قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص وضعیت دفع پسماندهای بیمارستانی نیز اظهار داشت: در زمینه پسماندهای پزشکی در استان معاونت بهداشتی نظارت دارد و به 2 صورت انجام می گیرد در بخش دولتی و بیمارستان‌ها به وسیله دستگاه‌های پیشرفته این پسماند بی خطر می‌شود و حالت عفونی آنها از بین می‌رود.

جاودان گفت: در بخش خصوصی هم نظارت وجود دارد و بایستی مطب ها و درمانگاه‌ها با شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند قرارداد داشته باشند و برای دفع پسماندها باید مطابق مقررات عمل کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که مطب یا درمانگاهی این اقدامات را انجام ندهد برخورد قانونی از طریق معاونت درمان و نظارت بر درمان صورت می گیرد.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • انعقاد تفاهم نامه علمی بین دانشگاه علوم پزشکی یزد و اندونزی
  • بهره مندی از گلستان های گل محمدی برای جذب گردشگر
  • بهره‌برداری یک هزار تخت بیمارستانی جدید در هرمزگان
  • آیین شکرگزاری برداشت گل‌محمدی در سربیشه برگزار شد
  • بهره مندی هزار و ۶۸۳ شهر و روستای کردستان از گاز طبیعی
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • ۲۵۰۰ نفر از پروژه آبرسانی روستایی مجتمع شهدای هزار جریب گلوگاه بهره‌مند می‌شوند
  • صادرات سیر پارس‌آباد به روسیه و آذربایجان
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است