Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حسین امامی صبح سه شنبه در دیدار با مجمع نمایندگان استان، اظهار کرد: میانگین بارندگی استان در حال حاضر ۱۱۲ میلی متر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۷ میلیون متر مکعب کسری مخازن آب در استان داریم، افزود: متاسفانه میانگین بارندگی استان از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دمای هوای استان بیش از ۱.۵ درجه افزایش داشته است، گفت: ۹۲ درصد تبخیر آب را در استان داریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر کل جمعیت استان درگیر پدیده خشکسالی شده اند، عنوان کرد: عمده مصرف آب استان در بخش کشاورزی است و استان در وضعیت تنش آبی شدید قرار دارد.

 بحران فرونشست دشت های استان

امامی با اشاره به اینکه تمامی نیاز آب شرب استان از طریق آب های زیرزمینی انجام می شود، بیان کرد: در حال حاضر میزان استخراج سالانه آب زیرزمینی از قنوات استان ۶۷۰ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه اکثر دشت های استان به شکل جدی در مقیاس بزرگ در حال فرونشست است، اظهار داشت: بخش کشاورزی با استفاده از ۹۱ درصد منابع آب استان ۳۵.۳ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی رتبه چهارم کم درآمدترین استان ها در حوزه خانوارهای شهری را دارد، افزود: یک هزار و ۶۳۷ روستا معادل ۴۷ درصد کل روستاهای استان در یک بازه زمانی کوتاه مدت خالی از سکنه شده است.

وی با بیان اینکه میزان برداشت فعلی از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب در بخش شرب ۶۳.۰۱ میلیون متر مکعب است، گفت: در حال حاضر هیچ پروژه ملی نداریم و چالش اصلی ما نبود اعتبار در حوزه پروژه های ملی است.

امامی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ تا سال گذشته در پروژه سد رزه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان دیون پرداخت کرده ایم، عنوان کرد: علی رغم خشکسالی های پیاپی اما خوشبختانه تا کنون در هیچ یک از شهرهای استان دچار قطعی آب نبوده ایم.

کد خبر 4374353

منبع: مهر

کلیدواژه: آب منطقه ای خراسان جنوبی بیرجند حسین امامی روز خبرنگار خبرگزاری مهر کرمانشاه بوشهر گرگان شهرکرد مشهد شیراز خطبه های نماز جمعه یاسوج احتکار بیرجند مجلس شورای اسلامی سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۹۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است

آخرین گزارش مخازن سد‌های کشور از ابتدای سال آبی (مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که ورودی سد‌ها در این بازه زمانی به ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته با موجودی ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعبی کاهش ۵ درصدی را ثبت کرده است. همچنین خروجی سد‌ها برای تامین مصارف شرب و کشاورزی نسبت به سال آبی گذشته افزایش ۳ درصدی داشته و از ۱۷ میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعب به ۱۷ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

در مجموع در آمار منتهی به ۱۶ اردیبهشت، موجودی سد‌ها در سال آبی جاری به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب رسیده که در مقایسه با موجودی ۳۱، ۹۷ میلیون مترمکعب سال گذشته، ۱ درصد افزایش داشته و به پرشدگی ۶۵ درصدی رسیده است.

بر این اساس ۱۱ سد کشور دارای پرشدگی ۱۰۰ درصدی هستند و تنها سد کشور که موجودی آن تک رقمی و تنها ۷ درصد است، سد دوستی در استان خراسان رضوی است. مجموع ۵ سد پایتخت نیز با موجودی ۴۸۷ میلیون مترمکعبی به پرشدگی ۲۶ درصدی رسیده که همچنان نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

از اول مهر ۱۴۰۲ تا ۱۵ اردیبهشت نیز ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۱۹.۲ میلیمتر بوده که این میزان بارندگی نسبت به دوره‌های ۵۵ ساله درازمدت با متوسط ۲۲۱.۳ میلیمتر ۱ درصد کاهش داشته و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که ۱۸۸ میلیمتر بارندگی ثبت شده بود، ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در ادامه نیز میزان بارندگی‌ها به تفکیک استان‌ها قابل مشاهده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • حجم ذخیره آب مخازن سد‌های کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • مهار ۷۰ میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • ۶۳۰ هزار مترمکعب رواناب در نهرین کنترل شد
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • ورود بیش از ۵ میلیون مترمکعب روان آب به سد‌های خراسان جنوبی
  • کاهش حجم آب سد طالقان علت کاهش حق آبه قزوین