Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@11:10:48 GMT

تدوین خاطرات سه نسل از جنگ هشت ساله عراق علیه ایران

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۰۵۹۲

نوید صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایدۀ انتشار این کتاب گفت: ۳ سال پیش هنگامی که با جمعی از دوستان دورۀ ابتدایی و راهنمایی نشسته بودیم، صحبت از جنگ شد و هر یک از دوستان خاطراتی را از این دوران تعریف کرد. برخی از این خاطرات بسیار برایم جذاب بود و به این فکر کردم که این خاطرات بخشی مغفول مانده از دوران پایداری مردم ایران در شهرها و پشت جبهه‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بعنوان یک خبرنگار  به این فکر افتادم  باید این خاطرات که بیانگر بخشی از زندگی  کودکان و نوجوانان  ایران در شهرهای مختلف و در دوران جنگ تحمیلی بود را ثبت و ضبط کنم.

دبیر پیشین صفحات پایداری روزنامه های اعتماد و ملت ما تاکید کرد: خاطرات دوران کودکی و نوجوانی تاثیر عجیب و ماندگاری در زندگی دارد و اینکه در روز نخست مدرسه، دانش آموز با حمله هوایی و یا حتی هول و هراس بزرگتر ها بخاطر واژه ای بنام جنگ روبرو شود، فراموش نشدنی است، ضمن اینکه این بخش از تاریخ شفاهی جنگ نادیده گرفته شده است.

صالحی خاطرنشان کرد: ماجراهای جذاب و مستند این خاطرات برگهایی از خاطرات دوران جنگ هشت ساله است که بی شک در آینده می تواند مورد استفادۀ و استناد محققان و پژوهشگران اجتماعی قرار گیرد. این بود که کار را آغاز کردم و ابتدا از دوستان و آشنایان درخواست کردم تا خاطرات خود را برایم بنویسند و بازگو کنند.

این خبرنگار پیشکسوت ادامه داد: چند بار طرح کلی کار را بهبود بخشیدم و یک دوره سراغ آدم های مشهور رفتم ولی بعدا دریافتم که این خاطرات باید از میان تمام  مردم جمع آوری شود.

صالحی تصریح کرد: تا کنون ۲۷ خاطره از بین  خاطرات جمع آوری شده را انتخاب کرده و با فراخوانی  در فضای مجازی به دنبال خاطرات جدید و جذاب هستم و امیدوارم که با حمایت هم نسلان ام  بتوانم بخش نخست این کتاب را به بهترین شکل ممکن ارائه دهم.

این نویسنده تاکید کرد: طی فراخوانی خصوصی و نیز در فضای مجازی ۲۷ خاطره از شهرهای مختلف ایران و نیز ایرانیان ساکن خارج از کشور  مثل آلمان به دست نویسنده رسید. 

وی اظهار امیدواری کرد که جلد نخست این مجموعه تا اواخر امسال آمادۀ انتشار شود.

کد خبر 4374458

منبع: مهر

کلیدواژه: تجلیل از خانواده شهدا خانواده دفاع مقدس جنگ تحمیلی مردم علیه احتکار وزارت آموزش و پرورش شهرداری تهران شورای شهر تهران بیمه شهر تهران سازمان محیط زیست سازمان حج و زیارت سازمان تامین اجتماعی سازمان بیمه سلامت قوه قضاییه سازمان هواشناسی کمیته امداد امام خمینی محمد علی افشانی حج تمتع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۰۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران و اسلام آباد، علیه تروریسم

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در رأس هیاتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی، بامداد 3 اردیبهشت ماه به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان سفر کرد.رئیس جمهور تقویت روابط اقتصادی و تجاری با پاکستان را از جمله اهداف این سفر عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی، مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه و ارتقای روابط با کشورهای همسایه و همسو است.

افزایش 10 میلیارد دلاری در روابط اقتصادی

نشست خبری مشترک رئیس جمهور کشورمان و محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد برگزار شد.

مهم ترین اظهارات سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری:

آنچه تمام مردم دنیا را امروز غصه دار کرده این است که سازمان های بین المللی و به ظاهر مدافع حقوق بشر کارآمدی خود را از دست داده است شورای امنیت وظیفه خود را انجام نمی‌دهد و مردم مسلمان و آزاداندیش دنیا به ستوه آمده اند. ما با کشور دوست و برادر و همسایه مان پاکستان فقط به عنوان دو کشور همسایه مطرح نیستیم روابط دو کشور روابط تاریخی تمدنی و عمیق اعتقادی و دینی است امری که ملت بزرگ ایران را با مردم بزرگ پاکستان پیوند می‌دهد اعتقادات است این پیوند ناگسستنی است. در نشست هایمان با نخست وزیر و دولت تصمیم گرفتیم در حوزه های اقتصادی سیاسی تجاری و فرهنگی و همه سطوح روابط خود را ارتقا بخشیم. هر دو کشور در مبارزه با ناامنی ها جرایم سازمان یافته مواد مخدر و انواع ناامنی ها مصمم هستیم. ممکن است برخی همکاری های دو کشور را نپسندند، مهم نیست مهم این است که تداوم همکاری های دولت های دو کشور به نمایندگی از مردم آنها ادامه یابد و مصممیم این همکاری ها را در سوطح بالا ارتقا ببخشیم. سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور قابل قبول نیست و تصمیم گرفتیم این روابط در گام اول ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد. مرز دو کشور که طولانی است را یک فرصت می دانیم و معتقدیم در جهت رفاه دو ملت به ویژه مرزبانان به کار گرفته شود.

نخست وزیر پاکستان در نشست خبری چه گفت؟

بعد از انتخاب دولت جدید پاکستان برای اولین بار است که یک مقام عالی‌رتبه به کشور ما می‌آید و این موجب افتخار ماست. هر دو کشور نگرانی خود را درباره کشتار مردم غزه اعلام و درباره آن گفت‌وگو کردیم و یکصدا اسرائیل را محکوم کرده اند از کشورهای جهان درخواست می‌کنیم که هر چه سریعتر این اقدام نظامی را به پایان برسانند راه حل عادلانه، تفصیلی و دیرپا برای مسئله فلسطین لازم است پاکستان پشتیبانی از فلسطین را مشروط نمی‌کند و به همکاری با ایران تا تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس ادامه می‌دهد. از آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران که پشتیبان حق آزادی‌خواهی مردم کشمیر را در نظر داشتند، تشکر می‌کنم. جناب آقای رئیس جمهور، شما در فقه و حقوق دانش دارید؛ ما در زمینه بهبود زندگی مردم کشورهای خود با داشتن اصول برای فروغ آنها همکاری خواهیم کرد.

تقویت روابط دوجانبه

در این سفر همچنین دیدار هیات بلندپایه دو کشور به ریاست سران ایران و پاکستان برگزار شد و کاخ نخست وزیری پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد؛

شهباز شریف و سید ابراهیم رئیسی راهکارهای تقویت روابط و همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند. طرفین تقویت تجارت دو کشور و گسترش همکاری‌ها در حوزه ارتباطات را مورد بررسی قرار دادند. تهران و اسلام‌آباد مصمم به نبرد مشترک علیه تروریسم هستند.

پس از انجام مراسم استقبال، مقامات ارشد دو کشور با یکدیگر نهال به نشانه دوستی دو ملت در خاک کاخ نخست وزیری پاکستان کاشتند. همچنین رئیس جمهور اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان پس از دیدار و رایزنی‌های خود، از یادمان نامگذاری یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین خیابان‌های شهر اسلام‌آباد به نام «ایران» رونمایی کردند.

امضای 8 سند همکاری

همزمان با سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به پاکستان، مقامات دو کشور در حضور «آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی» و «محمدشهباز شریف» نخست وزیر این کشور، هشت سند همکاری وتوافق نامه و یادداشت تفاهم به امضا رساندند.اولین موافقت نامه که به امضای طرفین رسید همکاری های امنیتی بین دوکشور بود و موافقت نامه دوم موافقتنامه معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران وجمهوری پاکستان است.

تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب بیگانگان نیست

سناتور اسحاق دار، وزیر امور خارجه پاکستان نیز سید ابراهیم رئیسی با دیدار و از مواضع تهران در منطقه به ویژه در حمایت از فلسطین قدردانی کرد.

رئیسی در دیدار با وزیر خارجه پاکستان:

با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد. صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند در برابر راهبرد دشمن برای تداوم اختلاف میان امت اسلامی، راهبرد ما وحدت است.

وزیر امور خارجه پاکستان:

امت اسلامی به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد. امت اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و تقویت همبستگی دارد. پاکستان برای همکاری‌های گسترده و سازنده با ایران اعلام امادگی میکند.

دیدار وزرای کشور

در ادامه احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران پس از پایان دیدار رسمی سران ایران و پاکستان و امضای تفاهمنامه همکاری، با همتای پاکستانی خود دیدار کرد .سید محسن رضا نقوی و احمد وحیدی پیرامون آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه و همکاری‌های دو کشور با یکدیگر به مذاکره پرداختند.

کد خبر 846439 برچسب‌ها پاکستان دولت سیزدهم سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • تهران و اسلام آباد، علیه تروریسم
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکایی را از سر می‌گیریم
  • تدوین کتاب نقش مردم استان در دوران دفاع مقدس
  • عملیات تلافی‌جویانه الحشدالشعبی در راه است/ اسرائیل رفتنی است
  • ضرورت طراحی و تدوین برنامه ۵ ساله شهرداری تبریز
  • حملات تلافی‌جویانه الحشدالشعبی در راه است/ اسرائیل رفتنی است
  • عطوان: حملات تلافی‌جویانه حشدالشعبی در راه است
  • انتشار خاطرات منفورترین نخست وزیر تاریخ بریتانیا