Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-16@08:35:06 GMT

طلای سیاه سیستان و بلوچستان به کام پاکستان

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۰۷۳۰

طلای سیاه سیستان و بلوچستان به کام پاکستان

نبود ابزار و امکانات مناسب تولید، بسته بندی، نگهداری و صادرات، باعث شده است تا کشاورزان نخل کار بلوچستان تولیدات خود را به قیمت اندک قبل از زمان برداشت به صورت سلف به خریداران کرمانی یا پاکستانی بفروشند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، خلیل دهقانی و یاسین دیناری؛* با وجود کیفیت بسیار بالای خرمای  بلوچستان، نخلستان‌های این منطقه همچنان سنتی اداره می‌شوند و از امکانات مورد نیاز برای بسته‌بندی، فرآوری و صادرات خرما در این منطقه محروم خبری نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درمنطقه بلوچستان، کاشت و پرورش نخیلات از روزگاران قدیم در نقاط متعددی از بلوچستان مرسوم بوده و در حال حاضر نیز خرما، مهم‌ترین محصول باغی بلوچستان است که تولید آن در جنوب این منطقه مورد توجه قرار دارد. به گفته بسیاری از کارشناسان کشاورزی، سیستان و بلوچستان از لحاظ وسعت نخلستان‌ها، اولین استان و از لحاظ میزان تولید خرما دومین استان کشور به شمار می‌آید.

شهرستان‌های سراوان و ایرانشهر نیز مراکز عمده تولید خرما در سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند. شهرستان سراوان اولین منطقه تولید انواع و اقسام خرما در این استان است که خرمای ربی آن در دنیا انحصاری و خرمای مضافتی آن از نظر وزن، کیفیت و مرغوبیت در دنیا بی‌نظیر است.

تولیدکنندگان خرما می‌گویند وزن خرمای مضافتی سراوان دو برابر خرمای تولیدی در کشور‌های خرماخیز جهان همچون عراق است که یکی از دلایل پرطرفدار بودن آن نیز همین امر است. با این حال، نبود ابزار و امکانات مناسب تولید، بسته بندی، نگهداری و صادرات، باعث شده است تا کشاورزان نخل کار بلوچستان تولیدات خود را به قیمت اندک قبل از زمان برداشت به صورت سلف به خریداران کرمانی یا پاکستانی بفروشند.

تاجران پاکستانی در زمان تولید خرما، خرید خود را به صورت فله در کیسه گونی‌های ٤٠ تا ٥٠ کیلویی به صورت قاچاق از مرز خارج و در کشور خود بسته بندی و با مارک کشورشان به دیگر نقاط دنیا صادر می‌کنند و از این بابت هر سال سود کلانی به دست می‌آورند. بخش دیگری از خرمای مضافتی بلوچستان نیز به سردخانه‌های بم تحویل و پس از بسته‌بندی با مارک ویژه آن شهرستان به داخل یا خارج کشور صادر می‌شود.

در شرایطی که در مناطق مرزی بلوچستان، مرغوب‌ترین خرمای دنیا تولید می‌شود و در اکثر نقاط دنیا با مارک‌های گوناگون به قیمت‌های بسیار بالایی به فروش می‌رسد، نخل‌کاران این منطقه جزء فقیرترین مردم کشور هستند و همیشه به واسطه‌ها، دلالان و تجار ایرانی و پاکستانی بدهکارند. این در حالی است که با کمی توجه، سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع وابسته و آسان کردن شرایط صادرات می‌توان ضمن ایجاد اشتغال درآمد‌های مناسبی را هم نصیب نخل‌داران محروم این منطقه کرد تا بدین شکل بسیاری از مشکلات آن‌ها برطرف شود.
 
 پس با داشتن انبار‌ها وسردخانه‌ها همچنین وسایل مورد نیاز برای بسته بندی شیک وجذاب با نام بلوچستان بیاییم به مردم فقیر بلوچستان که سالانه زحمت فراوان میکشند وجمعیت زیادی که تنها درآمدشان همین خرماست به آن‌ها کمک کنیم.    خلیل دهقانی و یاسین دیناری از فعالین دانشجویی و اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان   انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان یادداشت دانشجویی نخل خرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۰۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلای سیاه از پاسخ معقول ایران آرام گرفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که فعالان بازار جهان با مشاهده پاسخ معقول ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی، انتظاراتشان از ریسک‌های ژئوپلیتیکی را تعدیل کردند، کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، ایران شامگاه شنبه، در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد و اعلام کرد این یک عملیات محدود است.

در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، ۲۳ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۹۰ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه، ۲۹ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۸۵ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید.

وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالا در شرکت آی‌ان‌جی در این باره گفت: پاسخ ایران، در روزهای قبل در قیمت‌ها منعکس شده بود و محدود بودن این عملیات و این واقعیت که خسارت جانی در پی نداشت، به معنای آن است که پاسخ اسرائیل، سنجیده‌تر خواهد بود اما هنوز ابهامات زیادی وجود دارد و همه چیز به واکنش اسرائیل بستگی خواهد داشت.

قیمت نفت روز جمعه با انتظار بازار برای پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، افزایش یافته و به بالاترین حد از اکتبر گذشته صعود کرده بود.

با وجود صدمات محدود، تحلیلگران انتظار داشتند قیمت نفت در معاملات صبح دوشنبه، حداقل افزایش کوتاه مدتی داشته باشد اما افزایش قابل توجه و طولانی مدت قیمت نفت، در صورتی روی خواهد داد که عرضه به میزان قابل توجهی مختل شود، به عنوان مثال، محدودیت‌هایی در عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز ایجاد شود.

تاکنون جنگ غزه، تاثیر چندانی روی عرضه نفت نداشته است. تحلیلگران گروه ANZ Research اظهار کردند: حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در سوریه و پاسخ ایران، تنش‌ها در خاورمیانه را افزایش داد. با این حال، با توجه به مازاد عرضه فراوان و ریسک ژئوپلیتیکی بالایی که پیش از این وجود داشت، انتظار واکنش فوری قیمت نفت را نداریم. واکنش اسرائیل، مشخص خواهد کرد آیا، این تنش پایان پیدا می‌کند یا ادامه خواهد یافت.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران گروه سیتی ریسرچ گفتند: تنش‌های ژئوپلیتیکی در طول سه ماهه دوم امسال، قیمت نفت را در بازه ۸۵ تا ۹۰ دلار در هر بشکه نگه داشته است. از آنجایی که عرضه و تقاضا در بازار، در طول سه ماهه اول سال، تا حد زیادی متوازن بوده است، با تنش زدایی، قیمت نفت می‌تواند به ۸۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه نزول کند. آنچه که بازار از نظر ما، در حال حاضر حساب نمی‌کند، احتمال ادامه رویارویی مستقیم میان ایران و اسرائیل است که برآورد می‌کنیم باعث می‌شود قیمت نفت با توجه به ماهیت رویدادها، بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه معامله شود.

دیگر خبرها

  • افتتاح مدرسه ۶ کلاسه دستان مهربان روستای ماندیرو منطقه پلان
  • طلای سیاه از پاسخ معقول ایران آرام گرفت
  • بیش از ۹۰۰ هزار تن هندوانه خارج از فصل در سیستان و بلوچستان تولید شد
  • افت رشد تقاضای جهانی طلای سیاه
  • پیش بینی تولید ۵۰ هزار تن خرما با گرده افشانی نخیلات در جهرم
  • ۱۰۰ هزار تن سیب در اشنویه سورت و بسته بندی شد
  • ۴۶۷ فقره تسهیلات به کارآفرینان استان بوشهر پرداخت شد
  • تخریب ۲۴ اصله پایه شبکه برق در شهر گلشن
  • بسته شهروند خبرنگار و دغدغه‌های شهروندان سیستان و بلوچستان
  • افراد مسلح ۹ نفر را در بلوچستان پاکستان کشتند