Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:12:42 GMT

نمونه ای از آسباد خواف به موزه خراسان منتقل می شود

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۱۴۴۵

نمونه ای از آسباد خواف به موزه خراسان منتقل می شود

مشهد- ایرنا- مدیرکل امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از برنامه انتقال نمونه یکی از آسبادهای خواف به موزه بزرگ خراسان در مشهد خبر داد.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز سه شنبه به نقل از محمدرضا کارگر در جریان بازدید از موزه خراسان گزارش داد: آسبادهای خواف و محراب گچی تاریخی از جمله آثاری هستند که نمونه های آنها به این موزه منتقل می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: محتوای موزه بزرگ خراسان بر اساس تاریخ شکل گیری خراسان بزرگ با تکیه بر آثاری مرتبط با فرهنگ، هنر و تمدن مجموعه استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی انتخاب می شوند.
مدیرکل امور موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: تلاش می شود برای بیان موزه ای روند شکل گیری، فرهنگ و تمدن خراسان آثار ملموس مرتبط با این منطقه جمع آوری شده و شیوه های بیان تاریخی از دوره های مختلف فرهنگ و تمدن خراسان تا دوره معاصر نمایش داده شود.
وی در خصوص زمان آغاز چینش محتوای تصویب شده در موزه خراسان هم گفت: امیدواریم در کمتر از یک سال شاهد افتتاح موزه باشیم و مردم به موزه مراجعه و آن بازدید کنند.
کارگر به آثار حجیم و مهمترین آنها که قرار است به موزه منتقل شوند نیز اشاره و بیان کرد: بخشی از این آثار موارد مربوط به معماری خراسان از جمله محراب، سنگ نوشته ها و آثار سنگی حجمی و یا المانهای معماری هستند که دارای تزئینات مشخص می باشند. همچنین کتاب و نسخ خطی، سفال و فلز از مصالح مختلف برای بیان حقیقت فرهنگ و هنر و تمدن خراسان بخشهایی از محتوی موزه خواهند بود.
فیلم مستندی نیز ساخته و از انیمیشن و دیگر امکانات نیز استفاده خواهد شد.
موزه بزرگ خراسان در زمینی به وسعت 4900 مترمربع در 13 طبقه و فضایی در مجموع به وسعت 18 هزار مترمربع بنا شده است. این موزه یکی از 13 موزه منطقه ای ایران و بزرگترین موزه کشور محسوب می شود.
7496/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي موزه آسباد خراسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۱۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران

علی دارابی در دیدار با سیداحمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در محل ایکوم ایران با تاکید بر تمرکززدایی از برنامه‌های پایتخت محور، اظهار داشت: پایتخت سیاسی کشور با پایتخت‌های میراثی متفاوت است و تلاش ما، حفظ، صیانت و اعتلای میراث فرهنگی ایران در تمام نقاط کشور است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: با همین دیدگاه، برای برگزاری ۱۰ نمایشگاه استانی از آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران در هفته میراث فرهنگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

تهیه فهرست اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر

دارابی در این دیدار بر حفظ جایگاه مردمی میراث فرهنگی و اهمیت پویایی سازمان‌های مردم‌نهاد و استفاده از خرد جمعی و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص موزه‌داری و همکاری با ایکوم در آموزش به ویژه در حوزه راهنمایان موزه تاکید کرد.

سیداحمد محیط طباطبایی در این دیدار که هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌ها هم حضور داشت، ترجمه فصلنامه «ایکوم نیوز» را با افزودن الحاقات با همکاری اداره‌کل موزه‌ها پیشنهاد داد.

وی همچنین پیشنهاد کرد با پرداخت هزینه، اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر و خرید و فروش غیرقانونی (Red List) تهیه شود.

رئیس ایکوم ایران با اشاره به ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها اظهار داشت: در روز‌های ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت، داوری آیین موزه برتر با همکاری کارشناسان ایکوم و اداره‌کل موزه‌ها انجام می‌شود تا نتیجه در روز جهانی موزه‌ها، اعلام شود.

در این دیدار مقرر شد بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره‌کل موزه‌ها و ایکوم امضا خواهد شد، همکاری‌های مشترک فی‌مابین گسترش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • راه اندازی موزه بین المللی استکبار ستیزی در صحرای طبس
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران