Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@12:34:37 GMT

تخت گاز قیمت خودرو در جاده ارز

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۱۸۰۱

تخت گاز قیمت خودرو در جاده ارز

صنعت و بازار خودرو از جمله اولین بخش های اقتصاد است که امسال هم مانند بحران ارزی و تحریم های سال‌های 90-91 زودتر از دیگر بازارها به افزایش قیمت دلار و اختلال به وجود آمده در بازار پولی و مالی کشور واکنش نشان داده و به پیشواز تحریم‌های جدید آمریکا رفت. سارا محقق

ایران آنلاین /از ابتدای امسال و حتی در ماه‌های پایانی سال گذشته و همزمان با زمزمه‌های تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام، در حالی که هنوز آرامش بر بسیاری از بازارها حاکم بود، افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو به ویژه خودروهای خارجی و مونتاژکاران داخلی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به مرور طی ماه‌های اخیر و پابه پای افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی فاصله بین قیمت انواع خودرو در بازار با قیمت اسمی و بخشنامه‌ای خودروسازان به صورت تصاعدی بالا رفت و خودروسازان داخلی یک باردیگر مانند سال‌های 91 و 92 با دور تازه ای از تورم بخشی در این صنعت و افزایش ناگزیر قیمت تمام‌شده محصولات مواجه شده‌اند.
صبح روز سه شنبه ١۶ مرداد همزمان با شروع فاز اول تحریم های جدید آمریکا علیه صنعت و بازار خودروی کشور، اجرای سیاست های جدید ارزی دولت با اعلام ر‌ئیس کل بانک مرکزی آغاز شد. اصلی ترین محور سیاست جدید دولت فراگیر شدن و عمق یافتن بازار ثانویه ارز و دادن اختیار تعیین نرخ ارز آزاد به فعالان این بازار و صرافان و محدود شدن ارز دولتی 4200 تومانی به کالاهای اساسی و دارو است.

صبح روز سه شنبه ١۶ مرداد همزمان با شروع فاز اول تحریم های جدید آمریکا علیه صنعت و بازار خودروی کشور، اجرای سیاست های جدید ارزی دولت با اعلام ر‌ئیس کل بانک مرکزی آغاز شد. اصلی ترین محور سیاست جدید دولت فراگیر شدن و عمق یافتن بازار ثانویه ارز و دادن اختیار تعیین نرخ ارز آزاد به فعالان این بازار و صرافان و محدود شدن ارز دولتی 4200 تومانی به کالاهای اساسی و دارو است.

این تصمیم دولت در واقع رسمیت بخشیدن به نرخ شناور دلار احتمالا در محدوده 8 تا 9 هزارتومان، دوبرابری شدن قیمت ارز مورد استفاده صادرکنندگان و وارد کنندگان در مقایسه با سال گذشته و افزایش قابل توجه نرخ تورم برای بسیاری از کالاهای وارداتی و به خصوص مواد اولیه و قطعات مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو است. به عبارت دیگر همان اتفاقی که پیش از این و از ابتدای سال جاری برای بازار خودرو پیش بینی می‌شد اکنون به واقعیت پیوسته است و در این شرایط صنعت خودرو و سیاست‌گذاران صنعت در کشور ناگزیر به تبعیت از پیش‌بینی‌های بازار و لحاظ کردن نرخ تورم بخشی ناشی از افزایش قیمت‌ها در محاسبه قیمت تمام شده و قیمت فروش خودروهای تولید داخل هستند.
تاثیرپذیری قیمت تمام شده خودروهای داخلی از نرخ جدید ارزهای خارجی یادآور این است که صنعت خودرویی کشور اگرچه اسمی و رسمی عرضه کننده محصولات داخلی هستند اما همچنان این صنعت چه در تامین مواد اولیه و خام صنعت مانند انواع فلزات و محصولات پتروشیمی مورد استفاده در خودروسازی و چه در تامین قطعات اصلی و فرعی کاملا یا متکی به واردات و یا متاثر از قیمت‌های بین المللی (‌قیمت جهانی فلزات و محصولات پتروشیمی) هستند.
به طور معمول در محاسبه نرخ تورم بخشی هر خودرو، میزان تورم ایجاد شده در تمام مولفه‌های دخیل در تولید خودرو از مواد اولیه گرفته تا حقوق و دستمزد پرسنل خودروسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد. طبیعتا امسال نیز مانند سال‌های 90 و 91 بخشی از تورم بخشی رخ داده در صنعت خودرو هم مربوط به قیمت مواد اولیه‌ای چون فولاد، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و هم مرتبط با نرخ ریالی قطعات وارداتی خودرو و همینطور قیمت فناوری های وارداتی مورد استفاده است.
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شخصا موافق قیمت‌گذاری خودرو به صورت آزاد هستم، گفت: موافق قیمت ‌گذاری خودرو در بازار ارز هستم. اگه قرار باشد همه ارز مورد نیاز خودرو از بازار ثانویه تامین شود مسلما قیمت کارخانه‌ای قطعات هم بالا می‌رود. فرید زاوه افزود: اگر همین سیاستی که در توزیع ارز پیش گرفته شده که بازار را به عنوان یک مکانیزم سالم در عرضه و تقاضا به رسمیت شناخته در حوزه خودروهم پیاده کنیم و اجازه دهیم که خودرو در حاشیه بازار فروخته شود قیمت مصرف کننده در بازار هم کاهش می‌یابد اما قیمت کارخانه ای چون نرخ ارز کارخانه با ارز آزاد محاسبه می شود، گران خواهد شد.
این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: مجموعه ارزی که خودروساز و قطعه ساز استفاده می‌کنند می‌تواند تاثیر گذار باشد بر قیمت خودرو به عنوان مثال در قیمت پراید می‌تواند 15 تا 20 درصد افزایش قیمت داشته باشد. همچنین قیمت خودرویی مانند مزدا 3 نیز با توجه به میزان ارزی که مصرف می کند شاید دو برابر شود. ولی به صورت کلی قیمت خودرو در کارخانه و در عین حال نرخ گذاری آن اگر به صورت آزاد باشد بالا نخواهد رفت به خاطر اینکه ارز تقاضای کاذبی که ناشی از بازار خودرو وجود دارد از بین خواهد رفت.

به طور معمول در محاسبه نرخ تورم بخشی هر خودرو، میزان تورم ایجاد شده در تمام مولفه‌های دخیل در تولید خودرو از مواد اولیه گرفته تا حقوق و دستمزد پرسنل خودروسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد. طبیعتا امسال نیز مانند سال‌های 90 و 91 بخشی از تورم بخشی رخ داده در صنعت خودرو هم مربوط به قیمت مواد اولیه‌ای چون فولاد، مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و هم مرتبط با نرخ ریالی قطعات وارداتی خودرو و همینطور قیمت فناوری های وارداتی مورد استفاده است.

وی ادامه داد: در این بین نکته مهم این است که نرخ گذاری جدید در واقع باید به تمام کسانی که قبلا ثبت نام کرده و هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته اند تسری پیدا کند. در غیر این صورت، رانتی به عده ای خاص تعلق می گیرد و باعث سواستفاده می شود بنابراین راهکار جلوگیری از این رانت این است که تمام کسانی که خودرو تحویل نگرفته اند مشمول نرخ گذاری جدید شده و خودرو با نرخ جدید تحویل بگیرند. زاوه خاطر نشان کرد: در مورد صنعت خودرو، دولت توانایی تامین ارز 4200 تومانی تا 4400 تومانی را برای این صنعت ندارد و به نظرمی رسد که صنایع ما هم باید یاد بگیرند که در یک فضای آزاد و همچنین در فضای بازار کار کنند.
این کارشناس حوزه خودرو گفت: کار در فضای آزاد باعث می شود تا شرکت ها بتوانند کالاهای خود را بفروشند و در بازار حضور خود را حفظ کنند و به سمت داخلی سازی حرکت کنند و از طرفی ناچار می شوند مقداری انضباط مالی خود را بیشتر کرده تا بتوانند بهای تمام شده کالا را کنترل کنند.
وی زاوه افزود: شخصا معتقدم که استفاده از بازار ثانویه برای خودرو یک الزام باید باشدو خودرو باید وارد بازار ثانویه شود ولی به موازات آن باید فضای رقابتی در کشورنیز افزایش یابد.
در جریان تحولات ارزی سال 90 و 91 تا مدتها یکی از جنجالی ترین تصمیم گیری ها مساله تعیین قیمت خودروها و نحوه در نظر گرفتن تورم بخشی در محاسبه قیمت تمام شده انوع خودرو از سوی شورای رقابت بود. شورایی که قرار بود مستقل از دولت و خودروسازان و با در نظر گرفتن منافع تولید کننده و مصرف کننده بهینه ترین قیمت ها برای خودروها را تعیین و به طور رسمی ابلاغ کنند اما تصمیمات این شورا منجر به واکنش تند خودروسازان و مداخله دولت نیز شد.
اکنون که شرایط بسیار شبیه با بحران ارزی آن دوران است باید منتظر ماند و دید که تاثیر تورم بخشی در قیمت گذاری جدید خودروها چگونه خواهد بود و این مهم توسط چه نهادی تعیین خواهد شد و واکنش بازار، خودروساز، دولت و مصرف‌کننده نهایی به قیمت های جدید چگونه خواهد بود.

/ابتکار

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۱۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه

قیمت خودرو در بازار آزاد امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بر اساس معاملات انجام شده نسبت به آخرین معاملات روز‌های گذشته به شرح زیر است؛

قیمت روز خودرو‌های داخلی در بازار آزاد

خودرو قیمت به تومان
پژو پارس سال (LX) ۱۴۰۲ ۸۶۰،۰۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۷ TU3 مدل ۱۴۰۳ ۶۷۳،۰۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۱۴۰۲ ۶۵۸،۰۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU5P مدل ۱۴۰۳ ۱،۰۸۰،۰۰۰،۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای ۱۴۰۳ ۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰
تارا اتوماتیک v2 مدل ۱۴۰۳ ۹۸۰،۰۰۰،۰۰۰
تارا دنده ای v1 مدل ۱۴۰۲ ۸۲۰،۰۰۰،۰۰۰
رانا پلاس سقف شیشه‌ای ۱۴۰۳ ۶۴۵،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو آبشنال  مدل ۱۴۰۳ ۱،۱۹۰،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس ۵ دنده‌ توربو ۱۴۰۲ ۸۲۰،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس۶ دنده توربو چهار ایربک ۱۴۰۲ ۹۲۵،۰۰۰،۰۰۰
ام وی ام X22 دنده‌ای اسپرت لاکچری ۱۴۰۲ ۸۲۰،۰۰۰،۰۰۰
اطلس G دنده‌ای ۱۴۰۳ ۵۹۰،۰۰۰،۰۰۰
پراید SE ۱۵۱ مدل ۱۴۰۲ ۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰
ساینا s دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ ۴۴۵،۰۰۰،۰۰۰
سمند سورن پلاس ۱۴۰۳ ۸۲۵،۰۰۰،۰۰۰
تیبا صندوق دار sx بنزینی ۱۴۰۱ ۳۹۷،۰۰۰،۰۰۰
تیبا ۲ (رینگ فولادی) ۱۴۰۱ ۴۰۲،۰۰۰،۰۰۰
شاهین G مدل ( ۱۴۰۳)اتومات

۸۵۵،۰۰۰،۰۰۰

کوییک دنده‌ای R مدل ۱۴۰۲ ۴۶۰،۰۰۰،۰۰۰
زامیاد وانت نیسان بنزینی آپشنال ۱۴۰۱ ۵۷۵،۰۰۰،۰۰۰
زامیاد وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال ۱۴۰۲ ۶۲۰،۰۰۰،۰۰۰

 جدیدترین قیمت خودروهای وارداتی در بازار

مدل خودرو  قیمت به تومان
رنو کولیوس ۲۰۱۸ ۵،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰
رنو تالیسمان E3 مدل ۲۰۱۸ ۵،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰
میتسوبیشی اوتلندر تیپ ۵ ۲۰۱۸  ۵،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰
کیا سونت ۱.۵ لیتر ۲۰۲۳ ۳،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰
کیا۲k۵لیتر 

۵،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰

کیا سورنتو ۴ سیلندر GT لاین مدل ۲۰۱۷ ۵،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰
کیا سراتو ۲.۰ لیتر اتوماتیک ۲۰۱۸ ۳،۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰
کیا سراتو (مونتاژ) ۲.۰ لیتر آپشنال ۱۳۹۸ سایپا ۲،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰
هیوندای النترا ۱.۶ لیتر مدل ۲۰۲۳ ۳،۰۵۰،۰۰۰،۰۰۰
هیوندای سانتافه (ix45)۴ سیلندر. دو دیفرانسیل مدل ۲۰۱۸ ۶،۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰
هیوندای توسان (ix35) ۲ لیتر. دو دیفرانسیل مدل ۲۰۱۸ ۵۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰
لکسوس NX300 H هفت کلید مدل ۲۰۱۷

۱۰،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز 16 اردیبهشت 1403
  • قیمت نیسان سانی در بازار، قدیمی‌ترین خودرو وارداتی
  • قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۶ اردیبهشت +جدول
  • قیمت پراید «عجیب» شد/ گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار