Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود آنکه بیش از 100 روز از الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد می‌گذرد اما مرتضی بانک به تازگی اعلام کرده که از هفته آینده نظام ثبت سفارش بر اساس مقتضیات مناطق آزاد ایجاد می‌شود؛ بدون توجه به این نکته که بدون استقرار گمرک، ثبت سفارش معنایی ندارد.

به گزارش بازار نیوز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه توانا خبرگزاری فارس:

22 فروردین‌ماه امسال بود که دولت برای کنترل بازار ارز، اقدام به اجرای سیاست جدید ارزی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سیاست برای اولین بار و پس از 25سال بود که معافیت ثبت سفارش برای مناطق آزاد برداشته شد و در نامه‌ هیأت وزیران به صراحت آمد که «واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش ممنوع است».

حالا که بیش از 100روز از آن ماجرا می‌گذرد،مرتضی بانک، دبیر شورایعالی مناطق آزاد اعلام کرده که «از هفته آینده نظام ثبت سفارش بر اساس مقتضیات مناطق آزاد ایجاد می‌شود تا کمترین مشکلات برای فعالین اقتصادی ایجاد شود». این گفته‌های آقای بانک نه تنها بسیار دیرهنگام بود بلکه رنگ واقعیت به خود نخواهد گرفت چراکه تا کنون گمرکی در مبادی ورودی مناطق آزاد مستقر نشده و وقتی گمرک در آنها مستقر نیست یعنی آن منطقه همچنان از ثبت سفارش کالا معاف است.

*چه کسانی عدم استقرار گمرک در مناطق آزاد را تایید می‌کنند؟

در خصوص عدم استقرار گمرک در مناطق آزاد علاوه بر بازدید میدانی خبرنگار ما، حتی خود مرتضی بانک هم در اردیبهشت‌ماه امسال گفته بود: «تا پایان سال جاری، گمرکات اجرایی در مناطق آزاد 7گانه کشور به طور کامل مستقر خواهند شد» و این یعنی هنوز گمرکات در مناطق آزاد مستقر نشده و طبق گفته‌های بانک 8ماه تا استقرار کامل آنها زمان باقی مانده است.

علاوه بر این، سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک هم عنوان کرده که «گمرکات تنها در چند منطقه آزاد به صورت پایلوت مستقر شدند که همچنان به دلیل وجود مشکلات فنی قابل بهره‌برداری نیستند».

*چرا برای ثبت سفارش گمرک باید مستقر باشد؟

بر اساس این گزارش، بازرگان برای انجام ثبت سفارش، به سامانه جامع تجارت مراجعه کرده و اطلاعات کالا را در آنجا ثبت می‌کند تا در مراحل بعدی به آن ارز تخصیص داده شود. حال برای آنکه کالا به کشور وارد شود، گمرک باید این ثبت سفارش را مطابقت دهد یا به عبارت دیگر صحت‌سنجی این ثبت سفارش را انجام داده تا کالایی خلاف اظهار بازرگان، چه از نظر ارزشی و چه از نظر نوع کالا به کشور وارد نشود. بنابراین این رویه گمرک که با اصطلاح «گمرک باید اطلاعات ثبت سفارش را چک و تیک کند» مرسوم است، موجب خواهد شد تا اظهار خلاف واقع صورت نگیرد.

*علت حذف «معافیت ثبت سفارش» در مناطق آزاد

به گزارش فارس، ثبت سفارش، اولین گام برای انجام واردات کالا به کشور است تا وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تجارت کشور بر اساس نیازهای داخلی ثبت سفارش را بررسی کرده و بر این اساس به این واردات ارز تخصیص می‌دهد. مشخصات ثبت سفارش کالا شامل نام فروشنده، کشور تولیدکننده، نام و مشخصات کالا، شماره تعرفه، ارزش کالا، شماره پروفرما، تاریخ پروفرما، نوع معامله، نوع ثبت سفارش، نوع قرارداد و غیره است.

برای تسهیل تجارت در مناطق آزاد، ثبت سفارش برای مناطق آزاد حذف شد اما با توجه به التهابات اخیر بازار ارز، تحریم‌ها، تردید برای ماندن آمریکا در برجام و نیز کمبود منابع ارزی تصمیم بر آن شد تا معافیت ثبت سفارش برای این مناطق حذف شود چراکه بر اساس آمار موجود، 6 تا 10درصد واردات کل کشور از 7 منطقه آزاد صورت می‌گیرد که عدد قابل توجهی است. با حذف این معافیت، وزارت صمت قادر خواهد بود تا میزان واردات و نیز میزان ارز تخصیصی به واردات هر بازرگان را شفاف کند.

خبرگزاری فارس پیش از این دو گزارش با عنوان‌های «ابهام در سیاست تجاری جدید دولت/ رانت وارداتی در مناطق آزاد شکل می‌گیرد؟» و «رانت مناطق آزاد برای واردات کالاهای ممنوعه/ خبری از استقرار گمرک نیست» را منتشر کرد تا دغدغه خود را نسبت به سیاست‌های جدید ارزی و کمبود منابع ارزی دولت به اشتراک بگذارد که در آنها نسبت به عدم ذکر نام مناطق آزاد در لیست ابلاغیه جدید سیاست تجاری و نیز عدم استقرار گمرک در 7منطقه آزاد کشور هشدار داده شده است.

برچسب ها: مناطق آزاد ، وزیر ، اقتصاد

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: مناطق آزاد وزیر اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۲۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب برای دانش‌آموزان؛ با تک ماده ۴ درس را با نمره ۷ قبول شوید

براساس اعلام آموزش و پرورش، شرط ۲ عنوان درس نهایی و دو عنوان درس غیرن‌هایی برای استفاده از تک ماده حذف شد و دانش آموزان می‌توانند تا ۴ درس را بدون درنظر گرفتن نهایی و یا غیرن‌هایی تک ماده کنند.

در این راستا، محمود امانی طهرانی امروز در گفتگو با ما درباره امکان تک ماده در امتحانات نهایی دانش‌آموزان اظهار کرد: پیشتر گفته شده بود که ۲ درس با امتحانات نهایی و ۲ درس با امتحانات غیرن‌هایی می‌توانند از تک ماده استفاده کنند، اما پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهایی شدن همه امتحانات دوره متوسطه دوم، استفاده از تک ماده برای ۴ درس امتحان نهایی میسر شد.

وی افزود: بسیاری از مصوبات اخیر در باب ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سنجش و پذیرش دانشجو است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: ضوابط در آیین نامه آموزش دوره دوم متوسطه مشخص شده است که ۲ درس از امتحانات نهایی و ۲ درس در امتحانات داخلی مدرسه بود، اما اکنون همه امتحانات از داخلی تبدیل به نهایی شده است و در واقع این یک مصوبه ویژه به حساب نمی‌آید.

منبع: ایرنا

tags # دانش آموزان سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار ۳ نرخی کارایی ندارد
  • پیگیری مصوبات سفر مقام عالی استان در بخشداری نازلو
  • مشکل ارز اتوبوس های جدید را پشت گمرک گذاشت
  • خبر خوب برای دانش‌آموزان؛ با تک ماده ۴ درس را با نمره ۷ قبول شوید
  • سهمیه مسافری سال ۱۴۰۳ مناطق آزاد ابلاغ شد
  • شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی
  • امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی
  • دانش‌آموزان در ۴ درس می‌توانند «تک ماده» کنند
  • شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی
  • شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود