Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- شماري از روزنامه‌نگاران، نويسندگان و فرهنگيان سوداني با راه اندازي کمپين مردمي، قصد دارند دولت سودان را براي خارج کردن نيروهاي اين کشور از جنگ يمن، تحت فشار قرار دهند.
«عبدالحميد عوض» در گزارشي که در روزنامه قطري العربي الجديد منتشر شد، مي‌نويسد، از سه سال پيش تاکنون، هزاران نظامي سوداني در جنگ يمن مشارکت دارند و تعدادي نامشخص از آنها در درگيري‌ها کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پيش از اين نيز تشکل‌هاي سياسي سودان که آخرين مورد آن، نمايندگان مستقل پارلمان اين کشور بودند، مخالفت خود را با ادامه حضور سودان در جنگ يمن، اعلام کردند.
اين در حالي است که دولت خارطوم مي‌گويد، نيروهاي سوداني تا پايان ماموريت خود يعني بازگرداندن دولت مشروع، در يمن باقي خواهند ماند؛ همچنين سودان براي حضور نظامي خود در يمن، توجيهات ديگري نيز دارد که از جمله آن، محافظت از حرمين شريفين (درعربستان سعودي) است.
«محمد عثمان ابراهيم» نويسنده مطبوعاتي سودان و يکي از مسوولان راه اندازي اين کمپين، اظهار داشت، در نخستين بيانيه کمپين، از مردم سودان خواهيم خواست تا موضع واقعي خود را درباره حضور نيروهاي سوداني در يمن، اعلام کنند.
به گفته ابراهيم، مسوولان اين کمپين، تلاش مي کنند تا از طريق فعاليت هاي رسانه اي و مردمي، «عمر البشير» رييس جمهوري سودان را براي اتخاذ موضعي مثبت تر نسبت به بحران يمن و موضعي مبتني بر روابط ثابت سودان با برادران و همسايگان خود که بر پايه ارزشهاي ديني و اخلاقي سودان استوار باشد، تحت فشار قرار داده و زمينه خروج نيروهاي سوداني از خاک يمن را فراهم کند.
اين روزنامه نگارسوداني درباره اقدام بعدي اين کمپين اظهار داشت، اقدامات زيادي در دست بررسي است که با هدف حمايت از صلح و دفاع از حق ملت يمن و همه ملت‌هاي دوست و برادر براي برخورداري از زندگي صلح آميز در کشورهاي خود، در نقاط مختلف در داخل و خارج از سودان، انجام خواهد شد.
ابراهيم با تاکيد بر اين که اعضاي اين کمپين تمايل ندارند براي حمايت از فعاليت خود با احزاب سياسي سودان ارتباط برقرار کنند، تصريح کرد، اين افراد در زمينه‌هايي فعاليت خود را آغاز کرده اند که احزاب سياسي به سبب ضعف کارآمدي و اشکال در اولويت هاي خود و نيز سرگرمي در فعاليت‌هاي دولتي، قادر نيستند در اين زمينه‌ها حضور يابند.
به گفته وي، برخي شخصيت‌هاي مشهور با وابستگي‌هاي سياسي نيز به طور مستقل به اين کمپين ملحق شده اند.
حضور نظاميان سعودي در تجاوز عربستان به يمناين کمپين در نخستين بيانيه خود، خروج فوري و بي قيد و شرط نيروهاي سوداني از يمن و همکاري در جبران خسارات ناشي از حضور اين نيروها در جنگ يمن را خواستار شده و تاکيد کرد، بر اساس اخبار منتشر شده از جبهه هاي جنگ يمن، حوادثي هولناک در اين جبهه ها روي مي دهد که بيانگر نقض آشکار قوانين جنگي است. از نظاميان سوداني مي خواهيم از مشارکت در اين اقدامات خودداري کنند.
اين بيانيه، ضمن محکوم کردن مشارکت نيروهاي سوداني در تجاوز به خاک جمهوري يمن و احساس شرم نسبت به اين مساله، تاکيد کرد، اما مشارکت ارتش سودان در جنگ يمن، به نام ملت سودان تمام نخواهد شد و اين مساله با تصميم مردم اين کشور اجرا نشده است.
اين کمپين با هشدار درباره اين که سازمان‌هاي مردم نهاد سوداني نقشي در مشارکت سودان در جنگ يمن نداشته اند، تصريح کرد، اين مساله بدان معناست که از نظر قانوني و قانون اساسي، چنين اقدامي مردود بوده و جاي سوال دارد.
بيانيه کمپين سوداني در ادامه تهديد کرد که دامنه مخالفت‌هاي مردمي با مشارکت ارتش سودان در جنگ يمن و يا هرگونه عمليات جنگي در خارج از سودان، افزايش خواهد يافت.
بر اساس اين بيانيه، جنگ يمن، جنگي غيرقابل توجيه است که اساسا هيچ گونه مشروعيت ديني و اخلاقي نداشته و قوانين و احکام قانون بين الملل که فقط بر مشارکت در جنگ براي دفاع از خود و يا تحقق صلح جهاني با مجوز سازمان ملل تاکيد دارند، اين جنگ را به رسميت نمي شناسند.
اين بيانيه در ادامه، حمايت يکپارچه مردمي سودان در مخالفت با جنگ يمن و مشارکت در اين جنگ را خواستار شده و بر همکاري مثبت با ملت يمن براي برقراري امنيت و صلح و آرامش در کشورشان، تاکيد کرد. 120/114
مترجم: محب‌احمدي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۲۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

عضو شورای شهر مشهد، گفت: مشارکت مردم در احیای زندگی‌ افراد و کاهش آسیب‌های اجتماعی از نکات مثبت پویش مشهد مهربان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، مهدی ناصحی در جمع خبرنگاران، در خصوص پویش مشهد مهربان، اظهار داشت: پویش مشهد مهربان در سال 1403 با ولادت امام حسن مجتبی(ع) آغاز شده و در روز ولادت امام رضا(ع) پایان می‌یابد.

وی افزود: مشارکت مردم در احیای زندگی‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی از نکات مثبت این طرح است و از مردم خواهشمندم در حد توان خود در این پویش مشارکت کنند.

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه یکی از مهمترین ایده‌های شوراهای اجتماعی محلات که در 3 سال 1400، 1401 و 1402 موجب جذب مشارکت بسیاری از شهروندان شده، پویش مردمی مشهد مهربان است، عنوان کرد: این پویش با هدف آزادسازی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد راه‌اندازی شد و توانست به همت شوراهای اجتماعی محلات و خیرین محلی در سال اول 5000 نفر، سال دوم 10 هزار و در سال سوم بیش از 22 هزار نفر مشارکت‌کننده را در آزادی چندین زندانی سهیم کند.

ناصحی خاطرنشان کرد: تا به امروز 25 هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند که مناطق چهار،پنج و یازده بیشترین میزان مشارکت را داشته اند.

عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: شوراهای اجتماعی محلات همچون سال‌های گذشته با استفاده بهینه از ظرفیت مردم نوع‌دوست، نیکوکاران و خیرین محلی، در راستای تقویت اخلاق اجتماعی و روحیه خیرخواهانه با مشارکت تشکل‌ها و مراکز نیکوکاری، مدارس و مساجد محله نسبت به آزادی زندانیان اقدام کنند.

وی یادآور شد: دستگاه‌های مربوطه ضمن انجام وظایف خود به نحو احسن باید تسهیل‌گر باشند و با تلاش و تبلیغ مناسب مشارکت‌های مردمی را سازماندهی کنند.

کمک‌های سازمان یافته و هدفمند موثرتر است

یوسف‌زاده، معاون فرهنگی شهرداری منطقه 2 مشهد نیز اظهار داشت: در پویش مشهد مهربان دو موضوع تعریف شده که شامل آزادسازی زندانیان جرائم غیب عمد و حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از نکات مثبت این طرح ورود مردم به صورت مستقیم و افزایش ظرفیت‌ مشارکت‌های مردمی بوده است و در این طرح نگاه شهرداری معطوف به یک قشر خاص نیست بلکه عوام مردم جهت مشارکت مورد توجه هستند.

معاون فرهنگی شهرداری منطقه 2 مشهد عنوان کرد: سال گذشته بیست‌ و پنج میلیون جمع آوری شده است تا به امروز 50 درصد مبلغ سال گذشته جمع‌آوری شده است.

یوسف‌زاده افزود: سال گذشته 30 شب در بوستان حجاب برنامه قرآنی برگزار شد که مردم در حین برنامه قرآنی اقدام به مشارکت و حضور در غرفه مشهد مهربان کردند، اما امسال با توجه به با سردی هوا هشت شب در ماه مبارک رمضان در بوستان حجاب برنامه برگزار شد که 520 نفر مشارکت کردند.

وی تصریح کرد: بنا داریم به بیست و پنج محله منطقه دو ورود کنیم و دستگاه کارتخوان را به محلات، معابر، بازارها و معابر اصلی جهت افزایش مشارکت مردم ببریم. در محله عبدالمطلب 150 نفر مشارکت کرده‌اند.

معاون فرهنگی شهرداری منطقه 2 مشهد، خاطرنشان کرد: اگر مردم به صورت سازمان یافته و هدفمند در طرح مشارکت کنند، قطعا نسبت به فعالیت‌های فردی ثمره موثرتر و مشهودتری خواهیم داشت، لذا خواهشمندم در حد وسع در پویش مشهد مهربان مشارکت کنید.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • سازوکار تحقق مشارکت مردمی در جهش تولید معرفی شود
  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان
  • ساخت و ساز ویلایی از طریق مشارکت‌های مردمی رشد پیدا کرد
  • سند توسعه خراسان شمالی برای ۵۰۰ روستا عملیاتی شد
  • اطلاع‌رسانی سبد خدمات سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان در آینده نزدیک