Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:50:03 GMT

استفاده از ظرفیت خیران برای ترک اعتیاد ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۳۳۶۱

استفاده از ظرفیت خیران برای ترک اعتیاد ضروری است

همدان- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان گفت: برای مقابله با پدیده شوم اعتیاد استفاده از توان مردمی به ویژه ظرفیت خیران و نیکوکاران ضروری است.

سیدرسول حسینی روز سه شنبه در نشست تخصصی کمیته توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان بیان کرد: یکی از علل گرایش مجدد بهبود یافتگان به دامن مواد مخدر بیکاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: معتادان بهبود یافته یا با استفاده از تسهیلات اقدام به خوداشتغالی کرده یا زیر نظر کارفرما فعالیت خود را ادامه می دهند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان گفت: طبق بررسی های صورت گرفته این طیف پس از بهبود در مشاغلی نظیر خوار و بار فروشی، منبت کاری، میوه فروشی، دامداری، لباس فروشی و خیاطی مشغول به کار شدند.
حسینی تاکید کرد: برای صیانت از بهبود یافتگان و جلوگیری از بازگشت آنان به سمت اعتیاد مشوق هایی برای کارفرمایانی که از توان این افراد بهره می گیرند پیش بینی شده است.
وی پرداخت تسهیلات با کارمزد اندک و معافیت های مالیاتی را از جمله این مشوق ها برشمرد اما ارایه این قبیل تسهیلات را مشروط به بیمه کردن بهبودیافتگان دانست.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان یادآوری کرد: زمستان سال گذشته 31 بهبود یافته مشغول به کار شدند که 6 تن از آنها خوداشتغالی کردند.
حسینی گفت: 34 تن از بهبود یافتگان در قالب خوداشتغالی و کارآفرینی به صندوق کارآفرینی امید همدان در بهار امسال معرفی شدند که 30 تن از آنها کارآفرین هستند.
وی تاکید کرد: تسهیلات کافی در صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت به کارآفرینان به منظور جذب معتادان بهبود یافته وجود دارد که باید برای استفاده از آن تلاش کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان اظهار داشت: 100 تا 125 میلیون ریال تسهیلات کم بهره پیش بینی شده و سهم بانوان از این تسهیلات ویژه دیده شده است.
حسینی بیان کرد: همدان در سه ماهه نخست اول در ارزیابی ستاد مبارزه با مواد مخدر بالاترین نمره را کسب کرد که علت آن تلاش در راستای اشتغال بهبود یافتگان، ارتباط مطلوب با سمن ها و انجام فعالیت های آموزشی مد نظر، بوده است.
وی سطح بندی سمن ها را از مشکلات استان دانست و افزود: 421 سمن در همدان فعال هستند که مجوز 56 سمن در حوزه اعتیاد، 90 سمن در بخش بهزیستی، 86 سمن در ورزش و جوانان، 14 سمن توسط ناجا و 64 سمن توسط فرهنگ و اشاد اسلامی صادر شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان اضافه کرد: مجوز 167 سمن توسط وزارت کشور یعنی استانداری و فرمانداری های زیرمجموعه، در همدان صادر شده است.
حسینی سهم همدان از سمن های کشور را 4.2 درصد عنوان کرد و ادامه داد: 18 هزار سمن در کشور دارای مجوز هستند که 2 هزار و 280 مورد از این تعداد متعلق به بخش اعتیاد است.
وی معیار سطح بندی سازمان های مردم نهاد در همدان را تعداد و نوع فعالیت، امکانات ساختاری مستقل، حضور موثر در کمیته تخصصی توسعه مشارکت های و دیگر مولفه ها ذکر کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان اظهار داشت: سمن های این استان با توجه به معیارهای پیش بینی شده به 25 سمن سطح یک، 11 سمن سطح 2 و 20 سمن سطح سه تقسیم بندی شدند.
حسینی درباره چرایی سطح بندی سمن ها توضیح داد: از این پس ابلاغیه و تخصیص اعتبارات بر اساس سطح بندی سمن ها است.
وی خواستار برگزاری دوره های آموزشی در سطح ملی و منطقه ای برای مدیران سمن ها شد و از برگزار نشدن این کارگاه ها در سال گذشته انتقاد کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان یادآوری کرد: اعتبار طرح های کمیته توسعه مشارکت های مردمی در سال گذشته با تصویب 42 طرح، 500 میلیون ریال بود که از این مبلغ 170 میلیون ریال به 24 سمن درمانی پرداخت شد.
حسینی افزود: همچنین 330 میلیون ریال برای اجرای 25 طرح که توسط 23 سمن فرهنگی و پیشگیری پیشنهاد شده بود اختصاص یافت.
وی اعلام کرد: اعتبار طرح های کمیته توسعه مشارکت های مردمی در سال جاری با حدود سه برابر افزایش به یک میلیارد و 540 میلیون ریال رسید.
وی گفت: پس از اعلام فراخوان و جمع آوری طرح ها، 80 طرح از سوی سمن ها به دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر این استان رسید.
نرخ شیوع اعتیاد در همدان 50 درصد میانگین کشوری است و هم اینک روند گرایش به مصرف مواد مخدر در این استان سیر نزولی دارد.
طبق آخرین آمار و اطلاعات به دست آمده از طرح شیوع شناسی، این استان در زمینه مصرف مواد مخدر رتبه 22 کشور را دارد.
بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده بین گروه سنی 15 تا 65 سال میانگین سن اعتیاد در بین قشر آقایان و بانوان این استان 29 سال است.
6.5 تن انواع موادمخدر سال گذشته و 2 تن و 500 کیلوگرم از ابتدای سال جاری تاکنون در استان همدان کشف و ضبط شده است.
7526/2087

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی اعتیاد خیران اشتغال بهبود یافتگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۳۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان شمالی دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ محمد رضا حسین نژاد در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، هدف گذاری واولویت اصلی امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر استان را جدیت بیش از پیش همه دستگاه‌ها در پیشگیری دانست و بر اجرای قوی‌تر طرح یاریگران زندگی در روستا‌ها و تقویت انجمن خیرین در حوزه آموزشی و نیز عمومی با هدف جلوگیری از انحراف تاکید کرد.
وی افزود: تصمیم بر آن شد، در ورودی‌های استان با تهیه کانکس و دیوارکشی در ایست و بازرسی‌ها، گام مهمترین برای پیشگیری از توزیع مواد مخدر برداریم.
استاندار همچنین در خصوص حوزه درمان اضافه کرد: در این هدف گذاری، مقرر شد، ۱۰۰ مرکز ترک اعتیاد به ۱۲۷ مرکز فعلی افزوده شود.

دیگر خبرها

  • جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر
  • بیش از ۱۳ کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد
  • دستگیری ۲ خرده فروش مواد مخدر قزوین
  • فوت ۹۱ نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری متهمان مواد مخدر در خراسان شمالی
  • خراسان شمالی دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر
  • نمایشگاه کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر