Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست کنسولگری ایران در آکتائو در واکنش به اخبار منتشر شده درباره سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر نوشت:افسانه ۵۰ درصد در کدام قرارداد و معاهده آمده؟ در هیچکدام. راستی آزمایی آن الان مشکل نیست به معاهدات ادعایی مراجعه کنید خواهید دید اساسا چنین نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حبیب ملکوتی فر، سرپرست کنسولگری ایران در آکتائو در واکنش به اخبار منتشر شده درباره سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: همه چیز از یک افسانه شروع می شود؛ افسانه ای که گاه از زبان برخی اساتید دانشگاه نیز تکرار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیت الغزل همه این حدس و گمان ها و بعد از آن فحش و ناسزاها یک چیز است.

 

ایران و شوروی سابق به عنوان دو کشور ساحلی دریای خزر، هر کدام مالک 50 درصد از دریای خزر بوده اند و در معاهده 1921 و 1940 نیز که بین دو کشور امضا شده، این مالکیت 50 درصدی به رسمیت شناخته شده است!! بی بی سی هم کارشناسی تاجیکی_ روسی آورده که بر این مطلب صفحه می گذارد!. هنوز نشست پنجم سران خزر در آکتائو پایان نیافت که سیل پیام ها به سوی من سرازیر شد با محتواهایی که گاه دهانم از تعجب باز می ماند. گفتم شاید من خبر ندارم از دوستانم و مخصوصا استاد حقوق بین الملل دکتر ممتاز که در نشست های کارشناسی حاضر بود، پرسیدم و فهمیدم که اساسا جامعه ما به گونه بیمارگونه ای مستعد و بلکه دوستدار خبرهای بد شده است! همه در پی اتفاقاتی بد هستیم و سریعا هر چه را ببینیم منتشر می کنیم کافی است فقط بد باشد!

 

کاری به سهم چند درصدی ایران از خزر ندارم اما موضوع این است که اساسا این مطلب مطرح نبوده و نشده است. توافقی بر تقسیم سطح  دریا انجام نشده.

 

بنابراین این اتهام که بر مبنای آن تصور غلط قبلی شکل گرفته که دولتمردان ایرانی، از حقوق ملت ایران و مالکیت 50 درصدی ایران بر خزر عقب نشینی کرده اند و قرار است سهم ایران به 11 تا 20 درصد کاهش یابد و یا یافته است از اساس بی پایه است. متن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در همه جا موجود است و دوستان می توانند مطالعه کنند.

 

اما افسانه 50 درصد در کدام قرارداد و معاهده آمده؟ در هیچکدام. راستی آزمایی آن الان مشکل نیست به معاهدات ادعایی مراجعه کنید خواهید دید اساسا چنین نیست.

 

شکل خزر چنین امکانی را می دهد؟ ابدا. خزر، 6500 کیلومتر ساحل دارد؛ از این میزان، 5843 کیلومتر متعلق به شوروی بود و تنها 657 کیلومتر آن برای ایران است. پس بر اساس کدام قاعده بین المللی می توان ادعا کرد که کشوری که 9 برابر دیگری ساحل دارد، سهمی مساوی از دریا داشته باشد.

 

به نظر من چنین چیزی حتی روی کاغذ هم با توجه نفشه کشورهای منطقه و موقعیت و وضعیت ایران امکان ندارد. پیشنهاد می دهم یکی از آقایان در منزلش با نقشه دریای خزر را با کشورهای پیرامونی آن بکشد و سهم 50 درصدی ایران را ترسیم کند ببینیم چطور امکان دارد حتی روی کاغذ آن را نقاشی کرد تا بعد برسیم به کنوانسیون حقوق دریاها و یایر قواعد و حقوق بین الملل.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: زلزله اینفوگرافی خبرگزاری شبستان دولت مقام معظم رهبری عربستان ازدواج روزنامه های ورزشی ورزش ایران فوتبال ایران دریای خزر ایران روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۴۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار مرگ و میرهای سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟

به گزارش خبرآنلاین، از تعداد فوت های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، ۵۵/۶ درصد مرد و۴۴/۴ درصد زن بوده‌اند.

تسنیم در خبری نوشت: در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت شده، ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900148

دیگر خبرها

  • کاهش ۵۰ درصدی سود کانال سوئز در پی تحولات دریای سرخ
  • کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • اعلام آمار مرگ و میرهای سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی چه بود؟
  • اخباری: به ستوه‌ آمده‌ایم، برایمان دعا کنید!
  • به ستوه آمده‌ایم!