Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران؛​­ غلامحسین شافعی ­با ارسال نامه‌های جداگانه به­ اسحاق جهانگیری معاون اول و محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، ضمن تشریح تبعات بند 5 تصویب‌نامه هیئت ­­وزیران مبنی بر­ اخذ مابه‌التفاوت قیمت ارز از کالاهای ثبت سفارش شده با ارز دولتی، درخواست کرد کالاهای مواد اولیه تولیدی و واحدهای تجاری دارای قرارداد معتبر با واحدهای تولیدی از این مصوبه مستثنا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

­ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ساماندهی بازار ارز و مسائل مربوط به آن، پیشنهادهایی را برای تصمیم‌گیری به هیئت‌وزیران ارائه کرد­که در جلسه مورخ 14 /5 /1397 هیئت‌وزیران به تصویب رسید.

بر اساس بند 5 این تصویب‌نامه، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است برای کلیه کالاهایی که تا زمان ابلاغ این تصویب‌نامه، ارز آنها به‌صورت بانکی و یا در سامانه نیما (گروه‌های کالایی اول و دوم) تأمین شده و ترخیص آنها صورت نپذیرفته (به‌جز کالاهای موضوع بند (1) این تصویب‌نامه)، ضمن اخذ مابه‌التفاوت "نرخ ارز زمان پرداخت" و "نرخ ارز در بازار در تاریخ ترخیص" و با رعایت سایر ضوابط نسبت به صدور مجوز ترخیص اقدام کند.

متن کامل نامه رئیس اتاق ایران به اسحاق جهانگیری و محمد نهاوندیان به این شرح است:

با سلام

احتراماً در ارتباط با بند (5) تصویب‌نامه شماره 63793/ت55633هـ مورخ 16/5/1397 هیأت محترم وزیران که مقرر داشته است: «سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است برای کلیهٔ کالاهایی که تا زمان ابلاغ این تصویب‌نامه، ارز آنها به‌صورت بانکی و یا در سامانه نیما (گروه کالایی اول و دوم) تأمین شده و ترخیص آنها صورت نپذیرفته (به‌جز کالاهای موضوع بند (1) این تصویب‌نامه) ضمن اخذ مابه‌التفاوت "نرخ ارز زمان پرداخت" و "نرخ ارز در بازار در تاریخ ترخیص" و با رعایت سایر ضوابط نسبت به صدور مجوز ترخیص اقدام نماید»، مراتب زیر را به استحضار می‌رساند :

1-واحدهای تولیدی و نیز بخش تجاری که دارای قرارداد معتبر با واحدهای تولیدی می‌باشند، بر اساس سیاست مصوب و اعلامی دولت محترم مبنی بر تخصیص ارز موردنیاز بخش‌های تولیدی و تجاری موصوف با قیمت 42000 ریال جهت واردات مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید مبادرت به انعقاد قرارداد، انجام ثبت سفارش، خرید کالاهای مورد نظر، حمل و واردات کالاها به کشور کرده‌اند. فعالان اقتصادی موصوف محاسبات اقتصادی و هزینه- فایده معاهدات خود را بر مبنای ارز 42000 ریال انجام داده‌اند. مابه‌التفاوت "نرخ ارز زمان پرداخت" و "نرخ ارز در بازار در تاریخ ترخیص" ، علاوه بر اینکه برخلاف نص صریح ماده (4) قانون مدنی است که می‌گوید قوانین و مقررات نمی‌توانند عطف به ماسبق شوند، برخلاف عرف و رویه‌های جاری در تجارت داخلی و بین‌المللی محسوب می‌گردد و در نتیجه شئون و حیثیت تجاری فعالان اقتصادی خوشنام و معتبر کشورمان را در سطوح ملی و بین‌المللی دچار خدشه خواهد کرد، زیرا با چند برابر شدن قیمت ارز و افزایش شدید حقوق ورودی، مالیات بر ارزش‌افزوده، عوارض گمرکی و سایر هزینه‌های مربوطه، علاوه بر این‌که واحدهای تولیدی ازنظر فقدان نقدینگی دچار مشکل خواهند شد، فرایندهای تولیدی و تجاری واحدهای مزبور دچار اختلال گردیده و به اختلافات تجاری گسترده‌ای دامن خواهد زد.

2- در خصوص کالاهایی که قبل از تصویب و ابلاغ مصوبه مورد بحث وارد و ترخیص شده‌اند، اشعار می‌دارد : اقلام مذکور عمدتاً بر پایه قراردادهای تجاری منعقده فی‌مابین بازرگانان و تولیدکنندگان در اختیار واحدهای تولیدی قرار داده شده است و یا این‌که توسط واحدهای تولیدی رأساً وارد گردیده و درهرحال در واحدهای تولیدی مورد استفاده قرار گرفته و محصول تولیدی به بازارهای داخلی و یا صادراتی عرضه شده و به فروش رسیده است. در چنین شرایطی، عطف به ماسبق کردن مقررات و وصول مابه‌التفاوت و نیز برخوردهای تعزیراتی احتمالی با قوانین و مقررات جاری و عرف در تجارت مغایرت دارد. علاوه بر این، فعالان اقتصادی یادشده به دلیل فشارهای سنگین مالی پیش‌بینی نشده دچار کمبود نقدینگی شدید، ضرر و زیان فراوان و در نتیجه ورشکستگی خواهند شد.

با عنایت به اینکه اجرای بند (5) تصویب‌نامه مذکور در شرایط فعلی کشور،خسارات جبران‌ناپذیری را به واحدهای تولیدی – صادراتی تحمیل می‌کند، خواهشمند است دستور فرمایید در خصوص اصلاح بند موصوف مبنی بر مستثنا شدن کالاهای مواد اولیه تولیدی و نیز واحدهای تجاری دارای قرارداد معتبر با واحدهای تولیدی اقدام عاجل معمول گردد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: رئیس اتاق بازرگانی معاون اقتصادی رئیس جمهور معاون اول رئیس جمهور محمد نهاوندیان کالاهای مواد اولیه مابه التفاوت قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۵۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ درخواست عجیب روس ها از ایران در نمایشگاه اکسپو!

به گزارش خبرگزاری مهر روشن یکتا، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در برنامه تهران ۲۰ اظهار داشت: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه، اختتامیه ششمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو برگزاری می شود. خوشبختانه مجریان اجرایی آن توانسته‌اند ضعف‌های دوره‌های گذشته را کاهش دهند.

وی در ادامه بیان کرد: کشورهای ازجمله روسیه، آفریقا، چین و غیره در این نمایشگاه دعوت شده بودند. تقریباً هم سرمایه‌گذاران داخلی و هم خارجی از این نمایشگاه استقبال ویژه‌ای داشتند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه عنوان کرد: در این نمایشگاه در حوزه بخش خدمات فنی و مهندسی و همچنین در بحث ترانزیت نیز تفاهم نامه‌ای منعقد شد.

وی اظهار کرد: هیئت‌های روسی در بحث خدمات فنی و مهندسی، دارویی و پزشکی و هایتک از ما کمک خواستند.

استقبال خوبی نشان دادند. این اتفاق بسیار نادریست و می توان بگویم قطعاً دیپلماتیک ما نسبت به گذشته موثرتر بوده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در پایان اضافه داد: امیدواریم بتوانیم که در دوره‌های بعدی و پس از این جلساتی که توافق داشتیم اجرا کنیم و همچنین بتوانیم از رسمیت فارغ التحصیلان ما بیشتر استفاده کنند.

کد خبر 6093881 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین استان‌های بوشهر و قزوین منعقد شد
  • ۳ درخواست عجیب روسیه از ایران
  • ۳ درخواست عجیب روس ها از ایران در نمایشگاه اکسپو!
  • برنامه های متنوعی برای تسهیل تبادلات مالی با چین داریم
  • تفاهم‌نامه صادرات محصولات قزوین به چین امضا شد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه
  • برترین واحدهای تولیدی استان در جشنواره امتنان معرفی شدند
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌های اصفهان درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌ها درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • ۳۰ رئیس اتاق بازرگانی به اکسپو ایران می‌آیند