کنسرت خیابانی همایون شجریان به روایت مسوولان شهری و موسیقی
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۷۰۲۵
به گزارش وانانیوز،
همایون شجریان اوایل مرداد ماه امسال برای دومین بار در سالهای اخیر، پیشنهاد اجرای کنسرت خیابانی را مطرح و علت آن را هم بهتر شدن حال مردم بیان میکند؛ در پی این اعلام برخی دیگر از هنرمندان هم آمادگی خود را برای برگزاری چنین کنسرتی اعلام میکنند و البته این بار برخلاف انتظار، این پیشنهاد با استقبال متولیان امر در حوزههای موسیقی و شهری همراه میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با این حال، پیشنهاد همایون شجریان برای اجرای کنسرت خیابانی پس از دو هفته هنوز اجرایی نشده است.
دفتر موسیقی امروز (۲۳ مرداد ماه) درباره برگزاری کنسرت خیابانی شجریان متنی را منتشر کرده و اعلام کرده است که «تا این لحظه پیشنهاد مکتوبی از سوی هیچ یک از مدیران اجرایی در شهرداری تهران به دفتر موسیقی ارائه نشده است.»
این نهاد متولی موسیقی همچنین در مطلب ارسالی به رسانهها چنین آورده که «در تاریخ سه شنبه ۲۳ /۵ /۹۷ نامهای برای معاونت محترم امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ارسال و تقاضا شد تا چنانچه مراتب مورد تایید شهرداری تهران هست، توسط مدیریت یکی از اماکن مذکور، به شکل رسمی و مکتوب اعلام آمادگی شود تا انجام فرایند قانونی صدور مجوز امکانپذیر باشد.»
در بخشهای دیگر این مطلب هم یادآوری شده است که «صدور مجوز برگزاری کلیه کنسرتهای کوچک و بزرگ مستلزم تامین سه شرط لازم است که در درجه اول تقاضای مدیر سالن یا مکان برگزاری و در درجه دوم اعلام آمادگی سرپرست گروه و سپس ارائه محتوای موسیقایی آثار قابل اجرا در کنسرت است که در مورد اجرای مذکور، جناب آقای شجریان علاوه بر اعلام آمادگی، عنوان قطعات مورد نظر خود را نیز اعلام کرده و حتی پیشنهاد مکان برگزاری را هم مطرح کرده است.»
اما این مطالب در حالی مطرح میشود که دو عضو شورای شهر تهران پیشتر در گفتوگوهایی مجزا با خبرنگار ایسنا، ضمن استقبال از اجرای کنسرت خیابانی همایون شجریان نقطه نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند.
برای فضا آمادگی داریم
محمد جواد حقشناس ـ عضو شورای شهر تهران ـ در گفتوگویی درباره برگزاری کنسرت خیابانی اظهار کرد: من از آقای شجریان تشکر میکنم که اعلام آمادگی کرد (به شکل رایگان) برای مردم بخوانند، از خانواده فرهنگی و هنری مانند شجریان نیز همین انتظار میرود.
در این زمینه ادامه داد: امیدوار هستم آقای صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) مقدمات صدور مجوز را انجام بدهند. ورزشگاه آزادی یا یکی از بوستانهای تهران برای چنین کاری مناسب هستند.
حقشناس بیان کرد: ما چند نوع کنسرت میتوانیم داشته باشیم. کنسرتی در فضای بسته و سالن یک نوع از آن است. اما وقتی فضا باز میشود ما در خیابان امکان تامین صدا نداریم. شاید دهها میلیون تومان برای یک کنسرت خیابانی هزینه شود که باید درباره این موضوع نیز فکر شود. باید دید آیا گروه برگزارکنندهای داریم که در این زمینه اعلام آمادگی و امکانات را فراهم کند؟
این عضو شورای شهر تهران درباره بخشی از این کنسرت که به شهرداری تهران مربوط میشود، تاکید کرد: ما برای فضا آمادگی داریم، فضای مناسب را شناسایی و برای آن جلسه برگزار کردیم.
او اضافه کرد: ما از شهردارهای ۲۲ منطقه خواستیم محل مناسب خود را در این زمینه پیشنهاد کنند. ما بوستانهایی با ظرفیت ۳ تا ۱۰ هزار نفر گنجایش داریم. مکانهایی که کنسرت در فضایی آرام برگزار و امکاناتی مانند پارکینگ فراهم شود.
حقشناس همچنین اظهار کرد: درستتر این است به جای کنسرت خیابانی بگوییم کنسرت در فضای باز. شاید حد فاصل بین عید قربان و عید غدیر زمان خوبی برای این کنسرت باشد. از طرفی وقتی میگوییم کنسرت در فضای باز برگزار میشود به این معنا نیست که بلیتفروشی نخواهیم داشت زیرا تعداد صندلیها محدود است. ما باید تمام جوانب را ببینم و وزارت ارشاد و استانداری مجوز لازم را بدهند و تصمیم این کار را همایون شجریان و گروه همراهش بگیرند. جای کنسرت با ما، در خدمت هستیم.
این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که به نظر او این کار تا چه اندازه شدنی است؟ بیان کرد: پیشبینی من است کار سختی است، در فضایی که من میشناسم به این راحتی نمیتوانم درباره آن تصمیم بگیرم.
حقشناس در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به اینکه چرا جلسه همایون شجریان با مسوولان شهرداری، به جای معاونت فرهنگی با مسوولان سازمان زیباسازی برگزار شد؟ گفت: معاونت فرهنگی مسوولیت این کار را بر عهده دارد. شاید مسوول سازمان زیباسازی که قبلا مدیرکل ارشاد تهران بوده، لینکش با آقای شجریان برقرار شده است. این جلسه باید در معاونت فرهنگی برگزار میشد و اگر مسوول زیباسازی میخواست این لینک را برقرار کند، میتوانست بهتر عمل کند.
حوزه فرهنگ تصمیم بگیرد
البته احمد مسجد جامعی عضو دیگری از شورای شهر تهران و وزیر اسبق ارشاد که هفته گذشته گفتوگو میکرد نیز در این زمینه گفت: که دسترسی آسان و ارزان به کالاهای هنری، وظیفه شهرداری است.
او ادامه داد: بخشهایی هست که در حوزه (فعالیت) ما نیست؛ یعنی ما نمیتوانیم مجوز فعالیتی را بدهیم یا نه! حوزه فرهنگ، متولی خودش را دارد و او باید تصمیم بگیرد؛ اگر تصمیم گرفته شود ما باید شرایط و بستر کار را فراهم کنیم.
انتهای پیام
منبع: وانا
کلیدواژه: احمد مسجدجامعی دفتر موسیقی وزارت ارشاد کنسرت خیابانی همایون شجریان محمدجواد حق شناس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۷۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/