مرتضیپور: "سمفونی پیروزی" موسیقی توصیفی است
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۹۹۰۴
رویداد۲۴ ارکستر سمفونیک تهران به همراه گروه کر با رهبر میهمان نادر مرتضیپور و خوانندگی رشید وطن دوست در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و سالروز ورود آزادگان به میهن، 24 مرداد ساعت 18 در تالار وحدت به روی صحنه میرود و "سمفونی پیروزی" اثری تولید شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به آهنگسازی استاد مجید انتظامی را اجرا میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این اجرا قطعات خیزش و اتحاد، ایستادگی، مقاومت و مقابله، پیروزی، سازندگی و حرکت در مسیر پیشرفت، اقتدار و امید به آینده، توسط هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران نواخته میشود.
رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران روز سهشنبه 23 مردادماه بعد از تمرین ارکستر در جمع خبرنگار حاضر شد و درباره این اجرا گفت: رهبری کردن این سمفونی بهمراتب مشکلتر از رهبری سمفونیهای کلاسیک و روتین این ارکستر است، به این دلیل که آن سمفونیها قالب تعریف شده مشخص و فرم خاصی دارند. اما "سمفونی پیروزی" به دلیل موضوع و داستانی که توصیف میکند، موسیقی توصیفی است و احتیاج دارد توجه ویژه و خاصتری به آن شود. بنابراین این سمفونی کار بیشتری میبرد و تمرکز و حساسیت خاصی دارد.
مرتضیپور اضافه کرد: گروهی که این کار را اجرا میکنند، 68 تا 70 نفر هستند. ویژگی "سمفونی پیروزی" این است که کلام هم دارد. با توجه به این موضوع این سمفونی کمتر شادی و بیشتر حزن است و حالت خاصی دارد که خواننده و نوازندهها باید در آن فضا قرار بگیرند و اجرا کنند.
ارکستر سمفونیک تهران به همراه گروه کر با رهبر میهمان نادر مرتضیپور و خوانندگی رشید وطن دوست در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و سالروز ورود آزادگان به میهن، 24 مرداد ساعت 18 در تالار وحدت به روی صحنه میرود و "سمفونی پیروزی" اثری تولید شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به آهنگسازی استاد مجید انتظامی را اجرا میکند.
در این اجرا قطعات خیزش و اتحاد، ایستادگی، مقاومت و مقابله، پیروزی، سازندگی و حرکت در مسیر پیشرفت، اقتدار و امید به آینده، توسط هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران نواخته میشود.
رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران روز سهشنبه 23 مردادماه بعد از تمرین ارکستر در جمع خبرنگار حاضر شد و درباره این اجرا گفت: رهبری کردن این سمفونی بهمراتب مشکلتر از رهبری سمفونیهای کلاسیک و روتین این ارکستر است، به این دلیل که آن سمفونیها قالب تعریف شده مشخص و فرم خاصی دارند. اما "سمفونی پیروزی" به دلیل موضوع و داستانی که توصیف میکند، موسیقی توصیفی است و احتیاج دارد توجه ویژه و خاصتری به آن شود. بنابراین این سمفونی کار بیشتری میبرد و تمرکز و حساسیت خاصی دارد.
مرتضیپور اضافه کرد: ویژگی "سمفونی پیروزی" این است که کلام هم دارد. با توجه به این موضوع این سمفونی کمتر شادی و بیشتر حزن است و حالت خاصی دارد که خواننده و نوازندهها باید در آن فضا قرار بگیرند و اجرا کنند.
همچنین امروز حجتالاسلام کاویانی معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و علیاکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی از تمرینات ارکستر سمفونیک تهران بازدید کردند.
حجتالاسلام کاویانی گفت: یکی از مسائل مهمی که این روزها شاهد آن هستیم پیوند هنر با فرهنگ ایثار و شهادت است، موضوع دفاع مقدس بعد از گذشت سالها همچنان برای هنرمندان دارای اهمیت بسیار است و این جای خوشحالی دارد. پیامدهای این توجه و این موضوع باعث شد تا نتایج خوبی را در زمینههای هنری به یادگار گذاشته و آیندگان نیز به این امور واقف شده و به نسلهای بعدتر خود بهموازات منتقل کنند.
معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: تمام تلاشها انجام گرفته تا با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمین سمفونی مرتبط با آزادگان و ایثارگران کشور را تولید کنیم و بسیار خوشحالیم که هنرمندان نیز از این اتفاق ارزشمند استقبال کردند.
در ادامه صفیپور گفت: در طول این چند سال فعالیت مستمر ارکستر سمفونیک تهران قطعات زیادی پیرامون شهدا و آزادگان ساخته و پرداخته شده و سال گذشته نیز قطعهای دیگر توسط احمد پژمان با همین مضمون ساخته و اجرا شد که استقبال زیادی از آن صورت گرفت.
او ادامه داد: قطعهای که ارکستر سمفونیک افتخار اجرای آن را دارد از ساختههای آقای انتظامی است، اما سابقه اجرایی نداشته و فردا شب مراسم رونمایی از آن با حضور هنرمندان و گروه کر 48 نفره برگزار میشود. به اعتقاد من "سمفونی پیروزی" مبدأ خوبی برای شروع برنامههای ما در 40 سالگی انقلاب اسلامی خواهد بود و امیدوارم بتوانیم در این مدت برنامهها و اجراهای قابل توجهی را به مخاطبان ارائه دهیم.
مدیرعامل بنیاد رودکی تأکید کرد: صحبتهایی هم صورت گرفته تا یک ضبط حرفهای انجام بگیرد و در قالب سیدیهای صوتی و تصویری منتشر و پخش شود.
منبع: رویداد24
کلیدواژه: رویداد24 موسیقی سمفونی خواننده نوازنده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۹۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشهای بدون سلبریتی شگفتانگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روزها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی میکند.
پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان میفروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش میکند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقشها این است که یک تیپ را بازی میکنم و از آنجایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.
او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قابهای زیبایی روبرو میشود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایشهای دیگر تغییر صحنه است، صحنهها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو میشوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق میافتد.
پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب میفهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگرهای اصلی این نمایش است.
او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث میشود تماشاگر وقتی به خانه میرود هم ذهنش درگیر این نمایش میماند، پازلها را کنار هم میچیند و از کشفهای جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشتهاند که این نمایش را باید چند بار دید.
این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استانها و شهرستانهای دیگر میآیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده میشوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر میبینند حرفهایتر هستند، چون تئاترهای مختلف ازشهرهای ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را میشناسد خیلی ارزشمند است و باعث میشود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.
پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلیها به تماشای آثاری که چهرههای شناخته شده ندارد نمیروند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهرهای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.
این بازیگر، حضور هنرمندان شهرهای دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استانها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهرهای دیگر برای اجرا به تهران میآیند سعی میکنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزهای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دستاندرکاران حوزه نمایش درخواست میکنم از پتانسیل شهرستانها بیشتر استفاده کنند.
انتهای پیام/