Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@11:33:34 GMT

تب مالت در کمین مصرف کنندگان شیر شتر

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۰۰۹۱

تب مالت در کمین مصرف کنندگان شیر شتر

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: از ابتدای امسال 15 نفر شتر مبتلا به بیماری بروسلوز در شهرستان نهبندان شناسایی و از چرخه مصرف انسانی حذف شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،  محمد راه انجام، اظهار کرد: بروسلوز یکی از مهمترین و شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که طیف وسیعی از پستانداران شامل‌ انسان، گاو، گوسفند، شتر، بز، خوک، جوندگان و پستانداران دریایی را مبتلا می‌کند و میزان شیوع تب مالت در انسان به طور مستقیم به شیوع بروسلوز در دام‌ها بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به ضرورت ردیابی سریع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، نظیر بیماری بروسلوز(تب مالت) در دامداری‌های شهرستان و با هدف انتشار نیافتن این بیماری در جمعیت انسانی و کاستن از ضایعات آن، طرح پایش و رصد بیماری‌های مشترک و حذف دام‌های مبتلا در دامداری‌های شهرستان نهبندان از ابتدای امسال اجرا شد.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان تصریح کرد: از ابتدای امسال 1670 نفر شتر در 34 واحد شترداری، مورد خونگیری و آزمایش بروسلوز قرار گرفتند که تعداد 15 نفر شتر بعنوان راکتور مثبت بروسلوز شناسایی و از چرخه مصرف انسانی حذف شدند.

جوشاندن شیر موجب نمایان شدن نشانه‌های فساد نهفته در شیر می‌شود

راه انجام با اشاره به اینکه باکتری بروسلا در انواع مختلف شیر، خامه و پنیر تازه برای دوره‌های زمانی متغیر زنده باقی می‌ماند، افزود: متاسفانه توزیع کنندگان شیر شتر به مردم توصیه می‌کنند شیر را نجوشانید که خاصیت شیر از بین می‌رود در حالیکه جوشاندن شیر موجب نمایان شدن نشانه‌های فساد نهفته در شیر می‌شود.

وی با بیان اینکه گرم کردن شیر شتر در خواص آن تاثیر منفی ندارد، ادامه داد: حتی اگر شیر خام دچار فساد نشده باشد به دلیل عدم پاستوریزه بودن با ریسک فاکتور بسیار بالا حاوی عوامل انتقال تب مالت به مصرف کننده است.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با تاکید بر اینکه مصرف غیر اصولی و غیر بهداشتی محصولات و فرآورده‌های دامی می‌تواند سلامت مصرف کننده را به صورت جدی مورد تهدید قرار دهد، یادآورشد: تاکید ما استفاده از محصولات پاستوریزه و استریلیزه است و اگر مردم به هر دلیل تمایل به استفاده از سیستم سنتی دارند باید حتما قبل از مصرف شیر را بجوشانند و در صورتیکه شیر دچار بریدگی شد اطمینان حاصل کنند که این محصول خراب شده است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دام تب مالت شیر شتر بیماری بروسلوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۰۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند

نام علمی این گیاهPortulaca oleraceae  و از خانواده Portulaceae می باشد. تخم خرفه تصفیه کننده خون و رفع کننده تشنگی است و برای سرفه می تواند مفید باشد. در طب سنتی به عنوان تب بر، ضد عفونی کننده، ضد بیماری های ناشی از کمبود ویتامین C، ضد اسپاسم، مدر و ضد کرم استفاده می شود.

به گزارش سرگرمی روز، خرفه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی سرد، تر و دارای نیروی قابضه است. در درمان اختلالات و التهاب مجاری ادرار موثر است. این گیاه در مصرف داخلی قطع کننده و بند آورنده خون ریزی است و همچنین عصاره ساقه و برگ آن در درمان بیماری های کبدی مفید است.

از جوشانده خرفه که آب آن گرفته شده است در معالجه اسهال و برای رفع سرفه، تسکین درد های سینه، سوزش مجاری ادرار و مثانه و رفع حرارت رحم و سوزش آن استفاده می شود.

مصرف خوراکی خرفه به صورت سبزی خام و پخته همراه با پیاز و روغن جهت تقویت روده ها، قطع اسهال و تب کاربرد دارد و مصرف خام برگ و ساقه آن به صورت سالاد و همراه با سرکه برای درمان درد کلیه مفید است.

جویدن برگ خرفه به مقدار کم، کندی دندان را که بر اثر خوردن میوه های ترش و یا علت دیگری ایجاد شده است را رفع می کند. البته زیاد جویدن آن نیز کندی دندان ایجاد می کند. ضماد ریشه خرفه برای رفع زگیل پوستی استفاده می شود. ضماد خرفه بر روی پیشانی سبب از بین رفتن سر درد و دردهای میگرنی می شود.

گفتنی است که گیاه خرفه در دامپزشکی برای درمان بیماری های تب دار و برای خنک کردن بدن، دفع سموم و تصفیه خون به صوردت پودر و جوشانده استفاده می شود. خرفه در بیماران آسمی اثر گشاد کننده مجاری تنفسی را دارد. خاصیت تقویت عضلات قلبی و ضد توموری نیز در آن دیدیه شده است.

از عصاره خرفه برای رفع التهابات گرم چشم با مالیدن در محل ملتهب استفاده می شود. افراد سرد مزاج باید خرفه را با نعناع و کرفس بخورند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • ۳ فایده بی‌نظیر تخم‌مرغ/ روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • تشدید نظارتهای صنفی درچهارمحال و بختیاری
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟