تغییرات فرهنگی و تحولات نسلی
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۰۴۷۶
ویژگیهای فرهنگی نسل جدید دختران و پسران، با همه تنوعی که در سبکهای زندگی آنان در اقشار مختلف و شهرها و روستاها و حتی اجتماعات عشایری وجود دارد، دال بر آن است که آنها میخواهند سیاست زندگیشان را خودشان بهدست بگیرند و خودشان تعیینکننده و تعین بخش الگوهای زندگی باشند و حتی این انتخاب شیوه زندگی شخصیشان را به نمایش هم بگذارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایران آنلاین / آنچه بهعنوان انحراف نامیده میشود، قبل از هرچیز محصول همین جامعه و سیاستگذاریها و برنامهریزیهای فرهنگی آن است. بهنظر میرسد قبل از هرگونه شیوه تنبیهی سخت با نوجوانان، باید فهمید آنها چه میکنند، چه میگویند و چه میخواهند. اگر بر فرض هم این نسل خطا میکنند، قبل از آنکه آنها تنبیه شوند، باید سهم بزرگترها و مسئولان در این چیزی که آسیب و انحراف نامیده میشوند شناخته شود و پیش از مجازات آن نوجوان، این بزرگترها تنبیه شوند. مسأله آناست که این نوع نمایشها نه نشانهای از اقتدار که نشانهای از فرار و ضعف نظامهای سیاستگذار در عرصه فرهنگ است. قبل از هرچیزی نیازمند آنیم که نسلهای مختلف جامعه ما، با هم گفتوگو کنند، قابلیت و امکان فهم متقابل از هم را داشته باشند و مهمتر از همه آنکه بهجای نفی همدیگر، قبل از هرچیز حضور طرف مقابل را به مشروعیت بشناسند. در این شرایط جامعه میتواند نه تنها تغییرات را بهینه بفهمد و مدیریت کند، بلکه میتواند مانع از مواجهههای سرکوبگرانه و مخرب با طرف دیگر بشود.
فضای مجازی و شبکههای اجتماعی پیامدهای زیادی برای جامعه ایران داشتهاند و مهمتر از همه آنکه فرصتی برای عاملیت اقشار گوناگون این جامعه فراهم کردهاند، تا بتوانند شیوه بودن خودشان را تجربه کنند و آن را حتی به نمایش بگذارند. در شرایطی که رسانهها در جامعه ما اصولاً انحصاری و با سانسور شدید مدیریت میشوند، این شبکههای مجازی قبل از هر چیزی انحصار رسانهای را شکستند و به جامعه امکان رؤیتپذیر شدن و نشان دادن واقعیت زندگی جاری مردم را دادند. شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، بیش از آنکه علت تغییر باشند، زمینه بروز و بستر عاملیت تغییرات توسط مردم بودهاند. نسلهای جدید در همه فرهنگها، منادی تغییرات و تداومهایی هستند، آنها از یکسو بخشهایی از فرهنگ سنتی که همچنان مطلوب و کارآمد هستند را برمیگزینند و از سوی دیگر اشکال جدید فرهنگیای را خلق میکنند که بتواند بیانگر عاملیت نسلهای جدید باشد.در جامعه ایرانی و در پس تصویر یکدست و ایستای رسانه ملی از زندگی مردم، یکی از مهمترین پیامدهای شبکههای اجتماعی آشکار ساختن تکثر سبکهای زندگی مردم بود. مردم از طریق این شبکههای اجتماعی بیش از پیش نشان دادند که در زیر پوست شهر چه خبر است، نسلهای جدید سیاست زندگی و هویتهای جدیدی را برساختهاند و گویی راه و رسم دیگری را انتخاب کردهاند. همین بازنماییهای رسانهای بود که نشان داد نهادهای فرهنگی ما دچار تأخر زمانی از روند تغییرات، تأخر زبانی در قابلیت فهم این تغییرات و مهمتر از همه در نوعی شکاف و گسست نسبت به اشکال جدید زندگی قرار دارند. در اینجاست که تغییر اشکال زندگی نسل جدید نه یک واقعیت که به یک تهدید برای نهادهای فرهنگی دچار تأخر و اسیر انجماد ذهنی و زبانی نسبت به جریان واقعی زندگی تبدیل میشوند. در چنین شرایطی، شیوههای تنبیهی آشکار و الگوهای خشنی از مواجهه بهعنوان تنها راهحل مواجهه با این تغییرات توسط متولیان فرهنگ رسمی برگزیده میشوند. در این منطق است که دخترکانی که هنوز به سن قانونی نرسیدهاند، به مثابه مجرم در رسانه ملی به نمایش درمیآیند. آنها قربانی سیاستهایی هستند که دچار انجماد فرهنگی شدهاند. حتی اگر آنها طبق هنجار اشتباه کرده باشند، میتوان این اشتباه را به حساب نوجوانی و عدم بلوغ آنها گذاشت، اما این برخورد نهادهای متولی فرهنگی در رسانه ملی با این نوجوانان به اصطلاح خطاکار، یک گناه کبیره برای تخریب آبروی یک نوجوان و قربانی کردن زندگی آینده آنهاست.اصولاً جامعه را نمیتوان به زور در قامت یک الگوی فرهنگی و یک سبک زندگی درآورد. تکثر و تنوع، بخشی از قواعد بنیادی حیات اجتماعی است. جامعه ایرانی دقیقاً در همین نقطه دچار نوعی بنبست سیاستگذاری است: الگوهای سیاستگذاری فرهنگی ما، مبتنی بر درک جریان زندگی و تکثر اشکال مختلف سبک زندگیها و خرده فرهنگها نیست، اصولاً هم قرار نیست به این تنوع و تکثر دقت شود، بلکه قاعده و غایت نوعی قالبدهی اجباری به اشکال زندگی ممکن برای همه گروهها و نسلهاست. در این مدل است که اشکال جدید نه تنها منحرف نامیده میشوند، بلکه به شیوههای مختلفی هم سرکوب میشوند.منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی
به گزارش قدس خراسان، سید محسن اصغری نکاح امروز، ۷ اردیبهشتماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایشهای شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در پزشکی، سبک زندگی و پیشگیری و آسیبزدایی مبتنی بر آن جزء محورها و راهبردهای اساسی شده است. نمیتوانیم با مسائل عاطفی، هیجانی و روانشناختی سر و کار داشته باشیم اما سراغ سبک زندگی نرویم؛ نمیتوانیم روانشناس باشیم و برای شناخت چالشهای روانشناختی جامعه تنها در کلینیک بنشینیم.
وی افزود: رویکرد پیش روی ما برای رشد دادن و زمینهسازی جهت ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیبهای متعدد از جمله تغییر سبک زندگی، اگر جامعهمحور نشود، در پیشگیری و حل بحرانها موفق نخواهیم بود.
رئیس شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: راهبرد سازمان نظام روانشناسی جامعهمحور بودن است و در این جامعهمحوری تعامل با سازمانها و نهادهایی که مسئولیت دارند جزء اساسیترین موضوعات است.
اصغری نکاح اضافه کرد: استان خراسان رضوی یک کلاناستان بوده و شورای استانی باید به صورت ویژه دیده شود. بیشترین حجم همکاران دارای عضویت، پروانه و کلینیکها پس از تهران در خراسان بوده و اساتید بزرگی در خراسان و مشهد وجود دارند.
وی خاطرنشان کرد: ۷۹۶ نفر در استان در آزمون صلاحیت حرفهای نمره قبولی کسب کردهاند و این افراد باید توسط شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مورد مصاحبه قرار بگیرند. رویکرد ما مشاوره همگانی بوده و جدا از نام دانشگاهها و موسسات، صلاحیتهای حرفهای دیده میشود.
دانشیار گروه آموزشی روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: امروزه همکاران ما از نظر ارائه خدمات با توجه به هزینههای بسیار سنگین جاری جهاد میکنند. زمانی هویت روانشناسی را برای جامعه احراز میکنیم که خدمات ارزندهای به جامعه بدهیم.
منبع: خبرگزاری ایسنا