کرامت انسان در قرآن نسبتی با جنسیت ندارد/ ارزش عمل تابع تقواست
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۰۸۱۲
مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآنکریم در گفتوگو با ایکنا از لرستان با اشاره به خطبه 77 نهجالبلاغه، اظهار کرد: این خطبه بهخاطر مطالبی که درمورد زنان بیان میکند از خطبههای چالشی به حساب میرود.
وی با اشاره به اینکه روایات و آیات خاصی که در مورد زنان است جای تامل دارد و رد این آیات مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: دانشمندان و علمای دینی، کلیت مضمون روایات در مورد زنان را پذیرفتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عدم توجه به کارکردهای اجتماعی زن و مرد
ویسکرمی با ذکر این مطلب که معرفتالنفس در توجیه تفاوتهای زن و مرد خیلی موفق نبوده است، اضافه کرد: این در حالیاست که تفاوتهای زیادی بین زن و مرد وجود دارد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به عدم توجه به کارکردهای اجتماعی زن و مرد، تصریح کرد: فلسفه سنتی موجب شده تا تفاوتهای زن و مرد بیان نشود این در حالیاست که نظریات فراوانی در مورد تفاوت زن و مرد وجود دارد.
این مفسر قرآنکریم با ذکر این مطلب که در روایاتی که در مورد نفس و روح است روح یکیاز ملائکه و حتی بالاتر از ملائکه است، اضافه کرد: جلوهای از روح که مخلوق خداست در انسان ورود پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه در مرتبهای که انسانها نفحهای از روح خدا هستند تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: چنانکه خداوند در سوره حجرات میفرماید ما شما را به شکل زن و مرد آفریدیم و برترین شما نرد خدا باتقواترین شماست حال آنکه تفاوتهای انسانها برای این است تا همدیگر را بشناسند.
در قرآن کرامت انسان نسبت معناداری با جنسیت ندارد
ویسکرمی با بیان اینکه زمانیکه روح در انسان دمیده میشود مسجود ملائکه است، عنوان کرد: در قرآن کرامت انسان نسبت معناداری با جنسیت ندارد بدین معنا که قرآن کرامت را از جنسیت نگرفته است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان ارزش عمل در قرآن را تابع تقوا ذکر کرد و ادامه داد: اولین جنایت تاریخ را قابیل انجام داد که یک مرد است در حالیکه آنها دو خواهر هم داشتند.
این مفسر قرآنکریم بیتقوایی را عامل عدم پذیرش انفاق منافقان ذکر کرد و ادامه داد: بسیاری از آیات سوره توبه در مورد نفاق است این در حالیاست که کرامت و ارزش عمل به تقوا بستگی دارد.
وی با اشاره به اینکه نقصان ذاتی زن در انسانیت با آیات قرآن سازگار نیست، اضافه کرد: وجهه زمینی زن و مرد است که مسجود ملائکه است همین زن دنیوی است که با داشتن تمام خصوصیات میتواند مسجود ملائکه باشد.
ویسکرمی به تعبیر بلند قرآن در مورد حضرت مریم اشاره و افزود: خداوند در قرآن میفرماید من از روحم در رحم مریم دمیدم و وی دامن خود را پاک نگه داشت و خودش و پسرش را آیتی برای عالمیان قرار دادیم این در حالیاست که در آیه ۱۲ سوره تحریم، نفخ روح را به حضرت مریم نسبت میدهد.
تفاوت کارکرد خلقت زن و مرد
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان بسیاری از مسائل انسان به زندگی زمینی برمیگردد و داستان آدم و حوا از خوردن شجره ممنوعه شروع شد، به تفاوت کارکرد خلقت زن و مرد اشاره و با ذکر این مطلب که زن و مرد برای دو کارکرد خلق شدهاند، خاطرنشان کرد: خداوند متعال زن و مرد را از یک جنس آفریده است لکن کارکرد آنان متفاوت است کمااینکه زن و مرد با رسیدن به هم به آرامش میرسند.
این مفسر قرآنکریم ادامه داد: کارکردهای متفاوت و خلاهای وجودی زن و مرد باعث میشود که به همدیگر نیاز داشته باشند چراکه زن و مرد بعد از خلقت دارای خلا هستند.
وی تفاوت ساختار خلقت انسان را بهدلیل تفاوت کارکردهای زن برشمرد و گفت: کارکردهای زن و مرد در عالم هستی متفاوت است.
نگاه خداوند به انسان جنسیتی نیست
وی با اشاره به اینکه در آیه ۳۲ سوره نسا در بحث ارث آمده است که بیشتر از آنچه خدا برای شما خواسته است نخواهید و به حق خودتان راضی باشید، منشا کرامت انسان و ملاک پذیرش اعمال تقوا برشمرد و گفت: زن و مرد زمینی هر دو میتوانند خلیفهالله باشند چراکه نگاه خداوند به انسان جنسیتی نیست.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا لرستان فعالیتهای قرآنی تفسیر مهرداد نهج البلاغه زن مرد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۰۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شرح خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه در فواید انس با قرآن
به گزارش مبلغ مراسم سخنرانی ماه مبارک رمضان روز شنبه ۲۶ اسفندماه سال مصادف با پنجمین روز ماه مبارک رمضان با سخنرانی آیت الله علی نظری منفرد در مسجد اعظم قم برگزار شد.
آیت الله علی نظری منفرد در ابتدای سخنان خود گفت: از جمله آدابی که در ماه رمضان به آن سفارش شده، انس با قرآن است به طوری که در برخی منابع آمده است که قرائت یک آیه از قرآن در ماه رمضان ثواب یک ختم قرآن در غیر ماه مبارک رمضان را دارد. همچنین در برخی احادیث رسیده است که «لِکُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان» یعنی برای هر چیزی، بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است.
وی در ادامه به دو مطلب اساسی در مورد قرآن بر اساس فرمایش امیرالمومنین در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه اشاره کرد: مطلب اول اینکه قرآن چیست؟ و مطلب دوم اینکه اگر با قرآن آشنا شدیم چه نفع و سودی از قرآن میبریم؟ به گفته وی امیرالمومنین سه شاخصه مهم در مورد قرآن در خطبه ۱۷۶ ذکر کرده اند: « وَ اعْلَمُوا أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِی لَا یَغُشُّ وَ الْهَادِی الَّذِی لَا یُضِلُّ »؛ یعنی قرآن پند دهندهای است که کسی را فریب نمیدهد. این کتاب راهنمایی کننده و هدایتگری است که در آن هیچ گمراهی نیست. نظری منفرد در توضیح این فراز از سخنان حضرت علی گفت: در فقه ذکر شده که برخی از کتب، کتب ضاله است که اگر انسان بخواند منحرف میشود و یک جوان با خواندن این چنین کتابی تحت تاثیر قرار میگیرد و از دین خارج میشود لذا انسان باید کتاب را بشناسد و غرض مولف را بداند و آگاهیهای لازم را داشته باشد. بنابراین در این ظلمتکده دنیا که هر کس طریقی را انتخاب کرده است و ادیان آسمانی و غیر آسمانی فراوانی در این دنیا وجود دارد که هدایتگر نیستند، برای کسانی که خود را دوست دارند و میخواهند درست را از نادرست تشخیص دهند، قرآن کتابی هدایتگر است.
نظری منفرد ادامه داد: حضرت میفرماید: وَ الْمُحَدِّثُ الَّذِی لَا یَکْذِبُ، یعنی قرآن، خبر دهندهای است که هرگز دروغ نمیگوید. در واقع قرآن، نور است و خاصیت نور این است که ظلمتها را میرباید و از گمراهی نجات میدهد.
وی در ادامه در تبیین اینکه چه سودی از قرآن میبریم که به تلاوت آن سفارش شده است، گفت؛ یکی از چیزهایی که به آن سفارش شده است و دستور دادهاند، تلاوت قرآن است و نکته جالب این هست که خود قرائت قرآن حتی اگر انسان مفهوم و محتوای آن را نداند، به آن امر شده است. دومین مورد استماع قرآن است، استماع قرآن موضوعیت دارد، وقتی قرآن تلاوت میشود گوش دهید و ساکت باشید، «وَإِذا قُرِءَ القُرآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا» و افزود: همچنین به تدبر در قرآن در آیات متعدد دستور داده شده است. در آیه ۲۴ سوره محمد گفته شده: أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها، آیا تدبر در قرآن نمیکنند یا بر دلهایشان قفل زده شده است. و در سوره مبارکه ص هم به تدبر در قرآن سفارش شده است، کِتابٌ أَنزَلناهُ إِلَیکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّروا آیاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُولُو الأَلبابِ.
تدبر از ریشه دبر است؛ یعنی توجه کنید که پشت این الفاظ چیست؟ مقصود و هدف چیست؟ مراد خدای متعال چه چیزی از این الفاظ بوده است؟ اگر احکام است آن را یاد بگیرید، اگر قصص قرآنی است به آن توجه کنید زیرا در آن عبرت است و اگر آیات معاد، امامت و توحید است، به آن توجه داشته باشید. تدبر در قرآن است که انسان را دگرگون میکند و انس با قرآن است که باعث نشاط میشود.
وی در ادامه در مورد سود قرآن در فرازهای بعدی خطبه امام علی گفت: وَ مَا جَالَسَ هذَا الْقُرْآنَ أَحَدٌ إِلاَّ قَامَ عَنْهُ بِزِیَادَة أَوْ نُقْصَان: زِیَادَة فِی هُدیً، أَوْ نُقْصَان مِنْ عَمیً هر کسی با قرآن مجالست داشته باشد دو فایده میبرد؛ یک چیزی از او کم میشود و یک چیزی به او اضافه میشود از جهل و نادانی او کاسته میشود و به هدایت او افزوده میشود.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1885018