Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@11:34:46 GMT

دیو هلیل در خشکسالی قربانی می گیرد

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۰۸۵۱

دیو هلیل در خشکسالی قربانی می گیرد

کرمان - پایگاه خبری کرمان نو در 23 مردادماه با انتشار گزارش دیو هلیل در خشکسالی قربانی می ‌گیرد به قلم راضیه زنگی آبادی، به غرق شدن 6 نفر در بستر هلیل رود در ابتدای سال جاری و نبود غواص در جیرفت پرداخته است.

در این گزارش آمده است: رود هلیل همان که جزو رودهای مهم کشور به حساب می آید، همان که امید مردم جنوبی مانده، همانی که جانی دوباره به حال و هوای شهر می‌تواند ببخشد، همین رود اما جان می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این رود خروشان است و با خود آدم می برد، هلیل امسال جان 6 نفر و سال قبل هم 15 نفر را گرفته، همین چند روز پیش جسد جوانی را پس از چهار ساعت تلاش از آب بیرون کشیدند.
یکی از غریق نجات های جیرفتی گفت: ما فقط 20 دقیقه وقت داریم تا به فرد کمک کنیم اما چون آن منطقه گوشی ها همیشه آنتن نمی دهند، تا به هلیل برسیم 40 دقیقه طول می کشد، هیچ کسی هم مقصر نیست، فقط مردم نباید اینجا شنا کنند.
علیرضا معاضدی افزود: امسال جسد سه نفر را از آب کشیدیم بیرون، ما تا 6 متر می‌توانیم پایین برویم بیشتر از آن اما نیاز به لباس غواصی داریم.
وی اظهار داشت: گرچه امسال خشکسالی بوده و رود آب نداشته اما از آنجایی که هلیل از سرمنشا سد بزرگ شروع می شود تا جازموریان، علاوه بر وسعت و ابعادش، حوضچه هم زیاد دارد، و نمی توان آن ها را بست چون تا آب بالا می آید یک حوضچه دیگر یک جای دیگر درست می‌شود.
معاضدی گفت: گرچه شهر استخر دارد اما در این هوای 50 درجه ای مردم به این رود پناه می آورند و نمی توان جلوی مردم را گرفت، حتی آب و منطقه ای هم تابلو زده اما مردم توجه نمی کنند و خصوصا در روزهای جمعه می‌روند برای آب تنی، گرچه همه ارگان‌ها هم نظارت می کنند اما اگر فرد در معرض غرق شدن باشد هر چه قدر هم عجله کنیم باز هم دیر است، تمام وقت طلایی ما در 20 دقیقه تعریف می شود.
غریق نجات اداره ورزش و جوانان جیرفت افزود: این همه وقت برای نجات نیاز به اعتباری برای دوره غواصی دارد که البته نه هلال‌احمر دارد نه اداره ورزش، نه حتی مرکز استان، امدادگران و ناجی های غریق راضی هستند که به صورت افتخاری به این موضوع کمک کنند.
وی ادامه داد: دوره و تجهیزات غواصی نیاز به هزینه میلیونی دارد یعنی هرکسی به تنهایی از عهده اش برنمی آید اما در بعضی از شهرستان هایی که آب هم ندارند، غریق نجات دوره غواصی را دیده ولی در جنوب استان از سرمنشا هلیل تا جازموریان ما غواص نداریم.
به گفته معاضدی اگر 50 میلیون تومان اعتبار برای این کار در نظر بگیرند، ما غریق نجات ها هم هفته ای 2 روز (خصوصا جمعه‌ها) با هماهنگی هلال احمر حاضر به کشیک در منطقه‌های خطرناک می‌شویم.
این ناجی عنوان کرد: اگر مردم همکاری کنند ما هم به موقع برسیم می‌شود تا حدودی جلوی این اتفاق ها را بگیریم، به گفته او زمانی که آب گل آلود، سرد و تاریک باشد من ناجی تا عمق 6 متر می‌توانم پایین بروم ولی بیشتر از آن نیاز به تجهیزات دارم.
وحید شاهرخی رییس جمعیت هلال احمر جیرفت نیز گفت: ما پیگیری های متعددی داشتیم اما پاسخی که برای ما وجود دارد این است که برای هلال‌احمر دوره غواصی تعریف نشده در نتیجه نه امکاناتش را داریم نه تجهیزات آن به ما تعلق می‌گیرد، در بم، شهرداری، سیرجان هم گل گهر این هزینه را تقبل کرده اما در جنوب بدلیل نبود بودجه دولتی نتوانستیم این دوره را داشته باشیم.
به گفته وی گرچه دوره نجات در سیلاب را داریم اما این با غواصی کاملا فرق می‌کند.
این مقام مسئول اما وجود غواص در جنوب را به دلیل رودخانه‌های فصلی و هلیل لازم می‌داند و می گوید حتی سد‌های خاکی هم قربانی داده اند که مجبور به گرفتن غواص از بندرعباس شدیم.
با توجه به این که دوره های غواصی در حوزه اختیارات هلال‌احمر نیست با رییس اداره ورزش و جوانان جیرفت به صحبت نشستیم.
سلحشور سالاری گفت: با توجه به این که اداره ورزش نمی‌تواند اعتبار این دوره ها را تامین کند به فرمانداری درخواست دادیم که لااقل اسپانسری برای این مورد پیدا شود، پاسخی که گرفتیم معین اقتصادی بوده که حالا دنبالش هستیم.
به گفته سالاری هزینه این دوره و تجهیزات حدود 30 تا 60 میلیون است و امیدواریم برای سال آینده این اعتبار تامین شود.
وی با تاکید بر فرهنگ سازی، افزود: افرادی که فوت شدند از زمان غرق آن ها تا رسیدن نیروهای امدادی چهار ساعت طول کشیده، به همین دلیل فرهنگ سازی مقدم است زیرا حتی لباس غواصی هم بگیریم باید با این لباس جسد بیرون بیاوریم.
این مقام مسئول گفت: مردم جیرفت باید بیشتر از استخر استفاده کنند، جیرفت سه استخر فعال دارد.
وی تاکید کرد: استخر برای سرپایی هزینه بین هشت تا 10 میلیون نیاز دارد که با فروختن بلیط و تعرفه به دست می‌آید، خیلی از مردم هزینه بلیط 10 تا 12 هزار تومانی را هم حاضر نیستند بپردازند حالا بماند که بعضی‌ها هم ندارند و سر از هلیل در می آورند و استفاده نکردن ها از استخر باعث ورشکستگی آن می شود.
7420/ 5054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت و درمان كرمان شهرستان بافت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۰۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند

حسینی استاد دانشگاه و کارشناس حوزه آب و هواشناسی خراسان جنوبی در برنامه میز خبر صدا و سیمای استان گفت: بارندگی‌های چند روز پیش در استان مربوط به موج سوم است که از جنوب استان وارد شد و به تبع آن میزان بارندگی در جنوب نسبت به شمال استان بیشتر بود.

او افزود: معمولا بهار در استان ۱۵ تا ۲۰ روزه بود، اما امسال بهار طولانی‌تری داشتیم که این یک انحراف از میانگین بلند مدت است و در روز‌های پایانی آن هستیم.

حسینی بیان کرد: شرایط کره زمین امسال به صورتی بود که زمستان در استان از اسفند شروع شد و شرایط زمستانه تقریباً در حال اتمام است؛ یعنی دوره زمستانه وارد بهار شده و به جای سه ماه به یک ماه و نیم کاهش پیدا کرده و اگر در سال‌های متوالی این وضعیت ادامه پیدا کند حتی امکان این وجود دارد که فصل‌ها عوض شود یعنی شرایط زمستان به طور کامل در بهار اتفاق افتد.

بیشتر بخوانید

 مدیران استان به جای رقابت به وحدت استانی فکر کنند

کارشناس حوزه آب و هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۵، ۲ درجه به دمای استان اضافه شود و این بارندگی‌های اخیر به لحاظ زمانی دو ماه قبل باید اتفاق می‌افتد ولی به دلیل گرمای تابستان پارسال، به بهار امسال موکول شد.

او عنوان کرد: به طور کلی در میزان بارندگی افزایش نداشتیم و این میزان بارش در روند خشکسالی استان تأثیر نخواهد داشت، زیرا به طور مثال در بیرجند در ۳۰ سال گذشته ۲۱ سال خشکسالی داشتیم و باید در سال‌های آینده شرایط بارندگی به نحوی باشد که بتوانیم بگوییم به دوره ایستایی رسیده‌ایم؛ در صورتی که شرایط عادی، شرایط تَرسالی است.

حسینی تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی استان، هر یک قطره بارندگی اهمیت زیادی دارد بنابراین از شهرداری می‌خواهیم که طرح سد‌های بتنی یا انحرافی را بیشتر کنند تا بارندگی پشت سد‌ها و رسوب‌ها جمع شود و آب هدر نرود؛ همچنین از آنجایی که میزان نفوذ آب در سطح شهر کم است و حجم قابل توجهی از آب بارندگی خارج می‌شود تقاضا داریم تا ۱۰۰ یا بند‌های خاکی در استان را در مناطق شهری افزایش دهند تا هم رطوبت هوا در بیشتر شود و هم میزان ذخیره آب افزایش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • جهش تولید با مشارکت مردم، از درون جشنواره‌های مردمی شکل می‌گیرد
  • دستور قطع شمع های پروژه بزرگراه یادگار امام در دوره قبل
  • رفع معارضین پروژه شاخه غربی پروژه یادگار امام(ره) در حال اتمام است + فیلم
  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • اشتغالی مولد و سودآور با پرورش ماهی در زابل
  • استانداردترین روش‌های غریق نجات توسط ناجیان استفاده می شود
  • رفع مشکلات شهرک اصناف دلیجان در اولویت اقدامات قرار گیرد
  • حقوق ناجیان غریق سواحل دریایی کشور چهار برابر افزایش یافت
  • هنر تئاتر با فرهنگ گفتگو شکل می‌گیرد
  • پشت‌پرده سبوس‌گیری از آردها/ سلامت مردم قربانی سودجوها!