تهیهکننده «استرداد»: بازیگران با دستمزد نجومی باید بایکوت شوند
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۰۹۵۶
تهران- ایرنا- تهیه کننده فیلم سینمایی «استرداد» گفت: بازیگرانی که دستمزد نجومی میگیرند درواقع به پیکر نحیف سینما آسیب جدی وارد میکنند و بدون تعارف باید آنها را بایکوت کرد.
محسن علیاکبری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره چالش افزایش بیرویه دستمزد بازیگران سینما و بیانیه هشدارگونه کانون کارگردانان به این ماجرا، اظهار داشت: بدون شک من هم جزء مخالفان افزایش بیرویه دستمزد بازیگران هستم چرا که این ماجرا شاید در کوتاه مدت برای بازیگران منفعت مالی داشته باشد اما در دراز مدت قطعاً تاثیرات منفی روی همین بازیگران و سینما خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با یادآوری اینکه البته تعداد بسیاری اندکی از بازیگران ما دستمزدهای غیرمتعارف دریافت می کنند، افزود: قطعا همین تعداد اندک هم باید اصلاح شوند اما معتقدم بسیاری از هنرمندان ما از قشر متوسط جامعه هستند که دردهای مردم را کاملا احساس میکنند.
علیاکبری با بیان اینکه عامل اصلی افزایش بیرویه دستمزد بازیگران، در خارج از سینما اتفاق افتاده است، گفت: یعنی افرادی که در خارج از سینما به ثروت رسیدهاند حالا برای دست یافتن به شهرت، پولهایشان را وارد سینما می کنند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «تلفن همراه رئیس جمهور» با اشاره به اینکه در نگاه اول اینکه فردی پول خود را در هنر هزینه میکند قطعا خوب است، افزود: مشکل از آنجا آغاز میشود که آن فرد بدون داشتن تخصص تصمیم میگیرد که در فلان پروژه حتما باید از فلان بازیگر استفاده کرد و در این شرایط است که هنرمندان نیز با سوءاستفاده، دستمزدهای آنچنانی طلب میکنند.
وی دریافت یک میلیارد تومان برای 5 جلسه فیلمبرداری از طرف یک بازیگر را نوعی فاجعه دانست و گفت: قطعا تهیهکننده و کارگردان حرفهای زیر بار این گونه دستمزدها نمیرود ولی متاسفانه شاهدیم که این اتفاق در سینمای ما میافتد و این دستمزدها پرداخت شده است.
علیاکبری اظهار داشت: این اتفاق در سینمای هرچند اندک هم باشد اما باید با این رویه غلط برخورد جدی کرد تا به پیکره نحیف سینمای ایران آسیب وارد نشود.
تهیه کننده فیلم «پاداش سکوت» از جمله راهکارهای برخورد با بازیگرانی که دستمزد نجومی میگیرند را تحریم آنها توسط کارگردانان و تهیه کنندگان مطرح سینما عنوان کرد و گفت: جامعه نیز نشان داده بازیگرانی که اخلاق حرفه ای را در سینما رعایت نمیکنند از چشم مخاطب سینما میافتند.
وی تاکید کرد: سینمای ایران هیچ گاه بازیگرسالاری را نپسندیده است و این بازیگران که عموما کمدین هستند تا بازیگر، در واقع اصول بازیگری را هم به درستی درک نکردهاند و مثل خیلیها که در یک مقطع میآیند و میروند از دنیای سینمای محو خواهند شد.
علیاکبری خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم جلوی فعالیت هنرمندان را بگیریم اما معتقدم با تذکرها و آییننامههای صنفی باید فکری به حال این ماجرا شود و تنها به نوشتن بیانیه اکتفا نکرد.
به گزارش ایرنا، شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران همین هفته طی بیانیهای نسبت به ورود پولهای مشکوک به سینمای ایران از بالا رفتن دستمزدهای برخی از بازیگران به شکل نجومی انتقاد کرد و در این باره هشدار داد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «کانون کارگردانان سینما یکی از رسالت های خود را نظارت آگاهانه و دلسوزانه جریان های مختلف تولید و توزیع و نمایش در ایران می داند، بدین وسیله هشدار می دهد که این آفت و آسیب نابودکننده در حال گسترش بی محابا و لجام گسخته ایست که اگر به موقع و در مقطع حساس فعلی فکری به حال آن نشود، به زودی این غول تورمی تومار سینمای مردمی ایران را در هم خواهد پیچید. شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با توجه به این شرایط حساس، به زودی و با همکاری سایر صنوف موثر و دلسوز این سینما همچون صنوف محترم تهیه کنندگان و طی برگزاری نشست های مطبوعاتی و یا در صورت لزوم برگزاری جلساتی با مسئولین محترم سینمایی به این معضل خواهد پرداخت.»
فراهنگ**9246**1055
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي سينما دستمزد نجومي بازيگر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۰۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
تا پیش از شیوع کرونا و تغییرات مدیریتی در سینما، چند سالی بود که جشنواره فیلم فجر نه فقط در بهمنماه بلکه در اردیبهشت با ساختار و شمایلی متفاوت برگزار میشد و میزبان سینماگران و فیلمهایی از کشورهای دیگر بود.
به گزارش ایسنا، جشنواره جهانی فجر با وجود برخی انتقادهایی که در داخل کشور نسبت به آن مطرح میشد، جایگاهی پیدا کرده بود که در همان چند دورهی برگزاری چهرههای بنامی از سینمای دنیا را به ایران کشاند از جمله پل ژوزف شریدر که درست در همین روز چهارم اردیبهشتماه در نشستی خبری در پردیس سینمایی چارسو مقابل خبرنگاران ایرانی نشست.
نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکاییشریدر -فیلمنامهنویس و کارگردان مشهور امریکایی - که فیلمنامههای «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی را نوشته و در روزهای گذشته فیلم جدیدش با نام «اوه، کانادا» به بخش مسابقه اصلی جشنواره کن راه یافته است، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به جشنواره جهانی فجر در تهران آمد و پس از برگزاری یک کارگاه فیلمنامه نویسی، در یک نشست خبری پاسخگوی سوال اهالی رسانه شد.
او در آن نشست با اشاره به اینکه «در دنیا چند فستیوال هستند که میتوان جشنواره جهانی فجر را با آنها مقایسه کرد مثل جشنواره تورنتو ولی از ابعاد این جشنواره و تعداد فیلمهای حاضر در آن شگفتزده شدم» درباره آشنایی خود با سینمای ایران گفته بود: «درباره جایگاه سینمای ایران که تردیدی نیست چون جایگاه ویژهای دارد. در ۱۵ سال گذشته (تا سال ۱۳۹۸) سه نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفته و همیشه این انتظار میرود که در هر جشنوارهای از سینمای ایران فیلمی حضور داشته باشد. برای بیشتر ما در غرب، سینمای ایران با کیارستمی شروع شد ولی بعد به فرهادی رسیدیم و حالا هم فیلمهای دیگری هستند. یکی از دوستان من گادفری چیشایر (منتقد آمریکایی) است که فیلمهای ایرانی زیادی دیده و کتابی درباره سینمای ایران مینویسد و به من فیلمهای ایرانی پیشنهاد میدهد.»
شریدر که سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدر شد، درباره آینده سینما با وجود شبکههای مختلف و کمپانیهایی مثل نتفلیکس بیان کرده بود: «من فکر میکنم در این صد سال هرچه آموختیم خیلی به کارمان نیاید چون همه چیز تغییر کرده، مدت زمان فیلمها عوض شده و اینکه کجا فیلم ببینیم و چگونگی پخش و عرضه، همگی تغییر کرده است. قبلاً فکر میکردم در یک مقطع گذار هستیم ولی الان فکر میکنم در یک مقطع گذار دائم هستیم. الان دیگر بازار هدف، آمریکاییها نیستند بلکه برای چینیها میسازیم.»
وی همچنین با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی گفته بود: «در حالیکه فیلمها منحصر به کلاس خاصی از فیلمسازان بودند، تکنولوژی این مرزها را شکسته و هر کسی میتواند فیلم بسازد. پس خبر خوب برای آینده سینما این است که هر کسی میتواند فیلم بسازد ولی خبر بد این است که دیگر نمیشود امرار معاش کرد.»
شریدر در بخشی دیگر از آن نشست درباره اینکه به نظر میرسد شناختش از سینمای ایران بیشتر با فیلمسازانی باشد که به نوعی سیاسی شناخته شدهاند، بیان کرده بود: «تا جایی که من میدانم دو نوع سینما در ایران وجود دارد؛ یکی برای مجامع عمومی است و یکی هم داخلی و من بیشتر فیلمهایی را دیدهام که بیرون نمایش داشتهاند، اما فیلمهایی را که درباره جنگ بوده چون خارج از کشور چندان نمایشی نداشته مسلماً ندیدهام. شما مثل فیلیپین دو سینمای داخلی و خارجی دارید و به همین دلیل دو جشنواره فجر هم دارید. با این حال من هیچکدام از کارگردانها مثل کیارستمی، فرهادی و پناهی را سیاسی نمیدانم ولی میدانم فیلمهای سیاسی جذابی میشود اینجا ساخت.
این فیلمساز امریکایی در آن مقطع در واکنش به تحریمهای رییس جمهور وقت ایالات متحده (دونالد ترامپ) علیه ایران و آسیبهای آن به هنرمندان و سینما با ابراز تأسف از تحریمها اظهار کرده بود: «الان دورانی است که نمیشود به امریکایی بودن افتخار کرد، در حالی که من همیشه و حتی زمان جنگ ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار میکردم. در حال حاضر آنچه پیش آمده به بهانه تغییر رژیم ایران و در واقع برای دستیابی به نفت و منابع طبیعی شما است و این چیزی است که در ۱۰۰ سال گذشته وجود داشته و تأثیر یک هنرمند در مقایسه با ماشین پروپاگاندا خیلی اندک است. به همین دلیل به نظرم این وضعیت بسیار عذابآور است.»