Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-23@15:11:56 GMT

رسمیت بخشیدن به گرانی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۱۱۱۳

رسمیت بخشیدن به گرانی‌ها

هنوز چند روز از هشدار ۳۸ کارشناس اقتصادی به رئیس جمهوری درباره تبعات اجرای راه‌اندازی بازار ثانویه نگذشته، که نه تنها ایجاد این نوع بازار نتوانسته ثبات را به اقتصاد بازگرداند، بلکه تورم، گرانی را برای کشور رسمیت بخشیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته عبدالناصر همتی، رئیس جدید بانک مرکزی در یک برنامه خبری مقابل دوربین تلویزیون دولتی ایران با اعتماد به نفس قابل توجه‌ای از بسته جدید ارزی رونمایی کرد؛ آن شب رئیس جدید بانک مرکزی آنچنان درباره این بسته سخن گفت که انگار این بسته تنها راهکار باقی مانده برای نجات اقتصاد ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با اجرای این سیاست جدید ارزی، نوسان قیمت دلار در روز ۱۵ درصد بیشتر شد و درپی آن نشانه‌هایی از افزایش موج جدید تورم و به تبع آن گرانی در بازار کالایی دیده شد.

جهش تورمی‌
نبود یک قیمت مشخص و شفاف، سوق دادن معاملات به سمت نرخ‌های توافقی و چند نرخی‌تر شدن بازار از مهمترین پیامدهای منفی اجرای بسته جدید ارزی بوده است.

کارشناسان اقتصادی از جهش تورمی‌در اقتصاد و گرانی بی‌سابقه در کالاهای سبد خانوارها در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند. به گفته صاحبنظران، نبود مدیریت عرضه و تقاضا در بازار ارز و فعالیت‌های سوداگرانه از سوی گروه‌های رانتی و خصولتی بر ارز دولتی از مولفه‌های این بسته ارزی است. همیبن امر باعث شده تا کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی بر وجود گروه‌های انحصار گرا و رانتی در این بسته تاکید کنند.

به گونه‌ای که آنها معتقدند که دولت در پی نفوذ این گروه‌ها در بدنه ساختار اجرایی کشور تحت فشار اما عامدانه و در یک حالت سودجویی با اتخاذ این بسته مبادرت به ایجاد رانت ارزی با نسخه تحمیلی دستوری کرده است.

مسئله‌ای که ۳۸ اقتصاددان کشور در نامه‌ای به رئیس جمهوری به آن پرداختند. آنها در این نامه به حسن حانی نوشتند که بسته‌های ارزی ارائه شده از ابتدا تاکنون، موجب ایجاد رانت ارزی با تحمیل دستوری شده است که همین موضوع جهش‌های گاه و بیگاه نرخ ارز توسط بخش خصولتی به اقتصاد کشور را به همراه داشته است.

افزایش درآمد دولت
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، دولت برای جبران کاهش درآمدهای خود، از این موضوع نیز سود برده است؛ چرا که با کاهش صادرات غیرنفتی در پی اعمال دور دوم تحریم‌ها، درآمد دولت به شدت کاهش می‌یابد.

طوری که احمد توکلی، کارشناس اقتصادی و نماینده ادوار مجلس در توئیتی نابسامانی بازار ارز را به دولت ارتباط داده است.
توکلی در این توئیت نوشته است: با بسته ارزی دولت چنین به نظر می‌رسد که دولت چندان هم از دلار هفت، هشت هزار تومانی بدش نیامده است.

گرانی و کوچک شدن سبد خانوارها
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه توییت خود به تبعات اجرای این بسته و رفتار دولت اشاره کرده و به صراحت از افزایش تورم و گرانی بازار خبر داده و به دولت نسبت به ادامه این روند هشدار داده است.

توکلی نوشته است: ولی باید بدانند که گشایش در پرداخت‌های دولت خیلی کوتاه خواهد بود چرا که خیلی زود تورم ناشی از ارز دو برابر شده دولت وملت را دچار مخمصه می‌کند.

وحید شقاقی اقتصاددان بر این باور است که تلاطمات ارزی در ساختار اقتصادی کشور ریشه دارد و تنها با اصلاحات اقتصادی قابل رفع است. در غیر این صورت در دو سه ماه آینده دلار ۱۰ هزار تومانی و یا بالاتر از آن اقتصاد ما را قفل می‌کند چرا که با حقوق متوسط ۲ میلیون تومان هیچ ایرانی قدرت خرید ندارد لذا طبیعی است که خیلی‌ها دست از کار بکشند.

مسعود ابریشمی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کاشان، تبعات چندان مثبتی در اجتماع نخواهد داشت، چراکه با گران شدن خدمات و کالاهای موجود در بازار، کارمندان و کسانی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند در مضیقه قرار گرفته و سنگینی تورم ناشی از این فرآیند بر دوش این قشر سنگینی خواهد کرد.

افزایش توزیع رانت
۳۸ کارشناس اقتصادی در نامه‌ای سرگشاده قبل از اجرای این بسته، آن را عامل افزایش توزیع رانت داسته بودند. آنطور که این کارشناسان در نامه سرگشاده مطرح کردند: ایجاد بازار ثانویه ارز نیازمند بررسی کارشناسی و دقیقِ نتایج و پیامد‌های آن است و در شرایط کنونی باید از تعجیل در راه اندازی آن جدا اجتناب شود.

فعالان و کارشناسان اقتصادی،عدم تعیین قیمت شفاف و واقعی، نبود سازوکار مناسب عرضه و تقاضا در بازار ثانویه و همچنین افزایش سلطه خصولتی‌ها و شرکت‌های دولتی بر این بازار در کنار تخصیص محدود ارز از مهمترین دلایل نا کارآمدی بازار ثانویه اعلام کرده‌اند.

آنطور که حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در صفحه توئیت خود از کارکرد بازار ثانویه انتقاد کرده و گفته است: موتور بازار ثانویه ارز هنوز روشن نشده و کارکردش مورد قبول نیست.

این فعال اقتصادی در ادامه توئیت خود راهکار اصلی را در اتخاذ شیوه سیاست شناور مدیریت شده ارز دانسته است.
انتقاد دیگری که به این بازار از سوی صاحبنظران می‌شود، تسلط خصولتی و دولتی‌ها در این بازار است به طوری که بخش خصوصی در این میان به حاشیه رفته است.

مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق بازرکانی ایران و چین نسبته به این موضوع در توئیتی واکنش نشان داده و گفته است: بیش از ۸۰ درصد ارز در بازار ثانویه توسط بنگاه‌های بزرگ دولتی و خصولتی مانند پتروشیمی‌ها، فولادیها وممعدنی‌ها عرضه می‌شود. اینگونه بازار و کشف قیمت واقعی شکل نکی گیرد و کماکان اختیار بازار در دست انحصارات می‌ماند.

اثرگذاری منفی بر طبقات پایین جامعه
حمیدرضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بسته جدید ارزی که از سوی دولت ارائه شده پاسخگوی مردم نیست و راه‌های نفوذ را باز گذاشته است.

حسین راغفر، با انتقاد از بسته ارزی جدید، کارشناس اقتصادی نیز با بیان اینکه تنها آنهایی از بازار ثانویه سود می‌برند که سالهاست از بیشترین یارانه انرژی استفاده می‌کنند، به گفته این کارشناس اقتصادی صاحبان پتروشمی‌ها، فولادی‌ها و … کسانی هستند کخه حاضر نیستند که از منابع عمومی‌استفاده کنند.

به گفت وی، ایجاد بازار ثانویه در حقیقت بر طبقات پایین جامعه اثر منفی خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد بسته ارزی جدید همان سناریوی ویرایش شده بسته قبلی است که بیشتر به توزیع رانت کمک می‌کند و در کوچک کردن سبد خانوارها شتاب بیشتری دارد.

 منبع: تجارت

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۱۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است

امیر رضا واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق  باشگاه استقلال درباره اینکه مزایده رسمی انتقال مالکیت سرخابی‌ها صورت گرفت و آبی پوشان به پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و سرخپوشان به کنسرسیوم ۶ بانک انتقال یافت، اظهار کرد:  من ۲ سال پیش گفتم که بهترین کار  این است که  این ۲ باشگاه به موسسات و نهاد‌هایی که بودجه  از دولت تهیه نمی‌کنند  و یا بودجه شان را دولت نمی‌دهد واگذار شوند که حداقل مشکل سرخابی در‌ ای اف سی و فیفا از بابت مشترک بودن مجامع شان  حل شود. متاسفانه در این ۲ سال  سازمان خصوصی سازی این اولویت را تشخیص نداد که باید سهام فروشی را اولویت قرار بدهد و یا اینکه مشکل این ۲ باشگاه را از لحاظ مجمع مشترک حل کند، اما هم زمان و هم موقعیت‌ها را تضعیف کرد.

اقدام دولت  در واگذاری مالکیت سرخابی ها خوب بوده است 

او افزود:  به اعتقاد من دولت کار خوبی انجام داد و این کار را باید ۲ سال پیش انجام می‌گرفت.  امیدوارم حالا که سهام سرخابی‌ها از سوی کنسرسیوم بانک‌ها و پتروشیمی‌ها خریداری شدند، آنها  بتوانند به وضعیت ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال  سروسامانی بدهند و شرایطی مهیا شود که در آینده در بورس بتوانند سهام این ۲ باشگاه را به فروش برسانند. به هر حال به جز  کنسرسیوم بانک‌ها و پتروشیمی‌ها خریداری وجود نداشت، چون ورزش ما توجیه اقتصادی ندارد تا کسی را قانع کند این ۲ باشگاه را خریداری کند.

مشکل مالکیت مشترک از سر فوتبال ایران باز شد 

واعظ آشتیانی گفت:  اینکه ما بنشینیم و تحلیل کنیم که این ۲ نهادی که ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس را خریداری کردند سود یا زیان  می‌کنند، بحث‌های آینده است. مهم این است که این اتفاق افتاده و این مشکل از سر فوتبال ایران و دولتی بودن باز شد. این موضوع داشت به یک سوتعبیر سیاسی تبدیل می‌شد و عده‌ای هم موج سواری می‌کردند که  چرا مجمع  این ۲  باشگاه از هم تفکیک نمی‌شود. در عین حال اگر مالکیت یکی از باشگاه‌های  استقلال و پرسپولیس واگذار می‌شد، مشکل مرتفع می‌شد چرا که بحث‌ای اف سی و فیفا این است که سهامدار مشترک این ۲ باشگاه، دولت نباشد. ما داریم کشور‌هایی که یک باشگاه دولتی دارند و منعی  هم ندارند.‌ای اف سی و فیفا تاکید می‌کردند که این ۲ باشگاه صاحب مجمع شان دولت نباشد. البته اکنون دولت آمده و این ۲ باشگاه را از طریق فرابورس  وگذار کرده و بانک‌ها و پتروشیمی‌ها خریداری کردند.

فوتبال توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری ندارد 

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: امیدوارم وضعیت  این ۲ باشگاه با یک مدیریت صحیح  بهتر شود، هر چند که فوتبال ما گران است و هم توجیه اقتصادی در ورزش ما وجود ندارد که سرمایه گذاران بیایند و در رشته‌های مختلف ورزشی سرمایه گذاری کنند و این نیازمند این است که بسته‌های حمایتی تعریف شده در حوزه ورزش داشته باشیم که علاقمندان برای سرمایه گذاری در این حوزه ورود پیدا کنند. هر کسی که بخواهد سرمایه گذاری کند توجیه اقتصادی را در نظر می‌گیرد و اگر ببیند این سرمایه گذاری برایش آورده‌ای نمی‌تواند داشته باشد به طور حتم ورود نمی‌کند؛ لذا یکی از پاشنه آشیل‌های فوتبال ما گران بودن فوتبال کشورمان هست و فدراسیون فوتبال عامل اصلی  گرانی فوتبال  محسوب می‌شود و عدم  توانایی اش در مهار قیمت‌ها هست.  همچنین فدراسیون فوتبال با پایه گذاری موضوعی  تحت عنوان سقف بودجه عامل گران کردن فوتبال در فصل گذشته بوده است. اکنون هم همین رویه می‌خواهد ادامه پیدا کند و به طور حتم شرایط سخت‌تر می‌شود.

کنسرسیوم بانک ها مشکل بنگاهداری را حل کرده است 

او بیان کرد:  البته ما نباید نگاهمان به این باشد که باشگاه  استقلال و پرسپولیس که توسط شخصیت‌های حقوقی خریداری شدند سود می‌دهند یا نه! این مربوط می‌شود به سیاست ها، رفتلر‌ها و رویه‌هایی که آنها می‌خواهند از خودشان بروز بدهند و نوع مدیریتی که می‌خواهند در این ۲ باشگاه داشته باشند. از سویی بعضی‌ها ادعا می‌کنند که بانک‌ها برخلاف سیاستی که وجود دارد، نباید بنگاه داری کنند و چرا آنها به کار بنگاه داری ورود کردند. بانک‌ها بنگاه داری نمی‌کنند، چون کنسرسیوم تشکیل دادند و هر کدام سهامی  خریدند لذا این منافاتی با آن ندارد. اگر  باشگاه پرسپولیس را یک بانک  می‌خرید در آن صورت می‌توانستیم ادعا کنیم که بنگاه داری می‌کند، اما من اعتقادم این است که این کنسرسیوم در درجه اول وظیفه اجتماعی اش را انجام می‌دهد و در عین حال از جنبه‌های فرهنگی و ورزشی به این موضوع نگاه دارد. ضمن اینکه مسائل اقتصادی هم نکته حائز اهمیت هست، اما اینکه گفته شود بانک‌ها  در راستای بنگاه داری هست، نمی‌شود این طور ارزیابی کرد چرا کنسرسیومی از بانک‌ها هست و این بانک‌ها هر کدام سهمی را خریدند و لذا حداقلش این است که اتفاق بزرگی را رقم زدند و امیدوارم بانک‌ها بتوانند با مدیریتی که این کنسرسیوم تدوین و تعیین می‌کنند بتوانند از مسائل اقتصادی باشگاه   برآیند.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • تامین ارز کالای قاچاق در چهارراه استانبول/ بازار غیررسمی آرام می‌شود
  • التهابات «بازار ارز» حتماً قابل مدیریت است
  • بررسی راهکارهای رفع چالش های ارزی فعالان اقتصادی
  • تاثیر منفی سیاست های ارزی بر بازار سرمایه
  • راهکارهای رفع چالش های ارزی فعالان اقتصادی بررسی شد
  • راهکار‌های رفع چالش‌های ارزی فعالان اقتصادی بررسی شد
  • اصلاح سیاست‌های ارزی باعث کاهش التهابات بازار می‌شود