Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:54:34 GMT

واکاوی پدیده اشرافی گری و توسعه حقوق شهروندی

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۱۱۱۹

واکاوی پدیده اشرافی گری و توسعه حقوق شهروندی

تهران- ایرنا- «اشرافی گری در ایران»، «حفاظت از گورستان‌های تاریخی درون شهری به مثابه مناظر فرهنگی»، «مجله قرآنی، ادبی و هنری شبنم» و «توسعه نظام حقوق بر مدار تحقق حق شهروند» از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در گزارش زیر مهمترین نشست های پژوهشی را از بازه زمانی 13 تا 19 مرداد 1397 خورشیدی بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**اشرافی گری در ایران
نشست اشرافی گری در ایران در کانون اندیشه و قلم برگزار شد.«علی اردشیر انتظاری» استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه گفت: اخلاقیات تأثیر مستقیم بر روی رفتار ما دارند. اما همین اخلاقیات در شرایط اجتماعی پدید می آیند. اشرافیت با مصرف گرایی تفاوت دارد. در اشرافی گری خود مصرف مهم نیست و منزلت آن و تظاهر است که اهمیت دارد. اشرافیت در همه گروه های اجتماعی به نوعی وجود دارد. هر کس تا حد توان خود اشرافی زندگی می کند، اما گاهی آن قدر نیست که به چشم بیاید. یعنی وقتی توانایی خرید برندی را نداریم به سراغ برند کم اهمیت تر می رویم.
انتظاری اظهار کرد: برای مبارزه با اشرافیت باید به ریشه ها بپردازیم. امام خمینی (ره) در اوج سادگی بود.
استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی سپس عنوان کرد: اشرافی گری از فحشا، اعتیاد و طلاق هم بدتر است و برای جامعه بسیار مخرب است و نظم اجتماعی را بر هم می زند. ما باید در دین داری مان تردید کنیم. رمان «ملت عشق» را بخوانید؛ خیلی جالب است و کمک می کند که بفهمیم که چه مشکلی در دین داری ما وجود دارد که ممکن است مهم ترین مفاسد از همین دین داری ما بیرون بیاید.
وی با اشاره به این که توسعه به طور طبیعی جامعه را طبقاتی می کند، خاطر نشان کرد: ما الان یک نظریه اقتصادی درباره توسعه همراه با عدالت نداریم. الگوی توسعه وارداتی قطعاً به اختلاف طبقاتی و اشرافی گری منجر می شود.

«امیر سیاح» اقتصاددان و مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما در ادامه به سخنرانی پرداخت و بیان داشت: جامعه ما که انقلابی بوده و سادگی مسوولان در آن ارزش بوده و بزرگانش توصیه کرده اند که با کوخ نشینی زندگی باید کرد اما افرادی که ضعیف تر بودند به تدریج تسلیم دنیا شده اند و از آخرت غفلت کردند.
او در ادامه افزود: توسعه بر اساس لیبرالیسم و نئولیبرالیسم نوشته شده و در آن سود افراد محور است. فرض کنید اگر به حساب بانکی شما سودی تعلق نگیرد، شما پول تان را در بانک نمی گذارید. وقتی ما وقف را در قالب نظریه برای جامعه امروزی تعریف نکنیم، در مقابل نظریات رایج منفعل می شویم. در تعلیم و تربیت نیز باید نظریات مان را وارد کنیم. با نظام آموزش و پرورشی که ما داریم و همان سیستم جوامع غربی است نمی توان انتظار تربیت دینی داشت.
مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما توضیح داد: در حال حاضر روابط عمومی سازمان ها اداره کل تشریفات دارند. در این فضا چاپلوس ها رشد پیدا می کنند. در نتیجه سرمایه اجتماعی پایین می آید و نخبه ها سرکوب می شوند. هر فردی با چاپلوسی بالا می رود و فرار مغزها و … شکل می گیرد. اشرافی گری همچنین باعث می شود که مردم پول خود را در مصرف خرج کنند و نه در تولید و همچنین پس انداز پایین بیاید.

این اقتصاددان عنوان کرد: در جامعه ای که پس انداز کم شود سرمایه گذاری کم می شود و در نتیجه اشتغال کاهش می یابد و جامعه در چرخه فقر می افتد. شاید بگویید جوامع پیشرفته هم اشرافیت دارند. فرق ما این است که هنوز نیاز به سرمایه گذاری داریم و تولید مان کم است. آنها از این مرحله عبور کرده اند و حالا مانور تجمل راه انداخته اند. اگر چه در آن جوامع نیز دولت اجازه اسراف نمی دهد.
نکته دیگر این است که چون انسان سیری ناپذیر خلق شده و طمع حد ندارد، انسان در این مسیر کم کم به جایی می رسد که احساس نیاز به خالق نمی کند و طغیان و کفر می ورزد.

وی پیرامون راهکارها تصریح کرد: نخستین کاری که باید بکنیم این است که حساس باشیم و مطالبه کنیم و اشرافیت را نادرست جلوه دهیم. کار خوب را تشویق و کار بد را تقبیح کنیم. اگر از ابتدا جلوی شیوع اشرافیت را می گرفتیم امروز راحت تر می توانستیم با آن برخورد کنیم. مطالبه گروه های اجتماعی یا باعث می شود که مقامات و شخصیت ها خود را اصلاح کنند و یا از جایگاه شان پایین بیایند. هر که می خواهند باشند و در هر جایگاهی.

**حفاظت از گورستان‌های تاریخی درون شهری به مثابه مناظر فرهنگی
نشست «حفاظت از گورستان‌های تاریخی درون شهری به مثابه مناظر فرهنگی» در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

«کاوه منصوری» پژوهشگر، گورستان را منظر تدفینی معرفی کرد و در توضیح منظر گفت: مناظر با حضور انسان و ناظر معنی پیدا می کند همانطور که یک منظر شهری حاصل فشار انسان در ساخت و ساز و شکل دهی به همه چیزهایی است که به عنوان مفهوم شهر وجود دارد.

منصوری با بیان این نکته که تعامل انسان ها در ساماندهی مناظر پیرامون باعث ایجاد مناظر گوناگون شده است، اظهار داشت: شاید منظر تدفینی یا گورستان تنها رده از مناظر باشد که با نبود حضور انسان نیز شکل می گیرد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: هر موضوع و متنی یک مولف، مخاطب و محتوا دارد و انسان به عنوان سازندگان گورستان متن را تشکیل می دهد اما از یک حدی به بعد خود انسان هم وارد آن می شود و به همین دلیل رابطه مولف، مخاطب و محتوا در این مقوله جذاب است و حتی نبود انسان نیز می تواند مانند حضورش به شکل گیری مناظر ختم شود.

وی گورستان ها را بدوی ترین تجلی گاه سکونت انسان در یک محیط دانست و توضیج داد: تاریخ بسیاری از گورستان ها به اندازه تاریخ شهر است و تاریخ برخی از گورستان ها از تاریخ شهرشان هم کهن تر است در واقع شهرهایی وجود دارند که بعد از گورستان ها شکل گرفته اند و ماهیت خود را مدیون گورستان هستند مانند مشهد.

منصوری حفاظت از گورستان را به حفاظت از کتابخانه ای با کتاب هایی از سنگ تشبیه کرد و توضیح داد: گورستان ها دارای ارزش های ملموس و ناملموس زیادی هستند.

این پژوهشگر در ادامه با انتقاد از ناموفق بودن در حفاظت از گورستان ها، به تخریب گورستان های متعدد در سراسر ایران اشاره کرد و افزود: از تخریب گورستان هایی در نزدیک تهران، گورستان تاریخی آخوند محله قزوین، بخشی از گورستان امامزاده عبدالله و ... نام برد.

وی با ابراز تاسف از تخریب بسیاری از گورستان های تاریخی بیان داشت: ما هم اکنون در نقطه غیرقابل برگشت قرارداریم و نمی توانیم آنچه را از بین برده ایم برگردانیم پس دیگر یک گورستان را هم نباید از دست بدهیم در غیراین صورت تا 10-20 سال آینده چیزی از گورستان های تاریخی در ایران باقی نخواهد ماند.

منصوری یادآور شد: هرچند سنگ مزارها نوعی نشانه محسوب می شوند اما کارکردی از ترس هم داشته اند به همین دلیل در گذشته سنگ قبر را روی مزار می گذاشتند تا مرده نتواند از آن بلند شود.

این پژوهشگر در ادامه با انتقاد از اقدامات ضربتی که با تخریب و پاکسازی گورستان ها همراه است خاطرنشان کرد: از 1310خورشیدی بسیاری از گورستان های تاریخی با تغییر کاربری از بین رفتند، تغییر کاربری که به دلیل ایجاد یک کاربری جدید یا برای کاهش ناهنجاری های اجتماعی انجام می شد به طور مثال گورستان تجریش به بیمارستان تجریش تبدیل شد.

وی گورستان ها را به عنوان یک حافظه جمعی دانست و تصریح کرد: مرگ قوی ترین رویداد هستی و گورستان نقطه پیوست زنده ها و مرده ها است.

منصوری با اشاره به تاریخ مند بودن گورستان ها، آنها را بازگوکننده ارزش های اجتماعی و فرهنگی و هنری دانست و توضیح داد: گورستان ها داری ارزش های شناختی، شجره نامه ای ، علمی و باستان شناسی، محیطی و منظری و اقتصادی هستند.

این پژوهشگر با انتقاد از این که در حوزه خدمات شهری به گورستان ها به عنوان یک مزاحم نگاه می شود گفت: نظر سنجی ها نشان می دهد حدود 60 درصد افراد قدیمی و بومی که در نزدیکی گورستان زندگی می کنند مشکلی با این موضوع ندارند اما در مناطقی که جابه جایی جمعیتی زیاد بوده است مانند محله های چیذر و سوهانک در تهران تا حدود 70 درصد شاهد مخالفت ساکنان جدید با وجود گورستان های قدیمی در محله هستیم تاجایی که به آن به عنوان یک لکه مزاحم می نگرند چرا که علقه ای به آن ندارند و عزیزانشان در آنجا دفن نیستند.

**مجله قرآنی، ادبی و هنری شبنم
نشست رونمایی از «مجله قرآنی، ادبی و هنری شبنم» در سرای اهل‌ قلم خانه کتاب برگزار شد.

حجت‌الاسلام «محمدعلی مهدوی‌راد» قرآن‌پژوه و رییس هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر‌ بیان داشت: درون‌مایه نشریه شبنم باید با زبان کودک محتوا ارایه کند که کودک از همان ابتدا بداند که باید به کجا نگاه کند و در ادامه باید ارزش‌ها را به او تعلیم و آنها را تکرار کرد.

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد اظهار داشت: تولید این نشریه کار بسیار ارزشمندی است که فکر می‌کنم اگر 10 برابر یک کتاب دانشجویی هم برای حوزه کودک سرمایه‌گذاری شود، باز کم است. کار درست با کودک و نوجوان، ارزش‌ها را در ذهن و جان او برای همیشه حک می‌کند.
«عبدالهادی فقهی‌زاده» معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی عنوان کرد: منشأ پیدایش نشریه شبنم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که این موضوع هم از نظر ساختاری و هم علایق شخصی، برای ما باعث افتخار بوده، زیرا قرار است محور همه فعالیت‌های ما قرآن و عترت طاهره باشد.

فقهی‌زاده در ادامه افزود: نخستین محور و حرکت نوآورانه در دوره تصدی من در این معاونت، همین کار بوده است. برای تولید این نشریه از صاحبنظران باتجربه و همچنین جوانانی با انگیزه‌های نو و نگرش‌های جدید دعوت کردیم. ماحصل ترکیب تجربه و نگرش‌های جدید نشریه‌ای است که امروز رونمایی می‌شود. تولید این مجله اقدام بسیار مبارکی بوده و ابزار آن زبان ادبیات و هنر است.

«نیکنام حسینی‌پور» مدیرعامل موسسه خانه کتاب اظهار کرد: در حوزه کودک هرچقدر کار انجام شود، بازهم کم است. با توجه به اینکه در عصر کنونی سرعت انتقال مفاهیم و اطلاعات بسیار زیاد بوده، اگر نتوانیم خودمان به کودکانمان اطلاعات لازم را ارایه دهیم دیگران این کار را به دلخواه خود انجام خواهند داد و کودکان ما را مدیریت می‌کنند.

حسینی پور بیان کرد: استفاده از ظرفیت فضای مجازی امکان بسیار خوبی است که می‌توان از آن طریق مجله را در حوزه بین‌المللی نیز عرضه کرد. خانه‌کتاب با همه ظرفیت و توان خود در خدمت این نشریه خواهد بود.

حجت‌الاسلام «محمدعلی خسروی» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: ذهن انسان به‌ویژه در سنین کودکی بسیار لغزنده است، فردی که بتواند این ذهن را کنترل و در راه درست هدایت کند، کار بزرگی انجام داده است. اینکه به‌ عنوان مثال در این نشریه چه شعری بیاوریم که نقض غرض نباشد، مهم است.

او عنوان داشت: نخست باید خودمان را در جریان ذهن کودکانه کودکان امروز بگذاریم تا بتوانیم مفاهیمی را به آنها القاء کنیم. امیدواریم مجله شبنم هم با همین رویکرد به مسیر خود ادامه دهد و نتایج خوب آن را در سال‌های آینده ببینیم که این کار با همت و انگیزه‌ای که در پدیدآورندگان آن وجود دارد، شدنی است.

**توسعه نظام حقوق بر مدار تحقق حق شهروند
نشست اقتصاد ایران با عنوان «توسعه نظام حقوق بر مدار تحقق حق شهروند» در مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد برگزار شد.

«صالح نقره‌کار» پژوهشگر حقوق شهروندی درباره اصلاح و توسعه نظام حقوقی بر مدار حقوق شهروندی، گفت: ابن عربی در کتاب فصوص‌الحکم می‌گوید عالم هستی به مثابه علامت بوده و این علامت حضرت ربّ است، هر چقدر که ما نگاه آیینه‌وار به هستی داشته باشیم در چهار حوزه ارتباط با خود، ارتباط با خداوند، ارتباط با همنوعان و ارتباط با طبیعت می‌توانیم این علامت را بیشتر جلوه‌گر کنیم و در حقیقت یک خاستگاه انسانی رحمانی نسبت به خود، طبیعت، پروردگار و پیرامون خود خواهیم داشت؛ با این نگاه می‌توانیم نظام حکمرانی را تحلیل کنیم.

صالح نقره‌کار با بیان اینکه تراکم و تورم قوانین و مقررات، موضوع بسیار مهمی است که اصلاح، بازسازی و نوسازی نظام حقوقی را در پی دارد و اصلاح حقوقی قدمگاه نخست برای اصلاح سایر اجزاء به هم‌پیوسته توسعه اجتماعی و اقتصادی است، اظهار کرد: بدون ریل‌گذاری شفاف حقوقی تمام آرمان‌ها در حوزه مقررات‌گذاری نافرجام خواهد بود، پایش مستمر نظام حقوقی در مسیر اصلاح، بهسازی و نوسازی نظام حقوقی یک اصل است.

این پژوهشگر حقوق شهروندی با اشاره به اینکه دولت‌ها برای قاعده‌گذاری سعی می‌کنند که از ضوابط و عوامل فرودستی تبعیت کنند، بیان داشت: بالاترین قانون ما قانون اساسی سپس قانون عادی و… است که همه اینها وقتی می‌خواهند اصلاح و توسعه پیدا کنند باید با نگاه شهروندسالار و صیانت از حقوق شهروندی دچار تغییر و تحول شوند.

نقره‌کار ادامه داد: منشور حقوق شهروندی درحقیقت قاعده‌گذاری و شناسایی همه حقوق شهروندی در 12 سرفصل است که شامل چهار بخش از حقوق اصلی متعارف حقوق سیاسی، اقتصادی و مدنی و حق بر توسعه و … بوده که چهار نسل از حقوق بشر با خاستگاه ایرانی و اسلامی را نمایندگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تابع هدف در این پروژه خیر عمومی است، توضیح داد: باید برای مردم وضعیتی را فراهم کنیم که احساس نابرخورداری، تبعیض، فساد و تضعیف حقوق شهروندی خود را نداشته باشند و این سازوکار نیازمند تحقق‌پذیری پروژه اسلام و توسعه نظام حقوقی است.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در 12 سرفصل منشور حقوق شهروندی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها بخش گروه‌های خاص است، یادآور شد: این گروه خاص شامل تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، مهاجران، ایرانی‌های خارج از کشور، کهن‌سالان،پدیدآورندگان آثار هنری، دانشجویان، نخبگان، اساتید، شهرنشینان، روستائیان، مددجویان، معلولان، اقلیت‌ها، کارگران، جوانان، کودکان و … می‌شوند که باید زمینه مشارکت در زمینه تصمیماتی که در سرنوشت آنها تأثیر می‌گذارد فراهم شود تا امکان اظهارنظر برای نقض قوانین و مقررات داشته باشند.

پژوهش9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي نشست ها و همايش ها فعاليت هاي پژوهشي بررسي يك هفته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۱۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) عجیب‌ترین گورستان ایران

قبرستان سفید چاه را یکی از عجایب ایران می‌دانند که در شهرستان بهشهر، بخش یانه‌سر، روستای سفید چاه واقع شده است.

قبرستان سفید چاه مربوط به دوره تیموریان است و از نخستین گورستان‌های مسلمانان در ایران به شمار می‌آید. این اثر به‌عنوان یکی از جا‌های دیدنی استان مازندران، در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۸۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از اعتقادات جالب اهالی این روستا آن است که اگر در این قبرستان دفن شوند، جسد آن‌ها سالم باقی می‌ماند یا هیچ آسیبی نمی‌بیند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشکده‌های مختلف خاک‌شناسی، خاک این قبرستان دارای آهک بسیار است و اجساد در این‌گونه خاک‌ها با زمانی طولانی‌تر نسبت به باقی انواع خاک تجزیه می‌شوند. علت نام‌گذاری این قبرستان نیز به‌دلیل خاک سفیدش است که به میزان بالای آهک آن برمی‌گردد.

دیگر خبرها

  • گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان
  • اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)
  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور
  • (تصاویر) اوراقچی‌های تهران؛ باغ‌هایی که گورستان ماشین شده‌اند
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • تم بنفش برای دکوراسیون اشرافی، نظرتان چیست؟ (عکس)
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • (تصاویر) عجیب‌ترین گورستان ایران