Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:

خبرگزاری شبستان – چهارمحال و بختیاری

 

مسجد در پایگاه اجتماعی اسلام همواره کانون جذب تربیت جوانان دینی بوده است و هم مردم و هم مربیان مذهبی به آن توجه خاصی داشته اند. همانطور که در صدر اسلام مسجد کارکردهای متعددی داشت و در همه زمینه ها فعال بود امروز نیز با توجه به مقتضیات زمان به ویژه تهاجم فرهنگی دشمن و توطئه های جنگ نرم ایجاب می کند تا به کار ویژه های مسجد به خصوص در حوزه تربیت جوانان و نوجوانان بیش از پیش توجه داشت و ین موضوع ضرورت برگزاری کلاس های تربیتی و مذهبی را دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

همچنین با ورود به فصل تابستان یکی از مهمترین دغدغه های والدین پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود به بهترین شکل است اما از آنجا که تامین هزینه های بالای کلاس های خصوصی و آموزشگاه ها برای همه خانواده ها میسر نیست، وجود مکانی امن، سالم و البته با هزینه های پایین به یکی از نیازهای اصلی خانواده ها تبدیل می شود و بی شک مساجد با اجرای طرح آسمانی ها می توانند جوابگوی خوبی برای این نیاز باشند.

 

امسال برای چندمین سال پیاپی است که به همت شورای عالی کانون های مساجد کشور، طرح آسمانی ها در فصل تابستان میزبان کودکان، جوانان و نوجوانان شهرها و روستاهای مختلف است و به گفته مردم و مسئولان توانسته نقش موثری در غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ایفا کند.

 

نکته قابل توجه این است که در این طرح علاوه بر پرداختن به کلاس های دینی و اخلاقی، رشته های هنری، فرهنگی و ورزشی نیز با شهریه های مناسب به علاقمندان ارائه می شود.

 

 

 در چهارمحال و بختیاری نیز همانند سایر استان های کشور کانون های فرهنگی هنری مساجد تابستان امسال نیز میزبان طرح غنی سازی اوقات فراغت با عنوان «آسمانی ها» است.

 

چهارمحال و بختیاری دارای 422 کانون فرهنگی هنری مساجد است که از این تعداد 242 کانون روستایی و عشایری و 180 کانون شهری است.

 

امسال از این تعداد کانون 419 مرکز میزبان اجرای طرح آسمانی هاست و از ابتدای تیرماه کلاس های فرهنگی، هنری، دینی و معرفتی خود را به علاقمندان و شرکت کنندگان ارائه کرده است.

 

این کلاس ها تا 19 مهر ماه همزمان با سالروز سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و بیانات ایشان در خصوص کانون های مساجد ادامه دارد.

 

به گفته حجت الاسلام مراد یوسفی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 15 هزار نفر در این طرح شرکت کرده اند.

 

 

وی افزود: همه ساله طرح اوقات فراغت جوانان و نوجوانان با هدف غنی سازی ایام بیکاری، کشف استعدادها و جذب نسل جوان به مساجد برگزار می شود.

 

حجت الاسلام یوسفی بابیان اینکه مسجد مرکزی بی بدیل برای تقویت صحیح جوانان و نوجوانان است، تصریح کرد: مقابله با توطئه های دشمن، احیای کارکردهای مسجد و تلاش برای تقویت فرهنگ دینی در بین آحاد جامعه به ویژه نسل جوان از دیگر اهداف برگزاری طرح اوقافت فراغت آسمانی ها است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری با اشاره به ابلاغ سند تحول کانون ها، افزود: انتظار است پایگاه های مجری طرح آسمانی ها بر اساس دستورالعمل و نظام نامه این سند، فعالیت های خود را اجرا کنند.

 

 

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به اجرای طرح آسمانی ها از یکم تیر تا 15 مهر ماه در 419 پایگاه، تصریح کرد: پیش بینی می شود در این طرح 16 هزار نفر شرکت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین یک هزار و 200 مربی مجرب برای اجرای این کلاس ها شناسایی و به کارگیری شده است.

 

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به برگزاری اختتامیه طرح آسمانی ها در نیمه دوم شهریور ماه، خاطرنشان کرد: در این برنامه از پایگاه های برتر تجلیل می شود.

 

از ویژگی های بارز طرح آسمانی ها می توان به استقبال خوب جوانان و نوجوانان به ویژه در مناطق روستایی به شرکت در این طرح اشاره کرد.

 

ابراهیم حبیبی خویی، مسئول کانون فرهنگی هنری نور نبوی روستای خوی در همین خصوص به خبرنگار شبستان در شهرکرد گفت: کودکان و نوجوانان روستا از همان ابتدای برگزاری طرح در این کانون ثبت نام کرده و علاقه بسیاری برای حضور در کلاس های هنری و دینی دارند.

 

 

وی افزود: هر سال شاهد استقبال گسترده جوانان و نوجوانان روستا به طرح آسمانی ها هستیم و بی شک این موضوع در ترویج مبانی دینی و تبیین جایگاه مسجد بعنوان محور زندگی مردم مسلمان نقش بسزایی داشته است.

 

حبیبی خویی تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف ما از اجرای این طرح تقویت حضور جوانان و نوجوانان به مسجد است و طرح آسمانی ها توانسته در این راستا موثر عمل کند.

 

مرتضی مولایی، مسئول کانون فاطمیون شهر سامان نیز اظهار داشت: رویکرد کلی کلاس ها بر طبق معیارهای اخلاقی، تربیتی و دینی است و این موضوع می تواند در هدایت افراد شرکت کننده در مسیر دین اثرگذاری خوبی داشته باشد.

 

 

وی افزود: تلاش می شود تا روحیه نشاط و شادابی را در کانونها ایجاد کنیم تا دانش آموزان ضمن آنکه مهارت های خود را ارتقا دهند بلکه با روحیه سالم و شاد سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.

 

همچنین از دیگر نکات قابل توجه طرح آسمانی ها، رضایتمندی والدین از کلاس ها است.

 

مریم امیری، یکی از والدین بابیان اینکه نخستین بار است که 2 فرزند خود را برای گذران اوقات فراغت در یکی از کانون های شهرکرد ثبت نام کرده است، گفت: ثبت نام فرزندانم در این کانون از چند لحاظ برایم دارای اهمیت است چراکه نوع محیطی که فرزندان را در آن قرار می دهم از نظر سلامت و آرامش بسیار مهم است.

 

این مادر شهرکردی اظهار می کند: در حالی که در مقایسه با سال های گذشته هزینه کمتری برای کلاس ها پرداخت کردم اما کیفیت آموزش ها و فضای امن و آرام آن سبب شده تا سال های آینده نیز فرزندانم را در این کانون ثبت نام کنم.

 

 

وی ادامه می دهد: رفتار و اخلاق مربیان با کودکان و نوجوانان بسیار خوب است و فرزندانم در این خصوص ابراز رضایت می کنند.

 

این مادر شهرکردی خاطرنشان کرد چه جایی بهتر از مسجد برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان چراکه فرزندانمان هم با مسجد بیش از پیش پیوند می خورند و هم تحت آموزش های سالم و مفید قرار می گیرند.

 

عباس رستگار، پدر یکی دیگر از شرکت کنندگان در طرح آسمانی ها نیز گفت: کلاس های این طرح جامع هستند و ما نیازی نیست برای ثبت نام فرزندانمان به چندین مرکز و آموزشگاه با هزینه های هنگفت مراجعه کنیم.

 

وی افزود: دختر 10 ساله خود را دو سال است که در کلاس های کانون مساجد ثبت نام کرده ام و از این بابت بسیار راضی هستم چراکه هم از نظر اخلاقی بسیار موثر بوده و هم رشته های هنری خود را پیگیری می کند.

 

 

رستگار تصریح کرد: از رفتار و اخلاق مربیان حاضر در طرح نیز راضی هستم چراکه با صبوری و سعه صدر کافی با کودکان رفتار می کنند که می تواند الگوی اخلاقی خوبی برای آنها باشد.

 

گزارش: سجاد عباسی

 

پایان پیام/361

منبع: شبستان

کلیدواژه: روزنامه های ورزشی ورزش ایران فوتبال ایران زلزله دولت خبرگزاری شبستان عربستان دریای خزر شیراز قوه قضائیه کانون های فرهنگی هنری مساجد اوقات فراغت طرح آسمانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۱۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: خداوند متعال خواندن قرآن را از مهم‌ترین و بهترین اعمال قرار داده است. گواه این است که خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ هَٰذَا الْقرآن یَهْدِیلِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ؛ همانا این قرآن به راست و استوارترین طریقه هدایت می‌کند.» (سوره اسرا، آیه ۹). در روایتی از پیامبر نیز بر فضیلت خواندن روزانه قرآن شواهدی وجود دارد، چنان‌که پیامبر صلی‌الله علیه و آله می‌فرماید: «بخوانید قرآن را که شفیع شما در روز قیامت می‌شود.» لذا به‌منظور بهره‌مندی از اثرات مادی و معنوی قرآن باید قرآن را وارد متن زندگی خود کنیم.

حجت‌الاسلام وحید پیرشریف از جمله کسانی است که با فعالیت‌های ارزشمند خود در مسجد فاطمه الزهرا قمسال شهرستان خوی سعی دارد قرآن را از مهجوریت خارج کرده و با تدبر و تفکر در اقیانوس معرفت باعث انس بیشتر با قرآن شود.

حضور ۲۰۰ نوجوان در پویش قرآنی زندگی با آیه‌ها

این امام محله دغدغه‌مند، در ماه رمضان باتکیه برطرح «زندگی با آیه‌ها»، هر روز برنامه‌های متنوعی از قبیل آشنایی با احکام و نهج‌البلاغه، جز خوانی و مسابقات قرآنی را تدارک می‌دید و هر روز ۴۰۰ نفر را افطاری می‌داد.

حجت‌الاسلام پیرشریف در خصوص استقبال جوانان از طرح زندگی با آیه‌ها می‌گوید: «این طرح باعث انس بیشتر نوجوانان و جوانان با قرآن شده است؛ تا جایی که در ماه رمضان که ۴۰۰ نفر در مراسم قرآن‌خوانی شرکت می‌کردند، حدود ۲۰۰ نفر از آنها نوجوانان بودند.»

این روحانی فعال، در طول سال هم از این دریای علم و معرفت بهره جسته و در طول سال هر هفته دو روز را به تلاوت یک صفحه و تفسیر یک آیه از آن صفحه اختصاص می‌دهد. حدوداً دو سه ماه یک بار جز خوانی قرآنی نیز در این مسجد انجام می‌شود و جایزه بچه‌ها در آن محفل قرآن اهدا می‌گردد.

طرحی برای تشویق نوجوانان و جوانان

حجت‌الاسلام پیرشریف طرحی را در مسجد فاطمه الزهرا دنبال می‌کند و درباره آن توضیح می‌دهد: «حدود چهار ماه است که طرح بچه‌های مسجد را اجرا کرده‌ایم. در این طرح حدود ۳۵۰ نفر نوجوان را ثبت‌نام و برای آنها کارت نماز صادر کردیم؛ هر وعده نماز که آنها در مسجد حضور پیدا می‌کنند، ما در آن کارت‌ها مهر می‌زنیم و در نهایت به آنها جایزه می‌دهیم؛ این امر باعث تشویق نوجوانان به حضور در مسجد و خواندن نماز اول وقت شده است.»

جذب نوجوانان به حفظ قرآن با اهدای جوایز

برگزاری کلاس‌های حفظ و روخوانی قرآن در مسجد فاطمه الزهرا قمسال یکی دیگر از اقدامات این امام محله است و هر روز یک ساعت مانده به اذان برنامه قرآن‌خوانی و آشنایی با احکام و نهج البلاغه در این مسجد برگزار می‌شود.

این روحانی به‌منظور جذب کودکان و نوجوانان به حفظ قرآن مسابقه حفظ جز سی قرآن را در مسجد برگزار کرد و در این مسابقه حتی از بچه‌هایی که دو سوره از قرآن را حفظ بودند، دعوت به عمل آورد. او در این باره می‌گوید: «اگرچه این برنامه با عنوان مسابقه برگزار شد؛ اما سعی کردیم بین بچه‌ها رقابت ایجاد نکنیم و در پایان مسابقه به همه بچه‌ها جایزه اهدا کردیم و همین باعث شد تا بچه‌هایی انگیزه حفظ قرآن پیدا کنند.»

رونق مسجد با کمک‌های مردمی

تأمین مخارج مسجد یکی از دغدغه امام محله‌های مساجد است؛ اما این روحانی دغدغه‌مند با جلب‌اعتماد مردم توانسته تمایل به کمک‌های مالی را در مردم ایجاد نماید. به گفته او، در ماه رمضان امسال نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان بابت افطاری، قاریان و جوایز مسابقات در این مسجد هزینه شد که تمام این هزینه‌ها از کمک‌های مردمی تأمین شد. در هر سه شب قدر نیز نزدیک به هزار افطاری داده شد و هزینه این سه شب نزدیک به حدود ۸۰ میلیون تومان تمام شد که همه این هزینه را یک نفر از تهران تقبل کرد.

کارآمدی قرآن در رشد جوامع اسلامی

حجت‌الاسلام پیرشریف معتقد است کارآمدی قرآن کریم در رشد و بالندگی جوامع اسلامی بسیار مؤثر بوده و ملت‌ها را بیدار می‌کند. او دلیل بی‌رغبتی مردم به تلاوت و حفظ قرآن را ناشی از کم‌کاری مساجد در این زمینه می‌داند و دراین‌باره می‌گوید: «اگر مردم به خواندن قرآن اقبال نشان نمی‌دهند ما مقصر هستیم. اگر تمام مساجد تلاش کنند برای برگزاری برنامه‌های قرآنی ما تأثیر آن را در کل جامعه می‌بینیم.»

استفاده از ظرفیت مسجد برای دستگیری از نیازمندان

با توجه به سفارش‌های مؤکد ائمه معصومین (ع) درباره دستگیری از نیازمندان، این روحانی پرتلاش با کمک مرکز نیکوکاری مسجد، سالانه بالای ۲ میلیارد تومان را صرف کمک به نیازمندان کرده و هر ماه حدود ۲۰-۳۰ میلیون را هزینه درمان نیازمندان می‌کند. به دنبال ویران شدن برخی خانه‌ها در زلزله سال گذشته خوی نیز این روحانی با استفاده از ظرفیت مسجد ساخت و ساز خانه برای بچه یتیمان را دنبال کرد.

بها دادن به روحانیان راهی برای بهتر شدن وضع مساجد

حجت‌الاسلام پیرشریف که پنج سال است مسئولیت مسجد فاطمه الزهرا را برعهده دارد، یکی از مشکلات مساجد را محدود کردن روحانیان در اداره مساجد می‌داند و می‌گوید: «یکی از مشکلات خیلی از مساجد بر می‌گردد به اینکه امام محله کاره‌ای نیست. در همین محله ما شاید یکی - دو مسجد باشد که روحانی در رأس امور است و آنها موفق‌ترین مساجد شهر ما هستند.»

وی تأکید می‌کند: «اگر مسئولین ما به روحانیان بها دهند و مدیریت مساجد را به دست خود روحانیان بسپارند و کمی از نظر مالی به مبلغین رسیدگی کنند ما شاهد وضع بهتری از مساجد خواهیم بود.»

کد خبر 6086668

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با ۹۵ میلیارد تومان اعتبار
  • راهیابی نوجوانان چهارمحال و بختیاری به باشگاه استعداد‌های برتر کشور
  • شناسایی ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال و بختیاری
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس
  • ۹۵ میلیارد تومان صرف خرید تجهیزات مدارس چهارمحال وبختیاری شد
  • درخشش ورزشکار چهارمحالی در مسابقات قایقرانی کشور
  • درخشش ورزشکار چهارمحال و بختیاری در مسابقات قایقرانی کشور
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند