Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@03:01:09 GMT

حمد، به بزرگی یاد کردن خداوند است

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۱۶۷۸

حمد، به بزرگی یاد کردن خداوند است

 

حجت‌الاسلام حمید الهی‌دوست، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با حمد و تسبیح خداوند اظهار کرد: خداوند دارای صفاتی مانند علم، قدرت، حیات و غنا است، خداوند غافرالذنوب و اطعام دهنده می‌باشد و تمام این صفات در ذات او وجود دارد و ما به خاطر این صفات او را حمد می‌کنیم، در واقع تسبیح خداوند، یعنی خداوند را از تمام صفات نقص و بد پاک می‌شماریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه سپاس با حمد و تسبیح متفاوت است، ادامه داد: سپاس یعنی شکر کردن خداوند، اما حمد یعنی تعریف کردن از خدا و او را به بزرگی یاد کردن به خاطر تمام صفات نیکی که دارد. در آیه 180 سوره اعراف آمده است: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْني...؛ نیکوترین نام ها که بیانگر کمال مطلق و پیراستگى از هر کاستى است از آنِ خداوند است»؛ در آیه 27 سوره روم نیز آمده: «... لَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلي...؛ اعلی هر صفت نیک را خداوند دارا است».
این محقق و پژوهشگر قرآن با اشاره به آیه 44 سوره اسراء گفت: در این آیه آمده است: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ...؛ آسمان‌هاى هفتگانه و زمین و هر که در آنهاست او را تسبیح مى‌گویند، و هیچ چیزى نیست مگر این که خدا را همراه با ستایش او تسبیح مى‌گوید، ولى شما تسبیح آنها را درنمى‌یابید»، تسبیح یا تنزیه خداوند متعال، به معنی او را از هر صفت بدی دور دانستن است.
الهی‌دوست خاطرنشان کرد: بعضی از مفسرین در تفسیر آیه 44 سوره اسراء عقیده دارند که تسبیح گفته شده در این آیه یک تسبیح تکوینی است، یعنی از روی شعور و عقل و اختیار نیست، بلکه تکوینا همه موجودات با زیبایی و ظرافت و نظم خود خداوند را حمد می‌کنند.

موجودات نوعی شعور مرموز دارند

وی با اشاره به نظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان تصریح کرد: ایشان عقیده دارند که تسبیح موجودات از روی شعور و آگاهی است، چراکه در ادامه همین آیه گفته شده که شما تسبیح آنها را درک نمی‌کنید. این که هر موجودی با زیبایی و نظم خود خداوند را تسبیح می‌گوید، موضوع قابل فهمی برای ما است، در حالی که آیه می‌فرماید ما تسبیح آنها را متوجه نمی‌شویم؛ پس موجودات نوعی شعور مرموز دارند که ما از آن بی‌خبر هستیم.
الهی‌دوست در خصوص بعضی آیه‌های مربوط به قیامت گفت: در آیه 4 سوره زلزال آمده است:« يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها؛ آن روز زمین خبرهاى خود را بازگوید و بر اعمال انسان‌ها گواهى دهد»، آیه 65 سوره یس می‌گوید: «الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلي‏ أَفْواهِهِمْ وَ تُکَلِّمُنا أَيْديهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا يَکْسِبُونَ؛ آن روز بر دهان‌هایشان مهر خموشى مى‌زنیم و اعضایشان را به سخن درمى‌آوریم; دست‌هایشان با ما سخن مى‌گویند و از گناهانى که به وسیله آنها انجام شده است به ما خبر مى‌دهند، و پاهایشان نیز به گناهانى که فراهم آورده‌اند، گواهى مى‌دهند».
 مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: در آیه 21 سوره فصلت نیز خداوند فرموده است: «... لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذي أَنْطَقَ کُلَّ شَيْ‏ءٍ...؛ چرا بر ضدّ ما گواهى دادید؟ مى‌گویند: همان خدایى که همه چیز را ناطق ساخته ما را به سخن درآورده است»؛ این آیات نشان می‌دهد که خداوند همه چیز را به سخن در می‌آورد که نشان می‌دهد موجودات، باطنی آگاه و با شعور دارند که برای ما مخفی است.
وی اضافه کرد: بشر امروزه نوعی چشم الکترونیک درست کرده است که می‌تواند صوت و تصویر را گزارش کند. حال وقتی یک وسیله بدون عقل که ساخت انسان است می‌تواند شاهد و ناظر باشد، خداوند بزرگ هم می‌تواند چنین کاری را درمورد موجودات عالم انجام دهد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۱۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شب خاطره خلبانان هوانیروز در حوزه هنری می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با سالروز شهادت علی اکبر شیرودی، سیصد و پنجاه و ششمین شب خاطره همراه با خاطره گویی هم رزمان این شهید در آسمان غرب با حضور خانواده شهید شیرودی امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

روایت خلبانان هوانیروز ارتش در اولین روزهای دفاع مقدس و اکران فیلم «آسمان غرب» از جمله برنامه‌های شب خاطره مذکور است.

شب خاطره مورد اشاره امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت از ساعت ۳۰: ۱۶ در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ برگزار می‌شود.

کد خبر 6088429 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • سندرز خطاب به نتانیاهو: به شعور مردم آمریکا توهین نکنید!
  • شب خاطره خلبانان هوانیروز در حوزه هنری می شود
  • طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • تهران هفتاد سال پیش از نمای آسمان / چگونه از تلفن همراه هوشمند کمتر استفاده کنیم؟ / چرا بهتر است آپشن پارک اتوماتیک را انتخاب کنید؟ / ژن‌هایی که بعد از مرگ فعال می‌شوند
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • انتشار پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم