Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@14:26:27 GMT

ظرفیت های حج برای اصلاح سبک زندگی

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۱۷۹۰

ظرفیت های حج برای اصلاح سبک زندگی

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان اینکه حج ظرفیت خودسازی، تعامل، اندیشیدن، ساده زیستی و صبر را در سبک زندگی بالفعل می کند، گفت: اگر از این سرمایه بالقوه استفاده کنیم، نه تنها اسلام هراسی ها خنثی و بی اثر شده بلکه عشق به اسلام هم جهانی می شود.

حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان با بیان اینکه تمامی احکام و آدابی که خداوند برای ما قرار داده برای تامین منافع خودمان است، گفت: هیچ کدام از این منافع به خدا نمی رسد، چون خدا اصلا نیازی به آنها نداشته و فقری ندارد، خداوند صمد و غنی مطلق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: درست به همین دلیل است که در هر حکم و ادبی از آداب الهی، همواره باید محورهایی که خداوند در آنها تامین منافع انسان را قرار داده، رصد کرد، اما مطلب دوم اینکه آداب و احکامی را که برای ما گفته اند، هیچ کدام تک منفعتی نیست، بلکه خداوند منافع فراوانی را در مورد آنها در نظر گرفته است، برای مثال نماز، خمس، روزه، زکات، حج و ... هر کدام نشانه های مختلفی را در زندگی ما هدف گذاری کرده اند که از این میان حج جامع ترین است و تقریبا یک «مولتی ویتامین» از منافعی است که خداوند برای انسان قرار داده و خودش هم در سوره حج  می فرماید: «لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ».

 

رضایی تصریح کرد: با این نگاه و تاکیدی که نسبت به فریضه الهی حج شده است، می توان آثار آن را در سبک زندگی فردی، اقتصادی، جمعی، خانوادگی و حتی بین المللی مشاهده کرد؛ جالب است که اگر انسان سرخط های رسیدن به این معنا را در آیات و روایات ببیند که مثلا حج در ایجاد و اصلاح سبک زندگی فردی چه نقشی بازی می کند و همین نقش در زندگی اجتماعی چه تبلوری دارد، آن وقت برکات آن را مشاهده خواهد کرد.

 

استاد حوزه با بیان اینکه حج می تواند برای رسیدن به یک زندگی صحیح توحیدی انسان را کمک کند ، تاکید کرد: اگر اعمال حج را درست انجام دهیم بسیار به ما کمک می کند و نتیجه اش همانی می شود که رسول الله(ص) فرمود: «حجاج بیت الله الحرام پس از حج مثل روز نخستینی هستند که از مادر متولد شدند».

 

آثار حج بر مدار توحید تجمیع شده است

 

این محقق علوم دینی با بیان اینکه آثار فردی و جمعی حج بر مدار توحید و لا اله الا الله تجمیع شده است، ابراز کرد: بالاترین اعتبار انسان در ارزش یابی الهی، آن است که در اندیشه و عمل خدامدار باشد، جز خدا ندیدن و جز خدا نخواستن و در عمل مصداق «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» بودن.

 

این استاد حوزه در ادامه بیان کرد: مهمترین اثر حج در زندگی فردی آن است که انسان را به این باور می رساند، انسان از خانه حرکت می کند یعی از زندگی می بُرَد، از وطن و زن و بچه می بُرَد و در واقع وداع می کند و در یک حرکت روشن و واضح در تعامل با حق تعالی، یک هجرت زمینی در یک زمان مشخص می کند، حرکتی که از روز عید قربان آغاز شده و تا روز دوازدهم ذی الحجه ادامه پیدا می کند.

 

وی اضافه کرد: در ایام حج، این واحد -واحدها هستند که یک امت را تشکیل می دهند، انسان از همه عُلقه ها و آنچه که او را زمینی کرده، می بُرد، حتی لباس هایش در ایام حج تغییر می کند، لباس احرام بر تن می کند و لبیک می گوید تا به عرفات می رود و آنجا خاک نشین می شود، یک حاجی با این سبک ساده زندگی کرامت می یابد، از عرفات به مشعر می رود و به شور و شعور می رسد، در روز عید قربان جنگ با شیطان را تمرین کرده و قربانی می کند.

 

ظرفیت سازی های حج برای سبک زندگی

 

وی ابراز کرد: بنابر این، حج ظرفیت خودسازی، تعامل، اندیشیدن، ساده زیستی، صبر و بسیاری دیگر از آموزه های اخلاقی را به طور عملی در انسان ایجاد و بارور می کند و اگر حاجیان بیت الله الحرام، این ویژگی ها را حفظ کنند قطعاً زندگی متفاوتی بعد از ایام حج خواهند داشت که این سبک زندگی متفاوت می تواند دیگران را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

 

رضایی در مورد تاثیر کنگره عظیم حج بر کمرنگ شدن اسلام هراسی ها، اظهار کرد: اگر حج در بستر واقعی خودش قرار گیرد و دولتمردانی که در جهان اسلام حاکم هستند از این سرمایه بالقوه استفاده کنند، نه تنها اسلام هراسی ها خنثی و بی اثر می شود بلکه عشق به اسلام و رسیدن به معارف اسلام و امان یافتن و امنیت گرفتن در سایه تعالیم اسلام در جهان منتشر می شود چراکه پیام واضح و روشن انبیای الهی را در کنگره حج می توان شاهد بود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت مردانِ جهان اسلام بخواهند و بتوانند از این سرمایه بالقوه استفاده کنند می توانند عشق و معرفت الهی را به واسطه حج به جهانیان صادر کنند. اینکه افراد اول به خداوند توکل کنند و به عشق او در زندگی گام بردارند و زیر بار هیچ حرف زور و هیچ اربابی نروند می تواند روحیه ظلم ستیزی و نفی ارباب سالاری را در جهان پخش کند و اینچنین روح کرامت در زندگی بشری احیاء می شود.

 

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: دولت عربستان داعش دریای خزر خبرگزاری شبستان عراق حسن روحانی امام جواد ع صنایع کوچک یمن بیت الله الحرام حج حج ابراهیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۱۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع با هدف توسعه فرهنگ خیر و احسان و استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی در حوزه نیکوکاری، در مراسمی با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امضا شد.

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم ضمن قدردانی از کسانی که زمینه همکاری مجمع جهانی تقریب و کمیته امداد امام خمینی (ره) را فراهم آوردند، گفت: اگر در کار خیر ابتکار عمل داشته باشیم، می‌توانیم به پیشرفت‌هایی برسیم.

وی افزود: ما باید بستری را طراحی و فراهم کنیم که برای اقشار جامعه قابل اعتماد باشد.مجمع جهانی تقریب اولین اقدامی را که در این راستا انجام داد، طراحی سامانه «آی محسن» بود. این سامانه جهت کمک به محرومین جهان اسلام است تا همگان بتوانند به واسطه آن کمک‌رسانی کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در این سامانه پویش هایی برگزار می‌شود و سقف نیازها بررسی می‌گردد و ما بسترهای مناسب را برای کمک رسانی فراهم می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما ظرفیت‌های بسیاری در جهان اسلام برای کمک رسانی به محرومین جامعه داریم و بخشی از این ظرفیت‌ها در کشور ما وجود دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: مردمان کشورهای دیگر می‌دانند که سردمدارانشان ممکن است طرفدار آمریکا باشند و کمک‌هایشان به دست مردم غزه نرسد، اما از طرفی می‌خواهند که به مردم غزه کمک کنند. ما می‌توانیم تدابیری بیاندیشیم و شبکه‌ای را که در جهان اسلام در اختیار داریم را به هم پیوند بزنیم.

حجت الاسلام شهریاری تصریح کرد: باید فرهنگ سازی کنیم که محروم، محروم است و فرقی نمی‌کند ایرانی و یا از هر کشور دیگری باشد.افراد زیادی هستند که به برخی از پویشها علاقه بسیاری دارند و می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند.

سیدمرتضی بختیاری، رییس کمیته امداد در این مراسم با اشاره به سابقه همکاری دو نهاد در حوزه ترویج فرهنگ احسان و انفاق، گفت: کمیته امداد به عنوان یادگار حضرت امام (ره) و یکی از بزرگترین نهادهای خیریه در سطح جهان، توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی به ویژه ایرانیان خارج از کشور داشته است.

وی با تاکید بر تجربیات موفق کمیته امداد در حوزه بین‌المللی، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، توجه به ظرفیت‌های عظیم امت بزرگ اسلامی در زمینه خیر و احسان است.

بختیاری خاطرنشان کرد: کمیته امداد در برخی کشورهای منطقه که در چارچوب تفاهم‌نامه دولت‌ها عمل کرده است، در خصوص تبادل تجربیات به ویژه در توانمندسازی و حرفه‌آموزی، عملکرد موفقی داشته و زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده است.

رییس کمیته امداد با اشاره به ظرفیت‌های عظیم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ترویج فرهنگ احسان و انفاق در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: امکانات دو مجموعه کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید در عرصه فعالیت‌های انسان‌دوستانه، تجمیع شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های مشترک در قالب همایش‌ها، سمینارهای علمی و پژوهشی و نمایشگاه‌های فرهنگی، اضافه کرد: کمیته امداد آمادگی دارد دوره‌های انتقال و تبادل تجربیات را برای مخاطبان و جامعه هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار نماید.

بختیاری بر نقش نخبگان علمی، فرهنگی، احتماعی و خیران حقیقی و حقوقی برای راه‌اندازی مراکز رشد نوآوری و فناوری تاکید کرد و گفت: این موضوع در تفاهمنامه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش‌بینی شده و امیدواریم هسته‌های خیر و احسان در داخل و خارج از کشور تشکیل شود.

رییس کمیته امداد ادامه داد: شناسایی و ایجاد ارتباط میان خیریه‌ها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور در راستای حمایت از نیازمندان از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تسهیل انجام فعالیت‌های خیریه‌ای در خارج از کشور را ضروری دانست و افزود: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظرفیت‌های خوبی در زمینه شناسایی و معرفی خیریه‌های فعال به منظور تبادل تجربیات دارد که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر 6092798 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • حاجی‌صادقی: دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی از حقوق متقابل کارگر و کارفرما
  • عذرخواهی ناشر هندی بابت توهین‌ به امام (ره)
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است