Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:39:20 GMT

ریزگردها مرزنشینان قصرشیرین را محاصره کرده اند

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۲۵۰۹

ریزگردها مرزنشینان قصرشیرین را محاصره کرده اند

قصرشیرین - ایرنا - ورود یک توده هوای غبارآلود که از دوشنبه هفته جاری غربی ترین نقطه کشورمان قصرشیرین را فرا گرفت ، چهارشنبه برای سومین روز متوالی نیز در جو منطقه حاکم است و موجب تداوم آلودگی هوای منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، شهرستان مرزی قصرشیرین این روزها حالش خوش نیست ، رنگ از رویش پریده و هر جا را که می نگری تنها هاله ای از غبار می بینی به گونه ای که اینجا تنها 2 رنگ خاکستری و خاکی تنها رنگ هایی است که مردم آن را مشاهده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیشتر روزهای فصل بهار و تابستان قصرشیرینی ها غبارآلود است ، گویی که اینجا درختان و طبیعت به رنگ خاک هستند و سبزی و سرزندگی و شکوفایی معنا ندارد.
هرچه که از نیمه دوم مرداد در قصرشیرین می گذرد، گرما و شدت بادهای گرم بیشتر آزار دهنده است زیرا به عقیده قدیمی ها خرما پزان شروع می شود اما اگر بادهای گرم اقلیم گرم و خشک این منطقه همراه با گرد و غبار باشد دیگر تحملش مشکل است.
گویا مرزنشینان قصرشیرین باید همواره با بحران های مختلف دست و پنجه نرم کنند ولی دلشان خوش است که هر بحرانی بعد از مدتی تمام می شود ولی از قصه بی پایان غبار دیگر دلشان به درد آمده و زندگی برایشان مشکل ساز شده است.
بحران جنگ و آوارگی که تمام شد مردم آمدند و شهرشان را از نو ساختند و بارها در طول این سال ها در محرومیت به سر بردند تا اینکه کمی حالشان خوب شد اما بحران زلزله بار دیگر تمام هستی شان را نیست کرد ولی گویا بحران گرد و غبار و آلودگی هوا که چند سالی است مردم را گرفتار کرده، تمام شدنی نیست.
سرفه، سوزش چشم و گلو، خشن شدن و گرفتگی صدا ، بیماری های تنفسی و آسم ، بیماری قلبی و عروقی و حساسیت های پوستی و هزاران درد و مرض دیگر را مرزنشینان همیشه ایستاده در غبار قصرشیرین خوب می شناسند زیرا هر یک خود به نوعی دردی از این دردها را با خود دارند و گویا هیچ کس به فکر سلامت آن ها نیست.
اینجا همه به نوعی افسرده اند ، گویا سرزندگی و نشاط معنا ندارد ، گرد و غبار روح زندگی را از مردم گرفته و مردم هرشب به امید فردایی بدون غبار سر به بالین می گذارند.
چیزی که اینجا بیشتر آزار دهنده است روزهای غبار گرفته کودکانی است که در کمترین امکانات و در گرمای حدود 50 درجه تابستان تنها تفریحشان بیرون رفتن از منزل آن هم از ساعت 9 شب به بعد است ولی همین بیرون رفتن آنها و حضور در بوستان ها ، خیابان ها و فضای باز نیز تهدیدی جدی بر سلامت آنها است زیرا گرد و غبار می تواند آسیب های جبران ناپذیری را بر سلامت جسمی و روحی آن ها داشته باشد.
غبار تا عمق زندگی همه مرزنشینان را نشانه گرفته و این را در سبک زندگی مردم نیز می بینیم به طوری که مردم هنگام خرید لباس ، پرده و لوازم زندگی رنگ هایی خنثی و یا مایل به رنگ خاک و کرم را انتخاب می کنند تا غبار نشسته بر هوای این منطقه که حتی از فیلترهای تصفیه کننده نیز می گذرند ، کمتر دیده شود.
اما مشکل دیگر ناشی از غبار ، مواد غذایی و اجناسی است که در فروشگاه ها عرضه می شود به هر وسیله ای که دست می زنی لایه ای از غبار رویش را گرفته و وقتی از مغازه دار سوُال می کنی می گوید مگر نمی بینید که هوا غبارآلود است روزی چند بار وسایل موجود در قفسه های فروشگاه ها را دستمال می کشیم اما باز هم بی فایده است دیگر عاجز مانده ایم که چکار کنیم.
دلم بیشتر برای زنان مرزنشین منطقه ام می سوزد که به نوعی همگی از درد دست و گردن رنج می برند زیرا هر روز از صبح مشغول گرد گیری و پاک کردن و شستن غبار هستند و شب که می شود انگار نه انگار، این حکایت روز مرگی و دل مردگی حال و روز زنان دیارم است.
اینجا چون بیشتر روزهای سال را درگیر گرد و غبار هستیم دیگر کمتر کسی به فکر استفاده از ماسک است و مردم در خانه ماندن برایشان بی معنا شده است گویی دیگر به خوردن خاک عادت کرده اند چون اگر ماندن در خانه را ترجیح بدهند باید بیشتر روزهای سال را بدون انجام هرکاری در منزل بمانند.
گویا مسئولان مردم این منطقه را فراموش کرده اند و این مرزنشینان باید سپر بلای غبار باشند به طوری که اینجا نه خبر از هرگونه امتیاز و افزایش حقوق و مزایا و حق بدی و آب و هوا و نوار مرز برای کارمندان است و نه خبر از تعرفه ای آب و برق همانند مناطق گرمسیری و بد آب و هوا.
اینجا حتی خبر از تاخیر در ساعات اداری و یا تعطیلی ادارات و نهادها نیست گویا اینجا خبر از مدیریت بحران نیست زیرا مرزنشینان دیگر خود در همه بحران ها حضور دارند و بحران دیگر تمامی ندارد.
چه خوب بود اگر مسئولان فکری به حال مرزنشینان بحران زده قصرشیرین می کردند و با کمترین کار و کوچکترین حرکتی دل این مردم شاد می شد و اینگونه مردم می فهمیدند که فراموش نشده اند.

** دید افقی قصرشیرین به چهارهزار متر کاهش یافت
سرپرست اداره هواشناسی قصرشیرین ، میزان دید افقی ناشی از گرد و خاک در این شهرستان مرزی در روز چهارشنبه را چهار هزار متر اعلام کرد و گفت: این میزان از حد استاندار یک هوای پاک و سالم (10 هزار متر) ، 6 هزار متر کمتر است.
امیرپرویز نجفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، دمای کنونی این شهرستان را 28 درجه سانتیگراد بالای صفر و میزان رطوبت موجود در هوای این منطقه مرزی را نیز 24 درصد اعلام کرد.
به گزارش ایستگاه هواشناسی قصرشیرین ، وضعیت گرد و غبار طی 2 روز آینده در جو منطقه حاکم است.
سرپرست اداره هواشناسی قصرشیرین گفت: از ابتدای امسال تاکنون این شهرستان مرزی 60 روز درگیر گرد و خاک بود که روزهای غبارآلود در فروردین 12، اردیبهشت هفت، خرداد 12 ، تیر 20 و مرداد 9 روز به ثبت رسیده است.
گرد و غبار موجود در هوای منطقه به ویژه نواحی مرزی کشور، نتیجه وزش باد شدید در بیابان های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز با عراق ، در چند سال اخیر برخی از روزها، درگیر گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی از پدیده ریزگردها بوده است.
7079/3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي هواشناسي گرد و غبار قصرشيرين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۲۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قصرشیرین در حاشیه این مراسم با گرامیداشت روز هوای پاک گفت: منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و باید در راستای حراست و حفاظت از منابع طبیعی این سرمایه خدادادی تلاش کرد.
مراد باباخانی افزود: اهمیت و توجه به طبیعت و منابع خدادادی محیط زیست یک وظیفه است و باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی افزود: اگرچه اقلیم قصرشیرین گرم و خشک است، اما دارای خاک مرغوب و حاصلخیز و و منابع آبی خوبی است که می‌توان از آن برای کاشت هرچه بیشتر درختان بهره گرفت.

دیگر خبرها

  • «فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد
  • هشدار جدی پزشکیان به مسئولان /بترسید از اینکه.../نیاز به گشت ارشاد مدیران نیست، در آمریکا هم می‌دانند ما در اینجا چه می‌کنیم!
  • ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست
  • کشف هزار کیلوگرم کودشیمیایی قاچاق در قصرشیرین
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • رادیو ۸۴ ساله شد/ اینجا تهران است، رادیو ایران
  • ۱۰ نفر رئیسی را محاصره کرده و می‌گویند مملکت گل و بلبل است!
  • واردات کالاهای اساسی از طریق مرزنشینان و پیله وران محدود شد
  • نماینده مجلس: ۱۰ نفر رئیسی را محاصره کرده و یک منظومه شمسی دیگر برای او تصویر می‌کنند
  • نماینده مجلس: ۱۰ نفر رئیسی را محاصره کرده و یک منظومه شمسی دیگر برای او تصویر می کنند / با ۴۰۰ محافظ به این شهر و آن شهر می روند بعد می گویند به میان مردم رفتیم