Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، منصور نوذری صبح چهارشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی آشنایی و ردیابی آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی اظهار داشت: در راستای مقابله با آفات و آسیب‌های بخش کشاورزی تلاش‌های خوبی صورت گرفتته است.

وی ادامه داد: با حضور گروه ردیاب ملی اعزامی از سیستان و بلوچستان، کارگاه آموزشی آشنایی و ردیابی آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی با هدف ردیابی و آگاهی باغداران از ورود احتمالی آفت به نخلستان های منطقه و ریشه کنی فوری در باغات وحدتیه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوذری بیان کرد: با توجه به علائم خسارت آفت وارداتی درختان نخل، به باغداران توصیه شد که از ورود پاجوش درخت نخل خرما از استان های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس خودداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان خاطرنشان کرد: انتظار داریم کشاورزان نیز در صورت مشاهده علائم آفت سوسک سرخرطومی به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و این موضوع را با کارشناسان در میان گذارند.

نوذری افزود: با توجه به شیوع این آفت در استان‌های جنوبی و کشور عراق و به دلیل احتمال خطر انتقال آن به نخلستان‌های کشورمان، طرح ردیابی توسط گروه ردیاب و تله گذاری فرمونی در سطوح مشخصی از نخلستان‌های شهرستان دشتستان اجرا شد.

سرخرطومی حنایی خرما با توجه به قدرت تهاجمی و تولید نسل زیاد، آفتی است که می تواند تا صد در صد به نخل خرما خسارت وارد کند و ردیابی بر اساس پایش های چشمی و مشاهده علائم و همچنین استفاده از فرمون های جنسی مخصوص این سوسک صورت می گیرد.

خسارت اصلی این آفت در مراحل لاروی به درختان وارد می‌شود. لاروها با نفوذ به تنه نخل، از دستجات آوندی، جوانه مرکزی، غلاف‌های تازه و لیفی نشده تغذیه و کانال‌هایی در جهات مختلف (بالا و پایین) در تنه ایجاد می‌کنند. همچنین لاروها از بافت دمبرگ نیز تغذیه می‌کنند.

معمولا خسارت این حشره به سادگی قابل مشاهده نیست و تنها زمانی می‌توان متوجه وجود سوسک حنایی خرما شد که برگ‌ها پژمرده می‌شوند یا درخت می‌افتد. همچنین این آفت عامل تسهیل ورود بیماری‌های باکتریایی و قارچی به نخل نیز می‌شوند.

کد خبر 4375148

منبع: مهر

کلیدواژه: بوشهر دشتستان سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر مردم علیه احتکار روز خبرنگار خبرگزاری مهر کرمانشاه بوشهر گرگان شهرکرد مشهد شیراز احتکار بیرجند خطبه های نماز جمعه یاسوج مجلس شورای اسلامی سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۳۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان  مدیر جهاد کشاورزی بم گفت: فصل گرده افشانی درختان نخل خرما یکی از مهم ترین و حساس‌ترین عملیات های باغی نخلداران است  وتا دو ماه ادامه دارد. 

محمد علی معقول  تاکید کرد: به همه کشاورزان، باغداران و نخلداران از شیوه گرده افشانی مکانیزه و صنعتی استفاده کنند.

 وی با اعلام مزایای گرده افشانی مکانیزه تصریح کرد: در گرده افشانی مکانیزه و صنعتی راندمان بیشتر و هزینه کمتر و از همه مهمتر خطر های احتمالی از جمله سقوط از نخل  نیست ودر این روش عملیات گرده افشانی با دستگاه مکانیزه از روی زمین انجام می‌شود در صورتی که در روش سنتی با چندین مرتبه حتی تا ۵ مرتبه کار گرده افشانی در بالای درخت و در ارتفاع انجام‌می‌شود. 

 مدیر جهاد کشاوری بم درباره استفاده  نکردن کشاورزان و باغداران از روش مکانیزه و صنعتی را اینگونه بیان کرد: گرده افشانی سنتی در منطقه سال‌های سال انجام می‌شده و در سال‌های اخیر گرایش به سمت گرده افشانی صنعتی بیشتر می‌شود و خود کشاورزان باید استقبال کنند.

وی افزود: کشاورزان نیاز به ترویج و آموزش دارند و جهاد کشاورزی هم کمک‌های لازم را برای استفاده از گرده افشانی مکانیزه و صنعتی به کشاورزان ارائه می‌کند.

 حاصل کار گرده افشانی نخلداران شهرستان بم، تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن خرمای معروف جهان (مضافتی بم) است که سالانه به بیش از ۷۰ کشور جهان صادر می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • گرده افشانی ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار از نخلستان های خفر
  • این سوسک یک اثر هنری است (عکس)
  • فیلمبرداری ماکرو آیفون 15 پرو مکس از یک سوسک تیره (فیلم)
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات
  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • ۸۰۰۰هکتار از نخلستان‌های استان بوشهر بهسازی می شود
  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • ۷ فیلم‌ که مثل «بیبدن» بر اساس پرونده‌ای واقعی ساخته شده‌اند