Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فرامرز اکرمی عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانش آموخته رشته اقتصاد سیاسی از دانشگاه فرایبورگ در سویس است. وی که بیش از 27 سال سابقه فعالیت‌ در حوزه آموزش عالی کشور دارد، حدود یک سال است که عضو خانواده علمی کاربردی شده و تاکید دارد که این دانشگاه پل ارتباطی مستحکم بین علم و کاربرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه علمی کاربردی شرق استان تهران که برای تبریک روز خبرنگار و بازدید از دانشکده علمی کاربردی این خبرگزاری آمده بود،‌ تاکید کرد که این دانشگاه در سطح استان تهران به طور نسبی مشکل کاهش پذیرش دانشجو طی سال‌های اخیر را ندارد.

وی از منع 38 مرکز علمی کاربردی استان تهران از پذیرش دانشجو خبر داد و تاکید کرد که این دانشگاه محدود به یکسری از آموزش‌های سنتی کلاسیک نمی‌شود.

مصاحبه فارس با  فرامرز اکرمی رئیس دانشگاه علمی کاربردی شرق استان تهران را بخوانید.

فارس: به عنوان اولین سوال از تعداد اساتید و دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی استان تهران بگویید.

اکرمی: دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان تهران که به تازگی به دو بخش شرق و غرب تفکیک شده، یکی از واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور است که در 31 استان کشور حضور دارد. این دانشگاه بنا بر تقاضایی که در بستر نظام آموزش عالی کشور وجود داشته برای انتقال آخرین دستاوردهای علمی مجامع علمی به حوزه‌های کاربرد، تشکیل شده است.

حدود 26 سال است که این دانشگاه فعالیت می‌کند به نوعی از سال 1370 به شکل رسمی و حوزه تهران یکی از بزرگترین حوزه‌های این دانشگاه است، از مجموع 600 مرکز علمی کاربردی که در واحدهای مختلف استانی در حال فعالیت هستند 175 مرکز علمی کاربردی در استان تهران فعال هستند.

* 38 مرکز علمی کاربردی استان تهران از پذیر دانشجو منع شدند

فارس: با توجه به قانون جدید و حذف مراکز دولتی علمی کاربردی، چه تعداد از مراکز حذف شدند؟

اکرمی: امسال 38 مرکز علمی کاربردی دولتی استان تهران از پذیر دانشجو منع شدند، براساس آخرین اطلاعات در مهر ماه 130 مرکز آموزش علمی کاربردی در 380 رشته مختلف و 1349 کد رشته محل در سطوح کاردانی و کارشناسی پذیرش دانشجو خواهند داشت. درحال حاضر مراکز علمی-کاربردی ما در استان تهران حدود 130 هزار دانشجو دارند.

فارس: حذف این تعداد مرکز صدمه‌ای به نظام آموزشی نزد؟

اکرمی: موضوع حذف نیست، موضوع مأموریت‌گرایی در سطح کلان کشور است، نهادها و دستگاه‌های مختلف ماموریت‌هایی را براساس قوانین کشور عهده داراند و نظام آموزش عالی کشور هم با نمایندگی وزارت علوم و دانشگاه‌هایش درواقع متکفل آموزش عالی کشور است، برای اینکه این ماموریت ساماندهی شود چنین مصوبه‌ای از طرف ریاست جمهوری و شورای عالی اداری صادر شد و به این ترتیب اکنون تا حدودی این حوزه ساماندهی شده است.

فارس: دانشگاه‌های مختلف با توجه به کاهش آمار دانشجوها دچار کمبود دانشجو هستند، دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران هم این مشکل را دارد؟

اکرمی: مراکز علمی کاربردی دانشگاه جامع علمی کاربردی آخرین نسخه از نهادهای آموزش عالی هستند که در نظام آموزش عالی کشور تألیف شدند، این دسته از دانشگاه‌ها در تلاش هستند که در حوزه گسترده کاربردی، علوم را انتقال دهند، زمانی که ما حوزه‌های کاربردی را هدف خودمان قرار می‌دهیم طبیعتاً از طیف وسیعی از فرصت‌ها بهره‌مند هستیم که از مشاغل و حِرف مختلف تشکیل می‌شوند. 

علاوه بر اینها در دنیای امروز، تغییرات تکنولوژیک فرصت‌ها و فضاهای جدیدی را به طور روزافزون ایجاد می‌کند که دانشگاه جامع علمی کاربردی ماموریت دارد در این فضاها حضور پیدا کند و برای ایجاد و یا انتقال علوم به کشور و علاقه‌مندانی که می‌خواهند در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند، این فرصت‌سازی را فراهم می کند و آخرین دستاوردهای علمی را از حوزهای مورد نظر اکتساب می کند.

در واقع ما از طریق دانشگاه جامع علمی کاربردی با طیف وسیعی از فرصت‌های آموزش عالی مواجه هستیم که به تنوع و براساس تحولات تکنولوژیک جهانی، مرتب نو به نو و گسترده‌تر شده و علاقه‌مندانی را از طیف‌های مختلف به خودش جلب می‌کند.

بنابراین تا روزگاری که تحولات و تغییرات اینگونه در آموزش و یادگیری و ضرورت‌های یادگیری وجود دارد قاعدتاً ما با کمبود دانشجو مواجه نخواهیم بود و احتمال این است که روز به روز با دانشجویان و علاقه‌مندانی که بخواهند مهارت‌ها و ممارست‌های مختلفی را در حوزه‌های جدید یا سنتی یاد بگیرند روبرو هستیم، چه بسا افرادی که دارای درجات عالی تخصصی در رشته‌هایی هستند تمایل داشته باشند از آخرین پدیده‌های تکنولوژیک که در بازارهای مختلف عرضه شده است، بهره‌مند شوند و آنها می‌توانند با حضور در کلاس‌ها و دوره‌هایی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطوح عالی تعریف می‌شود حضور پیدا کنند و از آخرین دستاوردهای علمی که در این حوزه‌ها مطرح است بهره‌مند شوند و در پایان مدرک علمی معتبر دریافت کنند. 

در دانشگاه جامع علمی کاربردی ما روز به روز در تلاش هستیم فضاهای جدیدی را تعریف کنیم، جامعه ایرانی ـ اسلامی را از آخرین تحولاتی که در جهان انجام می‌شود برخوردار کنیم و انتقال‌دهنده این معارف و علوم به جامعه باشیم.

فارس:  با توجه به پذیرش سال قبل‌ آماری دارید که چقدر افزایش ظرفیت داشته‌اید؟

اکرمی: براساس آنچه که از طرف حوزه گسترش واحد استانی دانشگاه گفته شده سال 96 نسبت به سال 95 مراکز در استان تهران به طور نسبی و با توجه به کاهش مراکز پذیرنده، افزایش پذیرش دانشجو داشته اند.

* دانشگاه جامع علمی کاربردی محدود به یکسری از آموزش‌های سنتی کلاسیک نمی‌شود

فارس: با توجه به اینکه تعداد دانشجو در دانشگاه‌های دیگر روز به روز کمتر می‌شود، دلیل اقبال علاقه مندان از دید شما چیست؟

اکرمی:  دانشگاه جامع علمی کاربردی خودش را صرفاً محدود به یکسری از آموزش‌های سنتی کلاسیک نکرده است و اصلاً با همین ماموریت تاسیس شده است که آخرین یافته‌‌های علمی و کاربردی را به کشور انتقال و در طیف رشته‌های خودش قرار بدهد که افراد علاقه‌مند برخوردار شوند. 

روز به روز جهان ما با گسترش فنی و علمی و محصولات جدید حاصل از تلاش‌های علمی روبرو است، در نتیجه روز به روز ما این توانمندی و فرصت را داریم که فضاها و علوم و دانش‌های کاربردی جدیدی را معرفی کنیم؛ این پدیده از یک طرف افراد زیادی را نسبت به آن معرفت یا علومی که در دنیا ایجاد شده است علاقه‌مند و ایجاد جذابیت می‌کند و سبب می‌شود که علاقه مندان حتی در سطوح عالی علمی هم تمایل داشته باشند که از این دانسته‌های جدید اطلاع پیدا کنند.

این یک دلیل است که ما با افزایش دانشجو مواجه هستیم و دلیل دیگر اینکه به هر حال دانشگاه جامع علمی کاربردی پوششی است برای شاغلینی که درحال حاضر در فعالیت‌های کاربردی فعال هستند که آنها نیز نیازمند هستند با سطوح علمی جدید حوزه کاربردی خود آشنا شوند و این امر باعث می‌شود ما با دانشگاه‌های سنتی متفاوت باشیم که صرفاً به فضایی برای آموزش فارغ‌التحصیلان دوران دبیرستانی اختصاص دارند، مورد دیگر امکان برگزاری دوره های تک درس و تک پودمان در مراکز است که امکان یادگیری یک مهارت و یا رویداد های جدیدالورود به یک شغل یا حوزه کاربرد را فراهم می کند. این امکانات وسیع باعث می‌شوند که روز به روز دانشگاه جامع علمی کاربردی‌ با علاقه‌مندان بیشتری مواجه شود که براساس جذابیت‌های آن می‌خواهند در این حوزه به تحصیل بپردازند.

فارس:  یکی از انتقاداتی که درباره دانشگاه جامع علمی کاربردی مطرح می‌شود اساتید این دانشگاه هستند و اینکه آن نظارتی که باید و شاید تا پیش از این نسبت به اساتید این دانشگاه نبوده است، توضیحی هم درباره روند جدید جذب اساتید این دانشگاه لطفا بدهید.

اکرمی: پدیده دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یک فرصت و فضای جدیدی برای نظام آموزش عالی کشور، مختصات و ویژگی‌های خاص خودش را دارد، مدرسینی که در این دانشگاه اشتغال دارند نه تنها باید آن تسلط و سیطره علمی لازم را بر مباحث موردنظر داشته باشند بلکه باید آشنایی کامل و دقیقی با حوزه کاربرد آن علوم را هم تجربه کرده باشند و دارا باشند، این است که درواقع مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی براساس این دو شاخص جذب می‌شوند که هم توانایی‌های علمی لازم و به روز داشته باشند و هم از آشنایی لازم با حوزه کاربردی برخوردار باشند.

در حال حاضر ما بیش از 12 هزار مدرس فعال داریم و بیش از 7 هزار مدرس نیز طی 25 سال اخیر که در دانشگاه فعالیت داشته‌اند از گردونه تدریس خارج شدند. به اعتقاد من این چرخش دلیل کارآمدی نظام ارزیابی مستمر دانشگاه از فعالیت مدرسان و کیفیت آموزش در دانشگاه است.

و در مورد فرایند جذب استادان باید گفت تا سال 1395 این فرآیند بر اساس معرفی افراد توسط مراکز آموزش علمی و کاربردی بصورت موردی به دانشگاه صورت می گرفته است. از سال 1395 جذب استادان جدید وفق سیاست های جدید دانشگاه برای اعمال عدالت و برابری در بین داوطلبان تدریس، جذب طی فرآیندی پس از اعلام نیاز مراکز، بر اساس برگزاری آزمون ورودی تحت نظارت سازمان سنجش و آموزش کشور و سپس مصاحبه های تخصصی و ارزیابی صلاحیت های علمی و عمومی بعمل می آید. در طی دوره جذب 95 و 96 دانشگاه واحد استان تهران پس از طی مراحل یاد شده نسبت به جذب 850 نفر از داوطلبان تدریس در دانشگاه اقدام و از مهر ماه سال جاری این استادان در کلاس های مراکز علمی کاربردی به تدریس اشتغال خواهند یافت.

فارس: الان ظرفیت خالی برای جذب اساتید دارید؟

اکرمی: بله، ما امسال هم جذب استاد خواهیم داشت. واقعیت این است که درصدی از افرادی که متقاضی تدریس بودند نتوانسته بودند معیارهای آموزش را برآورده کنند. 

فارس: این افراد در مصاحبه دچار مشکل بودند یا در مراحل گزینش؟

اکرمی: فقط در مصاحبه تخصصی وگرنه سنجش سه برابر ظرفیت را به ما معرفی کرده بود. در بسیاری از رشته‌ها حتی افراد نتوانستند چارچوب‌های لازم را کسب کنند و در نتیجه در آن رشته هیچ مدرسی پذیرش نشد و نتوانستیم نیرویی را بگیریم. و این نتیجه تمایز دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به سایر نهاد های آموزشی عالی است. 

فارس: یعنی شما بین 3 هزار نفر نتوانستید برای یکی دو رشته هیچ مدرسی پیدا کنید؟

اکرمی: ارزیابی کارگروه تخصصی این بود که  افرادی که به کارگروه معرفی شده‌اند حائز شرایطی نیستند که در کلاس‌های علمی کاربردی تدریس کنند، مثلاً طرف سوابق آموزشی داشته ولی هیچ آشنایی‌ با حوزه کاربرد نداشته است. اصلاً فلسفه علمی و کاربردی 70 درصد حوزه کاربرد است و 30 درصد نظری، وقتی یک معلمی می‌رود سرکلاس باید صددرصد حوزه کاربرد را بشناسد که بتواند معانی کاربردی را به دانشجویی که متوقع آمده آموزش بدهد، این دانشجوی ما نیامده سرکلاس فقط تئوری‌های نظری را بداند، آمده واقعاً بداند فضای کار مثلا رشته خبرنگاری در ایران چگونه است؟ اگر بخواهد خبرنگار شود چه توانمندی‌هایی باید داشته باشد؟ آیا توانمندی‌ها را دارد یا نه؟ زمانی که فردی کاملاً از این فضا بی‌اطلاع است من چگونه می‌توانم کلاسم را به او بسپارم و او برود سر کلاس؟

فارس: الان چه تعداد کمبود استاد دارید؟

اکرمی: واقعش به نوعی ما کمبود اساتید نداریم چون در کشور در حوزه‌های مختلف و دانشگاه‌های مختلف متفاوت است ولی نُرم دانشگاه‌های خوب ایران 20 نفر دانشجو به ازای یک مدرس است، این هدفی است که وزارت علوم برای خودش قرار داده که به آن برسد، این در بعضی از دانشگاه‌ها مثلاً 22 و 23 نفر است.

فارس:  این با صحبت قبلی ما تضاد دارد، گفتید ما حدود 20 استاد می‌خواهیم.

اکرمی: انگار این را خوب توضیح ندادم، اشاره من به حضور 20 هزار نفر به عنوان مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره به این نقطه قوت بود که دانشگاه جامع علمی کاربردی از افرادی بهره‌مند است که حائز آخرین دانش‌ها هستند و این افراد در جای خودش به چرخش درمی‌آیند و تغییر می‌کنند اگر حائز اطلاعات روز نباشند، 4 ترم حضور نداشته باشند تلقی ما این است که این استاد دیگر به روز نیست و بنابراین احتمالاً مرکز می‌گوید شما اگر ‌می‌خواهید به روز باشید دوباره باید شما را به واحد استانی معرفی کنیم و دوباره واحد استانی شما را ارزیابی کند و دوره خاصی را برای شما بگذارد.

فارس:  ما یک ظرفیتی را اعلام کردیم و براساس این ظرفیت آمدیم یک آزمونی را هم برگزار کردیم درحالی که تعدادی از ظرفیت ما پر نشده است، حالا یا ما در اعلام نیازمان اشتباه کردیم یعنی گفتیم مثلاً ده هزار نفر استاد می‌خواهیم درحالی که کارگروه ما 7 هزار استاد را انتخاب کرده است و ما 3 هزار استاد نیاز داریم یعنی نتوانستیم آنها را گزینش کنیم.

اکرمی: الان شما در حوزه خودتان یک رشته جدیدی را احساس می‌کنید در کشور ایجاد شود حالا این یا منبعث از یک تکنولوژی جدیدی است که در حرفه شما آمده یا فضای جدیدی ایجاد شده است، به هر حال شما احساس می‌کنید این رشته را نیاز دارید، قدم اول این است که این را به واحد استانی اعلام کنید. واحد استانی اینها را ارزیابی می‌‌‌کند که جزء چالش‌ها و نیازهای جامعه است یا نیست و بعد به شما می‌گوید که این مدرسش را داریم، خیلی عالی است که شما ذهنیت متعالی و درخشانی دارید که یک فعالیت جدید و یک معرفت جدیدی را گسترش بدهید ولی آیا واقعاً مدرس‌هایی را داریم که این فکر قشنگ شما را به دانشجویان آموزش بدهند؟ شما با خودتان فکر می‌کنید که برای اینکه یک فردی در این فضا آموزش ببیند من این درس‌ها و این مفاهیم را می‌خواهم انتقال بدهم، این مفاهیم در قالب این درس‌ها طرح می‌شود، این درس‌ها را چه کسانی می‌توانند ارایه بدهند؟

مثلاً یک استاد کلاسیک دارم و خیلی هم خوب در حوزه کاربرد خودش است ولی هنوز این مفهوم به ذهن او نرسیده است پس این مدرس من نمی‌تواند بیاید این را درس بدهد، گرچه نیاز به مدرس وجود دارد و یک رشته‌ای را شما تعریف کنید اما وقتی آن مدرس با آن کارگروه تخصصی برخورد می‌کند، آن کارگروه تخصصی می‌گوید ایده‌ها برای این دوره جدید این مفاهیم است، این دوست ما که اصلاً این مفاهیم را تجربه نکرده و ایده ندارد، هنوز ایده اصلی را درک نکرد است، پس بنابراین به من واحد استان اعلام می‌کند این فرد نمی‌تواند این کار را برای شما انجام بدهد.

جریان بین نیاز و تقاضای ما اینگونه است ما به مراکزمان اعلام کردیم چقدر نیاز داریم و آنها براساس اندیشه و طرح‌ها و پیشنهاداتی که برای رشته‌های مختلف دارند به ما اعلام می‌کنند هزار نفر نیاز داریم.

فارس: الان اعلام کردید برای ترم جدید هزار نفر نیاز دارند؟

اکرمی: برای ترم جدید تعداد خیلی کم است، جذب اساتید با یک نیازهای دیگری رقم می‌خورد و جذب دانشجو بحث دیگری است. هنوز در شُرف انجام است ما یک اعلامیه‌ای برای مراکز فرستادیم که نیازهایشان را اعلام کنند و حدودی را تا الان اعلام کردند مثلاً تا حدود 100، 150 نفر را اعلام کردند ولی ما منتظریم کماکان اعلام کنند تا بتوانیم پرونده را تکمیل کنیم و براساس آن دوباره فرآیند جذب را دنبال کنیم.

* همگامی با دانشگاه جامع نیازمند ادبیات جدیدی است

فارس: دلیل تاکید شما بر تمایز دانشگاه جامع علمی کاربردی از سایر دانشگاه ها چیست؟

اکرمی: دانشگاه جامع علمی کاربردی برخلاف دانشگاه‌هایی که ما به طور سنتی با آن آشنا هستیم پدیده متحول جدیدی است، برای همگام شدن با آن باید ادبیات جدیدی را هم داشته باشیم، لازم است ظرفیت‌های جدید و متفاوتی را خلق کنیم، دانشگاه در ایران بیشتر از 80 سال است که به طور رسمی شکل گرفته است و تمام اهداف، انتظارات و ادبیات ما در رابطه با دانشگاه و علم در وجهه کلاسیک اش شکل گرفته است که ممکن است نتایج آن نیاز های دنیای امروز ما را برآورده نکند.

در دوره اخیر انتظارات متفاوتی از دوره های آموزش‌های عالی‌ شکل گرفت و حتی احساس می شود در بعضی از فضاهای جدید به شیوه‌های جدید آموزش نیاز داریم و دانشگاه جامع علمی کاربردی برای پاسخگویی به همین نیازها ایجاد شده است. تا زمانی که ادبیات این دانشگاه بیاید و مرسوم شود و پا بگیرد و نهادینه شود خیلی کار لازم است.

 رویکردی که ما در دانشگاه داریم با رویکردهایی که دانشگاه‌های نوع یک یا نوع 2 داشتند کاملاً متفاوت است. ما در اینجا سعی داریم علم را به حوزه کاربرد ببریم و در نتیجه شاهد محصول ترکیب موفق علم و عمل باشیم. ما در تلاشیم که آخرین دستاورد های علمی، تکنیک ها و فنون را به عرصه حوزه های کاربرد انتقال دهیم.

این است که ما براساس تعهدی که به ماموریت‌های این نوع از دانشگاه‌ها داریم، تلاش می‌کنیم که ملزوماتش را هم برای آن فراهم کنیم و قاعدتاً ممکن است این فضای کاری بسیار متفاوت از سایر دانشگاه ها و اهداف آنها باشد. آثار و ماهیت این دانشگاه نیز ممکن است در نظر جامعه و آن افرادی که آمدند در این نوع دانشگاه‌ها جذب شوند متفاوت‌ خواهد بود. ما امیدواریم اشتغال، کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری و پرورش امید و زندگی برای دانشجویان در این دانشگاه آفریده شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۳۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تهیه می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ۱۹۶ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دکتر ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از این جلسه در خصوص گزارش وضعیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی در کشور بیان کرد: اخیراً خبری با عنوان «نتایج ضعیف دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی موضوعی کیو- اس ۲۰۲۴» منتشر شده که در آن به گزارشی از جدیدترین نتایج نظام رتبه‌بندی موضوعی «کیو-اس» پرداخته شده است.

وی افزود: در این تحلیل صرفا به جنبه‌های منفی این گزارش، مبنی بر کاهش رتبه موضوعی برخی دانشگاه‌های برتر ایران در تعدادی از حوزه‌ها و رشته‌های علمی دانشگاهی اشاره شده است. این در حالی است که طبق همین گزارش، رتبه کلی همه دانشگاه‌های برتر ایران طی چهار سال گذشته به طور مستمر بهبود یافته و تنزل جایگاه دانشگاه‌های کشور تنها در رشته‌ها و حوزه‌های اشاره‌ شده است، که البته نیاز به بررسی علل و عوامل و توجه جدی دارد.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: در این جلسه برخی عوامل اثرگذار بر وضعیت دانشگاه‌های ایران در نظام‌رتبه‌بندی «کیو-اس» از جمله تأثیر حوزه‌های علوم داده و هوش مصنوعی که به تازگی در این رتبه‌بندی مورد توجه قرار گرفته‌اند، سیاست‌های دانشگاه‌های رقیب در منطقه و جهان و تأثیر کاهش اقبال دانش‌آموزان به حوزه‌های علوم پایه و مهندسی بر تنزل جایگاه دانشگاه‌ها در این حوزه‌ها، و مشکلاتی که دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های زیرساختی، تأمین منابع و ارتباطات بین‌المللی با آنها مواجه هستند، مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در پایان، ضمن تأکید بر ضرورت حضور دانشگاه‌های برتر کشور در رقابت‌های بین‌المللی و بالاخص حفظ و ارتقاء جایگاه آنها در رتبه‌بندی‌های مهم، مقرر شد با توجه به اهمیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در داخل کشور در ارتقای کیفیت علمی و فرهنگی آنها و ایجاد امکان حمایت ویژه از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برتر، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف شود تا بر اساس ماده ۴ سیاست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به تهیه طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور، با ملاحظه نقش تمامی بازیگران اصلی این عرصه تسهیل کند و این طرح را برای تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارسال کند.

کد خبر 6080815

دیگر خبرها

  • جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام
  • جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور
  • اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم
  • فراخوان پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
  • پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه صنعتی دزفول برای نخستین بار
  • زمان نام‌نویسی وام شهریه دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تهیه می شود
  • امکان تغییر دانشگاه برای پذیرفته شدگان فرهنگیان وجود دارد؟ 
  • زمان ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت