Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@15:01:08 GMT

بیداری با دالالا...

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۴۳۱۰

بیداری با دالالا...

صدای لالایی مادران در گوش فرزندان داستان فتح‌ها و ظفرها، داستان جنگ‌ها و ناکامی‌ها، داستان دلدادگی‌ها و فراغ‌ها و صدای آواز تاریخ در گوش فرزندان است و اکنون "دالالا" لالایی می‌گوید... 

کتاب "دالالا" نوشته "حسین حسن زاده رهدار" شاعر و پژوهش‌گر خوزستانی است که فروردین‌ماه ۱۳۹۷ منتشر شد. اثری شامل مجموعه‌ای از لالایی‌های مادرانۀ لری است که نویسنده، آن  را به مادران و کودکان سرزمین لر تقدیم کرده است

حسین حسن‌زاده رهدار نویسنده کتاب "دالالا" به خبرنگار ایمنا گفت: واژه دالالا به معنی لالایی‌ها است و کتاب "دالالا" حاوی لالایی‌هایی به گویش‌های مختلف زبان لری ازجمله لری لکی، لری لرستان، لری بختیاری و لری جاکی است که شامل لرهای کهگیلویه و بویراحمد تا استان بوشهر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همه ما به شکلی با مادر ارتباط داریم، حالا چه مادر در دسترسمان باشد و چه نباشد، برای همین لازم بود لالایی‌ها گفته می‌شدند چرا که معتقدم لالایی‌ها به نحوی ارتباط بین فرزند و مادر را بهتر می‌کند.

حسن‌زاده تصریح کرد: کتاب "دالالا" به نوعی کتاب آموزش زبان است چرا که وقتی مادران با گویش‌ها و واژه‌های لری آشنا می‌شوند و  برای فرزند شعر می ‌سرایند، آن شعر به صورت خودبه‌خود در نهاد فرزند ماندگار می‌شود، یعنی آگاهی فرهنگی هم می‌بخشد. من نیز از اسطوره‌ها و مکان‌ها و بسیاری از سرزمین‌ها که شاید مناطق جغرافیایی گمنامی باشند نام برده و آن‌ها را معرفی کرده‌ام؛ در حقیقت مادر در "دالالا" فرزند را نمی‌خواباند بلکه او را بیدار می‌کند.

این نویسنده اظهار کرد: اولین لالایی که سرودم به اوایل سال ۹۰ مربوط است، بعد که سروده‌های کتاب تکمیل شد آن را برای استادانی در استان‌های مختلف و با گویش‌های متفاوت ارسال کردم برای مثال برای اساتیدی در ایلام، لرستان، ممسنی و هم‌چنین در تهران هم آن را برای اردشیر صالح‌پور که به فرهنگ بختیاری اشراف دارند، فرستادم. من این کار را برای آن انجام دادم که اگر نقد، ایراد و اشکالی در سروده‌ها وجود دارد پیش از چاپ برای من روشن شود و همین‌طور هم شد. در واقع می‌خواهم بگویم که این کتاب از تمام فیلترها گذشته است.

این نویسنده تصریح کرد: به نظر من مخاطب این کتاب می‌تواند تمام مردم جهان باشد و اصلا مهم نیست که فردی مسلط به زبان لری نیست، چون من در پاورقی کتاب همه چیز را توضیح داده ام، به همین خاطر هر خواننده‌ای می‌تواند منظور شاعر را دریافت کند.

وی در خصوص تولید محصول صوتی از این کتاب گفت: داوود بزرگمهر و مریم مهدور چند لالایی این کتاب را خیلی زیبا خوانده‌اند. دلم می‌خواست این امکان وجود داشت تا همه شروده های کتاب دالالا خوانده می‌شد، اما به دلایل اینکه بودجه تامین نشد فعلا نمی‌توانم این کار را انجام بدهم.

 حسن‌زاده خاطرنشان کرد: کتاب دالالا حدود ۱۰۰ صفحه و ازسوی انتشارات شاپورخواست شهر خرم‌آباد در استان لرستان چاپ شده است. طراحی جلد این کتاب نیز توسط دخترم "آذین حسن‌زاده‌رهدار" انجام شده است.

وی گفت: در مرتبه نخست آیین رونمایی کتاب "دالالا" در اهواز برگزار شد، اما دوستان ما در اصفهان هم خیلی درخواست کردند که در اصفهان هم مراسم رونمایی برگزار کنیم تا اینکه با همکاری انجمن فرهنگی، ادبی، هنری یکتا که مدیریت آن را سیدعلی آکوچکیان به عهده دارد و با همکارای مهرداد سیاشی، مریم مهدرو و سایر اعضای این انجمن، آیین رونمایی از از این کتاب در اصفهان برگزار شد و واقعا هم سنگ‌تمام گذاشتند که من همین‌جا از آن‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم.

به گزارش ایمنا، حسین حسن‌زاده‌ رهدار متولد ۱۳۳۶ و دانش‌آموخته رشته مرمت آثار تاریخی و ساکن شهر اهواز است. تاکنون از وی پنج کتاب کوه‌بنگ، از بختیاری تا بختیاری، بنه‌وار شاعران، می‌نویسم اندیکا و دالالا منتشر شده است. علاوه بر این‌ها کتاب ترجمه درخت آسوریک به شعر بختیاری(برای کودکان)، قصه سنگ  و گردو(برای کودکان)، بازسرایی رباعایت خیام به زبان لری، برگردان کلیه آوازهای خواننده مصری(ام‌کلثوم) به زبان لری، ‌ترجمه کتاب من ایرانم سروده غفران بدخشانی به زبان لری و ترجمه تمامی آوازهای ایرج رحمان‌پور به زبان لری از دیگر آثار این نویسنده است که در آینده نزدیک چاپ و به بازار ارایه خواهد شد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کتابخوانی كتاب و كتاب خواني اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۴۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاقات دانشگاه‌های آمریکا نشانه بیداری جهانی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام اصغر جلالی امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج اظهار داشت: حوادث این روزهای دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، و اعلام حمایت دانشجویان این دانشگاه‌ها از مظلومان فلسطین و انزجار از جنایات دهشتناک صهیونیست‌ها، رویدادی بی‌سابقه را رقم زده است.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در این دانشگاه‌ها می‌افتد، یادآور تدبیر رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۰ سال پیش است که برای جوانان اروپا و آمریکا نامه نوشتند و وقتی امام خامنه‌ای طی نامه‌ای جوانان اروپایی و آمریکای شمالی را خطاب قرار دادند.

امام جمعه چهار برج افزود: خیلی‌ها این کار را فرسنگ‌ها دور از واقعیت جوانان این کشورها می‌دانستند؛ ولی امروز و با دیدن وضعیت دانشگاه‌های غرب در موضوع غزه، مشخص شد امام خامنه‌ای کجا را می‌بینند و ما کجاییم؟ افق دید ایشان کجاست و ما کجا؟و چند سال بعد هم خواهیم فهمید وقتی امام خامنه‌ای فرمودند نزدیک قله‌ایم یعنی چه؟

وی خاطرنشان کرد: گسترش دامنه و وسعت تظاهرات غیرتمندانه دانشجویان آمریکایی و اروپایی علیه موجودیت رژیم اشغالگر صهیونیستی و جنایات بی‌حدوحصر این رژیم نامشروع در نوار غزه، نقش بسزایی در خلق و استمرار موازنه‌ای جدید بر اساس قدرت آگاه‌سازی جهانی ایفا کرده است و نسل جدید و دانشجویان آمریکایی ـــ اروپایی، روایت‌سازی غرب و رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه را صراحتاً پس‌زده و به‌جای القائات دروغین، روی واقعیات متمرکز شده‌اند.

حجت الاسلام جلالی  با بیان این که وسعت خیزش دانشجویی کنونی در غرب حتی نسبت به زمان جنگ ویتنام بیشتر و متعاقباً، قدرت تأثیرگذاری جهانی آن نیز گسترده‌تر است، گفت: تن‌دادن مقامات دانشگاه کلمبیا به رایزنی با دانشجویان معترض، آن هم پس از تهدید و قراردادن ضرب‌الاجل برای پایان اعتراضات ضد صهیونیستی، بیانگر قدرت جدیدی است که جنبش‌های دانشجویی ضدسلطه و ظلم در آمریکا پیدا کرده‌اند.

حجت الاسلام جلالی یادآور شد: حمایت دو حزب دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا و حتی احزاب پر ادعای اروپایی از سرکوب اعتراضات دانشجویی، بیانگر تشدید شکاف دولت‌ها و ملت‌های غربی در جریان جنگ غزه و ترمیم‌ناپذیر بودن این فاصله است و قبلاً کنترل فضاهای ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های غربی از طریق شاخه‌های جوانان و دانشجویی احزاب سنتی و جدید در آمریکا و اروپا صورت می‌گرفت، وقایع اخیر نشان می‌دهد این احزاب و لابی‌های صهیونیستی مسلط بر آنها، قدرت قبلی خود را ازدست‌داده‌اند.

وی افزود: اکثر رسانه‌های آمریکایی و اروپایی روایتگری واحدی از اعتراض‌های ضدصهیونیستی در دانشگاه‌ها داشته و در صدد ساده‌سازی و طبیعی جلوه‌دادن برخورد وحشیانه پلیس با دانشجویان برآمده‌اند و شیوه انعکاس رسانه‌ای اعتراضات ضد صهیونیستی در غرب، عدم استقلال حرفه‌ای و اخلاقی آنها را به اثبات می‌رساند.

امام جمعه چهاربرج خاطرنشان کرد: اعتراضات ضدصهیونیستی اخیر را نمی‌توان به‌مثابه پدیده‌ای در بطن یک بستر زمانی خاص مورد تفسیر قرار داد، این اعتراض‌ها خود در زمان حال و آینده، بسترساز خواهد بود و امتناع آشکار مقامات غربی از اقناع دانشجویان و معترضان جنگ غزه طی ماه‌های اخیر و نوع مواجهه آنها با دانشجویان غیرتمند در برهه کنونی، بیانگر آن است که قدرت اقناعی برخلاف قدرت تنبیهی، اساساً موضوعیتی در ساختار حکمرانی غرب ندارد.

وی عنوان کرد: آگاهی دانشجویان آمریکایی و اروپایی نسبت به ظلم مستمری که به فلسطینیان در طول تاریخ رفته است، بار دیگر اهمیت فزاینده مقوله جهاد تبیین را در قبال وقایع گذشته، حال و آینده در جهان مشخص می‌سازد و پدیده کنونی نشان می‌دهد آگاهی ملت‌ها و جوانان در سراسر دنیا، حتی نسبت به وقایعی که فرسنگ‌ها دورتر از کشورشان رخ می‌دهد، چه نقش عظیمی در خیزش آنها علیه ظلم و ستم حکمرانانشان خواهد داشت.

حجت الاسلام جلالی در ادامه با اشاره به شهادت امام صادق (ع) گفت: ائمه اطهار (ع) تمام زجر و مصیبتشان به‌خاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند و برای همین حاکمیت دین است که پیامبران برایش مجاهدت کردند و ائمه اطهار (ع) در راهش شهید شدند.

دیگر خبرها

  • کتاب «اخلاق النبی(ص) و اهل بیته(ع)» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد
  • کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان
  • کتاب من امام صادق (ع) را دوست دارم روانه بازار نشر شد
  • چالش غرب در رویارویی با بیداری فرهیختگان
  • استقبال کودکان و نوجوانان از آثار مرتبط با امام جعفر صادق (ع)
  • بیداری فرهیختگان در غرب
  • عمو پورنگ با «لالایی» بازیگر می‌شود / جزئیات پخش سریال عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی
  • ویدیو/ تحلیلگر عرب: بیداری جوانان آمریکایی شوک بزرگی برای دولت واشنگتن بود
  • عمو پورنگ با «لالایی» به شبکه نمایش خانگی می‌آید
  • اتفاقات دانشگاه‌های آمریکا نشانه بیداری جهانی است