Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- بهره برداري سياسي عربستان از مراسم حج، باعث تشديد انتقادات مسلمانان جهان از رياض شده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، «الشيخ احمد الريسوني» معاون دبيرکل اتحاديه علماي مسلمان سه شنبه شب نسبت به بهره برداري سياسي عربستان از موضوع حج انتقاد کرد و گفت که رياض مانع از اداي فرايض حج مسلمانان قطر، کانادا و سياست مداران مخالف سعودي نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش روزنامه فرامنطقه اي «راي اليوم»، الريسوني با بيان اين که دولت رياض به انحصاري کردن حج پايان دهد، افزود: سازمان همکاري اسلامي بايد بر اداره حج نظارت کند.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش از عربستان خواست که از توليت خانه خدا کناره گيري کند و سازمان همکاري اسلامي به عنوان نماينده اکثريت مسلمانان، نظارت بر چگونگي اداره حج را عهده دار شود.
وزارت اوقاف اسلامي قطر پيش تر با اشاره به اقداماتي که دولت عربستان عليه زائران اين کشور به عمل آورده است ، اعلام کرد، عملا امکان حضور در حرمين شريفين براي انجام مناسک عمره و حج وجود ندارد.
هيات نظارت بر اداره حرمين شريفين در اطلاعيه اي، درخواست خود را از نهادها و دولت هاي اسلامي براي اداره مشترک مشاعر مقدس در عربستان تکرار و اعلام کرد : شکست رياض در اداره اين مناسک و محروم کردن هزاران نفر از مسلمانان از عمره و حج دليل قانع کننده و نشانه اي روشن بر سياسي کاري سعودي ها محسوب مي شود.
طي روزهاي گذشته نيز مسلمانان تونس و کانادا به سياسي کاري عربستان در موضوع حج اعتراض کرده بودند.

انتقاد از رئيس امور مسجدالحرام و مسجد النبي به علت بهره برداري سياسي از حج
سازمان بين المللي ديده بان اماکن مقدسه در عربستان از اظهارات شيخ سديس رئيس امور مسجد الحرام و مسجد النبي و تلاش براي بهره برداري از سهميه حج به عنوان اهرم سياسي ابراز شگفتي کرد.
پايگاه اينترنتي الحرمين واچ [ديده بان حرمين] که سازمان بين المللي براي نظارت بر اماکن مقدسه در عربستان است ؛ از اظهارات شيخ عبدالرحمان السديس رئيس امور مسجدالحرام و مسجد النبي مبني بر اينکه حج حامل پيام صلح است و نبايد در آن شعارهاي مذهبي و فرقه اي و سياسي سر داده شود ابراز شگفت کرد.
اين سازمان بين المللي اعلام کرد السديسي فراموش کرده است که خود از دولت سعودي براي جنگ عليه مسلمانان و محروم کردن شهروندان عربستاني و اتباع کشورهاي اسلامي از حج به سبب وابستگي هاي سياسي شان يا اختلافات کشورشان با حکومت سعودي پشتيباني کرده است و از سهميه حج به عنوان اهرم سياسي براي اعمال فشار بر اين کشورها استفاده کرده و از ويزاي حج در معاملات سياسي و نظامي به عنوان هديه استفاده کرده است.
شيخ عبدالرحمان السديسي در سال 2017 تحريم قطر از سوي سعودي ها و اماراتي ها را اقدامي پسنديده توصيف کرد. پس از آن نيز شهروندان قطري براي دومين سال متوالي از حج تمتع و عمره محروم شدند و شهروندان قطري يا کساني که در قطر سکونت داشتند براي حج عمره در سال 2017 با محدوديت مواجه شدند. اين شيخ سعودي در سال 2016 طي يکي از خطبه هاي نماز جمعه در بيت الله الحرام براي ارتش سعودي که عليه مردم مي جنگيد دعا کرد و از درگاه خداوند خواستار ياري و نصرت آنها شد و حوثي ها [اعضاي جنبش انصارالله يمن] را خوارج ناميد.
هدف اين سازمان بين المللي تلاش براي تضمين مديريت حرمين شريفين و ديگر اماکن اسلامي به شيوه صحيح است.

اعتراض تونسي ها به سياست "تبعيض آميز" عربستان
شماري از تونسي ها در اعتراض به سياست تبعيض آميز عربستان سعودي در اعطاي رواديد حج تحصن کردند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، شماري از مردم تونس از بيش از دو هفته پيش در اعتراض به آنچه که آن را "تبعيض عليه آنها در اعطاي رواديد حج" توصيف کردند در برابر ساختمان سفارت عربستان در تونس تحصن کرده اند.
معترضان گفتند مسئولان سفارت به آنها توجه نکردند و سهم رواديد آنها را به برخي حجاج ليبيايي و آژانس هاي مسافرتي تونسي دادند تا با آن تجارت کنند.
سفارت عربستان در تونس از اظهار نظر درباره اين اتهام ها خودداري کرد و به گروه خبري الجزيره اجازه فيلمبرداري از ساختمان سفارت نداد.

اعتراض مسلمانان کانادا به سياست عربستان در موضوع حج
شماري از مسلمانان کانادايي در محکوميت اقدام رژيم سعودي در منع مسلمانان چندين کشور از برگزاري مناسک حج، تظاهرات اعتراض آميز برگزار کردند.
مقامات سعودي مسلمانان چندين کشور را از برگزاري حج منع کردند؛ اخيرا نيز مسلمانان کانادا از حضور در مراسم حج امسال منع شده اند.
مسلمانان کانادايي با پوشيدن لباسهاي ويژه مناسک حج و ايجاد کعبه نمادين در مرکز ميدان بزرگ شهر اتاوا تحصن و اعتراضهاي خود را اعلام کردند.
همچنين در مرکز ميدان تصاويري درباره اقدامات مقامات سعودي و دخالتهاي محمد بن سلمان وليعهد سعودي در امور داخلي کشورهاي ديگر نصب شده است.
همچنين سرودهاي انقلابي در محل تحصن پخش مي شود و مسلمانان تحصن کننده شعارهايي در محکوميت رژيم آل سعود و احتکار مناسک حج توسط اين رژيم سر دادند. رژيم سعودي مسلمانان کشورهاي سوريه، يمن، قطر، کانادا و اشخاص وابسته به محمد مرسي رئيس جمهور سابق مصر را از برگزاري مناسک حج منع کرده اند. گويا مکه مکره و مدينه منوره تنها متعلق به آل سعود است.
تيرگي روابط بين رياض و اتاوا به دليل مسائل مربوط به نقض حقوق بشر است.
 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بهره برداري سياسي عربستان حج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۴۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از عملیات تعریض مرحله نخست پل فلاورجان تا پایان سال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛فرماندار شهرستان فلاورجان در حاشیه بازدید از طرح تعریض پل فلاورجان در اتوبان ذوب آهن، محل تامین اعتبار این طرح را با برآورد ۵۶۰ میلیارد ریال را از طریق بودجه‌های ملی و استانی بیان کرد و افزود:تا کنون ۳۰ درصد از اجرای این طرح پیشرفت فیزیکی داشته که با تلاش شبانه روزی مرحله اول آن تا پایان سال جاری و مرحله بعدی در ۶ ماهه سال آینده بهره برداری خواهد شد.

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • بهره برداری از عملیات تعریض مرحله نخست پل فلاورجان تا پایان سال
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • بزودی؛ بهره برداری از جاده احمدآباد ورامین
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه