آغاز کار فاز دوم طرح توانافزایی و تابآوری اجتماعی زنان و خانوادههای یزد
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۵۸۱۷
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد هدف از اجرای طرح توانافزایی بانوان را آشنایی فعالان مدنی و جوامع محلی با فرآیند سیستم تابآوری دانست و از اجرای فاز دوم این طرح با مشارکت دستگاههای مرتبط و موثر خبر داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، فاطمه دانشیزدی در آئین اختتامیه فاز اول طرح توانافزایی و تابآوری اجتماعی زنان و خانوادههای استان یزد گفت: «اجرای طرح ملی توانافزایی و تابآوری اجتماعی در استان با امضای موافقتنامهای از سوی استانداری یزد و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری آغاز شد و اکنون پیشرفت موفق و اختتامیه فاز اول آن را شاهد هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: «این طرح بر مبنای شناسایی ظرفیتها و شاخصهای مؤثر در حوزه بانوان و با تاکید بر اهمیت آموزش و مهارتافزایی برای زنان جامعه مورد توجه قرار گرفته است.»
دانشیزدی ادامه داد: «هدف از اجرای این طرح توانافزایی و آشنایی فعالان مدنی و جوامع محلی با فرآیند سیستم تابآوری، تعاملات اجتماعی جامعه در راستای مواجه و عبور از چالشهای اجتماعی و دستیابی به یک نقشه راه برای ارتقای تابآوری محلات است.»
وی بیان کرد: «بر اساس اهداف کمی این کارگاه آموزشی و مشورتی با حضور ٢٠ نفر از نمایندگان تشکلهای اجتماعی و بومی به عنوان تسهیلگر این طرح انجام شده است و در کنار آن از هر شهرستان دو نفر انتخاب شده و چهار نفر نیز از سوی کانون مساجد معرفی شدهاند که قسمت دوم برنامه با حضور ٢٦ نفر و در زمان آموزشی ٣٦ ساعته محقق شد.»
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد با توجه به سایر برنامههای اجرا شده بر اساس این طرح، گفت: «در موضوع تابآوری عمومی دورهای آموزشی با تابآوران سطح یک برگزار شده و در این جریان نیز سعی بر انجام ٦٠ ساعت کارگاه آموزشی-مهارتی بوده است.»
دانشیزدی خاطرنشان کرد: «امید است امتداد این طرح در فاز دوم نیز با همکاری دستگاههای مرتبط و به شکل مشارکتی صورت گیرد تا بتوانیم برنامهها و اهدف آموزشی مورد نظر را در جامعه هدف بزرگتر و با مخاطبان بیشتری به مرحله اجرا برسانیم تا اجتماع نیز از اثرات آن بهرهمند شود.»
برنامهها و دوره های آموزشی مربوط به طرح توانافزایی و تابآوری اجتماعی زنان و خانوادههای استان یزد از سوی موسسه مردم نهاد «جمعیت پیام روشنی یزد» با حضور بانوان فعال اجتماعی از سراسر استان برگزار شد و فاز اول آن نیز به پایان رسید.
انتهای پیام/4046/
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۵۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا لایحه «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی است؟
دکتر مجید دهقان معتقد است: لایحه فعلی ارتقا امنیت زنان، با وجود اشکالات جزئی، در نفی نگرش فمینیستی و با فاصله گرفتن از نگاه سنتی به دنیا آمد و در صورت تصویب برای اولین بار نگرش خاص گفتمان انقلابی را نمایندگی میکند. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ حدود 12 سال از طرح لایحه امنیت زنان در مجلس میگذرد و با وجود اینکه رهبر انقلاب در دیداری که همین امسال با بانوان کشور داشتند بر تسریع رسیدگی به آن تأکید کردند همچنان لایحه امنیت زنان در راهروهای مجلس معطل مانده است. از یک سو برخی به آن برچسب فمنیستی بودن میزنند و از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از فعالین انقلابی حقوق زنان از حقانیتش دفاع میکنند و آن را زاییده نگاه اصیل انقلاب اسلامی به زنان میدانند. هنوز چالشهای زیادی میان موافقین و مخالفین لایحه وجود دارد. این روزها یک بار دیگر جزئیات لایحه امنیت زنان در صحن علنی مجلس بررسی شد. در همین راستا حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مجید دهقان، عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده در یادداشتی به ارائه دیدگاه خود در این زمینه پرداخته است که در ادامه از نظر میگذرانید.
گفتمان دینی از پیش از مشروطه تا دهههای بعدی در مسائل زنان دو ویژگی کلی داشت: اول این که مسألهاش دین بود و به مسئله زنان به عنوان اِشکالی بر دین مینگریست. دوم این که خانوادهگرا بود با تفسیری که زنان را درون خانواده تعریف و با حضور اجتماعی زنان مخالفت میکرد.
اندیشه شهید مطهری نقطه عطف بود. مساله او در کتاب "نظام حقوق زن در اسلام" گرچه دین است ولی در "مساله حجاب" دغدغه زنان را دارد، البته تنها زنان دیندار و نه همه زنان. تأکید او بر خانواده نیز سر از پردهنشینی زن در نمیآورد.
دوران کلیگویی درباره الگوی سوم تمام شده است / برچسب فمنیستی زدن به لایحه تأمین امنیت زنان از سوی نوتحجرگرایان
سر و صدای انقلاب بلند شد و در گفتمان نوپای انقلاب نیز خانوادهگرایی با پردهنشینی تمایزی جدی داشت. اضافه بر این که مساله آن عموم زنان بود نه تنها زنان دیندار و این یک پله بالاتر از اندیشه شهیدمطهری بود. به همین دلیل انقلاب برای زنان جذابیت داشت همانگونه که انقلاب پیامبر صلیاللهعلیهوآله برای زنان جذاب بود.
پس از انقلاب اما پیگیری امور زنان دو پاره شد. "مساله زنان" را گفتمان خط امام و بعداً اصلاحات به دوش کشید و به ناکجاآباد برد و "مسأله خانواده" را گفتمان اصولگرایی نمایندگی کرد و به مفهوم سنتی آن فهمید. این وسط گفتمان انقلاب بینماینده ماند.
سالی یکبار رهبر انقلاب نگرش گفتمان انقلاب را درباره زنان یادآوری و مسأله زنان را جدای از مسأله خانواده (و نه در ستیز با آن) طرح میکند ولی بدنه این گفتمان راه خودش را میرود. روایت سرِ گفتمان با بدنه آنان ناسازگار است. سَر، گفتمان انقلابی در حوزه زنان را تقویت میکند و بدنه گفتمان سنتی را. جوانانی هم که همسو با روایت گفتمان انقلاب هستند دستی در قدرت ندارند.
این که بدنه گفتمان دینی بدون نیاز به مداخله رهبر انقلاب به شدت لایحه حجاب را پیگیری میکند و آن را با مداخله حاکمیتی و جرمانگاری حداکثری تا تصویب نهایی همراهی میکند ولی لایحه ارتقا امنیت زنان را به اغما میبرد تا دوباره با اشاره آقا در سخنرانی عمومی به راه بیفتد ریشه در همین امر دارد. حجاب مسأله گفتمان دینی سنتی است ولی امنیت زنان نه.
لایحه فعلی ارتقا امنیت زنان، با وجود اشکالات جزئی، در نفی نگرش فمینیستی و با فاصله گرفتن از نگاه سنتی به دنیا آمد و در صورت تصویب برای اولین بار نگرش خاص گفتمان انقلابی را نمایندگی میکند. این طفل نوپا درگفتمان انقلاب اما در برابر گفتمان پرقدرت سنتی بیدفاع است، اشارات سالیانه رهبری مگر رمقی به آن دهد. آیا مجلسِ حاضر در هفتههای نزدیک به انتخابات توان آن را دارد که راوی گفتمان انقلاب اسلامی در مساله زنان باشد؟
خلقی در حال تماشای این نزاعند. جوانانِ نگران ولی امیدوار به آینده، زنان بیپناهِ درگیر خشونت و حتی زنان انقلابی و وفادار به گفتمان انقلاب. آیا مجلس یازدهم بالاخره مسأله زنان را به رسمیت میشناسد و پناهی در این دوران بیپناهی برای آنان خواهد بود؟ چشمی امیدوار و دیگری بیمناک است.
پایان پیام/