Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه- ایرنا- گاهی اشعار ماندگاری چون «تنها صداست که می ماند» در گذر زمان رنگ می بازد؛ آنگاه که شاعری بدون حنجره اشعاری می سراید و تنها به مدد واژگان سحرآمیزش در تاریخ فرهنگ و ادب ماندگار می شود.

آری، بیت بیت اشعار «علی رشتبر» با تار و پود فولکلور آذربایجان درهم آمیخته و آیینه تمام نمای فرهنگ محلی این منطقه است؛ شاعری که توانمندی اش در فولکلور منطقه به علاقه فراوان وی به موسیقی و ادبیات عاشیقی در دوران کودکی برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این شاعر توانا متولد 1359 در روستای «گال» از توابع شهرستان «خاروانا» آذربایجان شرقی است اما از سال ها پیش در ارومیه زندگی می کند.
به اعتقاد اهالی فرهنگ آذربایجان شعر«رشتبر» قبل از سن 40 سالگی به مرز پختگی رسیده و کتاب شعر «یول آغلاسین/ راه ها گریه کنند» از این شاعر نمایانگر مفاهیم فاخر انسانی به شیوه لطیف شعری است.
«رشتبر» سال هاست با انتخاب تخلص ' قاییب/غایب' خط مشی خود را نشان داده و بدون حضور پررنگ در محافل ادبی در قلب ها حاضر است؛ آری او به ظاهر غایب اما به واقع در دل هنردوستان غایبِ حاضر است.
یک کتاب شعر و یک مجموعه داستان کوتاه از این شاعر آماده چاپ بوده و داستان وی به نام «سارایین کبینی/ مهریه سارای» مقام اول جشنواره جایزه ادبی ارومیه را کسب کرده است.
شغل وی گچکاری است و در روزهای اخیر به علت بیماری حنجره اش را از دست داده است؛ از این به بعد اشعارش از حنجره مشتاقان شعر و عاشقان فرهنگ نسل به نسل منتقل خواهد شد.
خبرنگار ایرنا در آستانه مراسم نکوداشت این شاعر پای صحبت های اهالی شعر ارومیه نشست تا از زوایای مختلف آثار وی به هنردوستان معرفی شود.
دبیر «خانه انجمن‌های ادبی ایرانیان» در آذربایجان غربی گفت: اشعار این شاعر نماینده فولکلور آذربایجان محسوب می شود و جنس شعرش اصیل و مطابق با قواعد زبان ترکی است.
محمد میلانی با اشاره به اینکه عناصر بومی و محلی در اشعار علی رشتبر در حد مطلوبی مشاهده می شود، افزود: طبع آزمایی این شاعر در موضوع های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و طنز توانایی وی را در ادبیات ترکی نشان می دهد.
امین گنج پرور، شاعر ارومیه ای با اشاره به اینکه علی رشتبر متخلص به 'قاییب /غایب/' یکی از شاعران و نویسندگان خوش ذوق آذربایجان است، گفت: رشتبر را می توان یک ادیب نیز نامید زیرا زبان معیار آذربایجان را خوب می داند و به ظرافت ها و قالب های مختص شعر ترکی آشنایی دارد.
وی با بیان اینکه این شاعر در سرودن شعر عاشیقی تبحر دارد، افزود: این شاعر رسالت یک شاعر ترک زبان را به خوبی می داند و در اغلب سروده ها و نوشته هایش از فولکلور غنی آذربایجان بهره برده است.
وی با اشاره به اینکه شعر 'قاییب' ساده و صمیمی بوده و در عین حال شعر خالص آذربایجان است، اضافه کرد: اگر شعر این شاعر را در جمهوری آذربایجان نیز بخوانند کمتر کسی می فهمد این شعر در آذربایجان غربی سروده شده است.
وی ادامه داد: این شاعر با صنایع ادبی چون 'دوداق دگمز' و ' نقطه سیز' و همچنین قالب های شعر ترکی آذربایجانی نظیر 'قوشما' ، 'دیوانی'، 'گرایلی' و 'جیغالی تجنیس' به خوبی آشنایی دارد و در اشعار خود استفاده می کند.
یک شاعر ارومیه ای دیگر نیز گفت: رشتبر در فولکلور و به ویژه ادبیات عاشیقی دستی بر آتش دارد و اندیشه های وی در موضوع های اجتماعی زبانزد است.
اتابک تیموری افزود: زیبایی های طبیعت با ظرافتی مثال زدنی در شعر این شاعر به تصویر کشیده شده است اما دامنه موضوع های آثارش گستردگی فراوانی دارد.
سید تیمور جامعی، شاعر دیگر ارومیه ای نیز با اشاره به اینکه «رشتبر» همواره با مطالعه آثار ادبی ترکی عجین است، گفت: این شاعر در خلق آثارش به دنبال واژه های اصیل آذربایجانی بوده و داستان های محلی فراوانی در گنجینه سینه اش نهفته است.
وی افزود: «رشتبر» اغلب شعرهای هشت و 11 هجایی با تمرکز بر موضوعات اجتماعی، حماسی و عاطفی را سروده است.
مدیر آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی نیز گفت: علی رشتبر در قالب های شعری نظیر 'قوشما' ، 'گرایلی'، 'بایاتی'، غزل، دوبیتی و ترکی آثار تحسین برانگیزی خلق کرده است.
مصطفی قلیزاده علیار افزود: این شاعر امروز /24 مرداد/ در نهمین برنامه گوروش/دیدار/ در حوزه هنری آذربایجان غربی با حضور دوستداران شعر و شاعران بنام استانی مورد تجلیل قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: وی از سال 1389 در نشست های ادبی حوزه های هنری آذربایجان غربی حضور پیدا می کند و اشعارش را با علاقه مندان شعر ترکی به اشتراک می گذارد.
وی با اشاره به اینکه روح شعر ملی در آثار وی موج می زند، گفت: این شاعر از فولکلور غنی منطقه تاثیر پذیرفته و آثار خود را با ضرب المثل ها ترکی مزین کرده است.
وی افزود: اشعار تغزلی و عاطفی، موضوع های آیینی و دفاع مقدس و همچنین نمادهای ملی به صورت چشمگیری در اشعار این شاعر توانا دیده می شود.
مدیر آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی بیان کرد: رشتبر چنان شعر می سراید که بدون اسم بردن از نام وی در پایان اشعارش می توان شعر وی را به خوبی شناخت که این مسئله کوشش هنری وی در دستیابی به مهارت و هنر والای شاعری را نشان می دهد.
قلیزاده علیار افزود: شایسته است تا نهادهای متولی فرهنگ از این شاعر کوشا به علت سال ها تلاش در راستای ترویج فرهنگ بومی به صورت شایسته ای تقدیر و حمایت کنند.
7129/3072
گزارش از: توحید محمودپور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي شعر تركي اروميه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۵۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود درناهای آذربایجان به مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ برتر

تیم والیبال شهرداری ارومیه در یک چهارم رقابت‌های لیگ برتر والیبال با شکست سه بر صفر تیم رده دوم جدول و حذف طبیعت اسلامشهر راهی مرحله نیمه نهایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، در ادامه رقابت‌های یک چهارم نهایی لیگ برتر والیبال تیم شهرداری ارومیه در دیدار سوم با اقتدار توانست تیم طبیعت اسلامشهر (تیم دوم جدول) را سه بر صفر در تهران و با نتایج ۲۵ بر ۲۲، ۲۵ بر ۲۳ و ۲۵ بر ۱۹ شکست داده و به جمع چهار تیم مرحله نیمه نهایی صعود کند.

ست اول این دیدار با برتری شهرداری ارومیه شروع شد و این برتری تا آخر ست اول ادامه داشت ولی در ست دوم این تیم طبیعت بود که توانست کنترل بازی را در ۱۰ امتیاز اول بگیرد ولی در ادامه این شهرداری بود که توانست اختلاف امتیاز با فاصله ۹ را جبران کرده و ست دوم را نیز به نفع خود تمام کند.

در ست پایانی نیز بازیکنان تیم طبیعت با اشتباهات فردی این فرصت را به بازیکنان شهرداری دادند که قدر امتیازات را بدانند و ست سوم را نیز با اقتدار پیروز شد.

گفتنی است دو دیدار قبلی این دو تیم با پیروزی هر دو تیم همراه شده بود که تعیین تکلیف صعود کننده به نیمه نهایی به رقابت سوم کشیده شد و تیم شهرداری آخرین تیم بود که به مرحله نیمه نهایی همراه با تیم‌های فولاد سیرجان، پیکان و شهداب رسید.

مرحله نهایی رقابت‌های لیگ برتر بعد از عید نوروز پیگیری خواهد شد.

کد خبر 737440

دیگر خبرها

  • انتقال ۵۱ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه
  • صعود درناهای آذربایجان به مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ برتر
  • برداشت شکوفه‌های بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد
  • حادثه رانندگی در محور ارومیه_سلماس
  • هفته‌ جهانی بزرگداشت داستان‌ها و افسانه‌های محلی در سراسر جهان
  • پیچیدن بوی عید نوروز در شهر ارومیه
  • ۲۵ میلیارد ریال در جشن گلریزان خوی جمع‌آوری شد
  • مصدومیت سه تن در تصادف جاده ارومیه-سلماس
  • تبیین شخصیت پروین اعتصامی نباید صرفا به یک روز در سال خلاصه شود
  • لغو پرواز ارومیه تهران به دلیل نقص فنی