Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@19:54:38 GMT

تنش های دامنه دار واشنگتن - اسلام آباد

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۶۰۲۶

تنش های دامنه دار واشنگتن - اسلام آباد

اسلام آباد - ایرنا - دولت ترامپ در ادامه سیاست فشار به اسلام آباد، گفته است که به قطع همکاری های خود با پاکستان در بخش آموزش نظامی مصمم است و از سوی دیگر نیز، واشنگتن بر سر اعطای کمک‌ مالی صندوق بین‌المللی پول به اسلام‌آباد مانع تراشی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا تارنمای خبری اکسپرس تریبیون پاکستان با انتشار خبری در خصوص تنش دوباره در روابط اسلام آباد - واشنگتن و قطع همکاری های دو کشور در زمینه آموزش نظامی نوشت: مقام های آگاه آمریکایی گفتند که این تصمیم با سرزنش از سوی مسئولان مربوطه دو کشور همراه بوده است و مسئولان دو کشور نگرانند که تصمیم جدید دولت ترامپ تلاش های اسلام آباد و واشنگتن برای تقویت اعتماد دوجانبه را تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکسپرس تریبیون ادامه داد:ارتش پاکستان هشدار داده است که اقدام آتی آمریکا ممکن است نگاه اسلام آباد برای کسب همکاری نظامی و آموزشی را به سمت چین و روسیه متمرکز کند.
یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز به رویترز گفته است: تعلیق موثر پاکستان از برنامه بین المللی دولت ترامپ در بخش های آموزش نظامی سبب خواهد شد تا سهمیه 66 افسر نظامی پاکستان برای بهره مندی از این برنامه کنار گذاشته شود.
همچنین رسانه های پاکستانی اعلام کردند که روابط اسلام آباد و واشنگتن بار دیگر تنش آلود شده و دولت ترامپ تهاجمی دیگر علیه روابط دو کشور انجام داد.
بر اساس این گزارش، اعمال محدودیت در همکاری های آموزش نظامی میان دو کشور است که تحت این برنامه قرار بود 66 افسر ارتش پاکستان امسال به آمریکا سفر کنند با تصمیم جدید دولت ترامپ تعلیق شد.

*** گسترش تنش اسلام آباد - واشنگتن از ابتدای سال جاری میلادی
روابط آمریکا و پاکستان طی یک سال گذشته و همزمان با روی کارآمدن ترامپ وارد دوره‌ای از تنش‌ و جنگ لفظی شده است، پس از قطع کمک‌های مالی و نظامی سالیانه آمریکا به اسلام آباد اکنون پای این تنش‌ها به کمک‌های صندوق بین‌المللی پول رسیده است.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در نخستین اظهارات توییتری خود در سال 2018، با متهم کردن پاکستان به پناه دادن به افراطیون خشونت طلب و دروغگویی در این زمینه، تهدید کرد که کمک های خارجی به اسلام آباد را قطع می کند.
وی در نخستین توییت خود در سال جدید میلادی نوشت: آمریکا از روی بی تدبیری، ظرف 15 سال گذشته بیش از 33 میلیارد دلار در قالب کمک در اختیار پاکستان قرار داده و آنها با احمق پنداشتن رهبران ما، هیچ چیز جز دروغ و فریب تحویل مان نداده اند.
آنها در قبال مبالغ اندکی، مَامَنی را در اختیار تروریست هایی که ما در افغانستان شکار می کنیم، قرار می دهند.
هفته گذشته نیز 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا در سخنانی با انتقاد شدید علیه کمک‌های مالی صندوق بین‌المللی پول به پاکستان گفت که اسلام‌آباد این کمک‌ها را صرف پرداخت بدهی‌های خود به چین می‌کند.
البته مقامات پاکستان به ویژه 'اسد عمر' از اعضای حزب تحریک انصاف پاکستان و وزیر احتمالی اقتصاد در دولت 'عمران خان' در واکنش به این اظهارات گفته‌اند که تصمیم‌گیری در ارتباط با منابع هزینه‌ای در داخل پاکستان را در حوزه صلاحیت اسلام آباد است.
این تنش لفظی میان پاکستان و آمریکا بر سر کمک‌های مالی صندوق بین‌المللی پول باعث شد تا به اعتقاد بسیاری پای جنگ تجاری پکن-واشنگتن این بار به اسلام‌آباد باز شود.
هرچند این جنگ تجاری همه ماجرای تنش اخیر پاکستان و آمریکا نیست.

*** پاکستان و صندوق بین‌المللی پول
صندوق بین‌المللی پول دارای معیارهای ویژه خود برای اعطای وام و کمک‌های مالی به دولت هاست که معمولا در زمان همکاری با دولت های دریافت کننده تسهیلات پیاده سازی و اجرا می شود.
به عنوان نمونه هزینه نکردن وام‌های این صندوق در خرید‌های تسلیحاتی یا بودجه‌های نظامی از شروط اصلی این صندوق برای اعظای وام به کشورهای مقابل است و در مقابل حوزه‌های هزینه‌ای برای این وام مرتبط با طرح‌های توسعه داخلی و اتمام پروژه‌های فنی و عمرانی تعریف شده است.
براساس آمار، پاکستان از سال ۱۹۸۰ به این‌سو، با تعریف ۱۴ برنامه، موفق شده است که یک وام ۶٫۷ میلیارد دلاری سه ساله‌ از صندوق بین‌المللی پول دریافت کند و هم اکنون نیز در راستای تامین بودجه طرح کریدور اقتصادی مشترک چین - پاکستان (سی -پک) به دنبال اخذ منابع جدید از این صندوق است.
همچنین با توجه به چارچوب‌های کلی تعریف شده در ارائه کمک‌های مالی صندوق بین‌المللی پول برای هزینه کردن این کمک‌ها در طرح‌های عمرانی داخلی، دریافت این کمک‌ها برای کریدور اقتصادی پاکستان تناقضی با اهداف صندوق بین‌المللی پول ندارد.
براین اساس روشن است مخالفت آمریکا با پرداخت این کمک‌ها به اسلام‌آباد بیش از دلایل فنی متاثر از موانع و بهانه های سیاسی دوگانه است.
دلایلی که به اعتقاد کارشناسان ریشه در مشارکت چین در پروژه‌های عمرانی پاکستان دارد.

*** اقتصاد پاکستان و طرح مهم (سی-پک)
اقتصاد پاکستان طی دو سال گذشته به شدت با کاهش رشد روبرو بوده است و سقوط ارزش پول ملی این کشور باعث شده تا رهبران پاکستان به دنبال جلب کمک‌های مالی و اعتباری بین‌المللی باشند.
از سوی دیگر همزمان با کسری اعتبارات در پاکستان، همسایه شرقی این کشور یعنی چین متعهد شده تا با پرداخت ۵۷ میلیارد دلار وام اعتباری، پروژه‌های عمرانی و اقتصادی این کشور را به سرانجام برساند. بخش عمده‌ای از پرداخت این وام‌ها قرار است در قالب پروژه بزرگ کریدور اقتصادی چین در پاکستان دنبال شود که به گفته مقامات اسلام‌آباد اقتصاد این کشور را متحول خواهد ساخت.
اهمیت اجرای کریدور اقتصادی چین در پاکستان به حدی است که آن را «تغییر دهنده بازی» در گفتمان منطقه‌ای در نظر گرفته‌اند و گفته شده این پروژه، مهم ترین طرح دوجانبه بین چین و پاکستان بوده و دارای بودجه‌ای یش از 46 میلیون دلار می‌باشد.
همچنین بیشتر سیاستمداران پاکستان، «کریدور اقتصادی چین-پاکستان» را کمک بزرگ به اقتصاد پاکستان می‌دانند.
برای چین نیز، «کریدور اقتصادی پاکستان» مشکل اتصال به منطقه خلیج فارس، آفریقا، اروپا و آسیای مرکزی را کاهش داده و در این راستا، این پروژه فرصت استراتژیک برای چین در راستای گسترش پیوندها با ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان فراهم می کند.
در این شرایط روشن است که واشنگتن نگران کریدور اقتصادی باشد که قرار است جای پای چین را در منطقه مستحکم کند.

*** افزاش تنش ها در آستانه آغاز به کار دولت جدید پاکستان
نکته قابل توجه در این خصوص آن است که تنش های به وجود آمده و انتقاد واشنگتن از کمک اقتصادی صندوق بین‌المللی پول به پاکستان تنها چند روز پس از تغییر دولت در اسلام‌آباد و همزمان با آغاز به کار حزب «تحریک انصاف» به رهبری «عمران خان» صورت می‌گیرد که به مخالفت با آمریکا مشهور است.
اما حقیقت آن که تنش در روابط پاکستان و آمریکا از یک سال پیش به این سو و از زمان اعلام استراتژی ترامپ در مورد افغانستان شدت گرفته که در آن ترامپ به طور علنی رهبران اسلام آباد را به حمایت از تروریسم در افغانستان متهم کرد.

*** تحلیل گر پاکستان: قطع همکاری های نظامی واشنگتن، غیر معقول است
'طلعت مسعود' تحلیلگر ارشد پاکستان و از ژنرال های بازنشسته ارتش این کشور نیز در گفت و گو با ایرنا، تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر کاهش همکاری نظامی با پاکستان را اقدامی غیرمعمولی و نامعقول خواند.
وی این اقدام را به نوعی مجازات پاکستان عنوان کرده و گفت:ممکن است که آمریکایی ها از اقدامات پاکستان در افغانستان ناخشنودند، اگرچه که پاکستان بیش از توان خود در این راه کمک کرده است.
این تحلیل گر ارشد پاکستانی همچنین رابطه نزدیک پاکستان با چین را عامل مهم دیگری در مخالفت های واشنگتن با پاکستان و افزایش تنش ها عنوان کرده و می گوید:آمریکایی ها با این رابطه مخالفند.
وی تصریح کرد:آمریکایی های فکر می کنند که کریدر اقتصادی چین پاکستان (CPEC) اهمیت استراتژیک آنها را در منطقه به خطر می اندازد و پاکستان را به چیننزدیک تر می کند.
طلعت مسعود گفت:عزم چین به توسعه و اجرای کریدور اقتصادی چین - پاکستان و دسترسی پکن به بندر گوادر، تاثیر زیادی بر مناسبات آتی منطقه دارد و به طور قطع، این تحولات با نظر آمریکا همخوانی ندارد.
وی افزود چین و پاکستان در صدد همکاری صلح آمیز هستند و می خواهند رابطه خود را برای بهبود وضع اقتصادی شهروندان و مردم خود گسترش دهند.
آساق**6125**1663**
سیدبهادر حسینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي پاكستان و آمريكا صندوق بين المللي پول حزب تحريك انصاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۶۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد به «ایران» تغییر یافت

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، رسانه‌های پاکستان اعلام کردند که دولت فدرال این کشور به نشانه اعلام همبستگی با ایران تصمیم گرفت که نام یک بزرگراه در اسلام‌آباد را به «کشور برادر» ایران تغییر دهد.

وب‌سایت «جئونیوز» به نقل از منابع آگاه دولتی نوشت: دولت فدرال تصمیم گرفته نام «خیابان یازدهم» را به «خیابان ایران» تغییر دهد.

به نوشته جئونیوز این تصمیم دولت پاکستان در آستانه سفر رسمی سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران به پاکستان اتخاذ شده؛ سفر رییسی به اسلام‌آباد اولین سفر یک رییس دولت به پاکستان پس از انتخابات سراسری ۸ فوریه است.

گفتنی است، سید ابراهیم رییسی صبح امروز دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در رأس یک هیأت عالی رتبه سیاسی - اقتصادی وارد پایتخت پاکستان شد و در بدو ورود به فرودگاه اسلام‌آباد از سوی وزیر مسکن کشور میزبان مورد استقبال قرار گرفت

دیگر خبرها

  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • چرا گاز ایران به پاکستان نرسید؟
  • نامگذاری یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های اسلام‌آباد به نام «ایران»
  • نامگذاری یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین خیابان‌های شهر اسلام‌آباد به نام «ایران»
  • نامگذاری یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد به نام «ایران»
  • « ایران » نام اتوبان پاکستان می‌شود
  • (تصاویر) بیلبوردهای استقبال از رئیسی در اسلام آباد پاکستان
  • فیلم| دیدار وزیر خارجه پاکستان با رئیسی در اسلام‌آباد
  • فیلم/ دیدار وزیر خارجه پاکستان با رئیسی در اسلام‌آباد
  • نام یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد به «ایران» تغییر یافت