Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-19@02:04:05 GMT

امروز در دنیا با مفهوم کلاهبرداری معنوی مواجهیم

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۶۴۷۹

امروز در دنیا با مفهوم کلاهبرداری معنوی مواجهیم

رئیس موسسه بهداشت معنوی با اشاره به رشد بی رویه معنویت های نوظهور، گفت: امروز در دنیا با مفهوم کلاهبرداری معنوی مواجهیم که در خیلی کشورها اتفاق افتاده است. در کشورهای غربی کسانی آمده اند و می گویند ما مسیح و منجی آخرالزمان هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: یکی از مسایل مبتلا به جامعه ایران و به طور کلی جامعه جهانی ورود انواع و اقسام معنویت های نوپدیدی است که به رهبری افرادی با پیشینه های مختلف سعی دارند که مردم را به قول معروف به راه راست هدایت کنند، آنها با روش های مختلفی دست به فعالیت می زنند و عده ای را جذب می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از این رو در بررسی ماهیت این معنویت های نوپدید که در کشور ما عموما به عرفان های نوظهور شناخته می شوند، سلسله مباحث حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، رییس موسسه بهداشت معنوی را که به همت گروه ادیان شبکه جهانی ولایت آماده شده، مرور کنیم؛ در ادامه نخستین بخش این مباحث به حضورتان تقدیم می شود:

 

حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه مساله مهمی که در سال های اخیر در جامعه ما زیاد مطرح شده، عرفان های نوظهور یا جریان هایی است که تحت عنوان عرفان، دین و معنویت فعالیت می کنند، اظهار کرد: آنها سعی می کنند به نیاز مردم به دین و معنویت پاسخ دهند و این فقط مساله ای مربوط به جامعه ایران یا جوامع اسلامی نیست، بلکه پدیده جهانی است.

 

وی ادامه داد: این مساله موضوعی محسوب می شود که در چند دهه اخیر کل دنیا را فرا گرفته است، ما اکنون شاهد پیدایش جریان هایی هستیم که در شرق و غرب عالم در کشورهای مختلف به وجود آمده اند و ادعا می کنند که می توانند به نیاز دینی و معنوی مردم پاسخ دهند، لذا تعداد این جریان ها بسیار زیاد شده است.

 

رئیس موسسه بهداشت معنوی گفت: در برخی تحقیقات آمار هزاران دین جدید یا هزاران جنبش دینی جدید، ارایه می شود. ما این تعابیر را در کتاب های جامعه شناسی دین و روان شناسی دین زیاد می بینیم، به هرحال انسانی که در طول چند قرن اخیر سعی کرد که دین و معنویت را از زندگی خود کنار بزند، حالا متوجه شده است که بدون دین و معنویت نمی تواند زندگی کند.

 

مظاهری سیف تاکید کرد: از این رو، چنین شخصی اگر نخواهد به دین گذشته هم باز گردد، سعی کرده ملقمه ای درست کند، یک معجونی از ادیان مختلف، افکار خودش یا چیزی که شاید بشود اسم آن را دستاوردهای بشری گذاشت. همه را با هم بیامیزد و راه معنوی و دین جدید را تجربه کند که همان محدودیت ها و مسائلی را که ادیان اصیل دارا بودند، نداشته باشد و شخص ذیل آن بتواند نیاز و گرایش خود به آزادی را تامین کند و از طرف دیگر نیاز به معنویت و تعالی جویی را پاسخ دهد.

 

در روزگاری زندگی می کنیم که بازگشت به دین و معنویت نام گرفته است

 

این محقق اظهار کرد: لذا اکنون در روزگاری زندگی می کنیم که برخی آن را بازگشت به دین و معنویت نامیده اند، ولی نه بازگشت به آن معنویت ها و سنت های دینی اصیل، بلکه نوعی بازگشت به آینده، بازگشت به آنچه که بشر می خواهد برای خودش خلق و کشف کند و از نو بسازد.

 

وی ادامه داد: فضای بازگشت به سمت دین و پیدایش جریان ها و حرکت های اجتماعی که به دنبال دین و معنویت می گردند، حتی در جوامع اسلامی هم شکل گرفته است، در ایران نیز این اتفاق افتاده است. برخی از این جریان ها از کشورهای خارجی وارد شده اند، از کشورهای غیراسلامی (غربی و شرقی) و البته برخی از آنها نیز در خود این کشورهای اسلامی به وجود آمده اند، یعنی کسی که قبلاً مسلمان بوده و در این همین جامعه زندگی می کرده است، آمده و ادعاهایی را مطرح می کند شبیه به نبوت.

 

مظاهری سیف تاکید کرد: گاهی مدعیان این جریان ها، به دلیل اینکه عنوان ارتداد و مسایلی از این قبیل مطرح نشود به صراحت ادعاهای خود را مطرح نمی کنند، مثلا می گویند: من به حقایقی دست پیدا کرده ام که گفتن آنها به مردم لازم است تا آنها به کمال برسند، او نگفت دین جدید آورده ام ولی مضمون همان است.

 

وی با بیان اینکه انبیاء از سوی خداوند مامور بودند که آگاهی ها، معارف و آیین جدید را به مردم بیاموزند تا انسان برای رسیدن به کمال از آنها استفاده کند، ابراز کرد: حالا امروز کسی آمده که نمی گوید من دین جدید آورده ام، یا نمی گوید من پیامبرم ولی عملا دارد لوازم اش را می گوید، هرچه که در تعریف نبوت و پیامبری داریم همه را به خودش نسبت می دهد و فقط لفظ اش را بیان نمی کند.

 

مظاهری سیف اضافه کرد: این مساله امروز در جامعه ما نیز اتفاق می افتد، بسیاری این ادعاها را در گوشه و کنار و در سطوح پایین و بالا مطرح می کنند، البته در سطوح پایین یعنی ادعاها گاهی خفیف تر و گاهی شدیدتر است و کم مانده که شخص بگوید من پیامبرم! به هر ترتیب آنها دارند مخاطبانی هم پیدا می کنند و از این فضا برای تامین منافع خودشان و هواهای نفسانی شان استفاده می کنند و شاید واقعا توهم برشان داشته و باور کرده اند که الهاماتی به آنها شده و آگاهی هایی را دریافت کرده اند و می توانند کارهای خارق العاده انجام دهند و آمده اند و دارند مردم را به نوعی فریب می دهند.

 

ماجرای کلاهبرداری های معنوی به اسم عرفان و دین

 

رئیس موسسه بهداشت معنوی اظهار کرد: امروز در دنیا با مفهوم کلاهبرداری معنوی مواجهیم که در خیلی کشورها اتفاق افتاده است. در کشورهای غربی کسانی آمده اند و می گویند ما مسیح و منجی آخرالزمان هستیم و مردم را به سوی خود و آیین شان دعوت می کنند، در کشورهای شرقی هم کسانی بودند و هستند و ادعا می کنند بودا هستند و روح بودا در وجود آنها به سوی مردم بازگشته است.

 

وی با بیان اینکه این مدعیان گاهی به صراحت مردم را به پرستش خودشان دعوت می کنند، افزود: ما این موضوع را در مورد «سای بابا» داشتیم که چند سال قبل از دنیا رفت ولی خیلی ها در بین کشورهای اسلامی و حتی در ایران بودند که ادعای او را پذیرفتند که او خالق جهان هستی است یا روح خدا در او حلول کرده یا برداشت هایی از این قبیل!!

 

مظاهری سیف در مورد علل گرایش افراد به این جریان ها، ابراز کرد: حتی کسانی بوده اند که از آنها انتظار نمی رفته ولی بعد از مدتی در اثر تبلیغات و نیازهای معنوی پاسخ نیافته در درون خود به این جریان ها گرایش یافته اند  و به صورت نیروی فعال برای آنها کار کرده اند، بنابراین، کسی نمی تواند بگوید که ما اهل معنویت و تمسک به  ولایت اهل بیت(ع) هستیم، اهل قرآن هستیم، پس آلوده نمی شویم.

 

وی ادامه داد: این خودشیفتگی را باید کنار بگذاریم و احساس خطر بکنیم، همه ما ممکن است در شرایطی  فریب بخوریم، همه ما ممکن است در مواجهه با کسی که با اعتماد به نفس بالایی ادعاهای واهی را مطرح می کند خودمان را ببازیم و احتمال دهیم که شاید او امام زمان باشد، شاید او پیامبر جدیدی باشد، شاید او اسلام را فهمیده و علما اشتباه می کردند و آنچه که از دین به ما رسیده درست نیست و آنچه که او بیان می کند حقیقت دین اسلام است.

 

مظاهری سیف در پایان : در مواردی شاهد این بودیم که افرادی با ادعای حقایق قرآن کریم و کشف رمز از آیات الهی، مومنین را فریب دادند توانستند کسانی که اهل قرآن و دین و مذهب بودند را دنبال خودشان بکشند، حتی برخی از این جریانات توانستند میان طلاب فعالیت کنند و مدت کوتاهی هم جولان دهند و عرصه ای را باز کنند ولی بعد رانده شدند، اما با این وجود همین پیدایش و فعالیت های آنان علامت خطر و هشدار است که پیش روی ما قرار می گیرد و باید مراقب آنها باشیم و این جریانات را بشناسیم، رویه آنها را بفهمیم و از خودمان و دوستان و نزدیکان مراقبت کنیم.

 

ادامه دارد...

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: داعش مساجد عراق خشکسالی روزنامه های ورزشی ورزش ایران فوتبال ایران دریای خزر دولت عرفان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۶۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا بوم‌شناسان می‌گویند این اصطلاح همچنان مهم است؟

به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مفهوم آنتروپوسن به معنای دورانی است که انسان تأثیرات غیرقابل بازگشتی بر روی سیاره زمین گذاشته. این تاثیرات در حوزه‌های زمین‌شناسی، اقلیم‌شناسی، آبگیرشناسی، اکوسیستم‌ها و چشم‌اندازها به اندازه‌ای بوده‌اند که برخی اعتقاد دارند دوران تازه‌ای در عمر زمین را رقم زده‌اند.

زمین‌شناسان اخیراً پس از 15 سال بحث، پیشنهاد به رسمیت شناختن آنتروپوسن را به عنوان یک دوره جدید در جدول زمانی زمین‌شناسی رد کردند. اگر مفهوم آنتروپوسن پذیرفته می‌شد، جایگزین دوران هولوسن (Holocene) می‌شد که حدود ۱۱,۷۰۰ سال پیش پس از آخرین عصر یخبندان آغاز شد. بر اساس پیشنهادی کنون آغاز آنتروپوسن در سال ۱۹۵۲ ثبت می‌شد، چنانچه در آن سال پس از آزمایشات بمب هیدروژنی، رسوبات پلوتونیوم در دریاچه کرافورد در نزدیکی تورنتو یافت شد.

با وجود رد این مفهوم، اندیشۀ آنتروپوسن همچنان در تحقیقات اهمیتی کلیدی دارد و بر پیوستگی بشر با سامانه‌های زمین‌شناختی تأکید می‌کند. این اصطلاح به عنوان زمینۀ مشترکی برای همکاری در رشته‌های مختلف از جمله هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی عمل می‌کند. به‌علاوه، این مفهوم بر تغییرات بی‌سابقه‌ای تاکید می‌کند که توسط انسان صورت گرفته و مفهوم جدا بودن انسان از طبیعت را به چالش می‌کشد.

بسیاری از محققان آنتروپوسن را مفهومی انعطاف‌پذیر می‌پندارند که از تعاریف محدود مبتنی بر رویدادها یا تاریخ‌های خاص فراتر می‌رود. این دسته از دانشمندان بر این نکته تأکید می‌کنند که انسان‌ها هزاران سال است که بر سیارۀ زمین تاثیر می‌گذارند و آثار مثبت و منفی بر محیط‌زیست داشته‌اند. بدین ترتیب، این اصطلاح ما را تشویق می‌کند درکی دقیق از روابط انسان و محیط پیدا کنیم و به نیاز به تغییر نگرش فرهنگ‌های مسلط نسبت به طبیعت تاکید می‌کند.

مفهوم آنتروپوسن بر اثرات سیاره‌ای و جهانی فعالیت‌های انسانی، اثراتی فراتر از تغییرات اقلیمی، تأکید می‌کند. این مفهوم جنبه‌های مختلفی مانند تغییرات زیستگاه، استخراج منابع طبیعی و تأثیر بر اقیانوس‌ها را در بر می‌گیرد. یادویندر مالاهی (Yadvinder Malhi) پژوهشگر حوزۀ تنوع‌زیستی، اخیراً در مصاحبه‌ای با مجلۀ نیچر تاکید کرده است که این واژه در کشف روش‌های چند بعدی تأثیر انسان بر سیاره، به دلیل مقیاس فعالیت انسانی، مفهومی ضروری است.

هرچند این اصطلاح به دلیل انعطاف‌پذیری آن، ارزش بسیاری در سازه‌های مفهومی دارد، اما برخی از محققان معتقدند که تعریف رسمی می‌تواند وضوح و دقت در استفاده از آن را افزایش دهد. فقدان یک تعریف رسمی منجر به تفاسیر متفاوتی از زمان شروع آنتروپوسن می‌شود که برخی آن را با فرآیندهای هزاران سال پیش مرتبط می‌دانند، در حالی که برخی دیگر بر فعالیت‌های اخیر انسان تمرکز می‌کنند.

در نتیجه، مفهوم آنتروپوسن نقش مسلط بشر را در فرآیندهای اکولوژیکی و زمین‌شناسی برجسته می‌کند و بر نیاز به همکاری میان رشته‌ای و رویکردی جامع برای درک تأثیرات انسان بر روی کره زمین تأکید می‌نماید. علیرغم تصمیم کمیسیون فرعی بین‌المللی چینه‌شناسی کواترنر

در به رسمیت نشناختن این مفهوم، اندیشۀ آنتروپوسن همچنان به شکل‌گیری بحث‌ها در زمینه‌های مختلف ادامه می‌دهد و به درک وسیع‌تری از رابطه بشریت با محیط‌زیست کمک می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (29 اسفند)
  • انسان‌های موفق امروز، کودکان آگاه دیروز هستند
  • شرح دعای سحر|مفهوم تمامیت کتاب هستی
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (28 اسفند)
  • ارتش اسرائیل: با بزرگترین مشکل روانی از سال ۱۹۷۳ مواجهیم
  • از فقر فرهنگی چه میدانید؟/عوامل ایجاد فقر فرهنگی
  • چرا بوم‌شناسان می‌گویند این اصطلاح همچنان مهم است؟
  • امروز آمریکا از پس یمنی‌ها برنمی‌آید
  • مسئول جدید نمایندگی ولی فقیه سپاه شهرستان قدس معارفه شد
  • شرح دعای سحر|مفهوم نور در اسماء الهی