Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ در بخش ابتدایی این مقاله نویسنده آورده است دانش کلام اسلامی در سده دوم و سوم هجری به صورت دانشی با قواعد و روش مشخص شکل گرفت. در این میان متکلمان شیعی با محوریت شخصیت‌هایی چون هشام بن حکم، هشام بن سالم، مومن طاق و فضل بن شاذان نقش بی‌بدیلی در شکل گیری و گسترش آن بر عهده داشتند؛ به گونه‌ای که حتی در محافل علمی نسبت به متکلمان دیگر گروه‌های کلامی همانند معتزله، خوارج و مرجئه شناخت شده‌تر و از جایگاه برتری برخوردار بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان با نظریه پردازی نوین در پرتو تعالیم اهل بیت(ع) و با نگارش آثار مهمی در موضوعات مختلف کلامی و پرورش شاگردانی بنام، در شکل گیری و تعالی علم کلام نقش آفرینی کردند. ردیه نگاری‌های عالمان شیعه در مباحث کلامی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های نشان دهنده این حضور فعال و نقش آفرینی پر رنگ است. این ردیه نویسی‌ها علاوه بر نقد آراء و اندیشه‌های غیر مسلمانان نظیر مسیحیان، مانویه، هندوان و یهود، به نقد آرا و اندیشه‌های متکلمان جریان‌های اسلامی مانند معتزلیان، خوارج، مرجئیان و اهل حدیث نیز پرداخته است. این رویکرد از آن جهت که موجب بالندگی علم کلام و تاریخ اندیشه گردیده است به صورت ویژه مورد تحلیل قرار گرفته و تبیین شده است.

نگارنده در یکی از بخش‌های مقاله به بحث در زمینه جریان‌های اسلامی و گروه‌های درون دینی پرداخته که اندیشه و دیدگاه‌شان مورد نقد و بررسی اندیشمندان امامی دوران حضور قرار داشته است و می‌نویسد همزمان با فعالیت‌های کلامی متکلمان امامیه در عصر حضور، سایر جریان‌های فکری اسلامی نیز حضور پررنگ در ترویج و گسترش مباحث کلامی داشتند.

وی با اشاره به جریان معتزله آورده است جریان کلامی معتزله یکی از مقتدرترین جریان‌های تاریخی تفکر اسلامی محسوب می‌شود پیدایش این مکتب کلامی به اواخر دوران امویان برمی‌گردد که در دوران خلافت عباسیان با حمایت خلفای عباسی بسیار رشد کرده و فراگیر شد. معتزلیان که به عقل گرایی شهره بودند زعامت بسیاری از محافل علمی در سده‌های دوم تا پنجم هجری را عهده دار بودند و پیرامون بسیاری از مسائل کلامی گفتگو و نظریه پردازی می‌کردند.معتزلیان بر خلاف جبر گرایان به شکل افراطی از قدرت مطلق انسان در افعالش دفاع می‌کردند. در نظر گاه معتزله نه تنها انسان در افعالش مجبور نیست بلکه او در کارهایش دارای اختیار تام و کامل است و خداوند باری تعالی قدرتی بر اعمال انسان ندارد.

متکلمان امامیه به پیروی از امامان اهل بیت(ع) از جمله نخستین گروه‌هایی بودند که در مقابل اندیشه معتزلیان قد علم کرده و دیدگاه آنان را همانند دیگاه جبریه مورد انتقاد قرار دادند. ائمه (ع) با شعار« لا جبر و لا تفویض» به شدت در برابر فکر اعتزالی ایستادگی کرده و همانگونه که اندیشه در عصر امام رضا(ع) معتزلیان با حمایت مامون عباسی دوران طلایی خویش را سپری می‌کردند، آن حضرت همانند پدران بزرگوارش به مخالفت با اندیشه اعتزالی اهتمام ورزید، به عنوان نمونه امام رضا(ع) یونس متکلم برجسته امامیه را از تاثیر پذیری از معتزلیان بر حذر داشته و کج فهمی معتزلیان را به وی یاد آور گردید.

هم چنین آن حضرت فهم آنان را از برخی از آیات قرآن ناصحیح دانسته است، اصحاب ائمه نیز در نقد جریان معتزلی کوشا بوده‌اند آنان افزون بر مناظره با رهبران معتزلی در رد اندیشه معتزله کتاب‌هایی را به نگارش درآوردند که در این زمینه می‌توان به کتاب«‌الرد علی المعتزله» مومن طاق و کتاب الرد علی المعتزله و کتاب الجبر و القدر هشام بن حکم اشاره کرد.

در میان متکلمان امامی عصر حضور بن شاذان نیشابوری تقریبا نقدهای بیشتری متوجه معتزلیان ساخت و او نیز مورد انتقاد رهبران معتزلی قرار گرفت. منطقه خراسان یکی از مهمترین مناطق معتزلیان به شمار می‌رفته است، حتی گفته شده است که به دستور واصل بن عطا از بنیانگذاران معتزله بعضی از شاگردانش به خراسان رفتند و در آنجا فکر معتزلی را ترویج کردند.

از این رو بسیاری از خراسانیان به اعتزال روی آوردند لذا فضل بن شاذان متکلم برجسته اواخر عصر حضور با آشنایی کامل آثاری در تخطئه آرا و اندیشه معتزلیان تالیف کرد آن آثار عبارتند از: 1 ـ کتاب« الرد الاصم» «نجاشی 1407، 307» به احتمالی زیاد این اثر در نقد ابوبکر عبدالرحمن بن کیسان اصم یکی از مشهورترین رهبران معتزلی و از مخالفان شیعه در سده دوم هجری بوده است. اصم در مخالفت با شیعیان و اصحاب امامیه کتاب‌های همچون« الجامع علی الرافضه» و «الرد علی هشام فی التشبیه» تالیف کرده بود. او هم چنین با هشام بن حکم متکلم نامور امامیه و سلف فکری فضل بن شاذان مناظره داشته است که برخی با تعبیر «بلی بمناظره هشام بن الحکم» از آن یاد کرده‌اند.

آن چیزی که مخالفت‌های شیعه و حتی برخی از معتزلیان را علیه او برانگیخته بود سخنان وی علیه امیر المومنین(ع) بوده است اصم بسیاری از اقدامات امیر المومنین(ع) را تخطئه می‌کرد و در مقابل، رفتارهای معاویه را بر صواب می‌دانسته است قاضی عبدالجبار معتزلی می‌گوید: اصم بی انصافی‌های بزرگی را در حق امیر المومنین(ع) روا داشته است.

این رویکرد خصمانه اصم موجب شد بعضی از علما او را در زمره ناصبیان برشمارند از این رو بسیاری از متکلمان امامیه در رد دیدگاه اصم آثاری تالیف کردند که کتاب« الرد علی الاصم» فضل بن شاذان نیشابوری یکی از آنهاست به نظر می‌رسد فضل نیز سخنان جنجال برانگیز راجع به مسئله امامت او را بر نتافته و این اثر را در این باره نوشته است. نمی‌دانیم میزان نفوذ اصم معتزلی در خراسان به چه میزان بوده است ولی به هر روی فضل بن شاذان به عنوان عالم پر آوازه شیعیان خراسان علیه نظرگاه کینه توزانه اصم نسبت به امام علی(ع) با نگارش چنین کتابی واکنش نشان داده است.

به نظر می‌رسد کتاب فضل بن شاذان یکی از نخستین ردیه نگاری‌های شیعیان علیه اصم بوده است پس از فضل بن شاذان نیز عالمان شیعی در رده دیدگاه اصم کتاب‌های را تالیف کردند که در این زمینه می‌توان به کتاب« الرد علی ابی بکر الاصم فی الاصول» ناصر اطروش(م304 ق) از رهبران زیدیه و کتاب «نقض کتاب الاصم فی الامامه» شیخ مفید( م 413 ق) اشاره کرد.

گفته می‌شود به دلیل سخنان خصمانه اصم نسبت به امیر المومنین(ع) برخی از معتزلیان او را از جرگه خویش بیرون کردند( ابن ندیم، بی تا، 214) هم چنین بشر بن معتمر از بنیانگذاران مکتب کلامی معتزله بغداد( ابن مرتضی، بی تا، 52) که به افضلیت امیر المومنین(ع) اعتقاد داشت( ابن صلاح شرفی، 1415، 2: 52) نیز در رد وی دو کتاب به نام‌های «الرد علی الاصم فی الامامه» و«الرد علی الاصم» را نوشت.

2 ـ کتاب «النقض علی الاسکافی فی تقویه الجسم» شیخ طوسی از این کتاب با نام« النقض علی الاسکافی فی الجسم» یاد کرده است اثر یاد شده یکی از مهمترین آثار فضل بن شاذان در نقد افکار معتزلیان می‌باشد او این کتاب را در رد دیدگاه ابو جعفر محمد بن عبدالله سمرقندی اسکافی( م 240ق) از رهبران نامدار معتزله بغداد نوشته است. آنچه که از عنوان این کتاب برمی‌آید این است که فضل بن شاذان نظرگاه کلامی وی پیرامون جسم را به چالش کشیده است. گفتنی است که اسکافی معتزلی جسم را متشکل از دو جز می‌داند ولی دقیقاً نمی‌دانیم که فضل بن شاذان این تعریف اسکافی از جسم را مورد نقض قرار داده یا در مساله جسم نقد دیگری بر اسکافی داشته است. افزون بر این به نظر می‌رسد فضل این کتاب را در رد کتاب« الرد علی هشام» اسکافی نوشته باشد احتمالاً اسکافی در آن کتاب هشام بن حکم از مشایخ فکری فضل را مانند سایر معتزلیان به تجسیم متهم کرده بود که فضل بن شاذان در مقام دفاع از استادش هشام بر آمده و ضمن نقد آن اثر، از جسم گرایی اسکافی سخن به میان آورده است.

3 ـ کتاب «الوعد و الوعید» و کتاب «الوعید» به احتمال زیاد فضل بن شاذان این دو اثر را در رد معتزلیان نگاشته است؛ چه آنکه مسئله وعید یکی از اصول پنچ گانه معتزلیان به شمار می‌رود که اکثر اندیشمندان امامیه دیدگاه وعید معتزلیان را برنمی‌تافته و آن را رد می‌کردند.

نگارنده در پایان و در مقام نتیجه گیری آورده است در این پژوه با تکیه به آثار ردیه نگاری‌های متکلمان امامی از حضور و فعالیت‌های گسترده و پر رنگ فرق و نحل اسلامی و غیر اسلامی در جهان اسلام در عصر حضور ائمه(ع) به آگاهی خوبی دست یافتیم.

کلام ورزان امامیه در این برهه زمانی با تالیف آثار مهم و متعددی در صدد نقد اندیشه‌های انحرافی این گروه‌ها برآمدند و گاه نخستین ردیه‌ها مانند رد بر ارسطو و رد بر مانویان در میان جامعه اسلامی را متکلمان امامی نگاشته‌اند و از این رو در نقد سایر نحله‌های فکری پیشگام بودند.

متکلمان امامی عصر حضور همانگونه که اندیشه اختیار عنان گسیخته انسان را به عنوان اندیشه معتزلی به نقد کشیده، نسبت به اندیشه جبرگرایان نیز اهتمام داشته‌اند، همچنان که اندیشه مرجئه در ایمان از سوی آنان به چالش کشیده شده، اندیشه ناصحیح خوارج را نیز مورد تاخت و تاز قرار داده‌اند.

متکلمان امامیه نه تنها نسبت به اندیشه‌های انحرافی جریان‌های اسلامی حساس بوده و واکنش نشان داده‌اند، بلکه آبشخور و سرچشمه‌های این اندیشه که بیرون از تفکر اسلام بودند را نیز نقد کرده‌اند.

انتهای پیام 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه کلام اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۶۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت سفارش ‌کتاب‌ های درسی سال آینده از سه‌ شنبه

به گزارش پارس نیوز،  سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه سفارش و توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ را ابلاغ کرد که بر اساس آن ثبت سفارش کتاب­‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و کتاب­‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌­آموزان استعدادهای درخشان و همچنین کتاب‌­های درسی دانش‌­آموزان استثنایی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir  یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش‌ my.medu.ir و یا سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی www.irtextbook.ir و برابر جدول تقویم زمانی پیوست انجام و پیرو آن کتاب‌های درسی، بر اساس سفارشات ثبت‌شده در سامانه، توزیع می‌شود.

بر این اساس ثبت‌نام‌ها برای پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم از سه شنبه ۲۸ فروردین و همچنین پایه‌های ورودی مقاطع تحصیلی (اول ابتدایی، هفتم و دهم) نیز از دهم تیرماه آغاز می‌شود.

همچنین اصلاح سفارش کتابهای تمامی دوره‌های تحصیلی از دهه سوم تیرماه، توزیع به منطقه و سپس به مدارس نیز از شهریورماه صورت می‌گیرد.  

مدارس موظفند با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اقدام و از ارجاع دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز به کافی‌نت‌ها پرهیز کنند.

‌همچنین مدارس باید ضمن اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان به شرح جدول تقویم زمانی یاد شده، نسبت به ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بر فرض قبولی دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری اقدام کنند. در صورت عدم موفقیت دانش‌آموز در پایه فعلی در زمان اصلاح سفارش امکان تغییر پایه وجود خواهد داشت.

‌دانش‌آموزان و اولیای آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، «رمز عبور» ورود به سامانه است.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود.

دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز صرفاً موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) است؛ لذا، دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

لازم به ذکر است که هر نوع تغییر در تقویم زمانی سفارش کتاب‌های درسی از طریق سایت روابط عمومی سازمان پژوهش و سامانه فروش فروش و توزیع موارد آموزشی اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع : ایسنا

دیگر خبرها

  • کتاب «امام هشتم(ع) و بازی بزرگ عباسیان» روانه بازار نشر شد
  • انتشار کتاب امام هشتم (ع) و بازی بزرگ عباسیان
  • انتشارکتاب امام هشتم (ع) و بازی بزرگ عباسیان
  • پرداختن به نقش زنان در جبهه مصداق جهاد تبیین است
  • تنبیه اسراییل ضرورت داشت
  • تنبیه اسرائیل ضرورت داشت
  • حس آرامش و امنیت با آیه‌های قرآنی
  • برگزاری نشست معرفی و تاریخ‌نگاری تولد هوش مصنوعی در جهان
  • آغاز ثبت سفارش ‌کتاب‌ های درسی سال آینده از سه‌ شنبه
  • ‌قهوه، کافه و دودی که از سر بر نمی خیزد