Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال محیط زیست با اشاره به تصویب رهاسازی آب در بخش عراقی تالاب هورالعظیم جهت مهار آتش در این بخش گفت: به دلیل اینکه آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم در بخش شمالی تالاب قرار دارد، رهاسازی آب از طرف ایران به بخش عراقی هورالعظیم کمکی به خاموش کردن آتش در بخش عراقی نخواهد کرد زیرا آب به سمت جنوب حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیدرضا خدابخشی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ادامه آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم و انتشار دود این آتش‌سوزی در شهرهای خوزستان که موجب تصویب رهاسازی آب از ایران به بخش عراقی تالاب شده است، اظهار کرد: با توجه به میزان منابع آب موجود در پشت سد کرخه، امکان رهاسازی و سرریز آب تنها در مخازن یک و دو تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی وجود دارد.

وی با اشاره به گزینه رهاسازی آب در تالاب هورالعظیم جهت سرریز شدن به سمت بخش عراقی تالاب تصریح کرد: ایران در محدوده تالاب هورالعظیم یک خاک‌ریز مرزی دارد و از طرف دیگر کشور عراق نیز در محدود هورالعظیم به فاصله 500 تا 800 متری از مرز یک خاک‌ریز ایجاد کرده که ابعاد متفاوتی دارد و بعد از خاک‌ریز هم یک جاده احداث کرده‌اند که مانع روان شدن آب به سمت عراق می‌شود. در نتیجه تنها بخشی که با رهاسازی آب از سوی ایران مرطوب خواهد شد، حدفاصل خاک‌ریز ایرانی و عراقی است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: در صورت رهاسازی آب از حوضچه مخزن یک و دو تالاب هورالعظیم به سمت کشور عراق تنها یک ناحیه بین ایران و عراق مرطوب خواهد شد تا در این نقطه آتش‌سوزی رخ ندهد.

خدابخشی تصریح کرد: منطقه دچار آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، در بخش شمالی تالاب و پشت دژ (خاک‌ریز) و در بالادست هورالعظیم در عراق قرار دارد در نتیجه بعید است رهاسازی آب موجب خاموش شدن آتش‌سوزی‌های بالادست بخش عراقی تالاب هورالعظیم شود.

وی با تاکید بر لزوم انجام مذاکرات بین‌المللی جهت رهاسازی آب در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، گفت: باید میزان مشخصی آب از سدهای کشور ترکیه به صورت سیلابی در رودخانه‌های دجله و فرات رهاسازی شود و کشور عراق نیز همکاری کند و آب‌های رهاسازی شده را پشت سدها نگهداری نکند تا آب به صورت سیلابی به پهنه دچار آتش‌سوزی هورالعظیم وارد شود.

این کارشناس ارشد منابع آب تصریح کرد: به دلیل اینکه آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم در بخش شمالی تالاب قرار دارد، رهاسازی آب از طرف ایران به بخش عراقی هورالعظیم کمکی به خاموش کردن آتش در بخش عراقی نخواهد کرد.

خدابخشی عنوان کرد: با رهاسازی آب از سوی ایران، آب به سمت جنوب هورالعظیم حرکت خواهد کرد و قسمتی را مرطوب می‌کند که دچار آتش‌سوزی نیست.

وی با اشاره به دود منتشر شده در شهرهای خوزستان در پی آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم بیان کرد: باید سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی اهواز هرچه سریع‌تر درمورد آثار دودی که در پی این آتش‌سوزی در شهرهای خوزستان انتشار می‌یابد، مطالعاتی انجام دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام آتش سوزی در هورالعظیم تالاب هورالعظیم منطقه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۷۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق

اداره خودمختار کُردها در شمال و شرق سوریه با هماهنگی پارلمان عراق، ۱۹۱ خانواده آواره عراقی ساکن اردوگاه الهول سوریه را از این اردوگاه به عراق بازگرداند.

به گزارش ایسنا، اداره خودمختار کُردها در شمال و شرق سوریه با هماهنگی پارلمان عراق ۱۹۱خانواده آواره عراقی ساکن اردوگاه الهول روز یکشنبه این اردوگاه را ترک کرده و به عراق برگشتند.

به گزارش کردپرس، از ابتدای سال  میلادی جاری، این دومین دسته از آوارگان عراقی ساکن اردوگاه الهول واقع در شمال سوریه هستند که به عراق باز می‌گردند.

اردوگاه الهول در مسافت حدود ۱۰ کیلومتری مرزهای عراق واقع شده است. این اردوگاه که در استان الحسکه در شمال شرقی سوریه قرار دارد بیش از ۵۷ هزار تن را در خود جای داده که بیشتر آنها از اعضای خانواده گروه تروریستی داعش هستند.

اردوگاه الهول سوریه به ویژه با حضور تعداد زیادی از خانواده‌های داعشی با تابعیت‌های مختلف، عامل نگرانی کشورهای منطقه عربی است.

طی ماه‌های گذشته، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق، سلسله نشست‌هایی با سفرای کشورهای خارجی و عربی در بغداد برگزار کرد و در آن از آنها خواست تا اتباع خود را از داخل این اردوگاه بازگردانند.

وی این اردوگاه را یک بمب ساعتی توصیف کرده و گفته است: بیش از ۲۰ هزار نفر از ساکنان اردوگاه الهول زیر ۱۸ سال دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز مهار شد
  • مهار آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان