Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@00:48:19 GMT

ارتباط رژیم غذایی بدون سبزیجات با ابتلا به سرطان روده

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۸۴۸۵

ارتباط رژیم غذایی بدون سبزیجات با ابتلا به سرطان روده

تهران- ایرنا- یافته های مطالعه گروهی از محققان انگلیسی از اهمیت سلامت دستگاه هاضمه با مصرف زیاد سبزیجات و افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده در صورت مصرف نکردن آن حکایت دارد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی مدیکال نیوز تودی، محققان موسسه فرانسیس کریک در لندن، دریافتند که حفظ رژیم غذایی غنی از ایندول کاربینول- 3 که در سبزیجات وجود دارد مانع از التهاب معده در موش های آزمایشگاهی و تبدیل آن به سرطان روده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر بریگیتا استوکینگر سرپرست این گروه مطالعاتی می گوید: مشاهده آثار فراوان این رژیم بر التهاب معده و سرطان روده بزرگ بسیار شگفت انگیز بود. وقتی ما گروه وسیعی از سبزیجات به نام کلم ها را مصرف می کنیم، دستگاه هاضمه ما ایندول کاربینول تولید می کند.
کلم ها شامل بروکلی، قمری، گل کلم، کلم پیچ و حتی شلغم و انواع کلم هایی است که در مناطق مختلفی از دنیا کشت و مصرف می شوند.
سرطان روده بزرگ معمولا با رشد زائده یا پولیپ در جداه روده بزرگ آغاز می شود، هر چند ممکن است تا تبدیل شدن به سرطان چند سال طول بکشد همچنین همه پولیپ ها سرطانی نیستند.
با وجود شواهد زیاد دال بر فواید رژیم سرشار از سبزیجات برای دستگاه هاضمه، هنوز اطلاعات چندانی از زیست شناسی سلولی این بخش از بدن وجود ندارد.
یافته های مطالعه حاضر اولین شواهد عینی از آن است که ایندول کاربینول- 3 با تاثیر بر یک پروتئین سلولی به نام گیرنده آریل هیدروکربن از التهام معده و سرطان جلوگیری می کند.
این پروتئین نقش های مختلفی در بدن دارد و برای اینکه بتواند این نقش ها را به درستی انجام دهد باید با ایندول کاربینول- 3 به شکل خاصی ترکیب شود.
دکتر استوکینگر و همکارانش مشاهده کردند که یک موش آزمایشگاهی در شرایط عادی تحت رژیم های کنترل شده محض (یک نوع ماده غذایی) بعد از 10 هفته به سرطان روده مبتلا شدند اما موش هایی که غلات جویدنی و دیگر مواد مصرف کردند سالم ماندند.
علمی**9157*2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سلامت سبزيجات در رژيم غذايي سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۸۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

در سال‌های اخیر، روغن زیتون به دلیل فواید سلامتی آن، علاوه بر استفاده در آشپزی، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. افزایش محبوبیت رژیم مدیترانه‌ای، که تشویق به جایگزینی کره با چربی‌های سالم مانند روغن زیتون می‌کند، منجر به رونق تولید برندهای مختلف روغن زیتون شده است.

اما آیا مصرف روزانه روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ در این مقاله، ما هر آنچه را که لازم است در مورد فواید سلامتی مختلف روغن زیتون بدانید، و چگونگی اثر آن بر کاهش وزن را به اشتراک می‌گذاریم.

آیا روغن زیتون می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

به گزارش فرطب، بر اساس یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۸ و منتشر شده در مجله اروپایی تغذیه، مشخص شده است که افرادی که هر روز روغن زیتون را به عنوان بخشی از صبحانه پرچرب خود مصرف می‌کردند، به کاهش قابل توجه چربی و کاهش فشار خون دست یافتند.

با این حال، باید به این نکته توجه داشت که مصرف روزانه یک فنجان روغن زیتون به تنهایی به کاهش وزن منجر نمی‌شود. روغن زیتون می‌تواند به عنوان یک افزودنی سالم به رژیم غذایی اضافه شود، اما کاهش وزن به علت ترکیبی از عوامل اصلی از جمله رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی منظم و سبک زندگی سالم اتفاق می‌افتد.

بنابراین، برای کاهش وزن، لازم است که رژیم غذایی متنوع و سالمی را دنبال کنید که شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، آجیل و پروتئین‌های کم چربی باشد.

روزانه چقدر باید روغن زیتون بخوریم؟

علاوه بر این، روغن زیتون یک نوع چربی است که در مقایسه با دیگر چربی‌های موجود، در هر گرم خود دارای کالری بیشتری است؛ بنابراین، مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. طبق دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی‌ها، بزرگسالان باید تنها 20 تا 35 درصد از کالری روزانه خود را از چربی‌ها تأمین کنند.

چگونه مصرف روغن زیتون می تواند به اهداف کاهش وزن شما کمک کند؟

اگرچه چربی کالری زیادی دارد، اما بسیار سیرکننده است؛ افزایش سیری می‌تواند منجر به کاهش دریافت کالری کلی شود که برای کاهش وزن مفید است. این به این معناست که احتمالاً کمتر در طول روز از غذاهای بدون کالری استفاده می‌کنید، زیرا از آنجایی که احساس سیری می‌کنید، نیاز کمتری به مصرف غذا دارید.

علاوه بر این، روغن زیتون به وعده‌های غذایی طعم و مزه می‌بخشد و می‌تواند مصرف غذاهای سالم‌تر را لذت‌بخش‌تر کند. این به شما کمک می‌کند به یک برنامه غذایی سالم پایبند باشید که کلید کاهش وزن پایدار است.

فواید افزودن روغن زیتون به وعده های غذایی

روغن زیتون علاوه بر فواید بالقوه در کاهش وزن، حاوی چربی‌های تک غیراشباع است که در صورت استفاده به جای چربی‌های اشباع و ترانس، می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.

همچنین، روغن زیتون دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که ممکن است به کاهش التهاب در بدن و کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

بعضی مطالعات حتی نشان می‌دهند که چربی‌های تک غیراشباع موجود در روغن زیتون ممکن است به بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر زوال شناختی با افزایش سن کمک کند.

چگونه روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی می‌تواند آسان و لذیذ باشد. می‌توانید از روغن زیتون به عنوان پایه سس سالاد خانگی استفاده کنید. به سادگی آن را با نمک، فلفل و یک منبع اسیدی مانند آب لیمو یا سرکه ترکیب کنید تا یک سس متعادل و خوشمزه داشته باشید.

از روغن زیتون به عنوان پایه ای برای مارینادهای گوشت، مرغ یا ماهی استفاده کنید که به لطیف شدن طعم و بافت آن کمک می‌کند.

شما حتی می‌توانید روغن زیتون را در دستور العمل‌های پخت مانند کیک یا کلوچه جایگزین کنید تا جایگزینی سالم‌تر برای کره یا روغن نباتی باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نفخ زیاد نشانه کدام بیماری هاست؟
  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • چهار ماده غذایی ارزان و سالم مخصوص سفر
  • نفخ معده نشانه هشداردهنده این سرطان است
  • وجود یک باکتری در دهان ممکن است سرطان روده بزرگ را تسریع کند
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیری مرموز سرطان
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • فضا محیطی ایده‌آل برای درمان سرطان
  • آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟