Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: در سال جاری بسیاری از مردم کشور تحت تاثیر خاموشی های گسترده به دلیل افت توان تولید و شبکه توزیع برق قرار گرفتند، مهمترین عامل بروز این مشکل نیز کاهش آبگیری سدهای کشور به عنوان مهمترین منبع تولید کننده برق عنوان شده است.

میزان آبگیری سدها در اکثر استانهای کشور به نصف ظرفیت سالهای قبل رسیده است در چنین شرایطی جایگزینی روشهای مقرون به صرفه که البته صدمه ای هم به محیط زیست وارد نمی کند می اتواند راهگشا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز همکاری های فرامنطقه ای در تولید انرژی پایدار

در همین راستا طی دهه گذشته استان کرمان رویه استفاده از انرژی های جایگزین را در دستور کار خود قرار داده است و حالا به یکی از قطبهای تولید انرژی خورشیدی در کشور تبدیل شده است.

به همین دلیل سرمایه گذار های اروپایی نیز در کنار سرمایه گذاران ایرانی برای شرکت در این پروژه تمایل نشان دادند و هم اکنون شاهد فعالیت گسترده شرکتهای اروپایی در کرمان برای انتقال تکنولوژی و ایجاد نیروگاه های خورشیدی هستیم.

وجود ۳۳۰ روز آفتابی در کرمان یکی از ظرفیتهای عمده استفاده از پتانسیل های بومی برای تولید انرژی در کشور است که این روزها با سرمایه گذاری های دولتی و بخش خصوصی داخلی و خارجی در حال شکل گیری است.

وجود ۳۳۰ روز آفتابی در کرمان یکی از ظرفیتهای عمده استفاده از پتانسیل های بومی برای تولید انرژی در کشور است

در کنار بخش دولتی و خصوصی برای تولید برق شبکه سراسری در بخش خانگی نیز مردم اقبال خوبی را به این نوع انرژی نشان می دهند و به نظر می رسد کرمان به زودی در کنار نیروگاههای فسیلی، سیکل ترکیبی و سدها شاهد یکی از بزرگترین نیروگاههای خورشیدی در کشور شود.

اما طی روزهای اخیر و پس از جهت دهی های هدفمندی که برخی از رسانه های بیگانه انجام می دهند خبرهایی در خصوص متوقف شدن سرمایه گذاریهای خارجی در نیروگاههای کرمان منتشر شده است که با توجه به توان بخش داخلی و ادامه همکاری سرمایه گذار خارجی این خبر از اساس دروغ می باشد و کار احداث این نیروگاهها به خوبی در حال توسعه است.

به همکاری در  زمینه احداث نیروگاه های خورشیدی ادامه می دهیم

اووه کوته، سرمایه گذار اروپایی این طرح در گفتگو با مهر می گوید: انرژی خورشیدی طی سال های اخیر به دلیل تولید انرژی پاک به شدت مورد توجه مردم اروپا قرار گرفته است به همین دلیل سرمایه گذاری در راستای دستیابی به فن آوری های نوین در این بخش افزایش یافته است و هم اکنون نیز آماده هستیم ضمن ایجاد نیروگاه در کرمان این فن آوری را به متخصصان ایرانی منتقل کنیم.

وی بیان کرد: کار ما با قوت در کرمان ادامه دارد و بخش اعظم ایجاد نیروگاه انجام شده و کارهای توسعه ای در حال انجام است.

کوته ادامه داد: ایران کشوری مطلوب برای سرمایه گذاری برای ایجاد انرژی خورشیدی است و با توجه به وضعیت جغرافیایی کرمان و تعداد روزهای آفتابی که دارد یکی از مطلوبترین مکانها برای توسعه طرحهای انرژی خورشیدی است.

ایران کشوری مطلوب برای سرمایه گذاری برای ایجاد انرژی خورشیدی است و با توجه به وضعیت جغرافیایی کرمان و تعداد روزهای آفتابی که دارد یکی از مطلوبترین مکانها برای توسعه طرحهای انرژی خورشیدی است

وی افزود: ما علاقمند به ادامه همکاری ها در استان کرمان و در شهرستانهای مختلف هستیم و مطالعات وسیعی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

کوته افزود: ما به صورت کاملا تخصصی در این زمینه و سایر مواردی که منجر به تولید انرژی تجدید پذیر می شود کار می کنیم و در ایران نیز با سرمایه گذاران ایرانی همکاری مطلوبی داریم در این پروژه نیروی تخصصی ایرانی نیز از مهارت و انتقال فن آوری بهره مند می شود که آموزش جزیی از برنامه های ما خواهد بود.

کوته اعلام کرد: تحقیقات و مطالعات لازم در این زمینه انجام شده است و کار به خوبی پیش می رود و ادامه خواهد داشت.

نخعی ، معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان در این خصوص می گوید: مزیت کرمان در زمینه تولید انرژی در راستای توسعه نیروگاههای انرژی خورشیدی بسیار بهتر از سایر روشها است و با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد در این خصوص هدف گذاری و برنامه ریزی می شود.

وی تصریح کرد: ما ۴ هزار مگاوات مجوز ایجاد نیروگاه خورشیدی در استان کرمان صادر کرده ایم و حمایت ها و پشتیبانی لازم نیز از سرمایه گذاران داخلی و خارجی انجام می شود و کار به خوبی در حال انجام است.

وی همچنین گفت: ۴۰۰ مگا وات انرژی نیز به خرید تضمینی رسیده ایم و این رویه ادامه خواهد داشت.

انتقال تخصص به کارشناسان ایرانی

طبق بررسیهای صورت گرفته هم اکنون با کمک سرمایه گذار خارجی نیروهای بومی فن اوری لازم برای احداث و توسعه این نیروگاهها را کسب کرده اند و امکان بومی سازی نیروگاههای جدید خروشیدی نیز در کرمان وجود دارد.

محمد قربانی، کارشناس انرژی و استاد دانشگاه اقتصاد در گفتگو با مهر اظهارداشت: خوشبختانه در سال گذشته ما شاهد افتتاح یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی در مجموعه مکران در شهر ماهان بودیم و این مجتمع با سرمایه گذاری مشترک خارجی و داخلی در حال توسعه است و هر از چند گاهی بخش های جدیدی از این نیروگاه وارد فاز عملیاتی و شبکه می شود.

وی افزود: مشکل اصلی کشور این است که در تامین انرژی برق به شدت وابسته به سدها و انرژیهای فسیلی و سیکل ترکیبی هستیم که با وجود خشکسالی و همچنین آلایندگی سوخت های فسیلی نیاز جدی در زمینه تولید انرژی های تجدید پذیر احساس می شود در همین راستا بعد از احداث نیروگاه ۲۰ مگاواتی انرژی خورشیدی در ماهان در همین مجموعه تولید ۱۰۰ مگاوات هدفگذاری شده است و امیدواریم مسئولان بتوانند به موقع به این هدف گذاری برسند.

قربانی افزود: از سال ۹۴ تا کنون شتاب گرایش کشور به انرژی های تجدید پذیر به شدت افزایش یافته و این رویه باید دنبال شود چون ایران نیازمند ایجاد نیروگاههای مختلف تولید انرژی به خصوص در بخش برق است.

آنچه که جای خوشحالی دارد این است که این سرمایه گذاریها که در ماهان صورت گرفته است شاهد منتج تکنولوژی به کارشناسان داخلی می شود و حتی پنل های خورشیدی نیز در داخلی کشور ساخته می شود

وی ادامه داد: آنچه که جای خوشحالی دارد این است که این سرمایه گذاریها که در ماهان صورت گرفته است شاهد منتج تکنولوژی به کارشناسان داخلی می شود و حتی پنلهای خورشیدی نیز در داخلی کشور ساخته می شود و در دراز مدت وابستگی علمی ما به خارج از کشور در این نوع انرژی کاهش می یابد و به خودکفایی خواهیم رسید.

این استاد دانشگاه بیان کرد: آنچه که مسلم است انرژی خورشیدی یکی از به صرفه ترین راه های تولید انرژی برق محسوب می شود و نسبت به سد سازی و یا نیروگاههای سیکل ترکیبی از هزینه کمتری بهره می برد و در مقابل انرژی پاک و بی پایانی را در اختیار قرار می دهد.

وی گفت: هم اکنون دولت با خرید تضمینی این انرژی زمینه را برای سرمایه گذاریهای بخش خصوصی به ویژه در داخل کشور مهیا کرده است و در صورت استقبال از این طرح ها به زودی شاهد یک تحول بنیادین در این بخش خواهیم بود.

کد خبر 4375436

منبع: مهر

کلیدواژه: انرژی خورشیدی فرمانداری کرمان نیروگاه برق مردم علیه احتکار روز خبرنگار خبرگزاری مهر کرمانشاه بوشهر گرگان شهرکرد مشهد شیراز احتکار بیرجند خطبه های نماز جمعه یاسوج مجلس شورای اسلامی سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۸۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: پروژه ساخت ۱۶ نیروگاه خورشیدی پشت بامی مدارس کشور در ۱۶ مدرسه در حال بهره برداری است، که از این تعداد ۷ نیروگاه در استان های اصفهان، قم، گلستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی امروز به صورت همزمان به بهره برداری رسیده است.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ حمیدرضا خان محمدی معاون وزیرآموزش و پرورش و رئیس این سازمان، در آیین بهره برداری همزمان از ۷ نیروگاه خورشیدی پشت بام مدارس در ۶ استان کشور، که با افتتاح دبیرستان خیرساز زیرک پردیسان قم مجهز با این فناوری برگزار شد، اظهار داشت: ساخت این نیروگاه ها ضمن ایجاد اقتصاد و درآمد پایدار و صرفه جویی در هزینه های مدارس سبب افزایش خودآگاهی و تربیت اقتصادی دانش آموزان درجهت استفاده از انرژی های پاک برای کشور و حفظ محیط زیست با جلوگیری از بکارگیری سوخت‌های فسیلی در مدارس می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش، اذعان داشت: از آنجا که سرانه های تخصیص یافته به مدارس پایین هستند و در فصل های فعال مجبورند از سوخت های فسیلی استفاده کنند، استفاده از نیروگاه های خورشیدی ضمن صرفه جویی در هزینه های جاری، سبب کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی می شود.

وی با اشاره به این که بسیاری از مدارس در موضوع سرانه دانش آموزی دچار مشکل هستند، یادآورشد: خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه کشور، اختیار کسب درآمد اختصاصی برای همه مدارس از مسیرهایی مانند تولید انرژی پاک توسط سلول‌های خورشیدی یا تعبیه فضای تجاری گذاشته شده تا هر مدرسه بتواند اقتصاد خود را پیش ببرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ طرح برای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی هدف‌گذاری شده است، گفت: در یک برنامه کوتاه مدت با همکاری دستگاه‌های متولی ۲۰هزار مدرسه به سلول‌های خورشیدی مجهز می‌شوند. در حال حاضر ۱۶ نیروگاه خورشیدی به بهره برداری رسیده و ۵۶ پروژه در سطح کشور در حال اجراست.

وی تصریح کرد: تاکنون نیروگاه‌های خورشیدی ۱۱ مدرسه در استان قم با ظرفیت ۲۲۰ کیلووات به مرحله اجرا رسیده اند که از این تعداد نیروگاه‌های ۵ مدرسه با مجموع ظرفیت مجموع ۱۰۰ کیلووات به شبکه سراسری برق متصل شده‌اند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، عنوان کرد: برای تولید انرژی از سلول‌های خورشیدی و استفاده از فضای مدارس در این امر، با خیرین و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وارد مذاکره شده‌ایم تا ان شاء الله این موضوع در همه مدارس جدیدالاحداث محقق شود.

خان محمدی در پایان خاطرنشان کرد: با تولید هر کیلووات ساعت نیروگاه خورشیدی ۵۶۰ گرم از انتشار گاز دی اکسید کربن جلوگیری می‌شود و سبب صرفه جویی ۰.۲۷ مترمکعب مصرف گاز طبیعی و ۰.۲۲ لیتر مصرف آب می‌شود.

محمود کمانی، معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق نیز در این مراسم با اشاره به تفاهم‌نامه مشترک این وزارتخانه با آموزش و پرورش و نوسازی مدارس برای تجهیز مدارس خیرساز به نیروگاه‌های برق خورشیدی، گفت: استان قم با ۱۱ مدرسه مجهز به سلول‌های خورشیدی در این زمینه پیشتاز است.

وی افزود: سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) برق تولیدی این مراکز را به قیمت مناسب خریداری می‌کند که علاوه بر فرهنگ‌سازی برای نسل آینده در تامین هزینه‌های جاری و نگهداری مدارس نیز موثر است.

گفتنی است همزمان با بهره برداری از این نیروگاه، آیین افتتاح مدرسه خیرساز حاج غلامرضا زیرک در پردیسان قم برگزار شد. این مدرسه خیّری به همت حاج حبیب الله زیرک و به یاد پدر مرحومش، حاج غلامرضا زیرک با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استان و از محل اعتبارات ملی، استانی و طرح شهید سلیمانی (ره) به ثمر نشسته است.

مدرسه زیرک در زمینی به مساحت پنج هزار و ۲۳ مترمربع و با زیربنای ۳هزار و ۱۵۹ مترمربع در سه طبقه و بر اساس آخرین استانداردهای روز ساخته شده و دارای ۱۸ کلاس درس، ۱۱ اتاق اداری و جنبی، سه کارگاه و آزمایشگاه و همچنین نمازخانه‌ای به مساحت ۲۸۰ مترمربع است. در کنار این مدرسه، یک سالن ورزشی ۶۱۵ مترمربعی نیز احداث گردیده تا علاوه بر ارائه خدمت به دانش آموزان عزیز، در غیر ساعات آموزشی نیز پذیرای مردم باشد.

بر اساس ظرفیت‌های موجود، مدرسه حاج غلامرضا زیرک به سه سامانه ۲۰ کیلوواتی تولید برق از انرژی پاک خورشیدی نیز مجهز است که این سامانه‌ها بر اساس نرخ مصوب سال ۱۴۰۲ می‌توانند در هر ماه مبلغ ۲۷۰ میلیون ریال برای این مدرسه مُعظم ایجاد درآمد کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!