Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@22:43:44 GMT

تصویب طرح مدیریت تالاب حله ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۵۹۲۷۲

تصویب طرح مدیریت تالاب حله ضروری است

بوشهر- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: تصویب طرح مدیریت تالاب حله ضروری است، زیرا در غیر این صورت احتمال تبدیل این محدوده به کانون تولید گردو خاک در 10 کیلومتری شهر بوشهر وجود دارد.

به گزارش ایرنا، حسین دلشب روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تالاب حله از مناطقی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد در آینده پیامدهای بهداشتی، سلامتی، اجتماعی، امنیتی گسترده ای را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: در این ارتباط سال گذشته طرح مدیریت زیست بومی تالاب حله توسط محیط زیست استان تدوین و به تایید ارگان های مرتبط رسید و برای طرح در جلسه شورای برنامه ریزی استان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی بوشهر ارسال شد اما با این وجود نشست آن تاکنون برگزار نشده است.
رئیس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پیگیری های مستمری درباره حقابه تالاب حله از آب منطقه ای صورت گرفته تا در وضعیت خشکسالی آب موردنیاز تالاب فراهم شود.
مهدی جمادی افزود: با این وجود خشکسالی مفرط چند سال اخیر و بهره برداری کشاورزان در مسیر انتقال آب به تالاب، باعث شده این میزان آب بسیار کمتر شود.
وی ادامه داد: در چند سال متوالی لایروبی هایی انجام شد تا مسیر حرکت آب به سمت تالاب هموارتر شود که این اقدام ها در ابتدای سال جاری توانست شرایط بهتری را برای آن مهیا کند.
جمادی اظهارداشت: بنچ مارک گذاری تالاب حله انجام و با این طرح حدود این منطقه بطور کامل مشخص شده است.
وی یادآور شد: در یک ماه گذشته نیز برای ایجاد زیستگاه جدید جنگل های حرا در استان بوشهر نهال این درخت در تالاب حله کاشته شد.
تالاب حله بنا بر اظهارات اهالی ساکن در روستاهای مجاور منطقه، از سال 1342 به علت انحراف رودخانه حله و 2شاخه شدن آن در شرق روستای کُرِه بند، تشکیل شده است.
این تالاب بخشی از منطقه حفاظت شده حله است.
این منطقه به وسعت 44 هزار و 783 هکتار سال 1355 به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد.
سطح زیستگاهی تالاب حله نسبت به میزان آب ورودی در سالیان مختلف، متفاوت بوده و در سال های پر باران به 20 هزار هکتار می‌رسد.
جانورانی مانند شغال، روباه معمولی و گرگ و پرندگانی مانند دراج، شاهین، عقاب، سارگپه، کرکس و اردک‌ها و گیاهانی مانند نخل مرداب، بوریا، چمن شور ساحلی، کنار و گلرنگ وحشی در تالاب حله زندگی می‌کنند.
7212/6043

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست طرح مديريت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۵۹۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب طرح پهنه بندی حریم مشهد برای اولین بار در شورای‌عالی شهرسازی و معماری

به گزارش قدس خراسان، محمدرضا قلندرشریف اظهار کرد: مطابق با این طرح، حریم کلان‌شهر مشهد با مساحت ۸۷ هزار و ۸۸۰ هکتار مشتمل بر تعداد ۱۲۴ سکونتگاه با ۱۸۱ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت و هسته‌های صنعتی کارگاهی و فعالیتی بیشمار با برخورداری از فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بیشماری از جمله توپوگرافی مناسب، عرصه های سبز عمومی توسعه یافته، زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی، زیرساخت های تصفیه منابع آبی، فاضلابی و تولید آب خاکستری، شبکه راه‌های دسترسی و منظومه سکونتگاه‌های روستایی است.

شهردار مشهد گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر این ظرفیت ها به دلیل نبود طرح و برنامه مدون از سویی و ناهماهنگی در اقدامات سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول از سویی دیگر دستخوش سودجویی عمومی و آسیب‌هایی از حیث تشدید بهره‌برداری از منابع طبیعی، برهم خوردن تعادل نظام سکونت، فعالیت، سازمان فضایی، محیط زیست و ... شده است.

وی افزود: بر همین اساس شهرداری مشهد در راستای تعیین تکلیف وضعیت سیاسی و اداری، به منظور بهبود و نظم بخشی به توسعه پایدار حریم در قالب نظام برنامه ریزی کشور، بر آن شد تا سند پهنه بندی حریم ذیل اسناد بالادستی را بر اساس اصول و معیارهایی منبعث از قوانین و مقررات، طرح‌های موضعی و فرادستی، خصوصیات طبیعی حاکم و ویژگی های نظامات مختلف تهیه و تصویب کند.

قلندر شریف بیان کرد: هدایت و انجام این طرح در قالب کمیته راهبری حریم متشکل از نمایندگان کلیه ارکان مدیریت شهری از جمله استانداری، شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی، محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، جهاد کشاورزی و ... در کارگروه‌ها و کمیسیون های شورای اسلامی شهر مشهد طی جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفت.

شهردار مشهد افزود: بخشی از این رویکرد و سیاست های پیشنهادی در دو قالب حفاظت و پیشگیری از جمله حفاظت و صیانت از آبخوان مشهد منابع آبی همچون دریاچه سد طرق و بهره برداری بهینه از اراضی قهوه ای همچون کوره پزخانه های متروکه تعریف شده است.

وی گفت: در مجموع با پیش بینی این برنامه و سازوکارها، امید می رود با همت جمیع ارکان و دستگاه‌های اجرایی متولی، اهداف این طرح که توسعه پایدار، حفاظت و صیانت و بهبود کیفیت گستره حریم در تمامی ابعاد منطبق بر چشم انداز در افق طرح است، محقق شود.
 

دیگر خبرها

  • منابع بودجه‌ای برای مدیریت حوضه آبریز تالاب انزلی کافی نیست
  • تصویب طرح پهنه بندی حریم مشهد برای اولین بار در شورای‌عالی شهرسازی و معماری
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • اعلام آماده باش مدیریت بحران آذربایجان شرقی
  • پهنه تالاب‌های گنبدکاووس ۱۲۰ هکتار افزایش یافت
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • هشدار درباره تردد غیر ضروری در محور‌های خوزستان
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر