Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@07:37:31 GMT

ابهام در مورد تحویل جنگنده اف ۳۵ به ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۶۰۰۴۵

ابهام در مورد تحویل جنگنده اف ۳۵ به ترکیه

برخی کارشناسان سیاسی ترکیه بر این باورند که این کشور می‌تواند پایگاه هوایی اینجرلیک را برای تحویل گرفتن اف ۳۵ به یک کارت تهدید تبدیل کند. ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ بین الملل آمریکا ترکیه و اوراسیا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پس از بروز تنش در روابط سیاسی آمریکا و ترکیه، یکی از موضوعاتی که مورد توجه پنتاگون و کنگره آمریکا قرار گرفته، مساله تحویل هواپیماهای جنگنده اف 35 به ترکیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آن که جیمز ماتیس، پیش‌تر در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود به اهمیت همکاری نظامی و دفاعی واشنگتن و آنکارا اشاره کرده بود، اما حالا و پس از اعمال فشار برخی از اعضای کنگره، او نیز در این مورد محتاطانه‌تر گام بر می‌دارد.

ماتیس وعده داده که یک گزارش مبسوط در مورد اهمیت روابط دفاعی ترکیه و آمریکا در اختیار کنگره بگذارد و ظرف سه ماه مساله تحویل هواپیماها نهایی شود. در همین حال، لازم است که خلبانان ترکیه‌ای برای فراگرفتن دوره‌های ویژه پرواز با اف 35 به مدت 2 ماه در آمریکا و تحت نظر کارشناسان صنایع هوایی لاکهید و نیروی هوایی آمریکا، آموزش ببینند.

با این حال، هنوز مساله تحویل نهایی نشده و از خلبانان، برای حضور در دوره دعوت نشده است.

این در حالی است که مقامات ترکیه در این مورد آمریکا را به تعلل، وقت کشی و بدعهدی متهم و اعلام کرده‌اند که برای تحویل گرفتن این هواپیماها که پول آن قبلاً پرداخت شده، از راهکارهای حقوقی همچون طرح شکایت در محاکم بین‌المللی استفاده خواهند کرد. با این حال، کارشناسان امنیتی و سیاسی ترکیه بر این باورند که این راهکار، زمان بَر است و بهترین کار، این است که به استفاده نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی اینجرلیک خاتمه داده شود.

کارشناسان دفاعی ترکیه بر این باورند که آمریکا نهایتاً ناچار خواهد شد که اف 35 را به ترکیه تحویل دهد، اما ظاهراً این مساله ارتباط مستقیمی با برگزاری انتخابات کنگره و روشن شدن وضعیت جمهوری خواهان دارد.

نکته جالب توجه در این ماجرا این است که دبیرکل ناتو و سران کشورهای عضو این پیمان نظامی، تاکنون این در مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

انتهای پیام/

R1396/P1396/S8,1128,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "ترکیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار ترکیه اخبار ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۰۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد

نیویورک تایمز به نقل از مقامات ارشد پنتاگون گزارش داد، سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا، موسوم به ATACMS، به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد تا شبه جزیره کریمه روسیه را «به‌طور موثرتری» هدف قرار دهند.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه یکسری از رسانه‌ها مدعی شدند که کی‌یف از تسلیحات جدید علیه اهداف روسیه دورتر از خطوط مقدم استفاده می‌کند، مقام‌های آمریکایی تایید کردند واشنگتن به صورت مخفیانه در ماه جاری میلادی یک تعداد نامشخص موشک‌های تاکیتکی را به اوکراین ارسال کرده است.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، مقام دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت، هدف از تامین تسلیحات دوربرد برای اوکراین، اعمال فشار بیشتر بر کریمه است؛ جایی که در حال حاضر پناهگاه نسبتا امنی برای روسیه به شمار می‌رود.

آمریکا موشک‌های ATACMS را که گفته می‌شود با برد تا ۳۰۰ کیلومتر برد دارد و به عنوان بخشی از بسته تسلیحاتی ۳۰۰ میلیون دلاری که توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اواسط ماه مارس تصویب شد، به اوکراین تحویل داده بود. روز چهارشنبه، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید تحویل این سلاح را تایید کرد، اما مقامات آمریکایی از اظهار نظر در مورد اصلاحات و برد دقیق این سلاح خودداری کردند.

پس از اینکه گزارش‌های رسانه‌ها ادعا کردند که کی‌یف از این موشک‌ها برای اولین بار در حمله به فرودگاهی در حدود ۱۶۵ کیلومتری  خط مقدم استفاده کرده است، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین صبح روز ۱۷ آوریل گفت، نیروهای این کشور به یک پایگاه هوایی در «ژانکوی» کریمه حمله کرده‌اند.

اوکراین اولین بار در سپتامبر گذشته موشک های ATACMS میان رده را دریافت کرد. ارتش روسیه به سرعت شروع به سرنگونی آنها کرد و نقشه زلنسکی برای آسیب رساندن یا تخریب پل کریمه را خنثی کرد.

اوایل ماه جاری میلادی نیز، زلنسکی تکرار کرد که او و دولتش «واقعا می‌خواهند زیرساخت‌های روسیه از جمله پل کریمه را تخریب کنند».

آناتولی آنتونف، سفیر روسیه در واشنگتن نیز گفت: «تحویل این موشک‌های دوربرد به کی‌یف کاملا غیرقابل توجیه است. این اقدام واشنگتن تهدید علیه امنیت کریمه از جمله سواستوپول را افزایش می‌دهد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد
  • لغو سفارش ساخت قطارهای مسافری به CRRC چین
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان/ چرا اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد؟
  • انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند
  • واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
  • معرفی انواع خطوط هوایی و مسیرهای پروازی به ترکیه
  • تقابل هوش مصنوعی و انسان در نبرد هوایی ارتش آمریکا!
  • اولین نبرد هوایی یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد