Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، فصل تابستان تقریبا به نیمه رسیده، اما با وجود قول های سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش دما، همچنان گرمای بالای هوا تمام استان های کشور را در برگرفته و پایداری گرما، مصرف برق را افزایش داده است.

این در حالی است که به دلیل کاهش بارندگی و محدودیت آب پشت سدها، ظرفیت تولید ۶ هزار مگاواتی برق نیروگاه های برقآبی از حجم تولید برق هر ساله کشور کاسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت نیرو به ناچار برای مدیریت این محدودیت، برنامه مدونی برای خاموشی برخی استان ها تهیه کرد و بر اساس آن شاهد خاموشی در برخی نقاط کشور از جمله پایتخت بودیم. البته به گفته وزارت نیرویی ها، این خاموشی ها بسته به میزان مصرف برق در هر منطقه متفاوت است؛ برای مثال امسال استان خوزستان و ایلام با توجه به مدیریت مطلوب مصرف، کمترین خاموشی در سطح کشور را تجربه کردند این در حالی است که سال گذشته شاهد خاموشی ها گسترده در این دو استان بودیم که بخش عمده آن بعد از مصرف بالای برق به فرسوده بودن شبکه توزیع و انتقال و مقوله ریزگردها مربوط می شد.

مفهوم مدیریت مصرف انرژی یا به طور اخص صرفه جویی در مصرف برق در حالی افزایش یافته است که به نظر می رسد وزارت نیرو همچنان برای اصلاح مکانیزم تعرفه گذاری مصرف برق به ویژه در بخش خانگی عزم و برنامه مشخصی ندارد. چرا که به گفته متخصصان این حوزه، فارغ از ارزان بودن برق، نوع محاسبه هزینه برق بر اساس میزان مصرف صحیح نیست و در نتیجه میزان یارانه برقی که یک مشترک پرمصرف برای هر کیلووات ساعت برق در مقابل یک مشترک کم مصرف دریافت می کند، تناسب ندارد. البته همایون حایری، معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو چندی پیش در پاسخ به خبرنگار مهر درباره عزم وزارت نیرو برای اصلاح تعرفه های برق گفته بود با تعریف یک الگوی مصرف، قصد داریم تا در مهرماه تعرفه برق را برای مشترکین پرمصرف اصلاح کنیم.

وعده معهود فراموش نشود/ ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان

علی شکوری، کارشناس صنعت برق، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن استقبال از عزم این وزارتخانه برای گام برداشتن در زمینه اصلاح مکانیزم تعرفه گذاری، گفت: باید دید وزارت نیرو که  در مهرماه که به دلیل کاهش دمای هوا به طور طبیعی میزان مصرف برق بخش خانگی کاهش می یابد بر اساس چه الگوی مصرفی قصد اصلاح تعرفه برق را دارد.

وی با اشاره به پیشرفت مطلوب نیروگاه حرارتی توس و عبور این نیروگاه از قرار معهود سنکرون، اظهار داشت: اینکه ایرانیان مردم بد مصرفی در بخش انرژی هستند مورد پذیرش همه کارشناسان است، اما این موضوع نباید اراده وزارت نیرو در بخش مدیریت منابع آبی و برقی را متاثر کند. نیرویی ها باید طبق برنامه عمل کنند و درست است که در بخش تامین مالی و بدهکاری ها مشکلات فراوانی دارند، اما این دلیل کافی برای عقب ماندن از برنامه های کلان این حوزه نیست و وزارت نیرو باید با تعریف ابزار جدید تامین مالی ، بخشی از نیاز خود را تامین کنند. از جمله ابزاری مالی که می توان برای تامین سرمایه مورد نیاز استفاده کرد اوراق قرضه و البته تشکیل صندوق پروژه است که در داخل شاهد اجرای موفق آن برای تامین سرمایه مورد نیاز پروژه ها بودیم و به نظر می رسد وجود چنین ابزار مالی که می تواند بدون ایجاد تورم سرمایه مورد نیاز را تزریق کند، مفید باشد. 

به گفته این کارشناس حوزه برق، باید دید این وزارتخانه چه برنامه اجرایی برای مدیریت و افزایش ظرفیت تولید برق دارد؛ اکنون که به دلیل خاموشی ها اذهان عمومی برانگیحته شده است، ممکن است با اقدامات زودبازده و فوری بتوان مصرف و تولید را مدیریت کرد، چنانچه این وزارتخانه قول ورود ظرفیت ۴ هزار مگاواتی به شبکه در آینده نزدیک را داده است، اما این روند که باید سالانه مطابق مصرف ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید اضافه شود را فراموش کرد در حالی که باید برای آن برنامه ریزی کرد. 

شکوری با طرح این پرسش که وزارت نیرو چند پروژه نیمه تمام دارد که می تواند با تزریق سرمایه نه چندان زیاد آن را مدیریت کرده و ثمره آن را در رفاه عمومی کشور تزریق کند، افزود: وزارت نیرو باید پاسخ دهد که چه میزان تلاش کرده است تا با به کارگیری ابزارهای مالی جدید، از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه که در بازارهای غیر مولد و تنش زا همانند ارز و سکه در جریان است در راستای رونق بخشی به تولید و بخش مولد اقتصاد استفاده کند. با استفاده درست از این حجم قابل توجه نقدینگی، می توان علاوه بر رونق تولید و اشتغالزایی، سوددهی به صاحبان سرمایه مردمی را تضمین کرد. 

به گزارش خبرنگار مهر، تابستان ۹۷ را می توان یکی از سخت ترین فصول برای مدیریت منابع انرژی به ویژه منابع برقی دانست. مدیریتی که علاوه بر عزم مردم، پشتکار و تصمیم سازی کارشناسانه دولتی را می طلبد. در این میان گذشته از قضاوت درباره نوع عملکرد دولت در این زمینه، باید گفت نتیجه باید در راستای منافع ملی و حفظ منابع طبیعی کشور باشد اما در این میان نباید نارضایتی عمومی را نشانه رود چرا که رضایت و اعتماد مردمی اصلی ترین سرمایه هر کشوری است که به پشتوانه آن می توان تغییر ایجاد کرد. 

کد خبر 4373223

منبع: مهر

کلیدواژه: برق صنعت برق مصرف برق نقدینگی نیروگاه برق نیروگاه تولید برق وزارت نیرو مردم علیه احتکار بانک مرکزی ایران بازار ارز قیمت نفت قیمت دلار دلار گمرک وزارت صنعت معدن و تجارت تحریم اقتصادی ایران بورس وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تولید نفت تعرفه واردات گمرک ایالات متحده آمریکا صادرات نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۰۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح نور در جامعه دینی نور امید ایجاد کرده است

آیت الله حسینی بوشهری،رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با سردار رادان فرمانده فراجا گفت: اجرای طرح نور امید‌هایی در جامعه دینی ایجاد کرده است و تمام تلاش‌ها باید در جامعه، معطوف به پیاده سازی احکام نورانی دین باشد.

وی افزود: سردار رادان و نیرو‌های فراجا به عنوان سربازان اسلام در میدان و صحنه اجتماع حاضر هستند و تامین امنیت جامعه را تا دور‌ترین نقاط کشور تامین می‌کنند.

سردار رادان گفت: در عرصه جدیدی که دشمنان حیازدایی را طراحی کرده اند و توسط عوامل آنان در جامعه اجرایی و مدیریت می‌شود نیرو‌های فراجا باعزم و اراده‌ای راسخ برای اجرایی کردن منویات رهبر انقلاب و احکام دین تلاش می‌کنند.

منبع :خبرگزاری صدا و سیما

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اجرای طرح نور در جامعه دینی نور امید ایجاد کرده است
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • جایزه ویژه توانیر برای مشترکان کم مصرف
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات