Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@06:29:51 GMT

فرمان سوانح رانندگی در دست کیست

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۶۰۹۳۰

فرمان سوانح رانندگی در دست کیست

تهران - ایرنا- میزان سوانح رانندگی در ایران همچنان بسیار بالا است و اگرچه مجموعه ای از عوامل در آن دخیل هستند، اما به نظر می رسد ضعف های زیرساختی و رفتارهای ناایمن و ضد اجتماعی و فرهنگی در این زمینه بیشتر از دیگر عوامل نقش دارند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، رشد و گسترش تکنولوژی برای تسخیر طبیعت و رفاه بشر بوده و به همین دلیل هم زمان با رشد تکنیک، آگاهی انسان نیز برای تسلط بر تکنولوژی ارتقاء یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما تکنولوژی در شماری از مجامع که صرفا امری وارداتی بوده و همراه با رشد آگاهی مردم، توسعه فناوری و زیرساخت ها، گسترش نیافته، خسارات انسانی و مادی را باعث گردیده است که خودرو به عنوان نمودی از فناوری، مثالی از این امر شمرده می شود.
تصادفات رانندگی که از آن به عنوان حادثه ترافیک خیابانی یا جاده‌ای یاد می شود، به سوانحی اطلاق می شود که در آن دست کم یک وسیله نقلیه با یک وسیله نقلیه دیگر، یا با یک کاربر (استفاده‌کننده) راه دیگر، یا یک جسم ثابت در کنار جاده، ویا با خودرو دیگر که معمولاً آسیب مالی یا جانی در پی دارد، برخورد کرده باشد.
'بریجیت درسکول' ۴۴ساله اولین کسی در دنیا است که در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داده‌ است. وی روز هفدهم آگوست سال ۱۸۹۶ در میدان کریستال پالاس لندن بر اثر تصادف فوت کرد.
نخستین تصادف رانندگی منجر به مرگ در ایران نیز در سال ۱۳۰۵میان یک اتومبیل و درشکه حامل درویش خان نوازنده مشهور تار در خیابان سپه تهران اتفاق افتاد.
بر اساس برخی آمار منتشر شده، حدود 25کشور میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی بالایی دارند، که از آن جمله می توان به جمهوری دومینیکن، تایلند، ونزوئلا، ایران، نیجریه، آفریقای جنوبی، عراق، گینه بیسائو، عمان، چاد، اوگاندا، لسوتو، موریتانی، گوایاما، بورکینافاسو، اکوادور، سودان، مالزی، نامیبیا، عربستان سعودی، ویتنام، بنین، زامبیا، نیجر و یمن اشاره کرد.
ایران با 2 هزار و 400 کیلومتر آزادراه، 15هزار و 400 کیلومتر بزرگراه و 23 هزار و 800 کیلومتر راه اصلی، جایگاه بالایی از میزان تصادفات ناشی از رانندگی را به خود اختصاص داده است.
میزان بالای سوانح ناشی از رانندگی سبب گردیده است حساسیت ها نسبت به تصادفات جاده ای بیشتر شود و تمهیداتی چه از نظر زیر بنایی و چه روبنایی جهت کاهش این گونه سوانح و مرگ و میر ها اندیشیده شود.
از پر ترددترین راه‌های ایران می توان به ترتیب آزادراه کرج – تهران، آزادراه قزوین – کرج، آزادراه تهران – کرج، آزادراه قم - تهران، آزادراه کرج – قزوین، آزادراه ساوه - تهران، جاده مخصوص کرج - تهران، جاده قائمشهر - ساری، محور رودبار - منجیل و محور چناران – مشهد اشاره کرد که شاهد سوانح و تصادفات رانندگی زیادی هستند.
بر اساس آمار پزشکی قانونی در رابطه بامتوفیات و مصدومین حوادث رانندگی طی سه ماهه اول سال 97، از مجموع 31 استان ایران، استان های فارس با 355 ، کرمان با 292، تهران با 276، اصفهان با 244 و خراسان رضوی با 243 متوفی بالاترین تعداد متوفیات ناشی از رانندگی را داشتند که نسبت به سال گذشته یعنی سال 96 رشد منفی داشتند و تنها استان کرمان با رشد 14.1 درصد نسبت به سال گذشته پیشرفت مثبتی داشته است.
از مهمترین دلایل ازدیاد تصادفات در استان کرمان، رانندگی در جاده‌های یک طرفه، سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی در حین رانندگی و استفاده از تلفن همراه و در جاده‌های دو طرف، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از خط وسط جاده عنوان شده است.
همچنین میزان متوفیات بطور کلی در میان مردان بیش از زنان بوده که ممکن است مهمترین دلیل این امر ناشی از بالا بودن تعداد رانندگان مرد در جاده ها و عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی از سوی آنان دانست.
این در حالی است که استان های ایلام، اردبیل، خراسان جنوبی و زنجان کمترین میزان متوفات ناشی از حوادث رانندگی در سه ماه نخست سال 97 را به خود اختصاص داده اند که درمقایسه با سال 96 نیز میزان رشد منفی داشتند.
از مهمترین عواملی که در کاهش میزان تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از سوانح رانندگی در این استانها موثر بوده، می توان به اطلاع‌رسانی، آموزش، فرهنگ‌سازی جاده‌ای مطمئن، ایمن و فاقد نقص برای رانندگی و رعایت کردن قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان اشاره کرد.
همچنین با مقایسه آماری که از طریق پزشکی قانونی بدست آمد، می توان گفت که تعداد مصدومین ناشی از سوانح رانندگی به ترتیب در استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس بالاترین میزان بوده که نسبت به سال گذشته رشد مثبت داشته است. همچنین میزان مصدومیت ها نیز در میان مردان بیش از زنان بوده که می تواند ناشی از فرهنگ رعایت قوانین و مقررات رانندگی باشد.
به گفته کارشناسان، اکثر تصادفات رانندگی به دلیل عدم سرعت مطمئنه، رانندگی با چراغ خاموش در شب، صحبت کردن و توجه به همراه در حین رانندگی، خوردن و نوشیدن در حین رانندگی، عدم رعایت فاصله ایمنی، حرکات نمایشی در حین رانندگی، بی‌توجهی به علائم راهنمایی و رانندگی، صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی، وجود نقص فنی در خودرو و بی‌توجهی به آن، جرو بحث در داخل خودرو و نیز خوردن شربت یا قرصهای مسکن و خواب‌آور است.
در کنار غیراستاندارد بودن شماری از جاده ها، ایمن نبودن بیشتر خودروها و بروز خطای انسانی، به عنوان اضلاع مثلث مرگ، حوادث رانندگی را رقم میزند.
برخی از کارشناسان و مسئولان مربوط معتقدند عامل انسانی نسبت به دو عامل دیگر یعنی جاده و خودرو نقش محوری و پررنگ تری در وقوع حوادث جاده ای دارد و بین خودرو، انسان و جاده، هوشمندترین عاملی که توان تصمیم‌ گیری درباره نحوه به‌ کارگیری دو عامل دیگر را دارد، راننده است.
برخی کارشناسان در همین راستا به نقش عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بروز تصادفات رانندگی اشاره می کنند.
به گفته آنها، عوامل اقتصادی مثل فقر و درآمد پایین می تواند بستر ساز این گونه تصادفات باشد به طور مثال اغلب کسانی که دارای درآمد پایین هستند، نوعا از وسیله نقلیه ای با استاندارد ایمنی پایین استفاده می کنند و همچنین مجبورند از خودرو خود برای گذران زندگی بهره بیشتری ببرند که این مسایل می تواند میزان احتمال تصادفات رانندگی را برای آنها افزایش بخشد.
به گفته این کارشناسان، از جمله عوامل اجتماعی دخیل در سوانح رانندگی، سبک زندگی، وضعیت خانوادگی و میزان تحصیلات افراد است و از جمله عوامل فرهنگی نیز می توان به نگرش های فرد نسبت به قوانین و تخلفات رانندگی و ابزار های کنترلی، نسبت به سرنوشت افراد و نیز هنجارهای غیر رسمی و میزان آگاهی شخص نسبت به قوانین رانندگی اشاره کرد.
به هر صورت بالا بودن شمار تصادفات رانندگی و آمار بالای مربوط به مصدومین و مرگ و میر های ناشی از سوانح، لزوم پرداختن به راهکارها را دو چندان می کند.
از جمله راهکارهای ارایه شده برای کاهش سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن، موارد زیر هستند:
1- تاکید هر چه بیشتر بر آموزش و ارتقای سواد رانندگی
2- بالا بردن هزینه برای رفتارهای پرخطر رانندگی، استعمال مواد مخدر و مشروبات الکلی توسط رانندگان
3- افزایش استاندار ایمنی خودروها
4- بهبود وضعیت جاده ها بویژه زدودن نقاط حادثه خیز
5- ایجاد تعمیرگاه های مجاز در جاده ها
6- افزایش مجتمع های رفاهی و اقامتی در جاده ها
7- بهبود علائم جاده ای و ترافیکی و تجهیزات ایمنی راه ها
پژوهشم**م-ا**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سوانح رانندگي تلفات آسيب اجتماعي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۰۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ۱۱ هزار تابلوی علائم اخطاری در راه‌های مازندران

رئیس اداره ایمنی راه‌ها اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران با تاکید بر شناسایی نقاط حادثه خیز مازندران گفت: ۱۱ هزار و ۸۵۰ عدد تابلوی علائم اخطاری در محورهای مازندران نصب شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، محسن یمینی بیان کرد: نصب علائم ایمنی شامل علائم خطرنما، مسیرنما و آشکارسازی قوس عامل مهمی در ایمن سازی محور‌های مواصلاتی مازندران بوده و کاهش سوانح رانندگی را به دنبال دارد.

وی به بازسازی، تعمیر و نوسازی و نصب 11 هزار و 850 عدد تابلوی علائم اخطاری و انتظامی اشاره و بیان کرد: با پاکسازی و شست‌وشوی 21 هزار و 700 عدد انواع تابلوی علائم اخطاری و انتظامی هدایت مسیر انجام شد که شامل  5600 مترمربع تابلو‌های اطلاعاتی در یک سال گذشته توسط اکیپ‌های راهداری است.

رئیس اداره ایمنی راه‌های استان خاطرنشان کرد: با آشکارسازی نقاط پرتصادف که از روش‌های کاهش سوانح رانندگی و افزایش ایمنی تردد است تلاش شد تا ایمنی در حمل و نقل مورد توجه قرار بگیرد.

یمینی با تاکید بر لزوم آموزش و فرهنگ سازی و نقش آن در کاهش تصادفات خاطرنشان کرد: با به کارگیری مهندسی کنترل و نظارت، اطلاع رسانی، آموزش فراگیر، تبلیغات، راهنمایی و ارشاد خاطیان می‌توان گامی به سوی ارتقای فرهنگ ایمنی و کاهش سوانح رانندگی برداشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نصب ۱۱ هزار تابلوی علائم اخطاری در راه‌های مازندران
  • ◄ افزایش تصادفات رانندگی به دلیل خرابی جاده های کرمانشاه به نهاوند و همدان به اسدآباد
  • تعمیر و نصب بیش از ۱۱ هزار تابلوی اخطاری و انتظامی در جاده های مازندران
  • تهران در جایگاه دوم تصادفات فوتی/ راهکار کاهش خسارات سوانح رانندگی در پایتخت چیست؟
  • مقایسه مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای نوروز امسال با سال‌های گذشته/ آمار
  • آمار مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای نوروز امسال در مقایسه با گذشته
  • کاهش ۵۰ درصدی تصادفات در طرح نوروزی خراسان جنوبی
  • کاهش ۵۰ درصدی تصادفات نوروزی در خراسان جنوبی
  • از تلفات چهارشنبه سوری تا تصادفات جاده‌ای
  • ۹ مصدوم در اثر تصادف رانندگی در جاده آبی بیگلو