Web Analytics Made Easy - Statcounter

پذیرفتنی نیست که کسانی با آسودگی خاطر، خون مردم را در شیشه کنند و چندان واهمه‌‌ای از برخوردهای قضایی نداشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  یزدرسا حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار اخیر هزاران نفر از قشرهای گوناگون مردم، با اشاره به نامه 17 سال پیش خود به سران سه قوه برای مقابله با فساد تصریح کردند: فساد یک اژدهای هفت سر است که باید با آن به طور کامل و جدی مقابله شود، ضمن این‌که وقتی با فساد و مفسد مقابله می شود، قطعاً جیغ و دادهایی از گوشه و کنار بلند می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: بنای نظام، برخورد قاطع و بدون ملاحظه با مفسد است.

گلایه از طولانی شدن رسیدگی به پرونده دانه‌درشت‌ها

واقعیت این است که یکی از انتقادهای همیشگی مردم به ویژه در اوضاع کنونی که در وضعیت تحریم و جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، تعلل و فقدان برخورد قاطع و سریع با مفسدان اقتصادی است. برای عموم مردم پذیرفتنی نیست که کسانی با طیب خاطر به سوءاستفاده‌های اقتصادی در مقیاس‌های کلان بپردازند و خون مردم را در شیشه کنند و واهمه‌ چندانی از برخوردهای قضایی نداشته باشند؛ به عبارتی نوع برخورد قضایی با آنان به طور عموم آن‌گونه که بایسته و شایسته بوده نتوانسته است بازدارنده باشد.

در این باره موارد متعددی وجود دارد. برای نمونه این سؤال برای بسیاری از مردم مطرح است که پرونده برادر رئیس جمهور و نیز برادر معاون اول رئیس‌جمهور چه بود و به کجا انجامید؟! چرا در این باره اطلاع‌رسانی صریح و شفاف صورت نمی‌گیرد و چرا چنین مواردی که به نوعی دانه‌درشت و از بستگان مقامات عالی‌رتبه هستند، خارج از نوبت و به صورت ویژه رسیدگی نمی‌شوند؛ چه رسد به این‌که به دلایلی غیر موجه –مثلا تهدید برخی مقامات- به نوعی از دستور کار خارج شده باشند.

درخواست مراجع برای برخورد سریع و قاطع با مفسدان اقتصادی

نمی‌توان انکار کرد که مطالبه برخوردهای سریع و قاطع با مفسدان اقتصادی و دانه درشت‌ها به‌ویژه پس از خروج آمریکا از برجام و شروع جنگ اقتصادی ایالات متحده ضد ملت ایران، نمود بیش‌تری یافت؛ به گونه‌ای که بسیاری از صاحب‌نظران و مراجع عظام نیز به طور خاص بر حضور قاطع‌تر قوه قضائیه  در صحنه تاکید کردند. از جمله حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از دولت، اذعان کرد:‌

مردم از دستگاه قضایى نیز به‌شدت شکایت دارند. مى‌گویند اگر آن‌ها با قاطعیت، شجاعت و سرعت با مفسدان اقتصادى برخورد کنند این جرثومه‌هاى فساد به سرعت برچیده مى‌شوند. اگر ده، بیست نفر از آن‌ها با محاکمه سریع، یعنى حداکثر در یکى دو ماه، نه چند سال، محاکمه کنند و اموالشان مصادره و به اشد مجازات، مجازات شوند، اوضاع عوض مى‌شود و اگر آن‌ها به افراد صاحب نفوذى مربوطند ـ که حتماً مربوطند ـ آن صاحبان نفوذ را با شجاعت پاى میز محاکمه بکشند و با محاکمه سریع، حکم آن‌ها را اجرا کنند و آن‌ها را با مجازات شدید، مجازات کنند، به یقین کسى جرأت نمى‌کند که سرمایه‌هاى عظیم مردم را به‌حساب خود بریزد. اگر در مسأله چهار، پنج هزار خودروى قاچاق که اسناد آن کاملاً در دست است، در چند هفته حکم صادر و اجرا شود، دیگران جرأت آن سوءاستفاده‌های کلان را نخواهند کرد. تکرار مى‌کنم، مردم قضاتى مى‌خواهند شجاع، با قاطعیت و با سرعت که به این وضع شرم‌آور مفسدان پایان دهند.(اینجا)

حضرت آیت‌الله نوری همدانی هم تصریح کرد: مبارزه با مفاسد جدی گرفته شود، مردم ناراحت هستند می‌شنوند فلان آقا چند هزار میلیارد اختلاس می‌کند ولی عده‌ای در رنج هستند؛ دستگاه قضایی باید هرچه سریع‌تر به پرونده مفسدان اقتصادی رسیدگی کند و به مردم گزارش دهد.... مردم اگر بدانند تبعیض نیست، بی‌عدالتی نمی‌شود و بدانند که مسئولان در تلاش هستند مطمئناً تحریم را تحمل می‌کنند و مثل همیشه از نظام و انقلاب حمایت می‌کنند. ایشان تاکید کرد: باید با هر کسی در اقتصاد کشور اخلال ایجاد کند و موجب افزایش مشکلات مردم شود، به عنوان یک خائن برخورد شود. (اینجا)

زمان‌شناسی قوه قضائیه و استمداد از رهبری

خوشبختانه رئیس قوه قضائیه با ارزیابی شایسته از جنگ اقتصادی کنونی ضد نظام و ملت ایران چند هفته‌ای است با رویکردی جدی‌تر وارد عرصه دشوار مبارزه با مفاسد اقتصادی شده و برای نقش‌افرینی هرچه سریع‌ و قاطع‌تر، در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب درخواست اختیارات ویژه کرد که با موافقت رهبر فرزانه انقلاب روبه‌رو شد. ایشان در پاسخ رئیس قوه قضائیه یادآور شدند: «مقصود آن است که مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد. در مورد اتقان احکام دادگاه‌ها دقت لازم را توصیه فرمائید.» (اینجا)

افزایش بازدارندگی با علنی‌شدن دادگاه‌های مفسدان اقتصادی

نمی توان از تاثیر علنی بودن دادگاه‌های مفسدان اقتصادی به‌ویژه دانه‌درشت‌ها در بازدارندگی چشم‌پوشی کرد. طبیعی است هنگامی که دادگاه غارتگران اقتصادی بخصوص دانه ‌درشت‌ها و یقه‌سفیدها فوری و علنی برگزار شود و جزئیات پرونده و حکم صادره و چگونگی اجرای آن به اطلاع عموم رسانده شود، از سویی موجب امیدواری جامعه می‌شود و از سویی موجب هراس فرصت‌طلبان و زالوصفتان اقتصادی خواهد شد. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلایل متعددی -از جمله نقص قانونی- از این ابزار به خوبی استفاده نشده است. در این باره محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می‌گوید:

«...به عنوان مثال می‌توان به انتشار جریان محاکمه متهمان مفاسد اقتصادی اشاره کرد که قبلا مصوبه ای داشتیم و شورای نگهبان آن را رد کرد و با اصرار مجلس به مجمع تشخیص رفت و در آنجا نیز نظر شورای نگهبان تأیید شد. در حال حاضر که رهبر انقلاب این درخواست رئیس قوه قضائیه را تأیید کرده اند، انتشارجریان محاکمات با تشخیص قاضی انجام می شود و این کار هم نیاز کشور و درخواست مردم است که جنبه قانونی به خودش می‌گیرد.»(اینجا)

سخن پایانی

در جنگ اقتصادی موجود، دولت و تیم اقتصادی آن نقشی بی‌بدیل برای مقابله با تحریم‌ها و توطئه‌های اقتصادی دشمن بر عهده دارند؛ اما در عین حال نمی‌توان نقش برجسته قوه قضاییه را نادیده انگاشت. بی‌تردید چنان‌چه دستگاه قضایی حساسیت اوضاع را دریابد و در راه مبارزه با کلان‌مفسدان اقتصادی، قاطع و پرصلابت ظاهر شود و در دام محافظه‌کاری و مصلحت‌اندیشی‌های ناموجه در برخورد با دانه‌درشت‌های پشت‌گرم نیفتد، نقشی فوق‌العاده در جنگ نابرابر اقتصادی کنونی ایفا خواهد کرد. در این باره گفتنی‌ها بسیار است.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۶۰۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

به گزارش "ورزش سه"، سجاد جعفری درباره دیدار اخیرشان مقابل استقلال عنوان کرد: همه بچه‌های تیم انگیزه زیادی داشتند تا در این بازی نتیجه بگیرند و تمام تلاش خود را کردند، اما با وجود عملکرد خوبی که در نیمه دوم و به ویژه دقایق پایانی داشتیم و ممکن بود یک امتیاز بگیریم، در زدن گل سوم بدشانس بودیم.

او که پس از حضورش در زمین نمایش خوبی در میانه زمین ارائه کرد و شمس‌آذر هم با این تغییرات توانست دو گل به استقلال بزند، ابراز کرد: هر زمان آقای دقیقی صلاح بداند، بازی می‌کنم و در خدمت تیم هستم تا بتوانیم نتیجه بگیریم و روند خوبی که در این فصل داریم را ادامه بدهیم. با این وجود به نظرم تیم ما عملکرد قابل تحسین برابر استقلال داشت.

هافبک تکنیکی شمس‌آذر که پایه‌گذار گل اول مقابل استقلال بود، عنوان کرد: همیشه هر چند دقیقه که فرصت داشته باشم، همه وجودم را می‌گذارم تا تیم موفق شود و در این بازی هم سعی کردم بهترین کار را انجام بدهم و خدا را شکر با تلاش بچه‌ها آن توپ تبدیل به گل شد ولی معتقدم استقلال شانس آورد که لحظه آخر گل مساوی را نخورد.

جعفری درباره دیدار آینده شمس‌آذر مقابل پیکان گفت: مطمئنا بازی سختی در پیش داریم و نمی‌توانیم هیچ تیمی را دست کم بگیریم. متاسفانه هواداران را در این مسابقه کنار خودمان نمی‌بینیم، اما امیدوارم با تلاش همه بچه‌ها و تدابیر کادر فنی و البته زحمات و حمایت‌هایی که باشگاه و آقای شهاب زندی دارند، نتیجه بگیریم.

دیگر خبرها

  • مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است
  • کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند
  • جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • یک نکته عجیب در عکس‌های جدید تتلو در دادگاه
  • جزییات جدید از پرونده مهسا امینی
  • دشمن برای موضوع حجاب برنامه داشته و نباید بدون برنامه مقابل این دشمن هنجارشکن قرار بگیریم
  • ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان
  • تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!